Logo UAB

Mètodes quantitatius

Codi: 41984 Crèdits: 10
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4311312 Gestió, organització i economia de l'empresa / Management, Organization and Business Economics OB 0

Professor/a de contacte

Nom:
Emili Grifell Tatjé
Correu electrònic:
emili.grifell@uab.cat

Equip docent

Alexandra Simon Villar
Giuseppe Lamberti
(Extern) Alejandro Bello Pintado
(Extern) Mario Pansera

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 
No hi ha requisits previs específics, però algun coneixement previ general d'estadística és benvingut.

Objectius

El mòdul introdueix mètodes multivariants per a l’anàlisi quantitativa de grans bases de dades. 
També inclou mètodes per crear i millorar escales de mesura i per a l'anàlisi de dades experimentals i no experimentals.
Les dades utilitzades estaran relacionades amb qüestions econòmiques i empresarials,
fent especial èmfasi en introduir aspectes de gènere en els anàlisis.
L’ús de paquets estadístics s’accentua mitjançant exercicis i treballs aplicats.
El mòdul també conté mètodes economètrics que inclouen models de resposta, models de regressió censurats discrets,
mètodes de selecció de mostres i models de dades de panell.
A més, també aborda la programació matemàtica en el context de la investigació operativa.
El curs també introdueix conceptes d'investigació qualitativa.

Competències

  • Abordar de manera crítica les fonts documentals quantitatives rellevants per a l'anàlisi econòmica de les organitzacions.
  • Analitzar i sintetitzar grans i complexes quantitats d'informació quantitativa i qualitativa utilitzant tècniques estadístiques, economètriques i de programació matemàtica.
  • Capacitat de lideratge i decisió.
  • Capacitat per treballar en equips multidisciplinaris i internacionals.
  • Comprendre el pas de models teòrics relacionats amb l'empresa a la seva aplicació empírica.
  • Comprendre models quantitatius de l'empresa i interpretar els seus resultats.
  • Comunicar els resultats de la recerca utilitzant els diversos mitjans disponibles a audiències diverses.
  • Desenvolupar el compromís ètic, social i mediambiental.
  • Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere, per dissenyar solucions.
  • Desenvolupar un pensament crític i constructiu enfront de treballs propis i aliens.
  • Dominar els instruments tècnics i informàtics necessaris per poder desenvolupar estudis aplicats.
  • Habilitat per motivar les anàlisis, interpretar resultats i presentar-los de forma clara i concisa en anglès.
  • Identificar les fonts d'informació rellevants i els seus continguts per a la seva posterior explotació.
  • Reconèixer els problemes associats a la comparació de diferents realitats organitzatives en les recerques amb dades internacionals.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aprofundir en les diferències entre diferents realitats organitzatives.
  2. Capacitat de lideratge i decisió.
  3. Capacitat per treballar en equips multidisciplinaris i internacionals.
  4. Comunicar els resultats de la recerca utilitzant els diversos mitjans disponibles a audiències diverses.
  5. Conèixer diferents tècniques estadístiques, economètriques i de programació matemàtica.
  6. Conèixer i distingir les característiques de les diferents bases de dades empresarials.
  7. Desenvolupar el compromís ètic, social i mediambiental.
  8. Desenvolupar un pensament crític i constructiu enfront de treballs propis i aliens.
  9. Distingir, tant en les anàlisis teòriques com en les anàlisis empíriques, els efectes de les variables de sexe i gènere.
  10. Dominar els instruments tècnics i informàtics necessaris per poder desenvolupar estudis aplicats.
  11. Dominar l'anàlisi de les dades d'origen experimental i enquestes.
  12. Escollir el model teòric més adequat d'acord amb els objectius marcats per la realitat empresarial estudiada.
  13. Habilitat per motivar les anàlisis, interpretar resultats i presentar-los de forma clara i concisa en anglès.
  14. Identificar els aspectes que fan diferents els models teòrics.
  15. Identificar les fonts d'informació rellevants i els seus continguts per a la seva posterior explotació.
  16. Identificar les fonts de dades a nivell internacional.
  17. Resoldre els models de probabilitat i estadística, econometria i programació matemàtica.
  18. Seleccionar les tècniques més adequades per abordar l'anàlisi d'informació tant quantitatives com qualitatives.

Continguts

El mòdul proporciona informació fonamental per a la presa de decisions en negocis i gestió. 
En particular, el curs proporciona una introducció aplicada a l'anàlisi de dades.
L'objectiu principal és proporcionar als estudiants els coneixements bàsics
per desenvolupar l'anàlisi empírica i la comprensió dels resultats.
L’enfocament de l’assignatura serà essencialment pràctic,
essent STATA el paquet informàtic estadístic que s’utilitza al llarg del mòdul. Es tractaran els temes següents:

Part 1 1. Gestió de dades, gràfics i aplicacions. 2. Estadística descriptiva. Importància. Proves d’hipòtesis. 3. Proves de normalitat. Proves paramètriques i no paramètriques per a la comparació de mitjanes. 4. Anàlisi de ccorrespondencies. 5. Mesures d'associació. 6. Correlació. 7. Regressió simple i múltiple. 8. Regressió logística. 9. Anàlisi factorial i de clústers. 10. Models d'equacions estructurals. 11. Models d’elecció discreta. 12. Models censurats i truncats. 13. Dades del panell.

Part 2

1. Coneixements bàsics de terminologia de recerca en ciències socials 

2. Entrevistes i focus grups

3. Grounded Theory per a la gestió

4. Software per a la recerca qualitaiva (NVivo)

5. Anàlisi temàtic


										
											
										
											Podeu obtenir més informació a la pàgina web de MMOBE.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals, debats i presentacions 100 4 12, 1, 14, 16, 6, 5, 17, 18, 11
Tipus: Supervisades      
Formació i seguiment del treball en curs i casos 15 0,6 12, 1, 14, 16, 6, 5, 17, 18, 11
Tipus: Autònomes      
Lectura de casos relacionats i preparació pràctica, estudi i preparació de esquemes 95 3,8 12, 8, 7, 13, 1, 14, 15, 16, 6, 5, 2, 10, 4, 17, 18, 11, 3

El mòdul presenta un enfocament pràctic; per tant, les sessions es programen a les aules d'informàtica
i es desenvolupen mitjançant l'ús de paquets estadístics (principalment STATA). En general, els professors presenten diferents tècniques (objectius i requisits relacionats amb el tipus de variables),
utilitzen els paquets estadístics i ensenyen com es poden utilitzar en relació amb les tècniques
comentades anteriorment i, finalment, desenvolupen alguns exercicis. Altres exercicis i casos s'assignen als estudiants.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 55% 10 0,4 12, 7, 13, 1, 14, 16, 6, 5, 10, 17, 18, 11
Participació a classe 5% 0 0 12, 8, 7, 13, 1, 14, 15, 16, 6, 5, 2, 10, 4, 17, 18, 11, 3
Treballs 40% 30 1,2 12, 8, 7, 9, 13, 1, 14, 15, 16, 6, 5, 2, 10, 4, 17, 18, 11, 3

El sistema seguit al mòdul considera 3 elements per avaluar el rendiment dels estudiants:
										
											
										
											1. Participació a classe.
										
											2. Tasques.
										
											3. Prova.

Aquesta assignatura/mòdul no preveu el sistema d’avaluació única.

Bibliografia

Afifi, A., May, S., and Clark, V.A. (2011) Practical Multivariate Analysis, 5th ed., Chapman & Hall/CRC.

Amemiya, T. (1981) Qualitative Response Models: A Survey, Journal of Economic Literature, 19: 483–536.

Cameron, A.C., and Trivedi, P.K (2009) Microeconomics using Stata, STATA Press.

GIOIA, D. A., CORLEY, K.G., HAMILTON, A.L. (2013). Seeking qualitative rigor in inductive research: Notes on the Gioia methodology. Organizational research methods, vol. 16, no 1, p. 15-31.

Greene, W. (2003) Econometric Analysis. Fifth edition. Upper Saddler River. New Jersey, USA: Prentice – Hall.

GRIX, J. (2002). Introducing students to the generic terminology of social research. Politics, vol. 22, no 3, p. 175-186.

Hair, J., Black, B., Babin, B., Anderson, R., Tatham, R. (2010) Multivariate data analysis. Sixth edition. Upper Saddler River. New Jersey, USA: Prentice – Hall.

Maddala, G. (1983) Limited Dependent and Qualitative Variables in Econometrics. Econometric Society Monographs No 3, Cambridge University Press, Cambridge, chapters 2 and 3.


Programari

STATA, NVivo


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PLABm) Pràctiques de laboratori (màster) 30 Anglès segon quadrimestre matí-mixt
(TEm) Teoria (màster) 30 Anglès segon quadrimestre matí-mixt