Logo UAB

Aplicació Multidisciplinària d'Una Sola Salut en les Zoonosis Transmeses per Aliments i la Seguretat Alimentària

Codi: 43759 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4315915 Zoonosi i una Sola Salut (One Health) OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Chiara Seminati
Correu electrònic:
chiara.seminati@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Com a requisit per a l'admissió s'ha d'estar en possessió d'algun dels títols que es relacionen a continuació:
										
											
										
											Graduats, Llicenciats o Diplomats en l'àmbit de Ciències de la Salut (Veterinària, Medicina, Infermeria, Farmàcia, Ciència i tecnologia dels aliments, Ciència i Salut Animal, Biomedicina, Psicologia ...) 
i Ciències de la Vida (Biologia, Bioquímica, Biotecnologia , Zoologia, Botànica, Ecologia, Biodiversitat, Ciències ambientals, Enginyeria agronòmica, Silvicultura ...) o equivalents

Objectius

El principal objectiu d'aquest mòdul és que l'estudiant sàpiga realitzar una avaluació del risc dels agents zoonoticos, i d'altres agents patògens, transmesos pels aliments. Seguint la base de l'anàlisi del risc en els seus tres components: avaluació, gestió i comunicació, en les diferents sessions teoricopràctiques s'identificaran els principals agents zoonòtics que es transmeten a l'home pel consum d'aliments, analitzant quins són els seus reservoris, les vies més probables de contaminació i la seva incidència en els diferents tipus d'aliments. Es descriuran també les principals polítiques desenvolupades a Espanya, Europa i a nivell mundial per garantir la seguretat alimentària, especialment pel que fa al control de la incidència de les malalties de transmissió alimentària causades per agents zoonòtics. Amb la finalitat de poder realitzar avaluacions del risc, tant des de la perspectiva dels organismes de gestió de la salut pública com des de la perspectiva de la indústria alimentària, s'avaluaran els factors que afecten la supervivència i evolució dels agents zoonòtics durant el processat i conservació dels aliments, així com a la seva estabilitat microbiològica.


Competències

  • Demostrar que comprèn i utilitza totes les metodologies i eines per a l'anàlisi de risc de les zoonosis d'acord al concepte d'Una Sola Salut.
  • Demostrar una actitud i un comportament ètic actuant d'acord amb els principis deontològics de la professió.
  • Detectar les zoonosis que puguin afectar la seguretat alimentària i la innocuïtat dels aliments, identificant els punts crítics i elaborant plans de prevenció o control.
  • Identificar les bases del concepte de seguretat alimentària (security / safety) i aplicar-seguint els preceptes de la visió d'Una Sola Salut.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Treballar individualment o en equip multidisciplinari, en el seu àmbit d'estudi amb criteri crític i creativitat, sent capaç d'analitzar, interpretar i sintetitzar les dades i la informació generats.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar d'acord els principis deontològics de la professió en tots els contextos de la seguretat alimentària.
  2. Conèixer els factors que determinen la seguretat dels aliments i les iniciatives públiques i privades encaminades a la seva garantia.
  3. Conèixer i diferenciar els conceptes de seguretat alimentària en una Sola Salut: security and safety.
  4. Conèixer les necessitats de planificació i logística dels sistemes productius dels aliments per garantir la seguretat dels mateixos.
  5. Descriure les malalties que causen, la seva patogènia, símptomes més habituals i la seva gravetat.
  6. Determinar les fonts de contaminació més habituals i els factors que afecten la seva supervivència i creixement en els aliments.
  7. Elaborar informes detallats, precisos i degudament redactats sobre els casos plantejats.
  8. Elaborar plans de prevenció i control aplicats a la seguretat alimentària.
  9. Enumerar els principals agents zoonòtics que es transmeten a l'home principalment pel consum d'aliments.
  10. Identificar els grups de població més sensibles als agents zoonòtics.
  11. Obtenir la informació bibliogràfica adequada per a la realització d'avaluacions del risc relatives als agents zoonòtics de transmissió alimentària.
  12. Plantejar les actuacions i mesures de control més adequades per a la minimització del risc dels agents zoonòtics de transmissió alimentària.
  13. Predir l'evolució dels riscos sanitaris durant els tractaments tecnològics aplicats als aliments i durant la seva vida útil.
  14. Realitzar una avaluació del risc des de la perspectiva dels organismes responsables de la gestió de la salut pública i de la indústria alimentària.
  15. Saber argumentar i defensar les conclusions davant d'una audiència especialitzada.
  16. Treballar individualment o en equip multidisciplinari, en el seu àmbit d'estudi amb criteri crític i creativitat, sent capaç d'analitzar, interpretar i sintetitzar les dades i la informació generats.
  17. Utilitzar models predictius terciaris per avaluar els riscos relacionats amb la presència d'agents zoonòtics en els aliments.
  18. Valorar l'aplicació de polítiques adequades encaminades a reduir el malbaratament alimentari.

Continguts

-El concepte global de seguretat alimentària sota la visió d'Una Sola Salut.
- La política de gestió i comunicació el risc en seguretat alimentària.
- Incidència de les zoonosis alimentàries a nivell espanyol, europeu i mundial.
- Bacteris causants de zoonosis de transmissió alimentària.
- Zoonosi de transmissió alimentària causades per paràsits.
- Altres agents de transmissió alimentària: Virus, prions, micotoxines
- Altres agents patògens no zoonoticos.
- Efecte dels tractaments tecnològics i la conservació dels aliments a la viabilitat dels microorgsnimos patògens: efectes en la vida útil dels aliments.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 31 1,24 1, 2, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 14
Pràctiques d'aula 2 0,08 7, 11, 13, 14, 17
Pràctiques de laboratori 8 0,32 2, 7, 8, 12, 13
Seminaris 14 0,56 3, 4, 18
Tipus: Supervisades      
Tutories 18 0,72 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Activitats autoaprenentatge 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18

Activitat dirigida:

  • Classes magistrals / Classes expositives
  • Classes de resolució de problemes / casos / exercicis
  • Pràctiques de laboratori

Activitat supervisada:

  • tutories

Activitat autònoma:

  • Lectura d'articles / informes d'interès
  • Resolució de casos pràctics

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats autoaprenentatge 60 0 0 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Examen 40 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 17, 18

A. L'avaluació dels alumnes es farà mitjançant una combinació dels criteris següents:

-És obligatori assistir almenys al 80% de les classes presencials. Es registrarà l'assistència a les classes i la participació en les activitats realitzades individualment o en grup durant aquestes sessions. No s'acceptaran absències no justificades per a una activitat determinada. En cas dabsència justificada (malaltia, problemes laborals, etc.) es considerarà la qualificació daquesta activitat però poden aplicar-se restriccions.

- Assistència i participació a les classes pràctiques de laboratori. Totes les activitats i exercicis seran avaluats. També es valorarà ladquisició dhabilitats i competències de laboratori.

- Treball en equip d'autoaprenentatge: l'avaluació tindrà en compte la qualitat i la claredat dels informes.

- Examen de síntesi: Inclou preguntes sobre tots els temes tractats al llarg del mòdul. Es requereix una nota mínima de 4/10 per poder fer la mitjana amb la resta de notes.

B. Per superar aquest mòdul cal lassistència obligatòria a un mínim del 80% de les hores de classe presencial del mòdul. La nota mitjana final del mòdul ha de ser igual o superior a 5 sobre 10.

C. En cas de suspendre l'examen, els alumnes tindran una oportunitat addicional consistent en un examen de síntesi o treball complementari en què hauran d'obtenir almenys 5 punts sobre 10.

Activitats                                        Pes

Activitats d´aula i treball en equip     60%

Examen                                           40%


Bibliografia

  • Losada Manosalvas, S. (2001). La gestión de la seguridad alimentaria. Barcelona: Ariel.
  • Luning, P. A., Devlieghere, F., & Verhé, R. (2006). Safety in the agri-food chain. Wageningen: Wageningen Academic.
  • Mortimore, S., & Wallace, C. (2001). HACCP :Enfoque práctico (2ª ed.). Zaragoza: Acribia.
  • Mostert, M. A., Holah, J., & Lelieveld, H. L. M. (2005). Handbook of hygiene control in the food industry. Boca Raton etc.: Crc.
  • Puig-Durán Fresco, J. (1999). Ingeniería, autocontrol y auditoría de la higiene en la industria alimentaria. Bilbao: A. Madrid Vicente Ediciones.
  • Tothill, I. E. (2003). Rapid and on-line instrumentation for food quality assurance. Cambridge, England: Woodhead.
  • Vasconcellos, J. A. (2004). Quality assurance for the food industry :A practical approach. Boca Raton, Fla.: CRC Press.
  • Wildbrett, G. (2000). Limpieza y desinfección en la industria alimentaria. Zaragoza: Acribia.
  • OMS sobre seguretat alimentaria: http://www.who.int/fsf
  • Servei de seguretat i inspecció alimentària de la USDA americà: http://www.fsis.usda.gov/
  • International Food Safety Council: http://www.foodsafetycouncil.org/
  • FDA (Food and Drug Administration) : http://www.fda.gov/Food/default.htm
  • Codex Alimentarius: http://www.codexalimentarius.net
  • Autoridad Europea de Seguridad Alimentaria: http://www.efsa.eu.int
  • Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición: http://www.aesan.msc.es
  • Agència catalana de Seguretat Alimentària: http://www.gencat.cat/salut/acsa/
  • Food Safety Agency: http://www.food.gov.uk/
  • La seguridad alimentaria en Europa: http://ec.europa.eu/food/food/index_es.ht

Programari

ComBase (https://www.combase.cc/index.php/en/)

MicroHibro (https://www.microhibro.com/)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAULm) Pràctiques d'aula (màster) 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) 2 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(SEMm) Seminaris (màster) 1 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 2 Anglès segon quadrimestre matí-mixt