Logo UAB

Economia de la Integració Europea i Internacional

Codi: 40889 Crèdits: 15
2024/2025
Titulació Tipus Curs
4313791 Integració Europea OT 0

Professor/a de contacte

Nom:
Rosella Nicolini
Correu electrònic:
rosella.nicolini@uab.cat

Equip docent

Jordi Bacaria Colom
Fco. Javier Asensio Ruiz De Alda
Riccardo Turati
(Extern) Altres professors/otros profesores/other professors
(Extern) Elisa Trujillo Baute
(Extern) Juan González

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

 

Coneixements d'economia i d'integració europea.

 


Objectius

Aquest mòdul introduirà el alumnat a les principals qüestions socials, d'economia i de política de la integració europea mitjançant un enfocament econòmic. El curs aborda qüestions econòmiques clau que sorgeixen del procés d'integració.

L'estudiant s'orientarà en el debat polític més actualitzat sobre la integració europea.

Al final, els estudiants podran aplicar i relacionar coneixements conceptuals i teòrics que sustentin el curs del procés econòmic i polític de la integració europea.

Objectius assolir un coneixement detallat de:

- la integració econòmica en l’àmbit europeu i internacional.

- les polítiques de la Unió Europea relacionades amb l'economia.

- la nova governança econòmica europea.

El mòdul s’inicia amb la teoria econòmica de la integració i la teoria de les àrees monetàries òptimes.

Segueix un anàlisi de la Unió Econòmica i Monetària Europea, del mercat interior i de la presa de decisions de les institucions europees.

En les diferents sessions d’aquest mòdul s’estudien les polítiques de la UE: des de la política de competència fins a la política de comerç exterior, passant per les polítiques internes, la política agrària, la política regional i la política social.

 


Competències

  • Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Identificar les polítiques europees macroeconòmiques i els instruments de coordinació i governança econòmiques (especialitat Integració Econòmica).
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Reconèixer els instruments financers de la UE i la seva incidència en el disseny i la implementació de les diverses polítiques europees (especialitat Integració Econòmica).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar, organitzar i planificar projectes i treballs relacionats amb el seu àmbit d'estudi
  2. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  3. Detectar quins resultats es desprenen de la implementació de les diferents polítiques.
  4. Establir una tipologia dels diferents instruments financers emprats per la UE.
  5. Fer aportacions crítiques amb precisió conceptual sobre l'efectivitat de les diferents polítiques econòmiques.
  6. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  7. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats
  8. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  9. Valorar l'efectivitat dels diferents instruments financers.

Continguts

a) Institucions:

  • Geografia i història de la Unió Europea (UE): el valor econòmic de la UE.
  • Les diferents etapes d'integració: organització i paper socioeconòmic de les institucions europees. Governança econòmica (BCE; Tribunal de Comptes Europeu; Fiscal Europeu...) Reptes socioeconòmics.

b) Economia:

  •  Polítiques comercials: aranzels i protecció de les importacions. L'autonomia estratègica oberta i la globalització.
  •  Implicacions a les empreses estrangeres: ajudes estatals, competència, fusions i polítiques antimonopoli.
  •  Mercat de les telecomunicacions.
  •  Mercat de l'energia.
  •  Desequilibris europeus: estructura centre-perifèria. Les polítiques regionals de la UE
  •  Política Agrícola Comuna (PAC).
  •  Unió Econòmica i Monetària i Unió Bancària
  •  El repte de la integració de la UE: Pacte d'Estabilitat i Creixement, Deute Sobirà i Desenvolupament del mercat financer. Crisi financera de la UEM.

c) Problemes socials:

  • Rigiditat del mercat laboral de la UE: Integració del treball
  • Esquemes de seguretat social
  • Envelliment: programes de pensions
  • Migració i refugiats

d) Sostenibilitat:

  •  Reptes mediambientals.
  •  Transició verda a la UE
  •  Ciutats intel·ligents

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases expositives 108 4,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Elaboració de treballs 44 1,76 2, 3, 4, 7
Participació en activitats complementàries 20 0,8 1, 6, 8, 9
Seminaris 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi individual 188 7,52 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

La docència del mòdul serà principalment presencial a l'aula tot que unes classes o seminaris a càrrec d'experts convidats podran ser virtuals. 

La docència inclou:

  • Classes expositives
  • Seminaris
  • Presentació oral de treballs
  • Debats
  • Tutories
  • Participació en activitats complementàries
  • Elaboració de treballs

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació activa a classe 10 0 0 6
Estudis de cas i altres tasques didàctiques 30 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Examens 50 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Presentació oral i participació en seminaris i debats 10 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

L'assistència a la classe és obligatòria. La modalitat d'avaluació contínua requereix (i) assistir almenys al 80% de les classes i (ii) participar en totes les activitats d'avaluació.

L'opció d'avaluació única no està disponible per a aquest curs.

 


Bibliografia

Referència principal

- Baldwin, R. and Ch. Wyplosz (2022): Economics of European Integration, 7th   Edition, Mc Graw Hill.

Eines en economia:

- Burda, M. and Ch. Wyplosz (2005): Macroeconomics: A European Text, Oxford University Press.

- Feenstra, R. and A.Taylor (any edition): International Economics, Worth Publisher.

- Krugman, P., Melitz, M. and M. Obstfeld (any edition): International Economics: Theory and Policy, Addison Wesley.

 

Altres refèrencies

- Brunnermeier, Markus, Harold James, and Jean-Pierre Landau (2016), The Euro and the Battle of Ideas, Princeton UP.

- Celi, Giuseppe et alii (2018),, Crisis in the European Union. A Core-periphery Perspective, Routledge.

- da Costa Cabral, Nazaré (2021), The European Monetary Union after the Crisis, Routledge

- Eichengreen, Barry (2018): The Populist Temptation: Economic Grievance and Political Reaction in the Modern Era, Oxford UP.

- European Commission. Directorate General for Economic and Financial Affairs (2022), Convergence Report 2022, European Union Publications Office.

- Lechner, Frank J, and John Boli (eds.) (2020), The Globalization Reader, 6th edition, Wilwy-Blackwell.

- Wallace, Hellen, Mark A. Pollack and Alasdair R. Young (2015): Policy-Making in the European Union, 7th edition, Oxford UP.


Programari

Coneixements bàsics de programari: full de càlculs (tipus MS Excel) i tractament de text (tipus MS Word).


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TEm) Teoria (màster) 1 Anglès primer quadrimestre tarda