Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313788 Gestió dels Recursos Humans en les Organitzacions | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
El mòdul ofereix una introducció detallada a tres temes de gran rellevància en la vida de les organitzacions com ho són la comunicació, la cultura i el clima. Es tracta d'una introducció que contempla tant els aspectes conceptuals com els de caràcter aplicat.
En finalitzar el curs, els i les estudiants seran capaços de:
• Argumentar la rellevància de la comunicació, el clima i la cultura com a fenòmens transversals a tots els aspectes de la vida d'una organització.
• Identificar les dimensions, components, tipologies i nivells d'anàlisi crucials per a una comunicació efectiva.
• Construir explicacions sobre problemes i oportunitats d'una organització, a partir d'una visió integradora que tingui en compte l'especificitat i les connexions entre clima, cultura i comunicació.
• Dissenyar mètodes per a l'estudi, avaluació i diagnòstic d'aspectes culturals, de comunicació i de clima en les organitzacions.
1. Comunicació, cultura i clima: tres lents per mirar la organització
1.1. El paper de consultoria de RRHH: intern vs. extern
1.2. Fases en el procés de consultoria
2. Comunicació i organitzacions
2.1. Què és la comunicació?
2.2. Elements de la Comunicació
2.3. L'empatia, connectar amb els altres
2.4. Feedback i Influència
2.5. Les arestes de la Comunicació Organitzacional
2.5.1. TIC en la Comunicació Organitzacional
2.6. El paper de la Comunicació en un procés de canvi en l'organització
3. Cultura Organitzacional
3.1. Introducció:
3.1.1. ¿Cultura i Empresa?
3.1.2. Conceptes i definició de Cultura Corporativa
3.2.Componentes Cultura Corporativa
3.2.1.Visión
3.2.2.Misión - Proposició de Valor
3.2.3.Valores
3.2.4.Ejemplos Corporacions
3.3. Gestió de la cultura corporativa
3.3.1.La gestió de la cultura corporativa com un recurs estratègic per a l'organització
3.3.2..Gestión de la Cultura i Gestió del Canvi
3.3.3. Canvi vs. transició
3.3.4.Curvas del Canvi
3.3.5.Ejemplos de processos de transformació
4.Clima
4.1.Introducció
4.2.Conceptos i definició
4.3.Componentes principals
4.4.Estudios de clima i retorn com a eina estratègica de RRHH
4.5.Fases d'un estudi
4.2.Clima i Motivació
4.2.1.Relación Motivació - Clima
4.2.2.Motivación Inercial
4.2.3.Motivación Extrínseca
4.2.4.Motivación Intrínseca
4.2.5.Mapa Motivacional
4.2.6.Estrategias per a la Motivació
5.Aspectes metodològics: diagnòstic i intervenció
5.1. marc pragmàtic
5.2. Mètodes i tècniques
5.3. Disseny i implementació
5.4. Gestió de les expectatives i comunicació
5.5. Propers passos i plans d'acció resultants
5.6. Anàlisi de stakeholders i la seva gestió
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clase magistral | 15 | 0,6 | 1 |
Micro-anàlisi de situacions | 15 | 0,6 | 2, 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització d'activitats en grup | 40 | 1,6 | 5, 2, 3 |
Tutories activitats | 18 | 0,72 | 5, 2, 3 |
Tipus: Autònomes | |||
Interpretació i pla d'intervenció | 40 | 1,6 | 5, 3, 4 |
Recerca, selecció i revisió de bibliografia | 19 | 0,76 |
Classes magistrals / expositives. La introducció a cada gran apartat del bloc temàtic i la presentació dels continguts teòric-conceptuals es realitzarà mitjançant exposicions per part dels docents responsables del mòdul.
Anàlisi de situacions. L'organització del mòdul contempla alternar la part expositiva amb l'accés a materials com relats, extractes d'entrevistes perquè els estudiants, orientats pels docents, realitzin un treball d'operativització i identificació dels elements teòric-conceptuals com a base per a la seva posterior anàlisi i avaluació.
Elaboració de treballs. Es preveu demanar als estudiants, un treball en grup que consisteix a realitzar un diagnòstic a partir de l'assignació d'un cas elaborat pel grup de docents responsables del mòdul. Consisteix en realitzar un anàlisi de la informació recollida en algun procés de diagnòstic per plantejar una sèrie de resultats, conclusions, recomanacions i un pla d'intervenció.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1. Cas introductori | 15% | 1 | 0,04 | 5, 4 |
Evidència 2. Elaboració i lliurament del pla de diagnòstic. | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 3 |
Evidència 3. Presentació intervenció | 40% | 2 | 0,08 | 4 |
Evidència 1: Cas introductori
Treballar un cas a l'aula per a respodre a qüestiones sobre clima i cultura
Evidència 2: Elaboració i lliurament del pla de diagnòstic
Del cas treballat a l'aula, dissenyar una petita intervenció tenint en compte diferents criteris
Evidència 3: Presentació intervenció
Desenvolupar una presentació de la intervenció sobre el cas al Comitè de direcció de l'empresa
Avaluació única
Normativa acadèmica de la Universitat Autònoma de Barcelona https://www.uab.cat/doc/TR_normativa_academica_UAB
Article 265. Avaluació única
2. La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada, i implica el lliurament en una única data del nombre necessari d’evidències avaluadores per acreditar i garantir la consecució dels objectius i els resultats d’aprenentatge establerts en l’assignatura.
L'avaluació única no implica la no assistència a les sessions presencials. Durant les sessions presencials es poden realitzar activitats que siguin necessàries per a poder realitzar de manera satisfactòria les evidències d'avaluació.
Els i les estudiants que s'acullin a l'opció d'avaluació única presentaran, una vegada finalitzat el mòdul, les mateixes evidències previstes per a la modalitat d'avaluació continuada.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que el del'avaluació continuada.
Recuperació
Podran optar a recuperació: l'alumnat que no hagi aconseguit els criteris establerts per a superar el mòdul i aquells que hagin estat avaluats en un conjunt d'activitats amb un pes mínim de 2/3 parts de la qualificació total del mòdul.
La nota mínima per a poder optar a recuperació és de 3.5
Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia: https://www.uab.cat/doc/DOC_PautesAvaluacio_FP_23-24
Alvesson, M. (2002). Understanding organizational culture. London. Thousand Oaks, Calif: SAGE.
Alvesson, M. (2008). Changing organizational culture: cultural change work in progress. New York: Routledge.
Ashkanasy, N. M., Wilderom, C., y Peterson, M. F. (Eds.). (2000). Handbook of organizational culture & climate. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications.
Becker, Brian E.; Huselid, Mark A. y Ulrich, Dave (2001). The HR Scorecard. Harvard Business Review Press.
Block, Peter (2000-2nd.edition) Flawless Consulting: a guide to getting your expertise used. Jossey-Bass Pfeiffer.
Block, Peter and 30 Flawless Consultants (2001). Flawless Consulting Fieldbook & Companion. Jossey-Bass Pfeiffer.
Bridges, William (2009 Third Edition) Managing Transitions: Making the Most of Change. Nicholas Brealey Publishing.
Buchanan, D. A., y Bryman, A. (Eds.). (2011). The Sage handbook of organizational research methods. Thousand Oaks, CA: Sage Publications Inc.
Cameron, K. S. (2011). Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework (Third edition.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Cartwright, S., Cooper, C. L., y Earley, P. C. (Eds.). (2001). The international handbook of organizational culture and climate. Chichester. New York: Wiley.
Harris, T. E., y Nelson, M. D. (Eds.). (2008). Applied organizational communication: theory and practice in a global environment (3rd ed.). New York: L. Erlbaum Associates.
Hofstede, G., Neuijen, B., Ohayv, D. D., y Sanders, G. (1990). Measuring Organizational Cultures: A Qualitative and Quantitative Study Across Twenty Cases. Administrative Science Quarterly, 35(2), 286. doi:10.2307/2393392
Itzin, C., y Newman, J. (Eds.). (1995). Gender, culture and organizational change: putting theory into practice. London. New York:Routledge.
Keyton, J. (2005). Communication & organizational culture: a key to understanding work experiences. Thousand Oaks, Calif: Sage Publications.
Neergaard, H., y Ulhøi, J. P. (Eds.). (2007). Handbook of qualitative research methods in entrepreneurship. Cheltenham, UK ; Northampton, MA: Edward Elgar.
Pink, D.H. (2010). La sorprendente verdad de que nos motiva. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.
Pheysey, D. C. (1993). Organizational cultures types and transformations. London; New York: Routledge. Retrieved from http://www.myilibrary.com?id=33247
Schabracq, M. (2007). Changing organizational culture: the change agent’s guidebook. Chichester, England. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons Ltd.
Schein, Edgar H. (1988) Process Consultation. Addison Wesley OD series.
Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership (4th ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
-
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |