Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
4313223 Història de la ciència: ciència, història i societat | OT | 0 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És un mòdul obligatori en l'itinerari acadèmic de recerca del màster. Capacita i prepara a l’estudiant per a la realització, al segon semestre, dels mòduls de recerca (M5 + M9), amb garanties d’èxit.
Com escriure la història de la ciència al segle XXI? Per a poder respondre a aquesta pregunta complexa, el mòdul proporciona a l’estudiant una aproximació crítica a diferents escoles, temes i problemes de què s’ocupa la història de la ciència com a disciplina acadèmica, i convida a treure’n conclusions útils d’actualitat. Es tracta d’un mòdul historiogràfic, on les mirades plurals i sovint controvertides en relació a determinats esdeveniments del passat tenen prioritat per sobre dels consensos sobre aquests mateixos temes –més propis del mòdul M1.
El curs està organitzat en dos blocs:
A. Metodologia i desenvolupament de la disciplina: introdueix a l’estudiant en la bibliografia, enfocaments i metodologia de recerca en història de la ciència. Proporciona també una panoràmica del desenvolupament de la disciplina al llarg del segle XX.
B. Temes i problemes: explora la relació de la ciència amb determinats temes i problemes fronterers, des d’una perspectiva historiogràfica.
A. METODOLOGIA I DESENVOLUPAMENT DE LA DISCIPLINA
|
Presentació. La història de la ciència com a disciplina acadèmica: Eines i recursos. |
Els orígens de la història de la ciència: Sarton |
Els orígens de la història de la ciència: Koyré |
La primera sociologia: Merton |
Thomas Kuhn i la Guerra Freda |
El gir sociològic |
Sessió de síntesi. Crítica de textos |
B. LA HISTÒRIA DE LA CIÈNCIA: TEMES I PROBLEMES
Medicina (I) |
Gènere (I) |
Gènere (II) |
Medicina (II) |
Matemàtiques (II) |
Tecnologia (I) |
Tecnologia (II) |
Art |
Religió |
Ciències Humanes |
Història ambiental |
Sessió de seguiment de l’assaig historiogràfic. Presentació oral del llibre escollit per a l’assaig final |
Història global |
HPS |
Early Modern Science |
Públics |
Matemàtiques (II) |
Història Urbana |
Boundaries |
Hegemonia Cultural |
Sessió final de síntesi |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals, expositives | 94 | 3,76 | 1, 2, 3, 5, 8, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Exposicions orals, tutories i presentacions de treballs | 46 | 1,84 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 24, 25 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal, elaboració de treballs, lectura i anàlisi d'articles | 225 | 9 | 1, 2, 3, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 24, 25, 27 |
El professor prepara un seguit de lectures que es discuteixen posteriorment en exposicions i debats a classe.
L'alumne construeix un assaig historiogràfic al llarg del mòdul a partir de les lectures i debats setmanals.
Els alumnes elaboren tres assaigs relacionats amb diversos temes del mòdul.
La recerca bibliogràfica autònoma permet també a l'alumne conèixer un determinat estat de la questió en temes i problemes en història de la ciència del seu interés.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari historiogràfic d'un autor i text clàssic del bloc A | 20% | 2 | 0,08 | 3, 5, 8, 13, 14, 16, 21, 24 |
Comentari historiogràfic d'un seminari de l'iHC | 20% | 2 | 0,08 | 8, 9, 13, 15, 18, 19, 23, 25 |
Exposició Oral | 20% | 3 | 0,12 | 4, 7, 10, 15, 20, 22, 24, 26, 27 |
Redacció d'un assaig historiogràfic | 40% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 24, 26 |
El mòdul proporciona a l’estudiant una metodologia de treball que ha de poder desenvolupar durant tot el màster. Després de la corresponent tutorització, l’estudiant escollirà un possible l‘autor/a de l’assaig historiogràfic. També desenvoluparà les seves habilitats historiogràfiques mitjançant l’exercici 1 (clàssic), l’exercici 2 (seminari iHC) i l’exercici 3 (article especialitzat). El coordinador assignarà a cada estudiant un professor tutor que el guiarà en la confecció de l’assaig historiogràfic.
L’avaluació es realitzarà a partir de les activitats següents:
|
Activitat |
Pes |
|
|
Comentari historiogràfic d’un text clàssic del bloc A: S’assignarà un text clàssic d’alguns dels autors (o de les seves escoles) del bloc A (Sarton, Koyré, Merton, Kuhn, etc). En un text de 1000 paraules, cal ubicar-lo en relació als corrents historiogràfics del bloc A. |
20% |
|
|
Comentari historiogràfic d’un seminari de l’iHC: Heu d’escollir un seminari/conferència del programa d’activitats de l’iHC i explicar de manera crítica el seu contingut i enfocamenthistoriogràfic. En un text de 1000 paraules, cal relacionar el contingut de l’article amb alguns dels temes i problemes que hagis aparegut en les sessions del mòdul. |
20% |
|
|
Presentació oral: de la monografia escollida per a l’assaig historiogràfic. Presentació breu de l’autor, de les idees principals de l’obra i del posicionament historiogràfic del llibre. |
20% |
|
|
Redacció d’un assaig historiogràfic: Extensió de 5000 paraules. L’assaig es centrarà en l’anàlisi de l’obra d’un determinat autor i de la seva contribució a la historiografia de la ciència. Cal escollir una de les obres que us proposem a l’apèndix. L’assaig ha de partir de la presentació de l’autor (500 paraules) i d’un resum de la lectura (1000 paraules) per arribar a la identificació i discussió historiogràfica de l’obra (3500 paraules). Un vegada situat el posicionament historiogràfic de l’obra amb una discussió raonada, cal comparar-lo amb altres aproximacions al mateix tema (situant-les en el temps) i fer-ne una crítica raonada: veure quines implicacions té aquella aproximació historiogràfica, com està construint el seu objecte d’estudi, els problemes metodològics que presenta, etc. Proporcionarem un model d’article que caldrà seguir per a qüestions formals en l’elaboració de l’assaig. La correcció formal i lingüística comptarà en la qualificació final de l’exercici. |
40% |
|
Per participar en la recuperació, l'alumnat ha de haver entregat l'assaig de 5000 paraules (40%) i 1 exercici (20%), i obtenir una qualificació mitjana final de 3,5.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà a l'alumnat (a través de Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L'estudiant rebrà la qualificació de "No avaluat" sempre que no hagi entregat més d'1/3 parts de les activitats d'avaluació.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, s'avaluarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, independentment del procés disciplinari que es pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà de 0.
Base de dades History of Science, Technology and Medicine
La UAB s'ha subscrit a la base de dades “History of Science, Technology and Medicine”, que inclou la base de dades bibliogràfica d'Isis i la History of Science Society (HSS). Tenim 4 accessos simultanis. Hi podeu accedir de la següent manera:
1) Aneu a https://www.uab.cat/biblioteques/
2) Cliqueu “Bases de Dades” (necessitareu el vostre NIU i password)
3) Busqueu la base de dades: “History of Science, Technology & Medicine”
4) Cliqueu sobre la referència i trobareu l’enllaç directe a la base de dades.
Bibliografia
Companions/Readers/Diccionaris/Obres panoràmiques
BIAGIOLI, Mario (ed.) (1999). The Science Studies Reader. New York: Routledge.
BYNUM, William F. & Roy PORTER (eds.) (1993). Companion Encyclopedia of the History of Medicine. London: Routledge, 2 vols.
BYNUM, William F.; BYNUM, Helen (eds.) (2006). Dictionary of Medical Biography. Westport: Greenwood, 5 volumes.
GILLESPIE, Charles (ed.) (1970/90). Dictionary of Scientific Biography. New York: Charles Scribner's Sons.
HARDING, Sandra G. (2011) The Postcolonial Science and Technology Studies Reader. Durham: Duke University Press.
HEILBRON, John L. (ed.) (2003). The Oxford Companion to the History of Modern Science. Oxford: Univ. Press.
HESSENBRUCH, Arne (ed.) (2000). Reader’s Guide to the Historry of Science. London: Fitzroy Dearbour.
JASANOFF, Sheila et al. (ed.) (1995) Handbook of Science and Technology Studies. Sage: Thousand Oaks.
LIGHTMAN, Bernard V. (2016). A Companion to the History of Science. Chichester: Wiley Blackwell.
OLBY, Robert; Geoffrey CANTOR; John CHRISTIE; Jonathan HODGE, eds. (1990) Companion to the History of Modern Science. London: Routledge.
PATTON, Lydia (ed.) (2014). Philosophy, Science, and History: A Guide and Reader. New York: Routledge.
PESTRE, Domique (ed.) (2015). Histoire des sciences et des savoirs. Paris: Seuil, 3 vols.
The Cambridge History of Science. Cambridge: Cambridge University Press, 8 vols.
Historiografia
FOX, Robert, KOKOWSKI, Michał, "Historiography of Science and Technology in Focus. A Discussion with Professor Robert Fox." Studia Historiae Scientiarum 16 (2017): 69-119.
GAVROGLU, Kōstas, CHRISTIANIDIS, Jean., NICOLAIDIS, E. Trends in the Historiography of Science. Dordrecht ; London: Kluwer Academic, 1994.
GILLISPIE, Charles C. (2007) Essays and Reviews in History and History of Science. Philadelphia: American Philosophical Society.
GOLINSKI, Jan (1998). Making Natural Knowledge. Constructivism and the History of Science. Cambridge University Press.
KRAGH, Helge (1989; 2007). Introducción a la historia de la ciencia. Barcelona: Crítica.
SCHAFFER, Simon (2010). Trabajos de cristal. Ensayos de historia de la ciencia, 1650–1900. Madrid: Marcial Pons.
SIMÕES, Ana; ARABATZIS, Theodore; RENN, Jürgen (eds) (2015) Relocating the History of Science: Essays in Honor ofKostas Gavroglu. Dordrecth: Springer.
SOLÍS, Carlos (ed.) (1994). Razones e intereses. La historia de la ciencia después de Kuhn. Barcelona: Paidós.
SOLÍS, Carlos (ed.) (1998). Alta tensión: historia, filosofía y sociología de la ciencia. Ensayos en honor de Thomas S. Kuhn. Barcelona: Paidós.
Obres per a l’assaig historiogràfic
Cal escollir un llibre (no un article) d’entre les llistes de premiats següents.
https://hssonline.org/page/honorsawards
https://www.historyoftechnology.org/about-us/awards-prizes-and-grants/sidney-edelstein-prize/
https://www.historyoftechnology.org/about-us/awards-prizes-and-grants/the-sally-hacker-prize/
https://www.4sonline.org/4s_prizes.php
El mòdul no requereix cap programari específic especial.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TEm) Teoria (màster) | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |