Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313792 Neurociències | OB | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es conveniente que el alumnado haya adquirido los conocimientos básicos de los módulos precedentes del Máster (M1-M3).
Aquest mòdul ofereix una visió actualitzada dels processos implicats en la neurodegeneració i neuroregeneració del sistema nerviós.
El mòdul cobreix els mecanismes cel·lulars i moleculars subjacents a les malalties neurodegeneratives, analitzant l'etiopatogèniad'aquestes malalties així com el desenvolupament de teràpies racionals. D'altra banda, el mòdul també introdueix els mecanismes de neuroplasticitat durant l'adaptació a traumes i/o afeccions metabòliques, des d'un punt de vista tantmolecular com de l'organisme complet.
El mòdul té com a objectiu desenvolupar una major comprensió dels estudiants sobre la neurodegeneració i la regeneració del sistema nerviós, així com dels aspectes de neurociència fonamental adquirits en els mòduls precedents del programa del Màster. En centrar-se en la investigació actual en aquest camp, el mòdul també millorarà la comprensió de l’alumnat sobre la investigació en aquesta àrea, adquirint la millora dels coneixements sobre els mètodes d'investigació i la seva capacitat per dur a terme un projecte de recerca de màster amb èxit. Es presta especial atenció per capacitar els estudiants en l'avaluació crítica de la literatura científica rellevant, per avaluar el disseny experimental i analitzar dades. El mòdul introduirà a l’alumnat en un ampli ventall de sistemes i models que s'utilitzen en recerca sobre neurodegeneració, neuroregeneració i plasticitat així comdels protocols experimentals associats. Així mateix, l’alumnatdesenvoluparà una major comprensió de la fisiopatologia que caracteritza algunes malalties neurodegeneratives i els processos traumàtics que afecten al sistema nerviós, incloent els seus aspectes clínics, neuropatològics, genètics, bioquímics i cel·lulars. Particularment es persegueix que l’alumnat adquireixi la capacitat de comprendre i interpretar la literatura científica específica de la recerca en l'àrea, apropant la visió clínica i científica de manera que puguin adquirir una visió integradora i ètica de les patologies. El mòdul facilita la formació per desenvoluparla carrera científica en una àrea de gran impacte en la salut i en la societat.
Els objectius general de l’assignatura són:
- Aprendre els conceptes bàsics sobre les bases moleculars i cel·lulars dels processos neurodegeneratius de diferents patologies neurològiques.
- Aprendre els conceptes bàsics sobre els processos de regeneració i plasticitat en el sistema nerviós subjacents i que s’inicien després de lesions traumàtiques.
- Capacitar l'alumnat per aplicar els coneixements adquirits sobre neurodegeneració i regeneració en context científic.
- Adquirir habilitats i coneixement tècnic per a la investigació científica sobre neurodegeneració i regeneració.
- Adquirir les actituds ètiques i de rigor per desenvolupar el treball de recerca científica.
INTRODUCCIÓ I MECANISMES BÀSICS DE LES MALALTIES NEUROLÒGIQUES
- Impacte clínic de les malalties neurològiques
- Mecanismes cel·lulars i moleculars de la neuroinflamació
- Mecanismes moleculars implicats en la mort neuronal
- Sinaptopaties
PROCESSOS DE NEURODEGENERACIÓ
- Fisiopatologia de la malaltia d'Alzheimer
- Fisiopatologia de les malalties neurodegeneratives mitocondrials
- Fisiopatologia de les malalties que afecten els ganglis basals
- Neurotoxicologia
- Eines de recerca emergents en la neurodegeneració
PROCESSOS DE NEUROREGENERACIÓ I PLASTICITAT DEL SISTEMA NERVIÓS
- Estratègies terapèutiques per la regeneració del nervi perifèric
- Fisiopatologia del dany de medul·la espinal i aproximacions terapèutiques
- Dolor neuropàtic
- Neuropròtesis i noves tecnologies
- Plasticitat després del dany al sistema nerviós
- Plasticitat sinàptica
- Neurorehabilitació
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 41 | 1,64 | |
Pràctiques | 12 | 0,48 | |
Seminari | 5 | 0,2 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria de suport | 7 | 0,28 | |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de pràctiques | 35 | 1,4 | |
Preparació de seminaris | 35 | 1,4 | |
Preparació dels objectius de coneixements i habilitats | 90 | 3,6 |
Classes teòriques:
Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'alumnat adquireix els coneixements científics bàsics de l'assignatura assistint a les classes de teoria, que complementarà amb l'estudi personal dels temes del programa docent.
Pràctiques d'aula:
Desenvolupament del pensament crític mitjançant l'anàlisi de publicacions científiques i debat. Es desenvolupen a més les habilitats de recerca bibliogràfica i criteri de selecció per rigorositat, es fomenta l'autoaprenentatge actiu, l'exposició clara de les idees pròpies i el debat respectuós.
Seminaris:
Treball, presentació i discussió sobre processos neurodegeneratius i els seus possibles abordatges terapèutics. En aquestes sessions s'apliquen els coneixements adquirits i es posa de manifest les capacitats d'inventiva, reflexió i anàlisi crític indispensables per a la seva futura activitat científica.
Docència tutoritzada:
Disponibilitat de tutories de suport per a l'estudi i desenvolupament autònom de conceptes biològics i mèdics.
Nota: si s’escau, es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Sessions de seminaris | 40 | 0 | 0 | CA11, CA12, CA13 |
Sessions teòriques | 20 | 0 | 0 | KA09, KA10, KA11, SA10, SA11, SA12 |
Workshop (presentació oral) | 40 | 0 | 0 | CA11, CA12, CA13, KA09, KA10, KA11, SA10, SA11, SA12 |
L'avaluació de l'assignatura de M4 Fisiopatologia i Regeneració de les Malalties Neurològiques, constarà de tres apartats d’avaluació:
1. A les sessions teòriques del M4 es realitzaran proves in situ d’avaluació, en finalitzar o al llarg de la sessió, dels conceptes adquirits a l’aula, mitjançant qüestionaris virtuals (aula Moodle o Socrative) o bé mitjançant proves escrites o orals. Les mitjana de les notes obtingudes a les avaluacions in situ realitzades a les sessions de teoria correspondrà al 20% de la nota global del M4. En cas de no assistir a les sessions teòriques i no poder realitzar l’avaluació pertinent, la nota obtinguda d’aquella sessió serà de 0.
2. A les sessions de seminaris l’alumnat debatrà en petit grup articles científics prèviament proporcionats pel professorat i realitzarà en cada sessió de seminaris una prova escrita individual sobre els conceptes treballats. La mitjana de les notes obtingudes a les sessions de seminaris correspondrà al 40% de la nota global del M4. En cas de no assistir a les sessions de seminaris la nota obtinguda d’aquella sessió serà de 0.
3. A la sessió de workshop l’alumnat haurà de preparar un projecte científic en petit grup i exposar-lo oralment. La nota obtinguda del treball exposat a la sessió de workshop equivaldrà al 40% de la nota global del M4. En cas de no assistir a la sessió de workshop la nota obtinguda d’aquest apartat serà de 0.
Per superar l’assignatura M4 Fisiopatologia i Regeneració de les Malalties Neurològiques, caldrà obtenir una nota mínima de la mitjana entre els tres apartats d’avaluació (punts 1,2 i 3) de 5.0.
Per poder realitzar l'examen de recuperació, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior a una tercera part en la qualificació final.
Articles de revisió actualitzats i recomanats pel professorat durant les classes magistrals
Llibres de text:
Beal MF, Lang EA, Ludolph AC. Neurodegenerative Diseases: Neurobiology, Pathogenesis and Therapeutics. Cambridge University press, 2005
Kordower J, Tuszynski MH. CNS regeneration: basic science and clinical advances. 2ª ed, 2007
No s'utilitza cap programa específic
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEMm) Seminaris (màster) | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEMm) Seminaris (màster) | 2 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |