Logo UAB

Gestió i Anàlisi de Polítiques Públiques

Codi: 42271 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313335 Ciència Política / Political Science OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Ixchel Perez Duran
Correu electrònic:
ixchel.perez@uab.cat

Equip docent

Francesc Xavier Ballart i Hernàndez
Raquel Gallego Calderon
Irina Ciornei
Margarita Leon Ramon Borja
Daniel Edmiston
(Extern) Sheila González

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Al ser una assignatura que es fa íntegrament en anglès, algunes pestanyes previstes en català no es tradueixen: l'alumne no la pot cursar si no té el nivell d'anglès requerit. 

Students taking this course should have Bachelor's level knowledge about political and administrative institutions and comparative politics.


Objectius

  1. To understand the main theoretical and methodological models in public policy analysis and management.
  2. To learn how to apply those theoretical and methodological models in order to carry out a research in this field.
  3. To understand how to apply that knowledge to the analysis of and intervention in complex social and political problems.
  4. To acquire the knowledge and the necessary skills to apply it within organizational environments in the field of politics and public management.

Competències

  • Analitzar polítiques públiques en diferents àmbits sectorials.
  • Aplicar els coneixements teòrics adquirits a l'anàlisi de situacions reals i, a partir de l'anàlisi de la realitat política, generar orientacions útils per a la presa de decisions.
  • Demostrar comprensió lectora de textos especialitzats en anglès.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Reconèixer la complexitat i la diversitat de la realitat política i les tensions a les quals està sotmesa, amb un èmfasi especial en el context espanyol i europeu.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari, els membres dels quals tenen orígens i trajectòries diferents.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les polítiques públiques independentment de la seva especialització sectorial.
  2. Anticipar les conseqüències que pot tenir el disseny d'una determinada política pública.
  3. Aplicar les principals teories per a l'anàlisi dels processos d'elaboració, implementació i avaluació de les polítiques públiques.
  4. Demostrar comprensió lectora de textos especialitzats en anglès.
  5. Dissenyar els instruments per avaluar una política pública concreta.
  6. Distingir els principals actors implicats en els processos de generació i elaboració de les polítiques, amb especial atenció no sols a la seva complexitat particular sinó també a la dels entorns de xarxa en què s'interrelacionen.
  7. Identificar els diferents actors rellevants implicats en la definició d'una política, els seus repertoris d'acció, interessos i recursos.
  8. Identificar els factors i les variables que poden incidir en la definició i els resultats d'una política pública.
  9. Identificar la importància dels contextos polítics específics a l'hora de dissenyar una política.
  10. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  11. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  12. Treballar en equips de caràcter internacional i interdisciplinari, els membres dels quals tenen orígens i trajectòries diferents.

Continguts

 

Public Management sessions

  • Today’s context for Public and Third Sector Management

  • Management and Leadership

  • Comparative Performance  

  • Work and Public Service Motivation  

  • Governance reforms in Public Management: Accountability and Transparency 

  • Assessing and Measuring Accountability/Transparency

  • Artificial Intelligence and Algorithms in Public Administration. CUBE case: Artificial intelligence and automated decision-making in welfare policies

  • Representative bureaucracy

 

Public Policy sessions

  • Social innovation and public policy: challenges and evidence from research

  • Who Cares? Social Reproduction and the Welfare State

  • The politics of abortion: public health or the divine commandment? 

  • What's in a name? Regulatory models on Prostitution (or Sex Work)

  • Welfare states in development contexts

  • Education policies, social segregation 

  • Education policies: remedies to social segregation 

  • EU social innovation policy: the framing of the policyproblem, coalitions of interests, quasi-concepts in policy agenda-setting

  • Private actors and finance in public policy design and implementation: looking at PbR in ALMPs and Social Impact Bonds as case studies

  • Private actors and finance in public policy design and implementation: looking at PbR in ALMPs and Social Impact Bonds as case studies

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases, assistència i participació 125 5 2, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 10, 12
Tipus: Supervisades      
Seminaris i tutories 50 2 2, 5, 7, 8, 9, 11, 10, 12
Tipus: Autònomes      
Lectura, exercicis i redacció de textos tipus assaig 70 2,8 2, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 10, 12

Learning is based on the reading and discussion of theoretical and empirical knowledge.

The aim is to acquire the capacity to formulate questions and answers. To this end, students will have to be active and autonomous in searching and selecting relevant information, in reading and thinking in order to create a rich and informed dialogue with the lecturer.

This autonomous effort will be required previously to each session, via reading, essay writing and some cases and exercices. This work will then be complemented with seminar discussions and oral presentations, which will help to better understand both theory and practice-based knowledge as well as to question it.

Class teaching will combine lectures and seminar/case, exercise discussions on theoretical and empirical knowledge –always trying to find the applicability of theory to the real world.

Tutorial teaching will focus on the preparation of essays, exercises and presentations.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig Public Policy / Exercicis 50 % 2,5 0,1 2, 3, 4, 7, 8, 9, 11
Exercicis avaluació continua/ test (Public Management) 50% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 6, 11, 10, 12

Evaluation will be botn continuous and final. It will be based on the outputs of the different activities in which students will engage to show they have achieved the expected competencies.

Such activities and outputs include:

  1. Practical exercises/tests (public management) 
  2. Short essays and exercises  (public policy)

Bibliografia

More recent papers and adjusted to the each topic in the Syllabus to be distributed in class

Acebillo-Baqué, M.; Pérez Durán, I. (2022). Artificial intelligence and automated decision making in welfare policies. Barcelona: 14 pag. (Case Program Series ; PCUBE-
2022-02) https://ddd.uab.cat/record/272376

Busuioc, M. (2021), Accountable Artificial Intelligence: Holding Algorithms to Account.Public Admin Rev, 81: 825-836. https://doi.org/10.1111/puar.13293

Boyne, G.A. (2003) “Sources of Public Service Improvement: A Critical Review and Research Agenda”, Journal of Public Administration Research and Theory, 13 (3): 367- 394

Daly, Mary & León, Marga (2022): “Care and the analysis of welfare states”, in Nelson, Nieuwenhuis and Yerkes (eds): Social policy in changing European societies. Edward Elgar Publishing.

De Vries, M.; Nemec, J. 2013 “Public Sector Reform: An Overview of Recent Literature and Research on NPM and Alternative Paths”, International Journal of Public Sector Management, 26(1):4-16.

Ferlie, E., Lynn, L.E. Jr and Pollitt, Ch. 2005 The Oxford Handbook of Public Management, New York: Oxford University Press.

Gallego, R., & Maestripieri, L. (2022). “Women's empowerment and social innovation in childcare: the case of Barcelona, Spain”, European Societies, 24(4), 493-519. https://doi.org/10.1080/14616696.2022.2092641

Gough, I., & Wood, G. (2004). Insecurity and welfare regimes in Asia, Africa and Latin America: Social policy in development contexts. Cambridge University Press.

Grant, A. 2012 “Leading with Meaning: Beneficiary Contact, Prosocial Impact and the Performance Effects of Transformational Leadership”, Academy of Management Journal, 55 (2):458-476 

Häikiö, L., Fraisse, L., Adam, S., Jolanki, O., Knutagård, M. (2017). “The Janus face of social innovation in local welfare initiatives”. In F. Martinelli, A. Anttonen, & M. Mätzke, Social Services Disrupted (pp. 281–301). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781786432117.00024

Heifetz R. A. Linsky, M. 2002 Leadership on the Line. Boston, Mas: Harvard Business School Press. Pages 9-30

Kelly, J. 2007 “Reforming Public Services in the UK: Bringing in The Third Sector” Public Administration, 85 (4):1003-1022

Koffijberg, J. De Bruin, H. Priemus, H. 2012 “Combining Hierarchical and Network Strategies: Successful Changes in Dutch Social Housing” Public Administration, 90 (1):262-275 

Kotter, J.P. 2001 “What Leaders Really Do”. Harvard Business Review, December  

Kuhlmann, S. and Wollmann,H. 2014 Introduction to Comparative Public Administrations. Administrative Systems and Reform in Europe. Cheltenham and Northampton, MA:  Edward Elgar

Latham, G.P., Borgogni, L., Petitta, L. 2008 “Goal Setting and Performance Management in the Public Sector” International Public Management Journal, 11(4) 385-403

Meijer, A., Lorenz, L. and Wessels, M. (2021), Algorithmization of Bureaucratic Organizations: Using a Practice Lens to Study How Context Shapes Predictive Policing
Systems. Public Admin Rev, 81: 837-846. https://doi.org/10.1111/puar.13391

McGuire, M Agranoff, R. 2011 “The Limitations of Public Management Networks” Public Administration, 89 (2):265-284

Milward, H.B. Provan. K.G. (2000) “Governing theHollow State” Journal of PublicAdministration Research and Theory 10 (2) 359-379

Moynihan, D.P. 2005 “What Do We Talk About When We Talk About Performance. Dialogue Theory and Performance Budgeting” Journal of Public Administration Research and Theory, 16: 151-168

Moynihan, D. P. Pandey, S. K. 2010 “The Big Question for Performance Management: Why Do Managers Use Performance Information” Journal of Public Administration Research and Theory, 20:849-866

OECD, 2008. Public-Private Partnerships. In Pursuit of Risk Sharing and Value for Money. Paris. OECD Publications. Chapter 1.  

Olsen, J. P.  2005 “Maybe It is Time to Rediscover Bureaucracy”, Journal of Public Administration Research and Theory, 16:1-24 

Page, E. Hood, C. Lodge, M. 2005. “Conclusion; Is Competency Management a Passing Fad”  Public Administration, 83 (4): 853-860

Pérez-Durán, I. (2023). Twenty-five years of accountability research in public administration: Authorship, themes, methods, and future trends. International Review of Administrative Sciences, 0(0). https://doi.org/10.1177/00208523231211751

Perry, J., Christensen, R.K. 2015 Handbook of Public Administration, London: Routledge.

Perry, J. Hondeghem, A. Wise L.R. 2008. “Revisiting the Motivational Bases of PublicService: Twenty Years of Research and an Agenda for the Future”  Public Administration Review 70 (5):681-690    

Pollit, C. 2009 “Bureaucracies Remember; Post-Bureaucratic Organizations Forget”, Public Administration, 82 (2): 198-218

Pollit, C. and Bouckaert, G. 2004 Public Management Reform. A Comparative Analysis, Oxford: Oxford University Press

Truss, C. 2008 “Continuity and Change: The Role of the HR Function in the Modern Public Sector” Public Administration, 86 (4):1071-1088

Vandenabeele, W. 2008 “Government calling: Public Service Motivation as an Element in Selecting Government as an Employer of Choice”, Public Administration 86 (4):1089-1105

Van Ryzin, G. G. Charbonneau 2010 “Public Service Use and Perceived Performance;An Empirical Note on the Nature of the Relationship” Public Administration, 88 (2): 551-563

Van Ryzin, G. G. Immerwahr, Altman, S. 2008 “Measuring Street Cleanliness:  A Comparison of New York City’s Scorecard and Results from a Citizen Survey” Public Administration Review March –April: 295-303

Weibel A., Rost, K., Osterloh, M. “Pay for Performance in the Public Sector-Benefits and Hidden Costs” Journal of Public Administration Research and Theory 20: 387-412

Wright, B.E. Moynihan, D.P. Pandey, S. K.2011 “Pulling the Levers: Transformational Leadership, Public Service Motivation and Mission Valence”, Public Administration Review 77 (2): 206-215


Programari

(More detail in the syllabus to be distributed) 


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Anglès primer quadrimestre matí-mixt