Logo UAB

Pràctiques Externes

Codi: 42478 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313301 Drets sociolaborals OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Helena Ysas Molinero
Correu electrònic:
helena.ysas@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha cap prerequisit per a poder cursar el mòdul "Pràctiques Externes".


Objectius

Els principals objectius del mòdul Pràctiques Externes són:

a) Contribuir a la formació integral de l'estudiant complementant l'aprenentatge teòric i pràctic.

b) Facilitar el coneixement de la metodologia de treball adequada a la realitat professional de l'àmbit jurídic-laboral.

c) Afavorir el desenvolupament de competències tècniques, metodològiques, personals i participatives.

d) Obtenir una experiència pràctica que faciliti la inserció al mercat de treball i millori la seva ocupabilitat futura.

e) Afavorir els valors de la innovació, la creativitat i l'emprenedoria.


Competències

  • Aplicar tècniques d'auditoria sociolaboral per adoptar decisions en matèria de gestió de personal, reconeixent i orientant les necessitats de les persones del seu entorn laboral.
  • Aplicar tècniques jurídiques per adoptar decisions en matèria de gestió de personal.
  • Demostrar una actitud i consciència crítica en la interpretació i aplicació de l'ordenació jurídica, davant de situacions concretes que requereixin la resolució d'un conflicte o problema argumentant jurídicament.
  • Identificar i interpretar els fonaments jurídics que regulen la relació contractual laboral i que delimiten les facultats de direcció i organització dels recursos humans a l'empresa.
  • Interpretar i aplicar la normativa reguladora de l'estructura orgànica i funcional dels òrgans de representació unitària i sindical dels treballadors, i dels models de negociació col·lectiva.
  • Interpretar les grans línies de canvi permanent en el sistema de seguretat social, inclosos els diferents sistemes complementaris i la regulació de la seva dimensió transnacional.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer el conflicte col·lectiu jurídic i el conflicte col·lectiu d'interessos en l'empresa, identificar els sistemes legals laborals extrajudicials per a la seva solució, i interpretar jurídicament els acords i laudes arbitrals que en resulten.
  • Treballar i dirigir equips interdisciplinaris en entorns diversos

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar d'una manera pràctica les competències adquirides en el màster universitari en Drets Sociolaborals.
  2. Aplicar els instruments jurídics de reestructuració interna i externa dels recursos humans
  3. Aplicar els sistemes informàtics avançats vinculats amb el sistema de Seguretat Social.
  4. Aplicar la metodologia jurídica en la identificació i avaluació de conflictes o problemes legals amb repercussió social.
  5. Aplicar les mesures jurídiques d'adaptació del volum de recursos humans a les necessitats empresarials canviants.
  6. Aplicar, en un àmbit determinat, la normativa vinculada amb els plans de pensions del sistema d'ocupació, les millores voluntàries i els contractes d'assegurança col·lectius.
  7. Assessorar jurídicament en els àmbits de la relació de treball i de la Seguretat Social.
  8. Elaborar adequadament la documentació relacionada amb la gestió de les prestacions de Seguretat Social.
  9. Elaborar noves estratègies en matèria d'organització de temps de treball incloent-hi altern
  10. Emetre un informe comprensiu amb les situacions, conductes i els procediments de gestió de recursos humans en una empresa.
  11. Emetre un informe comprensiu sobre la conformitat d'una empresa amb el compliment de les prescripcions legals.
  12. Emplenar la documentació pròpia dels actes d'enquadrament i de cotització a la Seguretat Social, així com de les seves prestacions.
  13. Participar en els processos de selecció de personal vetllant pels principis d'igualtat i no-discriminació en l'accés a l'ocupació.
  14. Participar en la negociació del conveni i del conflicte col·lectiu.
  15. Planificar i proposar els instruments jurídics d'adaptació de funcions, jornada/horari, salari, sistemes de treball i rendiment i anàlegs, propis de la reestructuració empresarial.
  16. Projectar polítiques salarials en funció de les necessitats econòmiques i de la productivit
  17. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  18. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  19. Recomanar una millora de procediments/gestió en una empresa.
  20. Reconèixer, aplicar i valorar críticament el sistema de contractació laboral.
  21. Resoldre les qüestions pràctiques relacionades amb la responsabilitat dels empresaris en matèria de Seguretat Social.
  22. Tramitar i elaborar la documentació i intervenció en els sistemes extrajudicials de solució de conflictes col·lectius.
  23. Treballar i dirigir equips interdisciplinaris en entorns diversos

Continguts

Els continguts del mòdul Pràctiques Externes quedaran definits en el Projecte Formatiu, que es farà de forma individualitzada per a cada estudiant un cop assignada l'Entitat Col·laboradora en què aquest farà les seves pràctiques.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Desenvolupament de les pràctiques 224 8,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Tipus: Autònomes      
Redacció de la memòria final 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

Les pràctiques externes es poden dur a terme en alguna de les Entitats, de dret públic o de dret privat, amb les quals la Facultat de Dret té signat un previ Conveni de Col·laboració o bé en una Entitat de dret públic o de dret privat proposada per l’estudiant, prèvia validació per la coordinació de les pràctiques.

 

A l’inici del curs, es passarà a l’alumnat un qüestionari que permetrà a la coordinació de pràctiques conèixer millor el seu perfil i expectatives.

 

Entre els mesos d’octubre i febrer l’alumnat tindrà la possibilitat de proposar una Entitat on fer les pràctiques. La proposta serà avaluada per la coordinació de pràctiques per comprovar l’adequació de l’Entitat i de les tasques proposades i, en cas de ser aprovada, es tramitarà el conveni de col·laboració educativa.

 

Igualment entre els mesos d’octubre i febrer la coordinació de pràctiques traslladarà a l’alumnat propostes de pràctiques que es vagin rebent per part d’entitats i que aconsellin la incorporació al llarg del curs per tal que l’alumnat interessat presenti la seva candidatura.

 

Durant el mes de març s’assignaran els llocs de pràctiques oferts per les entitats concertades pel Màster a l’alumnat que no ha obtingut una assignació de pràctiques per una de les vies anteriorment esmentades.

 

L'alumnat que no hagi obtingut un lloc de pràctiques una vegada finalitzades les assignacions dels llocs oferts pel Màster tindrà la responsabilitat de continuar buscant un lloc de pràctiques, amb l'assistència i supervisió de la coordinació de pràctiques.

 

Criteris per a l’assignació del lloc de pràctiques:

L’alumnat que proposi una Entitat de pràctiques que sigui validada per la coordinació de pràctiques serà assignat a aquesta Entitat. En el cas de les propostes d’Entitats que es rebin durant el curs es farà l’assignació entre l’alumnat que presenti candidatura en funció del perfil del lloc de pràctiques i l’adequació de l’alumnat (grau d’origen, experiència professional prèvia, l’orientació professional de l’estudiant, i, si escau, la nota mitjana obtinguda pels estudiants en la titulació d’accés al màster). Pel que fa a les assignacions dels llocs de pràctiques oferts per les entitats concertades pel Màster, en la mesura del possible es respectaran les preferències dels estudiants. En cas que dos o més estudiants aspirin a un mateix lloc de pràctiques, la coordinació de pràctiques realitzarà l’assignació tenint en compte la llicenciatura/grau d’origen, l’experiència professional prèvia i l’orientació professional de l’estudiant i, si escau, la nota mitjana obtinguda pels estudiants en la titulació d’accés al màster.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe del tutor 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23
Memòria final 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

La nota final de l'assignatura s'obtindrà en un 50% de la valoració final que el tutor en pràctiques farà arribar a la Facultat de Dret en finalitzar l'estudiant les seves pràctiques.

El 50% de la nota final restant s'obtindrà de la memòria que l'estudiant ha de presentar al seu tutor acadèmic quan acabi les pràctiques i que serà la persona encarregada de valorar-la. En la memòria final, l'estudiant ha d'incloure: a) una descripció detallada de les tasques i treballs desenvolupats, b) una valoració de les tasques desenvolupades amb els coneixements i les competències adquirides en relació amb els estudis del Màster en Drets Sociolaborals, c) una relació dels problemes plantejats i el procediment seguit per a resoldre'ls; d) les principals aportacions que, en matèria d'aprenentatge, ha suposat l'estada en pràctiques, i) avaluació final de les pràctiques.

 


Bibliografia

La Bibliografia per superar el mòdul Pràctiques Externes serà, si escau, la recomanada pel tutor de pràctiques i / o el tutor acadèmic.


Programari

Les entitats de pràctiques indicaran a l'alumnat el programari que utilitzaran


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.