Metodologia de la Recerca
Codi: 42477
Crèdits: 9
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
4313301 Drets sociolaborals |
OT |
0 |
Equip docent
- David Gutierrez Colominas
- Montserrat Sole Truyols
- Xavier Solà Monells
- Helena Ysas Molinero
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Prerequisits
No s'exigeixen requísits específics per cursar aquesta assignatura.
Objectius
Es pretén oferir a l'estudiant un conjunt d'instruments metodològics i dogmàtics que li permetin desenvolupar, de forma ordenada i sistemàtica, un mètode de recerca de les normes jurídiques i de la seva aplicació a la realitat.
Amb l'objecte de permetre que l'estudiant pugui avançar en la seva formació a través d'un eventual programa de doctorat s'examinessin les tècniques i recursos específics per investigar i produir resultats innovadors en l'àmbit de les relacions jurídic-laborals i de la protecció social.
Competències
- Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes relacionats amb el seu àmbit d'estudi
- Aplicar els sistemes, els mitjans i les tecnologies d'obtenció i difusió de la informació en l'àmbit professional o investigador.
- Aplicar la metodologia, les tècniques i els recursos específics per investigar i produir resultats innovadors en l'àmbit d'especialització.
- Conèixer i comprendre les normes, les institucions jurídiques i les fonts de creació del dret en una visió unitària i interdisciplinària de l'ordenació jurídica.
- Demostrar una actitud i consciència crítica en la interpretació i aplicació de l'ordenació jurídica, davant de situacions concretes que requereixin la resolució d'un conflicte o problema argumentant jurídicament.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
- Utilitzar tècniques d'estudi avançades per a elaborar projectes de recerca sobre la regulació jurídica de les relacions de treball.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes relacionats amb el seu àmbit d'estudi
- Aplicar de la metodologia jurídica en el disseny i l'execució de treballs jurídics monogràfics.
- Aplicar els sistemes, mitjans i tecnologies d'obtenció i difusió de la informació per a la seva aplicació en l'àmbit professional o investigador.
- Aplicar la metodologia jurídica en la identificació i avaluació de conflictes o problemes legals amb repercussió social.
- Aplicar la metodologia més adequada per aconseguir els objectius del treball d'investigació.
- Aplicar la metodologia, les tècniques i els recursos específics per investigar i produir resultats innovadors en l'àmbit d'especialització.
- Dur a terme la recerca, identificació i selecció de les fonts d'investigació (normatives, documentals, bibliogràfiques i jurisprudencials).
- Dur a terme una contribució original al tema sobre el qual versa la investigació.
- Gestionar bases de dades i documents jurídics.
- Identificar i dissenyar projectes d'investigació jurídica originals, possibles i útils.
- Identificar les fonts de coneixement en l'àmbit jurídic laboral i seleccionar-les per a un objecte d'investigació concret.
- Integrar les categories jurídiques i aplicar-les en un projecte d'investigació.
- Interpretar i sistematitzar idees complexes contingudes en fonts jurídiques.
- Interpretar la norma i la jurisprudència en els àmbits nacional i internacional.
- Obtenir conclusions amb base en l'aplicació de la metodologia jurídica.
- Proposar i formular hipòtesis adequades sobre els problemes identificats en el tema d'investigació.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
Continguts
Els continguts s'estructuren en tres grans blocs temàtics
I. La metodologia jurídica i la recerca
El disseny de projectes de recerca jurídica originals, possibles i útils.
Gestionar bases de dades i documents jurídics.
La metodologia jurídica en la identificació i avaluació de conflictes o problemes legals amb repercussió social.
La metodologia jurídica en el disseny i l'execució de treballs jurídics monogràfics.
Identificació i selecció de les fonts de recerca (normatives, documentals, bibliogràfiques i jurisprudencials).
La interpretació jurídica
II. Les fonts del Dret del Treball i de la Seguretat Social
Fonts formals, materials i de coneixement.
Les normes, les institucions jurídiques i les fonts de creació del dret en una visió unitària i interdisciplinària de l'ordenació jurídica.
Les relacions laborals com a sistema. Dinàmica i dinamisme del Dret del Treball.
Els subjectes del Dret del Treball. Antagonismo, conflicte i cooperació.
III. Les transformacions del Dret del treball
Les "noves" formes d'organitzar el treball i l'empresa.
La inacabada recerca de la igualtat.
Les "noves" eines de treball i control.
La realització de tals objectius es desenvoluparà fonamentalment a través del comentari de lectures bàsiques relatives a l'àmbit del Dret del treball i de la Seguretat Social així com de l'estudi i anàlisi jurisprudencial.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Classes magistrals |
20
|
0,8 |
11, 17, 14, 18
|
Presentacions |
60
|
2,4 |
1, 3, 16, 13
|
Seminaris |
40
|
1,6 |
15, 11, 17, 12, 13, 14, 18
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Projecte o memòria de recerca |
105
|
4,2 |
1, 6, 2, 4, 3, 5, 15, 16, 10, 11, 17, 12, 13, 14, 8, 9, 7
|
El procés d'aprenentatge de l'alumnat en aquest mòdul s'estructura a partir dels tres tipus d'activitats formatives que s'especifiquen a continuació:
1) Activitats dirigides
Són aquelles que es desenvolupen a l'aula, en els horaris previstos per al mòdul i sota la direcció del/la professor/a responsable. Es preveuen dos tipus d'activitats dirigides:
a) les classes magistrals, en les quals el/la professor/a exposarà i desenvoluparà diferents aspectes del temari;
b) els seminaris; en els quals el professor i els alumnes realitzessin el debat i anàlisi d'una lectura prèviament preparada pels alumnes. Aquests seminaris poden adoptar la forma d'una presentació preliminar elaborada pels alumnes i el seu posterior debat a l'aula.
2) Activitats autònomes
Són totes aquelles en les quals l'alumnat organitza el seu temps i esforç de forma autònoma. En el desenvolupament i aquest mòdul aquestes activitats es desenvoluparan individualment i consistiran en: la lectura de bibliografia, l'elaboració d'esquemes i resums, l'elaboració d'un projecte o memòria de recerca
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assistència a classes magistrals |
10% |
0
|
0 |
18
|
Assistència i participació en els seminaris |
70% |
0
|
0 |
6, 3, 15, 16, 10, 11, 17, 13, 7, 18
|
Exposició d' un projecte o memòria de recerca |
20% |
0
|
0 |
1, 6, 2, 4, 5, 15, 16, 10, 11, 17, 12, 13, 14, 8, 9, 7
|
Les particularitats d'aquesta assignatura aconsellen que l'avaluació es desenvolupi sobre la base del treball desenvolupat per l'alumne en forma de resultats en els quals es projecti la seva labor com a investigador. Així, prescindint de l'avaluació per examen, la qualificació s'obtindrà essencialment a partir del treball que l'alumne desenvolupi en els seminaris:
- Assistència a classes magistrals i conferències: l'assistència tindrà un valor del 30% de la nota final, tenint sempre en compte que serà necessària una assistència no inferior al 80 per 100 de les sessions.
- Participació en els seminaris: l'assistència i participació en aquests suposarà un 70% de la nota final. Aquesta nota s'obtindrà a través de la qualificació de les activitats que proposi el professorat en forma de resolució de qüestionaris, ponències o treballs de síntesis i de la participació que l'alumne tingui en els debats
L'alumnat al qual se li hagi autoritzat la realització del sistema d'avaluació única haurà de realitzar una activitat de treball autònom per a cadascun dels tres mòduls que componen el temari i realitzar una activitat de verificació final. Les tres activitats de treball autònom, el contingut del qual es determinarà a l'inici del curs i que correspondran a dues tipologies diferents (recensió, cas pràctic...) hauran de lliurar-se el dia en què es realitzi l'activitat de verificació El valor global de les tres activitats serà d'un 60% (cap individualment més del 40%) corresponent el 40% restant a les activitat de verificació.
Bibliografia
1. Bibliografia general
- Alonso Olea, Manuel y Casas Baamonde, María Emilia: Derecho del Trabajo, Ed. Civitas. Última edició
- Camps Ruiz, Luis Miguel y Ramírez, Juan Manuel: Derecho del trabajo: Ed. Tirant lo Blanch. Última edició. Disponible en la biblioteca digital de la UAB.
- Cruz Villalón, Jesús: Compendio de Derecho del Trabajo, Ed. Tecnos, Madrid. Última edició
- Goertich Peset,José María: Derecho del trabajo, Ed. Tirant lo Blanch. Última edició. Disponible en la biblioteca digital de la UAB.
- Martín Valverde, Antonio, Rodríguez-Sañudo, Fermín i García Murcia, Joaquín: Derecho del Trabajo, Ed. Tecnos. Última edició
- Mercader Uguina, Jesús.: Lecciones de Derecho del Trabajo, Ed. Tirant lo Blanch, última edició. Disponible en la biblioteca digital de la UAB.
- Montoya Melgar, Alfredo: Derecho del Trabajo, Ed. Tecnos. Última edició.
- Ramírez Martínez, Juan Manuel: Curso básico de Derecho del trabajo y de la seguridad social, Ed. Tirant lo Blanch, última edició. Disponible en la biblioteca digital de la UAB.
2. Bibliografia específica:
Algunes obres que poden ser d'interès, sense perjudici d'aquelles altres que es puguin recomanar en les sessions, són:
- ALARCÓN CARACUEL, MANUEL RAMÓN: Constitución y derecho del trabajo, 1981-1991 : (análisis de diez años de jurisprudencia constitucional), Marcial Pons, Ediciones Jurídicas y Sociales, 1992. ISBN 84-7248-146-8
- AA.VV (Coord. María Emilia Casas Baamonde, Jesús Cruz Villalón y Federico Durán López), Las transformaciones del derecho del trabajo en el marco de la Constitución española: estudios en homenaje al profesor Miguel Rodríguez-Piñero y Bravo-Ferrer, La Ley-Actualidad, 2006.
- BAYLOS GRAU, A.: "Derecho del Trabajo: un modelo para armar". Trotta, 1991.
- BULYGIN, EUGENIO y ALCHOURRÓN, CARLOS E., Introducción a la metodología de las ciencias jurídicas y sociales, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, edición digital basada en la edición de Buenos Aires, Editorial Astrea, 1987.
- DE LA BORBOLLA CAMOYÁN, JOSÉ RODRÍGUEZ: “Algunas reflexiones sobre metodología de investigación en Derecho del Trabajo”, Temas laborales: Revista andaluza de trabajo y bienestar social, ISSN 0213-0750, Nº 31, 1994, págs. 19-38
- LAHERA FORTEZA JESÚS: “La metodología de los modelos teóricos en la investigación y enseñanza del Derecho del Trabajo”, Documentación laboral, ISSN 0211-8556, Nº 92, 2011, págs. 57-76
- MERCADER UGUINA, JESÚS RAFAEL: Modelos metodológicos de la ciencia jurídica y su impacto sobre el derecho español del trabajo: una aproximación en Homenaje a Luis Rojo Ajuria: escritos jurídicos, 2003, ISBN 84-8102-326-4, págs. 411-432
- MERCADER UGUINA, JESÚS RAFAEL: El imposible derecho a la igualdad en la aplicación judicial de la ley en la doctrina constitucional en El proceso laboral: estudios en homenaje al profesor Luis Enrique de la Villa Gil,2001, ISBN 84-8406-313-5, págs. 587-636
- MERCADER UGUINA, JESÚS RAFAEL: El futuro de los ordenamientos laborales en la era de la globalización” en Globalización económica y relaciones laborales / coord. por Wilfredo Sanguineti Raymond, Agustín García Laso, 2003, ISBN 84-7800-661-3, págs. 95-118
- RODRÍGUEZ-PIÑERO Y BRAVO-FERRER, MIGUEL, La difícil coyuntura del Derecho del Trabajo, Relaciones Laborales, No 20, Sección Editorial, Quincena del 15 al 31 Oct. 2011, Año 27, tomo 2, Editorial LA LEY
- UMBERTO ROMAGNOLI: “El derecho del trabajo ante la crisis”, Revista de Derecho Social nº 58
Programari
No es requereix programari específic
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(TEm) Teoria (màster) |
1 |
Espanyol |
segon quadrimestre |
tarda |