Logo UAB

Economia Aplicada i Empresa

Codi: 42618 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313384 Recerca Aplicada en Economia i Empresa / Applied Research in Economics and Business OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Diego Prior Jimenez
Correu electrònic:
diego.prior@uab.cat

Equip docent

Diego Prior Jimenez
Maria Antònia Tarrazón Rodón
Fco. Javier Asensio Ruiz De Alda
Isabel Narbón Perpiña
Riccardo Turati
Francesc Assis Trillas Jane

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No existeixen requisits addicionals als requerits per ser acceptats al programa de màster.


Objectius

Equipar a l'alumnat amb les eines analítiques bàsiques per entendre els aspectes fonamentals de la recerca aplicada en economia i empresa.

 


Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  • Comprendre, analitzar i avaluar la complexitat, el funcionament i els principals reptes de la realitat soci-econòmica i empresarial actual mitjançant eines analítiques i/o metodològiques precises.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar solucions.
  • Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  • Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  • Seleccionar i aplicar diversos models i/o marcs teòrics, metodologies i tècniques de recerca científica, fonts de dades i eines informàtiques adequades a la recerca aplicada en economia i empresa.
  • Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar críticament una determinada temàtica d'interès científic i/o problemàtica real, considerant les seves diferents perspectives i fonamentant els resultats obtinguts i les conclusions.
  2. Conèixer i utilitzar les aportacions de les dones i dels estudis de gènere en la seva disciplina.
  3. Elaborar i redactar projectes, informes tècnics i articles acadèmics en anglès, fent ús de la terminologia, l'argumentació, les habilitats de comunicació i les eines analítiques adequades a cada context, així com avaluar amb rigor aquells elaborats per tercers.
  4. Identificar les contribucions dels estudis de gènere en la temàtica investigada.
  5. Identificar les principals teories i eines analítiques utilitzables en l'àmbit de la recerca aplicada en economia i empresa.
  6. Posseir i comprendre coneixements que aportin una base o oportunitat de ser originals en el desenvolupament i/o aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  7. Produir, recollir i interpretar les dades empíriques de manera sensible al gènere.
  8. Que els estudiants posseeixin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant d'una manera que haurà de ser en gran manera autodirigit o autònom.
  9. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics, metodològics i empírics relatius a la microeconomia aplicada i l'economia geogràfica o del territori de cara a solucionar problemes promoure noves recerques en aquests àmbits econòmics.
  10. Reconèixer i distingir els coneixements teòrics, metodològics i empírics relatius al finançament de l'emprenedoria, la millora de l'eficiència productiva i la innovació empresarial i el seu impacte global en la performance empresarial, així com en el desenvolupament econòmic i regional mitjançant polítiques públiques de promoció empresarial, de cara fomentar a noves recerques sobre aquest tema.
  11. Relacionar i combinar els diferents enfocaments, teories i/o marcs teòrics existents en l'àmbit de l'economia aplicada i l'empresa formulant noves hipòtesis contrastables empíricament.
  12. Saber desenvolupar una recerca amb perspectiva de gènere.
  13. Saber distingir tant en les anàlisis teòriques com en les anàlisis empíriques els efectes de les variables sexe i gènere.
  14. Saber fer un ús inclusiu i no sexista del llenguatge.
  15. Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari.

Continguts

Microeonomia Aplicada

Temes: 

1- Demanda i comportament respecte al consum

2- Tecnologia, costos i eficiència productiva

3- Drets de propietat, mercats i polítiques públiques

4- Teoria de Jocs bàsica

5- Regulació de monopoli natural

6- Institucions i economia política en microeconomia

7- Mercats financers

8- Poder de mercat i organització industrial empírica

 

Finances i Emprenedoria

Temes: 

1-   Presa de decisions sobre el pressupost de capital: criteri estàndard.

2-    Opcions reals. 

3-   Una visió general de les fonts de finançament alternatives per a les PYMES: microfinances, capital risc, business angels, arrendament financer, crowdfunding

4-   Resposabilitat social corporativa y empreneduria: ètica dels negocis, presa de decisions estratègiques, sostenibilitat i anàlisi de les oportunitats d'inversió. 

 

Eficieència Productiva i Innovació

Temes: 

1-   Conceptes introductoris d'eficiència i productivitat

2-   Medició dels inputs i dels outputs: indicadors de productivitat parcial i la seva agregació

3-   Aproximació frontera a l'anàlisi de l'eficiència

4-  Extensions de l'avaluació frontera

5-  Innovació i canvi tecnológic.Els índex devariació de la Productivitat Global dels Factors 

 

Macroeconomia Aplicada

Temes: 

1. Models de macroeconomia moderna DSGE/RBC.
										
											
										
											    1. L'origen de la macroeconomia moderna.
										
											
										
											    2. El model Ramsey/Central Planner.
										
											
										
											    3. El model d'economia descentralitzada.
										
											
										
											    4. Introducció del Govern.
										
											
										
											    5. Economia monetària.
										
											
										
											2. Teoria del creixement: model neoclàssic de creixement endogen i desenvolupament comparatiu.
										
											
										
											    1. El model de creixement neoclàssic.
										
											
										
											    2. Introducció de restriccions ambientals.
										
											
										
											    3. El model de creixement endogen.
										
											
										
											    4. Una font d'idees: immigració i innovació.
										
											
										
											    5. Introducció al desenvolupament comparatiu.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria i ressolució de problemes 93,75 3,75 1, 5, 6, 3, 10, 9, 11, 8, 15
Tipus: Supervisades      
Assajos i tutories 56,25 2,25 1, 5, 6, 3, 10, 9, 11, 8, 15
Tipus: Autònomes      
Activitats de recerca i estudi 222 8,88 1, 5, 6, 3, 10, 9, 11, 8, 15

Combinació de classes de teoria i ressolució de problemes, assajos i estudi i recerca autònoms.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assajos 35% 0 0 1, 4, 5, 2, 13, 14, 12, 6, 3, 7, 10, 9, 11, 8, 15
Assistència a classe 5% 0 0 1, 4, 5, 2, 13, 14, 12, 6, 3, 7, 10, 9, 11, 8, 15
Exàmens 60% 3 0,12 1, 4, 5, 2, 13, 14, 12, 6, 3, 7, 10, 9, 11, 8, 15

Avaluació del mòdul (regles generals)

La nota global del mòdul es determinarà com la mitjana de les notes finals obtingudes per a cadascuna de les unitats del mòdul, ponderades pels seus ECTS, amb la condició que:

  • Cap de les notes finals de les unitats individuals sigui inferior a 3,5;
  • Com a màxim una de les notes finals de les unitats individuals sigui inferior a 5,0.

En cas que no es compleixi alguna d'aquestes condicions, es donarà a l'alumne l'opció de recuperar les unitats corresponents. També en el cas que es compleixin les condicions, però la nota mitjana ponderada global del mòdul sigui inferior a 5,0, es donarà l'opció de recuperar la unitat qualificada amb una nota inferior a 5,0.

El format de recuperació d'una unitat serà determinat pels seus professors i la nota màxima que es pot obtenir en cada unitat recuperada és de 5,0.

Calendari d'activitats d'avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens finals, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

"La programació de les proves d'avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d'avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l'estudiant afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 264. Calendari de les activitats d'avaluació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació (principalment algun examen/s final) han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova 

Procediment de revisió de les qualificacions

Un cop totes les activitats avaluatives del mòdul s’hagin acabat, s'anunciarà als estudiants el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals del mòdul. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió de l’avaluació d'acord amb la normativa de la Universitat.

Procés de Recuperació

"Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les qual equivalguiun mínim de dues terceres parts de la qualificació total del mòdul." Apartat 2 de l'Article 261. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Addicionalment, es requerirà que l’estudiant hagi assolit una nota mitja del mòdul de com a mínim 3.5.

La data d'aquesta recuperació serà degudament anunciada per la coordinació del programa. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà el mòdul amb una nota de 5. En cas contrari,  mantindrà la mateixa nota i l’estudiant suspendrà el mòdul.

Irregularitats en actes d'avaluació

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, s'ha de qualificar amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'un mateix mòdul, la qualificació final d'aquest mòdul és 0". Apartat 11 de l'Article 266. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Qualificació “No avaluable”

Un alumne només pot obtenir un "No Avaluable" al mòdul sempre i quan no hagi participat en cap de les activitats d'avaluació dins d’aquest. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació ja no podrà optar a un "No Avaluable" en el mòdul.

PROVA D’AVALUACIÓ ÚNICA (Art. 265 de la Normativa Acadèmica de la UAB)
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada.
L’avaluació única ha de ser sol·licitada a la Gestió Acadèmica del màster dins del termini i amb el procediment que estableix el calendari administratiu de la Facultat d’Economia i Empresa.
Presencialitat:
• La presencia del o de l’estudiant és obligatòria el dia que es realitzi l’avaluació única. La data serà la mateixa que la de l’examen final. 
• El 100% de les evidències s’han de lliurar el dia de l’avaluació única.
• Les evidències d’avaluació realitzades presencialment el dia de l’avaluació única han de tenir un pes mínim del 70%.

TIPOLOGIA EVIDENCIA                                     PES A L'AVALUACIÓ FINAL (%)     L'ACTIVITAT QUE DONA LLOC A L'EVIDÈNCIA ES REALITZA PRESENCIALMENT A LA DATA ESTABLERTA?

Nota final Microeconomía Aplicada                                       26.66 %                                                                                                SI

Nota final Finances i Empreneduria                                      20.00 %                                                                                                SI

Nota final Eficiència Productiva i Innovació                           26.66 %                                                                                                SI

Nota final Macroeconomía Aplicada                                      26.66 %                                                                                                SI

2 RECUPERACIÓ:
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
3 REVISIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:
La revisió de la qualificació final segueix el mateix procediment que per a l’avaluació continuada.


Bibliografia

  • Varian, H. (1992), Microeconomic Analysis, Norton and Company.
  • Bowles, S. (2004), Microeconomics. Behavior, institutions and evolution. Princeton University Press.
  • Church, J. and R. Ware (2000), Industrial Organization: A Strategic Approach, McGraw-Hill.
  • Davis, P. and E. Garcés (2009), Quantitative Techniques for Competition and Antitrust Analysis, Princeton University Press.
  • Beck, T and A, Demirguc-Kunt (2006), “Small and medium-size enterprises: Access to finance as a growth constraint”, Journal of Banking and Finance, 30, 2931-2943.
  • Berger, A.N. and G. F. Udell (2006), “A more complete conceptual framework for SME finance”, Journal of Banking and Finance.
  • Fernando, N.A. (2004), “Micro Success Story. Transformation of Nongovernment into Regulated Financial Institutions”. Manila: Asian Development Bank.
  • Todd A. W. and K. Hicks (eds.) (2009), “Moving Beyond Storytelling: Emerging Research in Microfinance”.  UK: Emerald
  • Carton, R. B. and C. W. Hofer (2006), Measuring Organizational Performance. Metrics for Entrepreneurship and Strategic Management Research, Edward Elgar.
  • Fried, H.O., C.A.K. Lovell and S.S. Schmidt (2008), The Measurement of Productive Efficiency and Productivity Growth, Oxford Un. Press.
  • Tidd, J. and J. Bessant (2009), Managing Innovation. Integrating Technological, Market and Organizational Change, 4th edition, Wiley.
  • Wickens, M. (2012). Macroeconomic theory: a dynamic general equilibrium approach. Princeton University Press.
  • Jones, C. and Vollrath, D. (2013). Introduction to Economic Growth. Norton and Company Publisher.

Programari

  • Editor de textos (Word, Pages, LaTeX, ...).
  • Fulls de càlculs (Excel, Numbers, LaTeX, ...).
  • Presentacions (PowerPoint, Keynote, LaTeX, ...).
  • Programes estadístics/economètrics i/o de tractament de dades (Stata, R, Eviews, Python, ...).

Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) 30 Anglès primer quadrimestre matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 30 Anglès primer quadrimestre matí-mixt