Indústries, Continguts i Recepció
Codi: 42435
Crèdits: 9
2024/2025
Titulació |
Tipus |
Curs |
4313256 Continguts de Comunicació Audiovisual i Publicitat |
OB |
0 |
Idiomes dels grups
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Objectius
L’objectiu del mòdul 2 és establir les bases d’investigació sobre els diferents aspectes relacionats amb els continguts a l’era digital, les indústries que els generen i els públic que els consumeixen. Aquest coneixement transversal actuarà com fonament per la focalització de les diverses temàtiques que s’aprofundiran en els mòduls optatius.
Competències
- Analitzar críticament les teories i els models analítics de la comunicació audiovisual i publicitària.
- Aplicar models validats d'anàlisi de continguts, d'avaluació de polítiques, d'estudis de recepció i d'anàlisi d?indústries del sector audiovisual i publicitari.
- Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació
- Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions.
- Identificar i comprendre els principales fenòmens que incideixen en les indústries, les polítiques i els continguts audiovisuals i publicitaris, així com en la seva recepció.
- Planificar les tasques d'acord amb els recursos humans, instrumentals i temporals disponibles, i ser capaç de millorar el rendiment
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
Resultats d'aprenentatge
- Debatre i proposar models teòrics propis capaços d?analitzar continguts, polítiques, recepció i indústries del sector audiovisual i publicitari.
- Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació
- Descriure els principals autors i les seves teories referides a les indústries culturals i a les polítiques de comunicació.
- Identificar els autors i les seves aportacions en relació amb la recepció de missatges audiovisuals i publicitaris.
- Identificar els principals conceptes i les aproximacions epistemològiques referides a les indústries culturals, a les polítiques de comunicació, la innovació i transformació tecnològica i als continguts.
- Identificar i avaluar els principals corrents de pensament presents en l?estudi relacionat amb les diferents indústries culturals.
- Interpretar els autors i autores més rellevants i les seves aportacions en relació amb la innovació i transformació tecnològica als continguts audiovisuals i publicitaris.
- Interpretar els autors, les teories i els conceptes relacionats amb la recepció de missatges audiovisuals i publicitaris.
- Planificar les tasques d'acord amb els recursos humans, instrumentals i temporals disponibles, i ser capaç de millorar el rendiment
- Proposar models d'anàlisis teòriques en el camp de l'audiovisual per a l'estudi de casos concrets.
- Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
- Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
- Reconèixer el paper dels mitjans, les produccions audiovisuals i la publicitat en la construcció de les relacions de gènere i de la identitat sexual i de gènere.
- Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca
Continguts
- Evolució de las indústries culturals en el context de la convergència.
Els Mitjans de Comunicació Social i la seva adaptació al nou escenari.
Claus històriques per entendre el procés de convergència.
Emergència de nous actors.
La innovació com factor de transformació.
- Indústries creatives agents i estratègies.
Producció de continguts mono-media, cross-media i transmedia.
Continguts i narratives de ficció transmedia.
Continguts multi-plataforma i immersius.
Noves eines de creació de continguts.
Empaties amb els públics i estratègies participatives.
Anàlisi de casos.
- Anàlisi de la indústria i de la producció de continguts.
Principals corrents d’investigació.
Estudis des de la perspectiva de gènere.
Plantejaments en l’estudi de las audiències.
Eines conceptuals i analítiques.
Activitats formatives i Metodologia
Títol |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus: Dirigides |
|
|
|
Anàlisi de casos |
20
|
0,8 |
12, 2, 3, 1, 6, 4, 5, 11, 8, 7, 9, 10
|
Classes teòriques |
45
|
1,8 |
12, 2, 1, 6, 4, 11, 7, 9
|
Tipus: Supervisades |
|
|
|
Lectura de textos |
30
|
1,2 |
2, 3, 1, 6, 5, 7, 10
|
Seminaris |
11
|
0,44 |
12, 2, 11, 9, 10, 14
|
Tipus: Autònomes |
|
|
|
Estudi i realització de treballs |
113
|
4,52 |
12, 2, 1, 6, 4, 5, 11, 9, 10, 14
|
El pla d’estudis d’aquest mòdul (9 crèdits ECTS) inclou un total de 225 hores de càrrega per l’alumnat distribuïdes de la manera següent: 113 hores de treball autònom, 56 hores dirigides i 56 supervisades. Las metodologies docents inclouen classes magistrals, estudis de cas, seminaris, lectures de material bibliogràfic, estudi personal, tutories, realització i presentació oral i escrita de treballs.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
Activitats d'avaluació continuada
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Defensa oral del pre-projecte + participació seminaris |
10% |
4
|
0,16 |
12, 2, 1, 11, 9, 10, 14
|
Participació seminaris |
10% |
2
|
0,08 |
12, 2, 3, 1, 11, 7, 9, 13, 14
|
Realització del pre-projecte d'investigació |
80% |
0
|
0 |
12, 2, 3, 1, 6, 4, 5, 11, 8, 7, 9, 10, 14
|
El sistema d’avaluació correspon en un 80% a la realització d’un treball final de mòdul; un 10% a la seva defensa oral i un 10% final a l’assistència i participació activa de l’alumnat a les classes.
L'alumnat efectuarà una primera aproximació a un objecte d’estudi relacionat amb l’àmbit de la comunicació audiovisual, que haurà de presentar públicament a les sessions destinades a aquesta finalitat. La data de lliurament final del pre-projecte és el 10 de gener de 2025. L’objecte d’estudi del treball és lliure i s’ha d’inscriure dins les temàtiques el mòdul. Aquest exercici s’ha dissenyat conjuntament amb el mòdul 1. La part que es valorarà en el mòdul 2 correspon a les aportacions realitzades en el capítol d’antecedents (autors/es; teories, problemàtiques i limitacions de la investigació).
Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única.
Bibliografia
Bibliografía:
- Albornoz, L.A.; García Leiva; M.T. y Gallo, P. (2024). Obra española en servicios de vídeo bajo demanda por suscripción: disponibilidad y prominencia. file:///Users/franquet/Downloads/Informe_2024_Obra_espanola_SVOD-1.pdf
- Benítez-de-Gracia, María-José; Herrera-Damas, Susana (2024). Cómo fomentar la experiencia en el espectador dentro de los relatos periodísticos Inmersivos. Infonomy, 2(1). https://doi.org/10.3145/infonomy.24.003
- Bergillos, I. (2019). Participation as a talisman: a metaphorical theoretical reflection about the conceptualization of participation. Comunicação e Sociedade, vol. 36, 2019, pp. 207-221. https://journals.openedition.org/cs/2055
- Bronsoms, A. y Franquet, R. (2021). “La prensa musical española de los 80 como perpetuadora del Androcentrismo”. RAE-IC, Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación. vol. 8, núm. 16 (2021), Pp. 72-97. https://doi.org/10.24137/raeic.8.16.5
- Bustamante, E (ed.) (2011). Industrias creativas. Amenazas sobre la cultura digital. Barcelona, Gedisa.
- Carpentier, N. (2011). Media and Participation: A Site of Ideological-Democratic Struggle. Intellect Ltd.
- Fernández Rincón, R. A. (2023). El creativo invisible: inteligencia artificial y creación publicitaria. Miguel Hernández Communication Journal, Vol. 14 (2), pp. 391 a 408. https://doi.org/10.21134/mhjournal.v14i.1983
- Frances, M., Franquet, R.,y Torres, G. (2022). Los retos de la televisión pública ante la multidifusión digital. Barcelona, Gedisa.
- Franquet, R. (2024). “Inteligencia Artificial y DeepFakes: sesgos de género y agresión contra las mujeres”. En Adriana Gonçalves; Luisa Torre y Paulo Víctor Melo (eds.) Inteligência Artificial e Algoritmos. P.83-101. LABCOM. https://labcomca.ubi.pt/wp-content/uploads/2024/03/2024_InteligenciaArtificialAlgoritmos_AGoncalvesLTorrePVMelo.pdf
- Franquet, R. y Villa, M. Isabel. (2014). Cross-Media Production in Spain’s Public Broadcaster RTVE: Innovation, Promotion, and Audience Loyalty Strategies. International Journal of Communication, 8, 1-20. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/viewFile/2621/1203
- Franquet, R.;Villa Montoya, M.I. y Bergillos, I. (2013). Public Service Broadcasting's Participation in the Reconfiguration of Online News Content.Journal of Computer-Mediated Communication. 18 (2013) 378-397. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jcc4.12014/pdf
- Herrera-Ortiz, J., Peña-Avilés, J., Herrera-Valdivieso, M., Moreno-Morán, D. (2024). La inteligencia artificial y su impacto en la comunicación: recorrido y perspectivas. Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 26(1), 278-296. www.doi.org/10.36390/telos261.18
- Martín-Nieto, R., Pedrero-Esteban, L., Martínez Otón, L., Pérez-Escoda, A., & Castillo-Lozano, E. (2024). El auge del podcast narrativo de no ficción en España: análisis de la producción original en las plataformas de audio bajo demanda. RAE-IC, Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 11(21). https://doi.org/10.24137/raeic.11.21.4
- Marzal, F.; López-Olano, C. y Soler-Campillo, M. (2021). Participación ciudadana y medios de comunicación públicos 1. Conceptos y teorías. Valencia, Tirant Humanidades. http://www.culturavisual.uji.es/participacion-ciudadana-y-medios-de-comunicacion-publicos-1-conceptos-y-teorias/
- Miguel de Bustos, J.C. e Izquierdo-Castillo, J. (2019): ¿Quién controlará la Comunicación? El impacto de los GAFAM sobre las industrias mediáticas en el entorno de la economía digital. Revista Latina de Comunicación Social, 74, pp. 803 a 821. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1358
- Monclús, B., García-Muñoz, N., Delgado, M., Franquet, R., Prado, E., & Mendoza, A. (2019). A discrete proposal: Appeals to the social networks of popular programmes in Europe. Cuadernos.info, (45), 227-240. https://doi.org/10.7764/cdi.45.1562
- Matassi, M., Boczkowsky, P.J. (2021). An Agenda for Comparative SocialMedia Studies: The Value of Understanding Practices From Cross-National, Cross-Media, and Cross-Platform Perspectives. International Journal of Communication 15:207-228.
Bibliografía complementaria:
- Aguado, J.M (2020). Mediaciones Ubicuas. Barcelona, Gedisa.
- Franquet, R., Luzón V., Ramajo, N. (2007). La información en los principales medios de comunicación on-line. Estudiar la representación de género. Zer, 22:267-282 https://core.ac.uk/download/pdf/326228216.pdf
- García Canclini, N. (2020). Ciudanos reemplazados por algoritmos. Bielefeld University Press.
- Hancox, D. (2017) From subject to collaborator: Transmedia storytelling ans social research. Convergence: The international Journal of Research into New Media Technologies. Vol. 21(1) 49-60.
- Harper, T. (2017). The big data public and its problemes: Big data and the structural transformation of the public sphere. New Media & Society. Vol. 19(9) 1424-1439.
- Jenkins, H. (2006). Convergence Culture. New York University Press. (Jenkins, H. (2008). Convergence culture. Barcelona: Paidós.
- Miquel, F., Orozco, G., y Bustamante, E. (coords.). (2021). La comunicación audiovisual en tiempos de pandemia. Gedisa.
- Sadin, E. (2020). La inteligencia artificial o el desafío del siglo. Caja Negra Editora.
Informes:
Llista d'idiomes
Nom |
Grup |
Idioma |
Semestre |
Torn |
(TEm) Teoria (màster) |
10 |
Espanyol |
primer quadrimestre |
matí-mixt |