Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4315985 Geoinformació | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
El mòdul no té cap prerequisit específic, a part d'un mínim coneixement d'eines informàtiques bàsiques (Windows, Excel, Word) a nivell d'usuari.
Proporcionar un coneixement avançat dels models de dades i estàndards de la informació geogràfica amb especial èmfasi en els estàndards internacionals, d'àmbit europeu (INSPIRE) i mundials (OGC e ISO), per a dades i metadades de la informació geoespacial.
A més, també es pretén que els alumnes adquireixin coneixements sobre els principis de representació de la informació geoespacial, orientada a l'elaboració de productes cartogràfics i a la publicació de la geoinformació en mitjans digitals (geoserveis per a aplicacions web i mòbils) i analògics (documents digitals imprimibles).
Cal destacar, que també es pretén incloure la revisió de principis i propietats dels sistemes de referència espacial, juntament amb la seva normativa i casos d'aplicació.
Models de dades i estàndards de la geoinformació
1. Introducció.
La geoinformació.
L'estructura de les dades geogràfiques.
La visualització de la geoinformació.
2. Sistemes de referència espacial.
3. Producció de documents cartogràfics per a publicació digital o analògica.
Procés de producció del mapa topogràfic 1:5000.
Visualització i simbolització del mapa topogràfic.
4. Normativa i estàndards de la informació geogràfica.
5. Models de dades INSPIRE.
Models de dades estàndard per a les dades geoespacials.
Models de dades estàndards per a les metadades de la informació geoespacial.
6. Serveis INSPIRE
Desenvolupament de la directiva: compartició de dades i serveis en xarxa
Ús dels serveis INSPIRE
Visualització i disseny de la geoinformació
1. Principis bàsics de representació cartogràfica.
2. Comunicació cartogràfica i visual. Les variables visuals i els elements de disseny gràfic.
Posició.
Forma.
Orientació.
Color.
Textura.
Valor.
Mida.
3. Modelització i tractament del color.
4. Visualització de dades geoespacials.
5. Cartografia temàtica.
Mapa de punts.
Mapa de coropletes.
Mapa de símbols graduats o proporcionals.
Cartodiagrames.
Mapa de fluxos.
Mapes combinats.
6. Simbolització i semiologia cartogràfica.
7. Disseny gràfic i cartogràfic.
Preparació del layout.
Creació de bookmarks.
La llegenda.
El mapa de situació.
Els marginals del mapa.
8. Programari d'edició cartogràfica. Estructura i funcionalitat.
Programari lliure.
Programari comercial.
9. Tractament i simbolització de dades ràster per a visualització i presentació cartogràfica.
Manipulació de ràsters.
Millora d'imatge.
Reclassificació de valors.
Mètodes de simbolització de dades ràster.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició de conceptes bàsics i realització de pràctiques | 36 | 1,44 | 1, 2, 17, 16, 23, 4, 24, 11, 13, 12, 14, 3, 18, 22, 8, 6, 7, 9, 5, 10, 15, 28, 30, 31, 27, 29 |
Tipus: Supervisades | |||
Projecte de quadrimestre, exercicis | 15 | 0,6 | 1, 2, 17, 16, 23, 4, 24, 11, 13, 12, 14, 3, 22, 8, 7, 15, 28, 30, 31, 27, 29 |
Tipus: Autònomes | |||
Realització d'exercicis pràctics. Estudi personal | 69 | 2,76 | 1, 2, 17, 16, 23, 4, 24, 11, 13, 12, 14, 3, 18, 8, 7, 15, 26, 28, 30, 31, 27, 29 |
El mòdul es desenvolupa mitjançant tres tipus d'activitats:
Activitats dirigides: Consisteixen en classes teòrico-pràctiques en aules informàtiques i inclouen la resolució de casos per mitjà d'exercicis pràctics guiats, aplicant com a metodologia principal l’aprenentatge basat en problemes. Les classes formen el fil conductor del mòdul. La seva funció és sistematitzar els continguts, presentar estats de la qüestió de les matèries, aportar mètodes i tècniques per a la resolució de tasques i recapitular els coneixements objecte d'aprenentatge. Així mateix, generen i organitzen les necessitats de treball autònom de l'alumne per a ampliar continguts bàsics o desenvolupar continguts complementaris.
Activitats supervisades: Comprenen la realització d'un projecte de quadrimestre, consistent en un cas d'aplicació real, mitjançant hores de taller, treball autònom i tutories, el qual permet aplicar conjuntament els coneixements i habilitats tècniques dels continguts de tots els mòduls del quadrimestre. El projecte de quadrimestre constitueix per a l'alumne/a una fita i la demostració material d'haver assolit els objectius de tots els mòduls del quadrimestre i és la peça fonamental de l'avaluació, ja que a més del seguiment continuat de la seva realització, haurà de lliurar una memoria de síntesi del projecte i exposar-lo oralment.
Activitats autònomes: El treball autònom de l'alumne inclou el temps per a estudiar materials teòrics (articles, manuals, informes d’interès, etc.), cercar documentació i dades, realitzar exercicis d'ampliació de continguts complementaris del mòdul i, en gran part, dur a terme el desenvolupament personal del projecte de quadrimestre.
Les activitats que no es puguin fer presencialment s’adaptaran a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els exercicis, projectes i classes teòriques es realitzaran a través d’eines virtulals, com tutorials, vídeos, sessions de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Defensa oral de treballs | 25 | 7,5 | 0,3 | 23, 4, 19, 28 |
Entrega d'informes/treballs | 45 | 13,5 | 0,54 | 1, 2, 17, 16, 23, 4, 24, 11, 13, 12, 14, 3, 19, 20, 21, 22, 8, 6, 7, 9, 5, 10, 15, 25, 26, 28, 30, 31, 27, 29 |
Realització d'exercicis pràctics | 30 | 9 | 0,36 | 1, 2, 17, 16, 23, 4, 24, 11, 13, 12, 14, 3, 18, 19, 22, 8, 7, 15, 28, 30, 31, 27, 29 |
En cas que les activitats d’avaluació no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
AVALUACIÓ CONTINUADA. Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.
a) Procés i activitats d'avaluació:
L'avaluació del mòdul es basa principalment en la realització del projecte de quadrimestre, el qual és objecte de dues activitats d'avaluació. D'una banda, l'elaboració i lliurament de la memòria de síntesi del projecte i d'altra banda la defensa oral del projecte realitzat. Atès el contingut altament tècnic del mòdul, s'atribueix un pes del 45% a la memòria del projecte, ja que és el mitjà més adequat per a exposar els detalls tècnics amb tota la seva complexitat, i un pes del 25% a la defensa oral. L'avaluació es complementa amb un 30% de realització d'exercicis pràctics.
Tret que s'indiqui el contrari, totes les activitats d'avaluació (memòria del projecte de quadrimestre, exposició oral del projecte de quadrimestre, exercicis pràctics del mòdul) són individuals.
Les hores atribuïdes a cada activitat d'avaluació inclouen el temps destinat a l'elaboració dels mitjans materials d'avaluació de cada activitat (memòria, presentació, etc.).
b) Programació d'activitats d'avaluació:
Memòria del projecte del 1er quadrimestre: Elaboració al llarg del quadrimestre. Lliurament al final del quadrimestre, el 31 de gener de 2025.
Defensa oral del projecte del 1er quadrimestre: Elaboració al llarg del quadrimestre. Exposició oral al final del quadrimestre, el 7 de febrer de 2025.
Exercicis pràctics del mòdul: Realització i lliurament setmanal o quinzenal, al llarg del quadrimestre.
c) Procediment de revisió de l'avaluació:
Un cop publicades les notes, els alumnes disposaran d'una setmana per a efectuar-ne la revisió sol·licitant cita amb els professors o professores corresponents.
d) Procés de recuperació:
Memòria del projecte del 1er quadrimestre: Recuperable en el termini màxim de 2 setmanes després de la data de lliurament programada. La recuperació consistirà en un nou lliurament de tota la memòria en cas d'avaluació negativa de la primera memòria lliurada.
Defensa oral del projecte del 1er quadrimestre: Recuperable en el termini màxim d'1 setmana després de la data de realització programada. La recuperació consistiràen efectuar de nou la defensa oral en cas d'avaluació negativa de la primera defensa oral realitzada.
Exercicis pràctics del mòdul: No recuperables.
Per a participar a la recuperació l'alumne/a haurà d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de l'avaluació total del mòdul. Per tant, haurà d'haver estat avaluat necessàriament en la data programada de la memòria (45%) i de la defensa oral (25%) del projecte de quadrimestre.
Només podrà participar en el procés de recuperació l'alumne/a que, no havent superat l'avaluació del mòdul (qualificació total mínima de 5,0), hagi obtingut una qualificació mínima total del mòdul superior a 3,5.
e) Condicions per a la qualificació ‘No avaluable’:
L’estudiant rebrà la qualificació de ‘No avaluable’ en lloc de ‘Suspens’ sempre que no hagi lliurat la Memòria del projecte del 1er quadrimestre ni realitzat la Defensa oral del projecte del 1er quadrimestre. L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 parts de les activitats d’avaluació.
f) Normativa de la UAB relativa al plagi i altres irregularitats en el procés d’avaluació:
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència delprocés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Les activitats d’avaluació qualificades amb 0 per irregularitats comeses per l’estudiant no es podran recuperar.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Aguilera Arilla, María José [et al.]. Fuentes, tratamiento y representación de la información geográfica. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2003. 421 p. (Unidades Didácticas) ISBN 8436249046.
Bernabé, M. A.; Iturrioz, T. Elementos de diseño cartográfico. Universidad Politécnica de Madrid. Escuela Universitaria Ingeniería Técnica Topográfica, 1996. 305 p.
Dent, B.; Torguson, J. and Hodler, T. (2008) Cartography: Thematic Map Design. 6th edition. Boston: WCB/McGrawHill.
Maceachren, A. M.; Fraser Taylor, D.R.(ed.) (1994): Visualization in modern cartography. Elsevier.
Robinson, A.H.; Morrison, J.L.; Muehrcke, P.C. and Kimerling, A.J. (1987) Elementos de cartografía. Barcelona: Ediciones Omega. (trad. en castellà de la 5ª edició)
Santos Preciado, José Miguel. El tratamiento informático de la información geográfica. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia, 2002. 380 p. (Cuadernos de la UNED) ISBN 8436246268.
Slocum, T. A. (2009): Thematic cartography and geovisualization. Prentice Hall.
ArcGis Desktop
ArcGis Pro
ArcGis Online
Qgis
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |