Logo UAB

Treball de Fi de Màster

Codi: 43003 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313791 Integració Europea OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Cristina Blasi Casagran
Correu electrònic:
cristina.blasi@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 Aquelles persones que no han realitzat prèviament un treball de fi de grau o similar, hauran de contactar amb el professorat de l'assignatura al principi de curs, que els indicarà les lectures i exercicis recomanats.


Objectius

 

Totes les persones matriculades al màster han d'elaborar un Treball Final de Màster (TFM) relacionat amb algunes de les matèries que s'imparteixen en el Màster Universitari d’Integració Europea. L'objectiu és valorar si s'han assumit els principals aspectes de la integració europea i constatar que es saben aplicar a casos concrets.

El TFM és un treball acadèmic autònom que té per objectiu aprofundir en l'anàlisi d'algun aspecte tractat durant el curs.

S'espera que el treball serveixi per a:

- Desenvolupar alguna qüestió d'interès relativa als continguts dels mòduls cursats vinculant-la amb els debats acadèmics existents;

- Aplicar els criteris i tècniques apresos als mòduls, ja sigui per dur a terme anàlisis pròpies, o per estudiar a altres autors.


Competències

  • Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Comprendre el funcionament de les institucions de la UE per treballar i col·laborar-hi.
  • Comprendre el procés d'elaboració de les diferents polítiques de la UE i la seva interrelació.
  • Definir, dissenyar, planificar i elaborar un treball d'investigació original i inèdit, seguint els paràmetres academicocientífics establerts.
  • Entendre com es duu a terme l'adopció dels actes jurídics i polítics de la UE, com interpretar-los i aplicar-los.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi
  2. Aplicar l'adopció dels actes jurídics i polítics de la UE en l'elaboració del treball final de màster.
  3. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  4. Confeccionar un treball d'investigació adequat als paràmetres academicocientífics establerts.
  5. Descriure el contingut i la relació entre les polítiques de la UE que s'analitzaran en el TFM.
  6. Identificar els diferents procediments i la pràctica de funcionament i l'organització de les institucions europees, valorant-ne qualitativament les capacitats d'actuació.
  7. Identificar les principals metodologies qualitatives i interdisciplinàries utilitzades en la investigació de les ciències socials (dret, economia, ciència política i relacions internacionals).
  8. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  9. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  10. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Continguts

El tema per elaborar un Treball de Fi de Màster el trien els estudiants d’acord amb una llista que se li proporcionarà a principi de curs on hi figuren diversos temes d’actualitat sobre matèries relacionades amb la integració europea, així com els professors/es disponibles per a tutoritzar treballs sobre aquells temes.

Alguns possibles temes, a tall d'exemple, serien:

Mòdul Espai Jurídic Comú

- Política d'immigració a la UE

- Política de seguretat a la UE

- Lluita contra el tràfic de persones a la UE

- Ciutadania europea

- Política educativa a la UE

- Multiculturalisme a la UE

- Drets d'establiment i societats a la UE

- Dret del mercat interior i lliure circulació de persones a la UE

- Drets fonamentals de la UE

- Política de medi ambient a la UE

- Ciberseguretat a la UE

- Dret mercantil a la Unió Europea

- Protecció de dades a la UE

-La coordinació en matèria d'intercanvi d'informació entre EM en matèria fiscal

Mòdul de governança i economia

- Governança multinivell a la UE

- Sistemes reguladors de la seguretat alimentària

- Procés de decisió de la crisis migratòria a la UE

- El control parlamentari de les agències de la UE

- Opinió pública i participació política en les eleccions de la UE

- Cooperació territorial a la UE

- Polítiques de cohesió de la UE

- Crisi econòmica Europea

- Brexit

- Tractats de lliure comerç de la EU

- Procés d'integració econòmica de la UE

Mòdul de relacions exteriors de la UE

- La política energètica de la UE

- Cooperació UE - Xina

- L'impacte de la dimensió exterior a l'Espai de Llibertat, Seguretat iJustícia

- Cooperació al desenvolupament UE - Amèrica Llatina

- Transferències de dades UE - EEUU

- Drets humans

- Política de veïnatge de la UE

- Medi ambient i sostenibilitat

- L'organització internacional del treball

- La ruta de la seda

- Gestió de fluxes migratoris

- Drets de les dones

L'alumne/a haurà de tenir com a mínim 4 sessions de seguiment amb el tutor/a assignat. A més, es realitzaran diverses sessions amb experts invitats i sessions metodològiques durant el curs amb la coordinadora del mòdul, per tal d'obtenir un aprenentatge dels elements formals i estructurals necessaris per a realitzar un correcte TFM.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions metodològiques 50 2 1, 4, 7, 8, 10
Tipus: Supervisades      
Tutories 75 3 1, 9, 4, 8, 3, 10
Tipus: Autònomes      
Elaboració TFM 125 5 2, 9, 5, 4, 6, 8, 3, 10

En començar el curs es proporcionarà als alumnes una Guia de 20 pàgines en què es detalla l'elaboració del Treball de Fi de Màster. Aquesta guia és d'obligada lectura per tots els estudiants per poder fer una tesina adequada pel que fa a forma i contingut.

Durant el primer quadrimestre, els estudiants tindran accés a una llista de temes i tutors/es, i podran escollir les seves preferències temàtiques per a la recerca dins del Mòdul(s) d'especialització que estiguin cursant. A l'octubre - novembre s'adjudicaran els temes i cada estudiant s'encarregarà de contactar amb el seu respectiu tutor/a.

