Logo UAB

Fonaments d'Economia i Empresa II

Codi: 42141 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4310025 Economia i Administració d'Empreses / Economics and Business Administration OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Javier Vila Carnicero
Correu electrònic:
xavier.vila@uab.cat

Equip docent

Alejandra Paz Rivera Vicencio
Pau Milán Solé
Miguel Angel López García

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Cap


Objectius

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.


Macroeconomia

L'objectiu del curs és familiaritzar els estudiants amb conceptes i eines claus de l'anàlisi i les polítiques macroeconòmiques.

En acabar el curs, els estudiants han de poder (i) entendre els aspectes teòrics fonamentals de les relacions entre algunes variables crítiques macroeconòmiques com el PNB, la inflació, la desocupació, etc.; (ii) interpretar les raons i els efectes de les polítiques de demanda i d'oferta; (iii) entendre els efectes de llarg termini de la política fiscal i els determinants del creixement econòmic.

 

Finances Públiques

Les Finances Públiques, o de forma equivalent, l’Economia Pública, se centra en l’estudi dels efectes que poden tenir les accions del sector públic sobre l’activitat econòmica. El seu objectiu és predir els efectes d’aquestes accions i proporcionar una guia respecte a l’elecció entre diferents alternatives. Tot centrant l’atenció en un nombre relativament petit de temes, l’objectiu del curs és il.lustrar com l’anàlisi econòmica esdevé un instrument extremadament útil de cara al disseny i l’avaluació de la política pública.

 

Estadística per a l'Anàlisi de Dades

L'objectiu principal del curs és proporcionar una base sòlida d'estadística per a l'anàlisi de dades econòmiques. Encara que l'enfocament del curs sigui en estadística aplicada, s'inclouen alguns detalls matemàtics per tal d'ajudar a comprendre adequadament les eines presentades.

 

Econometria

El curs cobreix les eines bàsiques de l'anàlisi economètrica per a mesurar i testar les relacions econòmiques emprant anàlisi de regressió. Encara que l'enfocament del curs és en l'aplicació d'aquests mètodes, s'inclouen detalls matemàtics per tal d'ajudar a avaluar adequadament els avantatges i les limitacions de les eines presentades.

 

 


Competències

  • Argumentar i redactar de manera precisa, clara i concisa informes sobre problemes plantejats, en anglès.
  • Aïllar i analitzar les característiques principals de l'evolució de les dades econòmiques.
  • Comprendre la recerca acadèmica en les àrees assenyalades.
  • Confrontar diferents hipòtesis sobre la resposta dels agents econòmics en el context del problema objecte d'estudi.
  • Contextualitzar els problemes mitjançant la utilització de models formals que permetin una anàlisi quantitativa.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions.
  • Dur a terme estudis empírics.
  • Escollir la metodologia empírica adequada a l'objecte de l'estudi: contrast d'hipòtesis econòmiques, avaluació de polítiques, predicció, etc.
  • Familiaritzar l'estudiant amb les tècniques bàsiques de l'anàlisi de la conjuntura i la predicció necessàries per poder interpretar adequadament l'evolució cíclica i tendencial de les variables agregades en les economies de mercat.
  • Fer servir les principals tècniques estadístiques per avaluar les propietats de cada mètode d'anàlisi i relacionar diferents mesures característiques de les dades o els diagnòstics sobre l'adequació d'un model.
  • Identificar les limitacions associades a les dades disponibles i les conseqüències sobre l'anàlisi empírica.
  • Inferir, en cada cas, conseqüències de política econòmica o d'estratègia empresarial associats amb la finalitat d'estudi.
  • Operar amb les fonts estadístiques rellevants per a l'objecte d'estudi (dades d'empreses, enquestes d'individus i famílies, etc.).
  • Utilitzar diversos programes estadístics per processar dades.

Resultats d'aprenentatge

  1. Argumentar i redactar de manera precisa, clara i concisa informes sobre problemes plantejats, en anglès.
  2. Aïllar i analitzar les característiques principals de l'evolució de les dades econòmiques.
  3. Comprendre la recerca acadèmica en les àrees assenyalades.
  4. Confrontar diferents hipòtesis sobre la resposta dels agents econòmics en el context del problema objecte d'estudi.
  5. Contextualitzar els problemes mitjançant la utilització de models formals que permetin una anàlisi quantitativa.
  6. Dur a terme estudis empírics.
  7. Escollir la metodologia empírica adequada a l'objecte de l'estudi: contrast d'hipòtesis econòmiques, avaluació de polítiques, predicció, etc.
  8. Familiaritzar l'estudiant amb les tècniques bàsiques de l'anàlisi de la conjuntura i la predicció necessàries per poder interpretar adequadament l'evolució cíclica i tendencial de les variables agregades en les economies de mercat.
  9. Fer anàlisis de les polítiques macroeconòmiques que inclouen les activitats i feines de les llars (domèstiques i de cures).
  10. Fer servir les principals tècniques estadístiques per avaluar les propietats de cada mètode d'anàlisi i relacionar diferents mesures característiques de les dades o els diagnòstics sobre l'adequació d'un model.
  11. Identificar les limitacions associades a les dades disponibles i les conseqüències sobre l'anàlisi empírica.
  12. Inferir, en cada cas, conseqüències de política econòmica o d'estratègia empresarial associats amb la finalitat d'estudi.
  13. Operar amb les fonts estadístiques rellevants per a l'objecte d'estudi (dades d'empreses, enquestes d'individus i famílies, etc.).
  14. Reconèixer i comprendre el paper de les polítiques macroeconòmiques i de les polítiques socials en la producció i reproducció de les desigualtats de gènere.
  15. Saber fer una anàlisi sensible al gènere de la fiscalitat.
  16. Saber identificar l'impacte diferenciat dels pressupostos sobre els homes i les dones.
  17. Saber identificar les necessitats i experiències vitals diferents de dones i homes com a persones usuàries de serveis públics, consumidores, etc.
  18. Utilitzar diversos programes estadístics per processar dades.

Continguts

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

Macroeconomia

1. Introducció:variables macroeconòmiques

3. L'acumulació de capital i el creixement económic

4. Análisi a curt termini de les polítiques fiscal i monetària en una petita economia oberta

4. Dèficits, deute i política fiscal

5. Mercat de treball

6. Altres temes a macroeconomia

 

Finances Públiques

1. Un marc per a l’anàlisi normativa

2. Imposició sobre béns

3. Imposició sobre la renda

4. Evasió fiscal

5. Eficiència intertemporal

6. Seguretat social

 

Estadística per a l'Anàlisi de Dades

1. Introducció

2. Conceptes claus per a l’anàlisi univariant

3. Conceptes claus per a l’anàlisi multivariant

4. Inferència estadística: estimació

5. Inferència estadística: Contrast d’hipòtesis

 

Econometria

1. Introducció a l’anàlisi economètrica

2. Models de regressió: estimació

3. Models de regressió: inferència

4. Regressions amb dades de tall transversal: extensions

5. Regressions amb sèries temporals: extensions

 

 

 

 

 







Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Lectures amb suport de TIC 75 3 10, 7, 5, 4, 8, 11, 12, 2, 15, 17, 16, 13, 9, 14
Resolució d'exercicis 37,5 1,5 10, 4, 8, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories i monitorització del treball dels estudiants 93,8 3,75 10, 4, 8, 12, 15, 17, 16, 9, 14, 3
Tipus: Autònomes      
Estudi, Lectures, Resolució d'exercicis, Assajos 129,7 5,19 10, 7, 4, 8, 11, 12, 2, 15, 17, 16, 13, 9, 14, 3

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

Les activitats que permetran als estudiants aprendre els conceptes bàsics inclosos en aquest curs són :

1. Classes teòriques en les quals el/la professor/a explica els conceptes principals.

L’objectiu d’aquesta activitat és introduir les nocions bàsiques i guiar l’estudiant en els procés d’aprenentatge.

 2. Problemes

En algunes assignatures s’inclouen llistats d’exercicis que els estudiants han de resoldre individualment o en grup. Aquesta activitat té un objectiu doble. D’una banda, els estudiants treballen els conceptes teòrics explicats a l’aula i, de l’altra banda, mitjançant aquesta pràctica desenvolupen les habilitats necessàries per a resolució de problemes.

 3. Classes pràctiques

El propòsit d’aquesta activitat és comentar i resoldre qualsevol dubte que els estudiants puguin haver tingut resolent els exercicis. D’aquesta forma seran capaços d’entendre i corregir els errors que hagin pogut cometre durant aquest procés.

 4. Redacció d’assaigs

En algunes assignatures els estudiants redacten assaigs sobre temes proposats.

5. Hores de tutories

Els estudiants compten amb hores de tutories en les quals el/la professor/a els ajuda a resoldre els dubtes que puguin tenir.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen d'Econometria 8.125% 2,25 0,09 10, 7
Examen d'Estadística per l'Anàlisi de Dades 8.125% 2,25 0,09 8, 13
Examen de Finances Públiques 16.25% 2,25 0,09 4, 12
Examen de Macroeconomia 16.25% 2,25 0,09 11, 2
Exercicis i assajos 35% 30 1,2 1, 10, 6, 7, 5, 4, 8, 11, 12, 2, 15, 17, 16, 13, 9, 14, 3, 18

El MEBA s'imparteix i s'avalua íntegrament en anglès. Només el domini acreditat de l'anglès permet cursar aquest màster.

A. AVALUACIÓ CONTÍNUA

1. El mòdul es composa de diferents assignatures o parts impartides per diferents professors/es. La nota final del mòdul s’obté com a mitjana de les notes de cada assignatura que integren el mòdul.

  • Es considera que s’ha superat satisfactòriament el mòdul si:
    • la nota de cada assignatura dins del mòdul és superior o igual a 3.0 (en una escala de 0 a 10), i
    • la nota final del mòdul és superior o igual a 5.0 (en una escala de 0 a 10).

IMPORTANT: L'aasitència a  classe és obligaròeia. Per tal de poder superar cada assignatura, els estudiants han d’haver assistit a totes les classes (els casos especials, degudament justificats, seran considerats de forma individual pels professors/es juntament amb els coordinadors del MEBA).

Si un mòdul no s’ha superat, els coordinadors del MEBA demanaran al/la estudiant de presentar-se a l’examen de recuperació d’aquelles assignatures que, segons la valoració dels coordinadors i els/les professors/es, li puguin permetre superar el mòdul.

Si després dels exàmens de recuperació l'estudiant supera satisfactòriament el mòdul, la seva nota d'aquest mòdul s'actualitzarà en conseqüència, en cas contrari la nota anterior continuarà sent vàlida. S'apliquen dues restriccions per als resultats de l'examen de recuperació:

  • la nota més alta dequalsevol assignatura recuperada és 5,5;i
  • la nota final del mòdul després deles proves de recuperació no pot ser superior a 6,8.

2. La nota – entre 0 i 10 – per a cada assignatura serà calculada per cada professor/a d’acord amb el seu criteri i l’actuació de l’estudiant. Com a norma general, el 35% de la nota correspondrà a l’avaluació contínua realitzada durant el curs i el 65% provindrà de l’examen final de cada assignatura. La duració i el tipus d’examen final es fixa per part de cada professor/a.

3. Els exàmens finals són obligatoris. Els exàmens de recuperació només s’adrecen a aquells/es estudiants que prèviament hagin fet l’examen final i l’hagin suspès. 

B. AVALUACIÓ ÚNICA

Aquest mòdul contempla l'opció d'avaluació única (Art. 265 del Reglament Acadèmic de la UAB).

La sol·licitud d'avaluació única implica la renúncia a l'avaluació continuada. L'avaluació única s'ha de sol·licitar dins el termini i segons el procediment establert per la Facultat d'Economia i Empresa.

L'avaluació única consta de les activitats següents:

Activitat Avaluativa

Pes

Durada

Activitat Presencial

Statistics for Data Analysis –  Exam Final

20%

2 hores

YES

Statistics for Data Analysis - LABTEST

5%

1 hora

YES

 

 

 

 

Econometrics –  Exam Final

20%

hores

YES

Econometrics - LABTEST 

5%

hora

YES

 

 

 

 

Public Finance –  Exam Final

25%

hores

YES

 

 

 

 

Macroeconomics–  Exam Final

25%

hores

YES

Els procediments per a la revisió dels títols i el procés de recuperació, així com la normativa sobre irregularitats en els actes d'avaluació són els mateixos que per a l'avaluació contínua, tal com es descriu a l'apartat “Política d'avaluació” del Fullet informatiu del MEBA.

 


Bibliografia

Aquest màster universitari s'imparteix íntegrament en anglès. Consulteu, si us plau, la guia docent en anglès.


Programari

Programaria d'anàlisi de dades (a concretar)

Processador de textos

Fulls de càlcul


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 30 Anglès primer quadrimestre matí-mixt