Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313782 Citogenètica i Biologia de la Reproducció | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
- Estar en possessió del títol de llicenciat, graduat o equivalent en Biologia, Ciències Biomèdiques, Genètica o Biotecnologia o en els seus equivalents en els plans d'estudis de les diferents universitats. També podran accedir llicenciats o graduats de titulacions de l'àmbit de les Biociències.
- Acreditar un coneixement bàsic de català (nivell B1) o castellà (nivell B1) (només pel alumnat que no tinguin el català o el castellà com a llengua materna).
La Genòmica Comparativa proporciona una àmplia perspectiva tant en l'evolució de les espècies com a l'origen de malalties humanes mitjançant l'estudi de la conservació de seqüències genòmiques. El contingut del mòdul tractarà aspectes amplis de l'àrea com són la citogenètica evolutiva, metodologies d'estudi dels genomes, així com els últims avanços en genòmica comparativa animal i vegetal. És un camp molt dinàmic i en constant evolució, per la qual cosa la metodologia docent inclourà classes magistrals d'especialistes que presentaran els últims avanços en el tema així com seminaris per part del alumnat on es presenten i discuteixen articles científics.
Els continguts d'aquesta assignatura inclouen conceptes bàsics i específics sobre citogenètica evolutiva, avenços en l'àrea de la genòmica comparativa, models de reconstrucció de genomes així com l'aplicació d'eines bioinformàtiques en el coneixement d'espècies animals i vegetals.
Genòmica evolutiva. Variabilitat cromosòmica. Criteris d'ordenació cariotípica. Sexe cromosòmic. Cariotip / espècie. Models d'especiació cromosòmica.
Metodologies d'estudi de genomes. Tècniques de seqüenciació massiva. Estudi de les variacions estructurals del genoma. Bases de dades. Estudi de la conformació de la cromatina (3C, 5C i Hi-C).
Genòmica comparativa animal. Estudi "in silico" de genomes complets. Punts de trencament evolutius. Grups sinténicos. Filogenòmica. Ràtios d'evolució cromosòmica. Elements repetitius i recombinació. Genòmica dels primats i altres mamífers.
Genòmica comparativa vegetal. Diversitat cariotípica, estructura del genoma, grups sinténicos, evolució genòmica de les espècies vegetals.
Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 30 | 1,2 | 8, 3, 5, 9, 10, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació material | 15 | 0,6 | 2, 11, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 68 | 2,72 | 8, 5, 2, 6, 10, 11 |
Lectura d'articles i material científic | 11 | 0,44 | 8, 5, 11, 12 |
Preparació presentació pública | 10 | 0,4 | 2, 11, 4 |
Recerca bibliogràfica | 11 | 0,44 | 11, 12 |
L'assignatura s'impartirà seguint les directrius de l'Espai Europeu d'Educació Superior (EEES). Això implica una participació activa del alumnat en el seu propi procés d'aprenentatge i es traduirà en una major participació del alumnat a classe i una major interacció entre ells i el professorat.
La genòmica comparativa és un camp molt dinàmic i en constant evolució, per la qual cosa la metodologia docent inclourà classes magistrals d'especialistes que presentaran els últims avanços en el tema així com seminaris per part del alumnat on es presenten i discuteixen articles científics. A continuació es descriu l'organització i la metodologia docent que es seguirà.
• Classes magistrals: El contingut del programa de teoria s'impartirà en classes magistrals. Es realitzaran amb material audiovisual preparat pel professorat.
• Lectura i comentari d'articles i / o textos d'interès: Les classes magistrals es complementaran amb lectures d'articles científics dels temes tractats.
• Pràctica d'aula: Sessió pràctica sobre navegadors del genoma humà
• Elaboració de treballs.
• Estudi autònom.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa | 10% | 0,5 | 0,02 | 7, 5, 6 |
Defensa oral de treballs | 20% | 1 | 0,04 | 1, 2, 6, 10, 11, 12, 4 |
Lliurament de treballs | 35% | 1,75 | 0,07 | 1, 7, 8, 3, 5, 9, 2, 6, 10, 11, 12, 4 |
Proves | 35% | 1,75 | 0,07 | 1, 8, 3, 5, 9, 12 |
Lliurament de treballs: 35%
Defensa oral de treballs: 20%
Proves: 35%
Assistència i participació activa: 10%
L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
http://www.discoverlife.org/mp/20m?tree=Life&flags=all
http://www.ensembl.org/index.html
http://genome10k.soe.ucsc.edu/
https://www.earthbiogenome.org/
Ensembl (https://www.ensembl.org/Homo_sapiens/Info/Index)
PopHuman (https://pophuman.uab.cat/)
UCSC (http://genome.ucsc.edu/)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |