Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4314949 Psicologia General Sanitària | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits, però es pressuposen els coneixements i les habilitats adquirides al llarg dels mòduls 1 i 2 del primer semestre: Fonaments científics i professionals de la Psicologia Sanitària i Entrenament en habilitats bàsiques del Psicòleg General Sanitari.
Un cop finalitzat el mòdul l'estudiant hauria de ser capaç de:
• Delimitar conceptualment que és la prevenció i la promoció de la salut. Identificar els diferents nivells de cadascuna d'elles.
• Identificar els diferents determinants que influencien els comportaments de risc i els comportaments promotors de la salut.
• Elaborar un diagnòstic psicosocial dels problemes de salut.
• Aplicar els principals models de planificació, disseny i avaluació de programes de promoció i educació per a la salut individual, grupal i comunitària.
• Analitzar críticament diferents programes d'educació, promoció de la salut i prevenció.
9.1. Plantejament i estratègies de la intervenció preventiva en violència de gènere
9.2. Salut Laboral.
9.3. Prevenció de conductes addictives i consum de substàncies en adolescents.
9.4. Promoció de la salut mitjançant l'activitat física i l'alimentació.
Els programes concrets analitzats a l'apartat 9 poden ser objecte de canvis si la situació ho requereix.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes en grup partit | 20 | 0,8 | |
Classes magistrals | 36 | 1,44 | |
Tipus: Supervisades | |||
Treball supervisat | 11 | 0,44 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració del projecte | 76 | 3,04 | |
Estudi | 20 | 0,8 | |
Recerca bibliogràfica i lectura comprensiva | 50 | 2 |
La metodologia de l'asignatura es basarà en el desenvolupament seriat i coordinat d'un seguit d'activitats (dirigides, supervisades i autònomes) que guiaran a l'estudiant cap a l'assoliment dels resultats d'aprenentatge.
Activitat dirigida:
Les sessions de Docència Dirigida de l'assignatura es portaran a terme en
Activitat supervisada:
Activitat autònoma
El desenvolupament de les diferents tasques dirigides i supervisades fa imprescindible que l'estudiant vagirealitzant al llarg de tot el semestre l'activitat autònoma necessària per a la consecució dels resultats d'aprenentatge
Activitat autònoma:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1a-Prova escrita. Anàlisi Crítica de Programes 1 | 15 | 2 | 0,08 | 12, 11, 6, 2, 5, 8, 15 |
EV1b-Prova escrita. Anàlisi Crítica de Programes 2 | 5 | 2 | 0,08 | 12, 11, 6, 2, 8, 15 |
EV1c-Prova escrita. Anàlisi Crítica de Programes 3 | 10 | 2 | 0,08 | 12, 11, 6, 3, 2, 4, 8, 15 |
EV1d-Prova escrita. Anàlisi Crítica de Programes 4 | 10 | 2 | 0,08 | 12, 11, 6, 2, 8, 15 |
EV2-Projecte d'intervenció. Part escrita | 30 | 0 | 0 | 1, 9, 10, 14, 13, 7, 8, 16 |
EV3-Lliurament de les actes de les sessions de ABP i dels Informes de Control 1 i 2. | 10% | 0 | 0 | 1, 9, 10, 11, 13, 2, 8, 15, 16 |
EV4a - Projecte d'intervenció - Part oral. Avaluació dels tutors | 15% | 2 | 0,08 | 1, 9, 10, 14, 13, 7, 16 |
EV4b - Projecte d'intervenció - Part oral. Avaluació dels iguals | 5% | 2 | 0,08 | 1, 9, 10, 14, 13, 7 |
L'avaluació de l'assignatura conté evidències d'aprenentatge individuals i col·lectives, i es fa d'acord amb les Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia.
Evidència d'aprenentatge individual:
EV1a - Es tracta d'una prova escrita relacionada amb el contingut sobre violència de gènere, amb un valor del 15% de la qualificació final que es portarà a terme durant la setmana en que es treballi aquest contingut.
EV1b - Es tracta d'una prova escrita relacionada amb el contingut sobre salut laboral, amb un valor del 5% de la qualificació final que es portarà a terme durant la setmana en que es treballi aquest contingut.
EV1c - Es tracta d'una prova escrita relacionada amb el contingut sobre prevenció de conductes addictives i del consum de substàncies, amb un valor del 10% de la qualificació final que es portarà a terme durant la setmana en que es treballi aquest contingut.
EV1d - Es tracta d'una prova escrita relacionada amb el contingut sobre promoció de la salut mitjançant AF i dieta, amb un valor del 10% de la qualificació final que es portarà a terme durant la setmana en que es treballi aquest contingut.
Evidències d'aprenentatge grupals:
EV2 - S'avaluarà la presentació escrita del projecte d'intervenció desenvolupat de forma grupal durant les sessions d'ABP. Tindrà un valor del 30% en la qualificació final de l'assignatura. El lliurament d'aquesta evidènciaes farà la setmana 15 mitjançant l'aula moodle de l'assignatura.
EV3 - S'avaluarà el lliurament dins dels terminis establerts de les actes de totes les sessions presencials d'ABP i dels dos informes de control del projecte desenvolupat. Tindrà un valor del 10%.
EV4 - S'avaluarà la presentació oral del projecte d'intervenció desenvolupat. Aquesta evidència es subdivideix en dos subevidències:
EV4a - Els tutors han d'avaluar la presentació oral del projecte que realitza el grup la setmana 15. Tindrà un valor del 15% en la qualificació final de l'assignatura.
EV4b - Els iguals avaluaran la presentació oral del projecte dels seus companys. Tindrà un valor del 5% en la qualificació final de l'assignatura.
Definició d'estudiant avaluable: Un / a estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%), constarà com a "avaluable".
Definició d'assignatura superada:
Nota Final = [(Nota EV1a × 0.15) + (Nota EV1b × 0.05) + (Nota EV1c × 0.10) + (Nota EV1d × 0.10) + (Nota EV2 × 0.3) + (Nota EV3 × 0.1) + (Nota EV4a × 0.15) + (Nota EV4b × 0.05)]
L'estudiant es considera APROVAT quan la Nota Final ponderada siguin ≥ 5.
Recuperació: S'estableix una recuperació final a la qual podran accedir aquells estudiants que hagin realitzat evidències d’avaluació amb un pes d’almenys 2/3 de la qualificació total (EV2 i EV4 incloses) i que hagin obtingut una qualificació final ponderada entre 3,5 i 4,9. La recuperació consistirà en una prova escrita tipus test relacionada amb tots els continguts de l'assignatura. En cap cas es podrà optar a recuperar les evidències 2, 3 i 4. La nota de la recuperació serà sempre un5, en cas que aquesta sigui superada i en cap cas la recuperació servirà per pujar nota si l'assignatura està aprovada.
En aquesta assignatura no es contempla la possibilitat d'avaluació única.
Anguera, Maria Teresa, Chacón, Salvador. y Blanco, Angel. (Eds.) (2008). Evaluación de programas sociales y sanitarios: Un abordaje metodológico. Madrid: Síntesis.
Borrell, C., Garcia-Calvente, M. y Martí-Boscà, J. V. (2004) La salud pública desde la perspectiva de género y classe social. Gaceta Sanitaria 18 (Sup 1): 2-6
Bartholomew, L.Kay; Parcel, Guy.S.; Kok, Gerjo; & Gottlieb, Nell.H. (2000). Intervention Mapping. New York: Mcgraw Hill.
Chacón, Salvador., Anguera, Maria Teresa., Pérez-Gil, Jose Antonio y Hogado, Fco Pablo (2002). A Mutual Catalytic Model of Formative Evaluation: The Interdependent Roles of Evaluators and Local Practitioners. Evaluation. The International Journal of Theory, Research and Practice, 8 (4). 413-432.
Chacón-Moscoso, Salvador, Sanduvete, Susana, Portell, Mariona, y Anguera, Maria Teresa (2013). Reporting a program evaluation: Needs, program plan, intervention, and decisions. International Journal of Clinical and Health Psychology, 13(1), 58-60.
Fantova, Fernando (2003): Perspectivas en gestión de servicios sociales. En: http://www.bolunta.org/publicaciones/
Fantova, Fernando (2005). Manual para la gestión de la intervención social. Madrid: Editorial CCS.
Fernández-Ballesteros, Rocio (Ed) (1995). Evaluación de programas. Una guía práctica en ámbitos sociales, educativos y de salud. Madrid: Síntesis (CAP. 2)
Green, Lawrence W. & Kreuter, Marshall W. (1991). Health Promotion Planning. An Educational and Environmental Approach. Mountain View: Mayfield Publishing Company
Guba, Egon G., & Lincoln, Yvonna S. (1989). Fourth generation evaluation. Newbury Park, CA: Sage Publications.
Morrison, Val; Bennett, Paul (2008). Psicología de la Salud. Madrid: Pearson Educación. Prentice Hall.
Padilla, J. (2019). A quien vamos a dejar morir.Madrid: Capitan Swing
Pawson, Ray; Tilley, Nick (1997) Realistic Evaluation, Sage.
Pineault, Raynald, Daveluy, Carole (1995), La Planificación Sanitaria. Conceptos, métodos y estrategias. Madrid: Masson. (1ª ed. 1987) La planificació de la santé. Concepts, Méthodes, Stratégics. Montréal:Agence d’Arc Inc. (CAP. 1)
Ruiz, M.T. (2009). Sesgos de género en la atención sanitaria.Escuela Andaluza de Salud Publica
Veney, James E. y Kaluzny, Arnold D. (2004). Evaluation and decision making for health services. Washington: BeardBooks.
Villamarin, Francisco; Alvarez, Maria (1998). Modelos sociocognitivos en promoción de la salud: un analisis conceptual. Psicologemas, 12 (24), 161-204.
Wholey, Joseph S., Hatry, Harry P. & Newcomer, Kathryn E. (Eds.) (2004). Handbook of practical program evaluation. San Francisco: Jossey-Bass.
Aquesta assignatura no utilitza programari específic
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.