Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Respectar l'espai aula on es desenvoluparà la docència com un espai segur i confortable per l'aprenentatge i el debat i mantenir-lo lliure de violències masclistes.
Aquesta assignatura s'imparteix al primer Curs del grau en Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial. L'assignatura constitueix una introducció als principals temes de la geografia humana i amb una atenció preferent als aspectes més significatius de la realitat contemporània com la crisi socioecológica i als debats entorn de la superació d'aquesta.
Sintetitzant, els objectius són:
- prendre consciència de la importància dels aspectes formals dels llenguatge acadèmic: ús de fonts, tractament dels textos, etc.
- comprendre les diferents formes d'interpretar l'espai.
- dominar els conceptes més importants utilitzats en geografia humana i dels debats actuals
- tenir una visió de conjunt i unes claus interpretatives bàsiques del funcionament de l'espai mundial
- comprendre els principals elements que articulen l'organització territorial de les societats humanes a escala global i els processos que la transformen
- saber establir connexions significatives entre els diferents aspectes temàtics del programa
També serà un objectiu d'aquesta assignatura aprendre a utilitzar fonts d'informació.
Finalment, remarcar que l'espai aula on es desenvoluparà la docència és un espai segur i confortable per l'aprenentatge i el debat i lliure de violències masclistes.
El curs s'organitza en cinc grans blocs:
1. Repàs de la història de la Geografia i dels reptes de la disciplina en la societat d'avui
2. L'organització territorial /mundial del sistema capitalista
3. Recursos, tant materials com demogràfics
4. Impactes socioambientals
5 Prospectives per l'avenir
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques d'aula | 16,5 | 0,66 | SM01, SM01 |
Sessions de teoria | 30 | 1,2 | CM02, KM01, CM02 |
Tipus: Supervisades | |||
Sortida de camp | 8 | 0,32 | SM01, SM01 |
Tutories individuals o grupals | 17 | 0,68 | CM02, SM01, CM02 |
Tipus: Autònomes | |||
Curs de la biblioteca | 3 | 0,12 | |
Estudi personal prova de síntesi | 22,5 | 0,9 | SM01, SM01 |
Estudi personal proves de conceptes | 19,5 | 0,78 | CM02, CM02 |
Preparació de pràctiques | 30 | 1,2 | KM01, SM01, KM01 |
El curs s'estructurarà a partir d'activitats dirigides, d'activitats supervisades i d'activitats autònomes on l'alumnat aprendrà a desenvolupar-se interactivament amb els continguts de l'assignatura amb el suport del professorat.
Les activitats dirigides consistiran en sessions teòriques guiades pel professorat, que serviran per saber descriure les principals característiques de la geografia humana des d'una perspectiva global i en pràctiques d'aula estan que estan pensades per desenvolupar la capacitat de solucionar qüestions molt concretes i específiques, així com la capacitat d'exposar els resultats d'aquestes.
Les activitats supervisades seran les tutories de seguiment i la resolució de dubtes de les tasques encarregades pel professorat i/o per tutories per resoldre dubtes que pugui tenir l'alumnat i la sortida de camp que es realitzarà en aquesta assignatura i qyue forma part de la pràctica 1)..
Les activitats autònomes, que l'alumnat farà sense la presència del professorat, podran ser individuals o en grup depenent de les tasques encarregades. Les tasques encarregades sempre tindran una data de lliurament límit que caldrà respectar.
Per aprendre a utilitzar fonts d'informació, l'alumnat haurà de fer obligatòriament el curs de fonts d'informació organitzat pel servei de biblioteques de la UAB.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig | 25 | 0 | 0 | KM01 |
Prova de síntesi | 25 | 1,5 | 0,06 | KM01, SM01 |
Proves de conceptes | 25 | 2 | 0,08 | CM02 |
Resolució de les pràctiques | 25 | 0 | 0 | SM01 |
L'AVALUACIÓ tindrà les diferents evidències:
- Una prova de síntesi on caldrà desenvolupar els temes proposats pel professorat i suposarà el 25% de la nota total.
- un examen de conceptes per tema (excepte el cinquè). En total se'n faran 4. El seu pes en la nota (el conjunt dels quatre exàmens) serà del 25% del total
- quatre pràctiques, corresponents als temes 1, 2, 3 i 4. El pes del conjunt de les pràctiques serà del 25% de la nota total.
- un assaig sobre el tema 5. Aquesta evidència es farà en parelles i es l'equip docent en farà un seguiment tutoritzat i suposarà el restant 25% de la nota de curs.
En les activitats que requereixin l'ús de fonts bibliogràfiques s'avaluarà l'aplicació dels coneixements adquirits al curs de fonts d'informació organitzat pel servei de biblioteques de la UAB.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Per aprovar cal:
1) Presentar les activitats d'avaluació
2) Aprovar (5 sobre 10) la mitjana dels exàmens de conceptes i de les pràctiques, i obtenir un mínim de 5 (sobre 10) en la prova de síntesi i en l'assaig.
3) Haver realitzat el curs de fonts d'informació organitzat pel servei de biblioteques de la UAB (presentar certificat).
Recuperació d'activitats
El primer dia de classe, l'equip docent informarà a l'alumnat del procés de recuperació, quines activitats avaluatives podran ser objecte de recuperació i en quines condicions.
Es considerarà No avaluable
Si l’estudiant no ha lliurat activitats que suposin més del 1/3 de la nota total.
AVALUACIÓ ÚNICA
1) Prova escrita que conté la prova de síntesi i els exàmens de conceptes (45% del total de la nota).
2) Lliurament de les pràctiques (30% del total de la nota)
3) Assaig del tema 5. Encara que l'estudiant s'hagi acollit a l'avaluació única, aquesta persopna no queda exempta de seguir les tutories que indiqui l'equip docent. En aquest cas, l'assaig serà individual (25% del total de la nota).
Bibliografia bàsica
Alisa, Giacomo d’ et al. (2015) Decrecimiento. Vocabulario para una nueva era. Barcelona: Icaria.
Albet, Abel i Benach, Núria (2012) Doreen Massey. Un sentido global del lugar. Barcelona: Icaria - espacios críticos.
Braidoti, Rosi (2015) Lo Posthumano. Barcelona: Gedisa.
Herrero, Yayo (2023) Toma de tierra. Bilbao: Caniche.
Lorey, Isabell (2016) Estado de inseguridad. Gobernar la precariedad. Madrid: Traficantes de sueños.
Méndez, Ricardo; Molinero, Fernando (1998). Espacios y sociedades. Introducción a la geografía regional del mundo. Barcelona: Ariel.
Méndez, Ricardo (2011). El nuevo mapa Geopolitico del Mundo. València: Tirant lo Blanch.
Ortiz, Anna (Coord.) (2011) Visions Geogràfiques del Món. Bellaterra: Servei de Publicacions de la UAB, p. 15 - 24.
Romero, Joan (ed). (2007) Geografía Humana. Procesos, riesgos e incertidumbres. Barcelona: Ariel.
Shiva, Vandana (2017) ¿Quién alimenta realmente al mundo? El fracaso de la agricultura industrial y la promesa de la agroecología. Madrid: Capitán Swing.
Shiva, Vandana (2001) Biopiratería: el saqueo de la naturaleza y el conocimiento. Barcelona: Icaria.
Solana, Miguel [coord.] (2016) Espacios globales y lugares próximos. Setenta conceptos para entender la organización territorial del capitalismo global. Barcelona: Icaria.
Steel, Caroly (2020) Ciudades hambrientas. Madrid: Capitán Swing.
Turiel, Antonio (2022) Sense energia. Breu Guia per al gran descens. Barcelona: Alfabeto.
Urry, John; Kingsley (2011) Un mundo sin coches. Barcelona: Ediciones Península.
Urry, John (2017).Offshore. La deslocalización de la riqueza. Madrid: Capitán Swing. (edició original Offshoring de 2014).
Vivas Esther (2014) El negocio de la comida. ¿Quién controla nuestra alimentación? Barcelona: Icaria.
DURANT EL CURS ES COMPLEMETARÀ AQUESTA BIBLIOGRAFIA AMB REFERÈNCIES PER TEMES CONCRETS
Office.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |