Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Mètodes Quantitatius de Recerca Aplicada en Economia i Empresa

Codi: 42620 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313384 Recerca Aplicada en Economia i Empresa / Applied Research in Economics and Business OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
David Enrique Castells Quintana
Correu electrònic:
david.castells.quintana@uab.cat

Equip docent

Jose Rialp Criado
Karen Davtyan
Isabel Narbón Perpiña
David Enrique Castells Quintana

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits.


Objectius

Proporcionar als estudiants les eines técniques cuantitatives necessàries per realitzar investigació aplicada en economia i empresa.


Competències

  • Comprendre, analitzar i avaluar la complexitat, el funcionament i els principals reptes de la realitat soci-econòmica i empresarial actual mitjançant eines analítiques i/o metodològiques precises.
  • Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  • Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  • Seleccionar i aplicar diversos models i/o marcs teòrics, metodologies i tècniques de recerca científica, fonts de dades i eines informàtiques adequades a la recerca aplicada en economia i empresa.
  • Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les principals tècniques quantitatives d'anàlisis multivariant per la contrastació d'hipòtesis científiques.
  2. Conèixer els fonaments i instruments matemàtics, estadístics i economètrics necessaris per a la inferència estadística.
  3. Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  4. Identificar les principals metodologies científiques de caràcter quantitatiu utilitzables en l'àmbit de la recerca aplicada en economia i empresa.
  5. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  6. Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  7. Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.
  8. Utilitzar les eines i paquets informàtics existents (STATA, SPSS, Atlas.ti, NVIVO, etc.) per a l'anàlisi de bases de dades estadístiques, empresarials i bibliogràfiques.

Continguts

 

Matemàtiques:

Temes: 

1- Conceptes bàsics

2- Àlgebra lineal

3- Càlcul

4- Optimització

Estadística Aplicada:

Temes: 

1- Variables i escales de mesura

2- Estadística descriptiva

3- Inferència

4- Test d'hipòtesis

5- Taules de contingència

6- ANOVA

7- Anlisi de correlació  

Econometria:

Temes: 

1. Introducció

2. Regressió lineal simple

3. Regressió lineal múltiple

4. Inferència estadística per a la regressió lineal múltiple

5. Qüestions d'especificació en la regressin lineal múltiple

6. Variables qualitatives en la regressió lineal múltiple

Anàlisi Multivariant:

Temes: 

1- Introducció i classificació de tècniques d'anàlisi multivariant

2- ANOVA i MANOVA

3- Anàlisi factorial

4-  Anàlisi de clúster

5- Anàlisi discriminatori

6- Regressió logística

7- Dades de panel

8. Models de equacions estructurals


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes 93,75 3,75 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Supervisades      
Assaigs i tutorials 56,25 2,25 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi i activitats de recerca 212 8,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Classes, assaigs i tutorials. Estudi i activitats de recerca.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe 5% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Exàmens 60% 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Presentació i discusió d'assaigs i problemes 35% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Calendari d'activitats d'avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens finals, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació (principalment algun examen/s final) han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova: https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

Qualificacion

La nota global del mòdul es determinarà com la mitjana de les notes finals obtingudes per a cadascuna de les unitats del mòdul, ponderades pels seus ECTS, amb la condició que:

  • Cap de les notes finals de les unitats individuals sigui inferior a 3,5;
  • Com a màxim una de les notes finals de les unitats individuals sigui inferior a 5,0.

En cas que no es compleixi alguna d'aquestes condicions, es donarà a l'alumne l'opció de recuperar les unitats corresponents. També en el cas que es compleixin les condicions, però la nota mitjana ponderada global del mòdul sigui inferior a 5,0, es donarà l'opció de recuperar la unitat qualificada amb una nota inferior a 5,0.

La evaluació de cada unitat consta de una activitat (30-40%) i un examen final (70-60%).

El format de recuperació d'una unitat serà determinat pels seus professors i la nota màxima que es pot obtenir en cada unitat recuperada és de 5,0.

Procediment de revisió de les qualificacions

Un cop totes les activitats avaluatives del mòdul s’hagin acabat, s'anunciarà als estudiants el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals del mòdul. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de l’avaluació d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

"Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total del mòdul." Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Addicionalment, es requerirà que l’estudiant hagi assolit una nota mitja del mòdul entre 3.5 i 4.9.

La data d'aquesta recuperació serà degudament anunciada per la coordinació del programa. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà el mòdul amb una nota de 5. En cas contrari,  mantindrà la mateixa nota i l’estudiant suspendrà el mòdul.

Irregularitats en actes d'avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independènciadel procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'un mateix mòdul, la qualificació final d'aquest mòdul serà 0". Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Qualificació “No avaluable”

Un alumne només pot obtenir un "No Avaluable" al mòdul sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació dins d’aquest. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació ja no podrà optar a un "No Avaluable" en el mòdul.

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.


Bibliografia

  • Angrist, Joshua David, Jörn-Steffen Pischke, and Jörn-Steffen Pischke. Mostly harmless econometrics: an empiricist's companion.  Princeton: Princeton university press, 2009.
  • Cameron, Adrian Colin, and Pravin K. Trivedi. Microeconometrics using Stata. College Station, TX: Stata press, 2009.
  • Davison, R. and J. MacKinnon, (2004), Econometric Theory and Methods.Oxford Univ.Press.
  • Dougherty, Christopher. Introduction to econometrics. Oxford University Press, 2011.
  • Green, W. (2008), Econometric Analysis. Prentice Hall.Sixth edition.
  • Hair, J.F.;  Black, W.C.Babin, B.J. and R.E. Anderson(2010), Multivariate Data Analysis. Prentice Hall (7th edition).
  • Hayashi, F. (2000), Econometrics.Princeton University Press.
  • Hubbard,J H. (1999).Vector Calculus, Linear Algebra and Differential forms (a unified approach),Prentice Hall
  • Newbold, P.(2009) "Statistics for Business and Economics". Prentice-Hall, 7th Edition.
  • Sydsaeter, K., Hammond,P. and A. Strom (2012).Essential Mathematics for Economic Analysis, Pearson.
  • Verbeek, Marno. A guide to modern econometrics. John Wiley & Sons, 2008.
  • Wooldridge, Jeffrey M. (2013), Introductory Econometrics: A Modern Approach, 5th Edition. Cengage Learning.

Programari

  • Editor de textos (Word, Pages, LaTeX, ...).
  • Fulls de càlculs (Excel, Numbers, LaTeX, ...).
  • Presentacions (PowerPoint, Keynote, LaTeX, ...).
  • Programes estadístics/economètrics i/o de tractament de dades (Stata, R, Eviews, Python, ...).

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) 30 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 30 Anglès primer quadrimestre matí-mixt