Logo UAB

Fisiopatologia i Regeneració de les Malalties Neurològiques

Codi: 42910 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313792 Neurociències OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Mireia Herrando Grabulosa
Correu electrònic:
mireia.herrando@uab.cat

Equip docent

José Aguilera Ávila
Xavier Navarro Acebes
Carlos Alberto Saura Antolin
Clara Penas Perez
Carlos Barcia Gonzalez
Jordi Bruna Escuer
Guillermo Garcia Alias
Natalia Lago Perez
Alfredo Jesús Miñano Molina
Albert Quintana Romero
Mireia Herrando Grabulosa
Ruben Lopez Vales
(Extern) Javier Pagonabarraga
(Extern) Joan Vidal
(Extern) Miquel Vila
(Extern) Àlex Bayés

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Es conveniente que el alumnado haya adquirido los conocimientos básicos de los módulos precedentes del Máster (M1-M3). 


Objectius

Aquest mòdul ofereix una visió actualitzada dels processos implicats en la neurodegeneració i neuroregeneració del sistema nerviós.

El mòdul cobreix els mecanismes cel·lulars i moleculars subjacents a les malalties neurodegeneratives, analitzant l'etiopatogèniad'aquestes malalties així com el desenvolupament de teràpies racionals. D'altra banda, el mòdul també introdueix els mecanismes de neuroplasticitat durant l'adaptació a traumes i/o afeccions metabòliques, des d'un punt de vista tantmolecular com de l'organisme complet. 

El mòdul té com a objectiu desenvolupar una major comprensió dels estudiants sobre la neurodegeneració i la regeneració del sistema nerviós, així com dels aspectes de neurociència fonamental adquirits en els mòduls precedents del programa del Màster. En centrar-se en la investigació actual en aquest camp, el mòdul també millorarà la comprensió de l’alumnat sobre la investigació en aquesta àrea, adquirint la millora dels coneixements sobre els mètodes d'investigació i la seva capacitat per dur a terme un projecte de recerca de màster amb èxit. Es presta especial atenció per capacitar els estudiants en l'avaluació crítica de la literatura científica rellevant, per avaluar el disseny experimental i analitzar dades. El mòdul introduirà a l’alumnat en un ampli ventall de sistemes i models que s'utilitzen en recerca sobre neurodegeneració, neuroregeneració i plasticitat així comdels protocols experimentals associats. Així mateix, l’alumnatdesenvoluparà una major comprensió de la fisiopatologia que caracteritza algunes malalties neurodegeneratives i els processos traumàtics que afecten al sistema nerviós, incloent els seus aspectes clínics, neuropatològics, genètics, bioquímics i cel·lulars. Particularment es persegueix que l’alumnat adquireixi la capacitat de comprendre i interpretar la literatura científica específica de la recerca en l'àrea, apropant la visió clínica i científica de manera que puguin adquirir una visió integradora i ètica de les patologies. El mòdul facilita la formació per desenvoluparla carrera científica en una àrea de gran impacte en la salut i en la societat.

Els objectius general de l’assignatura són:

-   Aprendre els conceptes bàsics sobre les bases moleculars i cel·lulars dels processos neurodegeneratius de diferents patologies neurològiques. 

-   Aprendre els conceptes bàsics sobre els processos de regeneració i plasticitat en el sistema nerviós subjacents i que s’inicien després de lesions traumàtiques.  

-  Capacitar l'alumnat per aplicar els coneixements adquirits sobre neurodegeneració i regeneració en context científic. 

-  Adquirir habilitats i coneixement tècnic per a la investigació científica sobre neurodegeneració i regeneració.

-  Adquirir les actituds ètiques i de rigor per desenvolupar el treball de recerca científica.

 

 


Resultats d'aprenentatge

  1. CA11 (Competència) Revisar la literatura científica en el context de la neurodegeneració i la neuroregeneració.
  2. CA12 (Competència) Avaluar amb criticisme les dades i els dissenys experimentals de la literatura científica rellevant en l'àmbit de la neurodegeneració i la neuroregeneració.
  3. CA13 (Competència) Combinar les visions clínica i científica per tenir una imatge integradora d'una malaltia neurodegenerativa concreta o d'un procés de neuroregeneració determinat, tot això amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals de la persona, la diversitat i en el context dels valors democràtics.
  4. KA09 (Coneixement) Indicar els processos implicats en la degeneració i regeneració del sistema nerviós.
  5. KA10 (Coneixement) Identificar les bases cel·lulars, fisiològiques i moleculars de la neurodegeneració.
  6. KA11 (Coneixement) Reconèixer els mecanismes de neuroplasticitat durant l'adaptació a traumes i/o a alteracions metabòliques.
  7. SA10 (Habilitat) Distingir entre neurodegeneració, per causes espontànies o per exposició voluntària a agents nocius, i regeneració dels sistemes nerviosos central i perifèric.
  8. SA11 (Habilitat) Analitzar la fisiopatologia subjacent en algunes malalties neurodegeneratives i en processos traumàtics que afecten el sistema nerviós.
  9. SA12 (Habilitat) Investigar els sistemes i models emprats en la recerca sobre degeneració, regeneració i plasticitat del sistema nerviós.

Continguts

INTRODUCCIÓ I MECANISMES BÀSICS DE LES MALALTIES NEUROLÒGIQUES

- Impacte clínic de les malalties neurològiques

- Mecanismes cel·lulars i moleculars de la neuroinflamació

- Mecanismes moleculars implicats en la mort neuronal 

- Sinaptopaties

 

PROCESSOS DE NEURODEGENERACIÓ

- Fisiopatologia de la malaltia d'Alzheimer

- Fisiopatologia de les malalties neurodegeneratives mitocondrials

- Fisiopatologia de les malalties que afecten els ganglis basals

- Neurotoxicologia

- Eines de recerca emergents en la neurodegeneració

 

PROCESSOS DE NEUROREGENERACIÓ I PLASTICITAT DEL SISTEMA NERVIÓS

- Estratègies terapèutiques per la regeneració del nervi perifèric

- Fisiopatologia del dany de medul·la espinal i aproximacions terapèutiques

- Dolor neuropàtic

- Neuropròtesis i noves tecnologies

- Plasticitat després del dany al sistema nerviós

- Plasticitat sinàptica

- Neurorehabilitació


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 41 1,64
Pràctiques 12 0,48
Seminari 5 0,2
Tipus: Supervisades      
Tutoria de suport 7 0,28
Tipus: Autònomes      
Preparació de pràctiques 35 1,4
Preparació de seminaris 35 1,4
Preparació dels objectius de coneixements i habilitats 90 3,6

Classes teòriques:

Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'alumnat adquireix els coneixements científics bàsics de l'assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l'estudi personal dels temes del programa docent.

Pràctiques d'aula:

Desenvolupament del pensament crític mitjançant l'anàlisi de publicacions científiques i debat. Es desenvolupen a més les habilitats de recerca bibliogràfica i criteri de selecció per rigorositat, es fomenta l'autoaprenentatge actiu, l'exposició clara de les idees pròpies i el debat respectuós.

Seminaris:

Treball, presentació i discussió sobre processos neurodegeneratius i els seus possibles abordatges terapèutics. En aquestes sessions s'apliquen els coneixements adquirits i es posa de manifest les capacitats d'inventiva, reflexió i anàlisi crític indispensables per a la seva futura activitat científica.

Docència tutoritzada:

Disponibilitat de tutories de suport per a l'estudi i desenvolupament autònom de conceptes biològics i mèdics.

Nota: si s’escau, es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Sessions de seminaris 40 0 0 CA11, CA12, CA13
Sessions teòriques 20 0 0 KA09, KA10, KA11, SA10, SA11, SA12
Workshop (presentació oral) 40 0 0 CA11, CA12, CA13, KA09, KA10, KA11, SA10, SA11, SA12

L'avaluació de l'assignatura de M4 Fisiopatologia i Regeneració de les Malalties Neurològiques, constarà de tres apartats d’avaluació:

1. A les sessions teòriques del M4 es realitzaran proves in situ d’avaluació, en finalitzar o al llarg de la sessió, dels conceptes adquirits a l’aula, mitjançant qüestionaris virtuals (aula Moodle o Socrative) o bé mitjançant proves escrites o orals. Les mitjana de les notes obtingudes a les avaluacions in situ realitzades a les sessions de teoria correspondrà al 20% de la nota global del M4. En cas de no assistir a les sessions teòriques i no poder realitzar l’avaluació pertinent, la nota obtinguda d’aquella sessió serà de 0.

2. A les sessions de seminaris l’alumnat debatrà en petit grup articles científics prèviament proporcionats pel professorat i realitzarà en cada sessió de seminaris una prova escrita individual sobre els conceptes treballats. La mitjana de les notes obtingudes a les sessions de seminaris correspondrà al 40% de la nota global del M4. En cas de no assistir a les sessions de seminaris la nota obtinguda d’aquella sessió serà de 0.

3. A la sessió de workshop l’alumnat haurà de preparar un projecte científic en petit grup i exposar-lo oralment. La nota obtinguda del treball exposat a la sessió de workshop equivaldrà al 40% de la nota global del M4. En cas de no assistir a la sessió de workshop la nota obtinguda d’aquest apartat serà de 0. 

Per superar l’assignatura M4 Fisiopatologia i Regeneració de les Malalties Neurològiques, caldrà obtenir una nota mínima de la mitjana entre els tres apartats d’avaluació (punts 1,2 i 3) de 5.0. 

Per poder realitzar l'examen de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior a una tercera part en la qualificació final.


Bibliografia

Articles de revisió actualitzats i recomanats pel professorat durant les classes magistrals

Llibres de text:

Beal MF, Lang EA, Ludolph AC. Neurodegenerative Diseases: Neurobiology, Pathogenesis and Therapeutics. Cambridge University press, 2005
Kordower J, Tuszynski MH. CNS regeneration: basic science and clinical advances. 2ª ed, 2007


Programari

No s'utilitza cap programa específic


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(SEMm) Seminaris (màster) 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(SEMm) Seminaris (màster) 2 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 1 Català/Espanyol segon quadrimestre matí-mixt