A la primera entrevista amb el tutor/a, s'hauran de fixar les condicions de seguiment, calendari, i es començarà a concretar el tema de recerca. Al llarg de les reunions periòdiques que es concertin entre tutor/a i estudiant, el primer orientarà al segon sobre la seva recerca. En finalitzar el treball per part de l'estudiant, el tutor elaborarà un breu informe valorant el seguiment que ha fet.

Hi haurà diverses sessions tant d'experts com de metodològiques obligatòries per tal d'adquirir coneixement sobre els temes de la UE i el procediment a seguir per a l'elaboració i posterior presentació del TFM, les dates de les quals es concretaran a l'inici del curs.

Al mes de juny tindrà lloc el lliurament dels TFM, i les defenses es convocaran durant la primera setmana de juliol. Els tribunals estaran compostos per dos docents amb grau de doctor, que avaluaran els TFM.

Hi ha una única convocatòria per presentar i defensar els TFM, que tindrà lloc els mesos de juny i juliol. Si l'estudiant es troba en període d'intercanvi amb una altra universitat es permetrà realitzar la defensa en altres dates.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Defensa 50 0 0 9, 5, 7
Sessions de seguiment 10 0 0 6
Treball escrit 40 0 0 1, 2, 5, 4, 7, 8, 3, 10

A finals de juny tots els estudiants hauran de lliurar el seu TFM. En l'avaluació d'un treball es valora que s'hagi dedicat temps i esforç a les diferents fases de l'elaboració i el resultat final. No n'hi ha prou amb resumir els textos que s'han llegit, ni fer un treball descriptiu del que ha succeït en un període o esdeveniment concret. Els estudiants hauran d'estudiar de manera extensiva la bibliografia sobre el tema; definir una pregunta u hipòtesi que guiï el treball; estructurar la feina, ordenar les idees i el material disponible; si escau, obtenir i analitzar dades; redactar els borradores y tenir cura de la presentació de la versió final.

El treball ha d'estar doncs centrat en una pregunta de recerca concreta i abordar la importància d'aquesta qüestió en els debats acadèmics. Això suposa demostrar:

- coneixement i comprensió crítica dels debats acadèmics sobre un tema;
- capacitat per orientar el treball cap a una qüestió concreta;
- habilitat per establir connexions entre la teoria i els exemples o casos concrets

Els estudiants que no hagin presentat el seu treball en aquest període hauran de tornar-se a matricular del TFM en el següent curs.

Informe previ del tutor/a

Un cop finalitzat el TFM per part de l'estudiant, els tutors hauran d'elaborar un informe del seguiment del treball. El contingut de l'informe inclourà:

- Capacitat d'anàlisi i síntesi

- Evolució en l'aprenentatge de l'estudiant

- Valoració de les fonts i de la bibliografia utilitzades

- Altres comentaris

Composició i funcionament del tribunal

El treball serà defensat públicament davant d'un tribunal, compost per professors/es ambgrau de doctor vinculats a l'àmbit de la integració europea, que s'encarregaran d'avaluar els treballs. Al tribunal no podrà participar el tutor/a del treball. Es convocaran tribunals al mes de juliol.

 Els estudiants seran citats a una hora concreta en un dels dos dies assenyalats. Aquestes dates i hores són improrrogables.

Els estudiants hauran de presentar públicament el seu treball, en la data i hora convocat, durant un màxim de 15 minuts. L'ús de powerpoint no és imprescindible però recomenable. Un cop finalitzada l'exposició, tots o algun dels membres del Tribunal podrà formular preguntes i comentaris sobre la seva recerca. Conclosa la defensa pública del treball, el tribunal deliberarà i traslladarà la nota a la coordinadora del mòdul.

Criteris d'avaluació del Treball Final de Màster

Màxima puntuació: 10 punts

1. Coherència entre la hipòtesi de treball i el contingut de la investigació (màxim 1 punt)

2. Conclusions (màxim 1 punt)

3. Ús adequat de les referències bibliogràfiques, documents oficials, textos legals, jurisprudència o altres materials (màxim 2 punts)

4. Presentació i defensa del treball davant del Tribunal (màxim 5 punts)

5. Assistència a les sessions i presentació de les activitats de seguiment (màxim 1 punt)

 


Bibliografia

- Bui, Yvonne N. (1998), How to write a Master’s thesis, Sage Publications Inc, London.

- Cervera, Ángel y Salas, Miguel (1999), Cómo se hace un trabajo escrito, Laberinto, Madrid.

- Clanchy, John y Brigid Ballard (2000), Cómo se hace un trabajo académico. Guía práctica para estudiantes universitarios, Prensas Universitarias de Zaragoza, Zaragoza.

- Cuerda Rieza, Antonio (2016), Cum laude. Guía para realizar una tesis doctoral o un trabajo de fin de grado o máster en derecho, Tecnos, Madrid.

- Hanké, Bob (2000), Intelligent Research Design, Oxford University Press, Oxford.

- Montolío, Estrella (2009), Manual práctico de escritura académica, Ariel, Barcelona.

- Renck Jalongo, Mary & Saracho, Olivia N. (2016), Writing for Publication Transitions and Tools that Support Scholars’Success, Springer, Indiana, PA, USA, ISSN 2366-7672.

- Turabian, Kat (2007), A Manual for Writers of Research Papers. Theses and Dissertations, University of Chicago Press, Chicago.


Programari

L'assignatura no exigeix un programari específic.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.