Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Visions Geogràfiques

Codi: 107558 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Angel Cebollada Frontera
Correu electrònic:
angel.cebollada@uab.cat

Equip docent

Laia Mojica Gasol

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Respectar l'espai aula on es desenvoluparà la docència com un espai segur i confortable per l'aprenentatge i el debat i mantenir-lo lliure de violències masclistes.


Objectius

Aquesta assignatura s'imparteix al primer Curs del grau en Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial. L'assignatura constitueix una introducció als principals temes de la geografia humana i amb una atenció preferent als aspectes més significatius de la realitat contemporània com la crisi socioecológica i als debats entorn de la superació d'aquesta. 

 Sintetitzant, els objectius són:

- prendre consciència de la importància dels aspectes formals dels llenguatge acadèmic: ús de fonts, tractament dels textos, etc.

- comprendre les diferents formes d'interpretar l'espai.

- dominar els conceptes més importants utilitzats en geografia humana i dels debats actuals 

- tenir una visió de conjunt i unes claus interpretatives bàsiques del funcionament de l'espai mundial

- comprendre els principals elements que articulen l'organització territorial de les societats humanes a escala global i els processos que la transformen 

- saber establir connexions significatives entre els diferents aspectes temàtics del programa

 

També serà un objectiu d'aquesta assignatura aprendre a utilitzar fonts d'informació.

 

Finalment, remarcar que l'espai aula on es desenvoluparà la docència és un espai segur i confortable per l'aprenentatge i el debat i lliure de violències masclistes.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM02 (Competència) Compilar coneixements relacionats amb temàtiques especialitzades en geografia humana perquè es facin servir en la transmissió d'informació que incloguin la perspectiva de gènere.
  2. KM01 (Coneixement) Explicar l'estructura del món actual des d'un vessant geogràfic.
  3. SM01 (Habilitat) Analitzar la relació de la societat amb el territori aplicant el marc conceptual i teòric de la geografia humana.

Continguts

El curs s'organitza en cinc grans blocs:

 

1. Repàs de la història de la Geografia i dels reptes de la disciplina en la societat d'avui

 2. L'organització territorial /mundial del sistema capitalista

 3. Recursos, tant materials com demogràfics

 4. Impactes socioambientals

 5 Prospectives per l'avenir

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctiques d'aula 16,5 0,66 SM01
Sessions de teoria 30 1,2 CM02, KM01
Tipus: Supervisades      
Sortida de camp 8 0,32 SM01
Tutories individuals o grupals 17 0,68 CM02, SM01
Tipus: Autònomes      
Estudi personal prova de síntesi 22,5 0,9 SM01
Estudi personal proves de conceptes 22,5 0,9 CM02
Preparació de pràctiques 30 1,2 KM01, SM01

El curs s'estructurarà a partir d'activitats dirigides, d'activitats supervisades i d'activitats autònomes on l'alumnat aprendrà a desenvolupar-se interactivament amb els continguts de l'assignatura amb el suport del professorat.

Les activitats dirigides consistiran en sessions teòriques guiades pel professorat, que serviran per saber descriure les principals característiques de la geografia humana des d'una perspectiva global i en pràctiques d'aula estan que estan pensades per desenvolupar la capacitat de solucionar qüestions molt concretes i específiques, així com la capacitat d'exposar els resultats d'aquestes.

Les activitats supervisades seran les tutories de seguiment i la resolució de dubtes de les tasques encarregades pel professorat i/o per tutories per resoldre dubtes que pugui tenir l'alumnat i la sortida de camp que es realitzarà en aquesta assignatura i qyue forma part de la pràctica 1)..

 

Les activitats autònomes, que l'alumnat farà sense la presència del professorat, podran ser individuals o en grup depenent de les tasques encarregades. Les tasques encarregades sempre tindran una data de lliurament límit que caldrà respectar.

 

Per aprendre a utilitzar fonts d'informació, l'alumnat haurà de fer obligatòriament el curs de fonts d'informació organitzat pel servei de biblioteques de la UAB.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assaig 25 0 0 KM01
Prova de síntesi 25 1,5 0,06 KM01, SM01
Proves de conceptes 25 2 0,08 CM02
Resolució de les pràctiques 25 0 0 SM01

L'AVALUACIÓ tindrà les diferents evidències:

- Una prova de síntesi  on caldrà desenvolupar els temes proposats pel professorat i suposarà el 25% de la nota total.

-  un examen de conceptes per tema (excepte el cinquè). En total se'n faran 4. El seu pes en la nota (el conjunt dels quatre exàmens) serà del 25% del total

- quatre pràctiques, corresponents als temes 1, 2, 3 i 4. El pes del conjunt de les pràctiques serà del 25% de la nota total.

- un assaig sobre el tema 5. Aquesta evidència es farà en parelles i es l'equip docent en farà un seguiment tutoritzat i suposarà el restant 25% de la nota de curs.

 

En les activitats que requereixin l'ús de fonts bibliogràfiques s'avaluarà l'aplicació dels coneixements adquirits al curs de fonts d'informació organitzat pel servei de biblioteques de la UAB.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.

 

Per aprovar cal:

1) Presentar les activitats d'avaluació

2) Aprovar (5 sobre 10) la mitjana dels exàmens de conceptes i de les pràctiques, i obtenir un mínim de 5 (sobre 10) en la prova de síntesi i en l'assaig.

3) Haver realitzat el curs de fonts d'informació organitzat pel servei de biblioteques de la UAB (presentar certificat).

 

Recuperació d'activitats

El primer dia de classe, l'equip docent informarà a l'alumnat del procés de recuperació, quines activitats avaluatives podran ser objecte de recuperació i en quines condicions. 

 

 Es considerarà No avaluable

Si l’estudiant no ha lliurat activitats que suposin més del 1/3 de la nota total. 

 

AVALUACIÓ ÚNICA

1) Prova escrita que conté la prova de síntesi i els exàmens de conceptes (45% del total de la nota).

2)  Lliurament de les pràctiques (30% del total de la nota)

3) Assaig del tema 5. Encara que l'estudiant s'hagi acollit a l'avaluació única, aquesta persopna no queda exempta de seguir les tutories que indiqui l'equip docent. En aquest cas, l'assaig serà individual (25% del total de la nota). 

 

 

 


Bibliografia

Bibliografia bàsica

Alisa, Giacomo d’ et al. (2015) Decrecimiento. Vocabulario para una nueva era. Barcelona: Icaria.

Albet, Abel i Benach, Núria (2012) Doreen Massey. Un sentido global del lugar. Barcelona: Icaria - espacios críticos.

Braidoti, Rosi (2015) Lo Posthumano. Barcelona: Gedisa.

Herrero, Yayo (2023) Toma de tierra. Bilbao: Caniche.

Lorey, Isabell (2016) Estado de inseguridad. Gobernar la precariedad. Madrid: Traficantes de sueños.

Méndez, Ricardo; Molinero, Fernando (1998). Espacios y sociedades. Introducción a la geografía regional del mundo. Barcelona: Ariel.

Méndez, Ricardo (2011). El nuevo mapa Geopolitico del Mundo. València: Tirant lo Blanch.

Ortiz, Anna (Coord.) (2011) Visions Geogràfiques del Món. Bellaterra: Servei de Publicacions de la UAB, p. 15 - 24.

Romero, Joan (ed). (2007) Geografía Humana. Procesos, riesgos e incertidumbres. Barcelona: Ariel.

Shiva, Vandana (2017) ¿Quién alimenta realmente al mundo? El fracaso de la agricultura industrial y la promesa de la agroecología. Madrid: Capitán Swing.

Shiva, Vandana (2001) Biopiratería: el saqueo de la naturaleza y el conocimiento. Barcelona: Icaria.

Solana, Miguel [coord.] (2016) Espacios globales y lugares próximos. Setenta conceptos para entender la organización territorial del capitalismo global. Barcelona: Icaria.

Steel, Caroly (2020) Ciudades hambrientas. Madrid: Capitán Swing.

Turiel, Antonio (2022) Sense energia. Breu Guia per al gran descens. Barcelona: Alfabeto.

Urry, John; Kingsley (2011) Un mundo sin coches. Barcelona: Ediciones Península.

Urry, John (2017).Offshore. La deslocalización de la riqueza. Madrid: Capitán Swing. (edició original Offshoring de 2014).

Vivas Esther (2014) El negocio de la comida. ¿Quién controla nuestra alimentación? Barcelona: Icaria.

 

DURANT EL CURS ES COMPLEMETARÀ AQUESTA BIBLIOGRAFIA AMB REFERÈNCIES PER TEMES CONCRETS


Programari

Office.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Català primer quadrimestre matí-mixt