Logo UAB

Bases per a la Geoinformació

Codi: 106934 Crčdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503743 Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles FB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Cristobal Rosselló
Correu electrņnic:
jordi.cristobal@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha prerequisits vinculats a aquesta assignatura, tot i que serà de gran utilitat tenir habilitats informàtiques sobretot d'ofimàtica i estadística.


Objectius

La matèria proporcionarà els elements necessaris per adquirir i entendre les concepcions cartogràfiques necessàries per a la representació espacial de les dinàmiques territorials.

Una ciutat intel·ligent pretén oferir als habitants que hi resideixen una alta qualitat de vida consumint els mínims recursos possibles gràcies a la gestió de la ciutat amb les noves tecnologies. Ara bé, per a representar les dinàmiques urbanes i analitzar la ciutat és bàsic adquirir i entendre les concepcions cartogràfiques necessàries per a la representació espacial.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM09 (Competčncia) Relacionar els coneixements i les habilitats en geomątica amb els aportats per altres tčcnics en equips interdisciplinaris.
  2. KM14 (Coneixement) Aplicar les convencions cartogrąfiques que permetin un disseny apropiat dels mapes com a mitją de transmissió d'informació.
  3. SM13 (Habilitat) Aplicar tecnologies i sistemes de sensorització, adquisició, processament i comunicació de dades a la modelització de sistemes urbans.

Continguts

Bloc 1. Introducció a la cartografia

  •  Conceptes bàsics de cartografia  Història de la cartografia
  •  El mapa: elements bàsics, tipus i funcions
  •  El mapa digital i els Sistemes d'Informació Geogràfica

Bloc 2. Principis de representació geoespacial: punts, línies i polígons  El concepte de capa

  •  La informació geogràfica: tipus, components i característiques  Dades vectorials i els seus formats
  •  Dades ràsters i els seus formats

Bloc 3. Escales territorials i les seves funcions  El concepte d'escala

  •  Principis bàsics en topografia  Orientació
  •  La representació del relleu

Bloc 4. Projeccions cartogràfiques i les seves funcions  El concepte de projecció cartogràfica

  •  La projecció UTM
  •  La georeferenciació absoluta, la relativa i la geocodificació per adreces

Bloc 5. Simbolització de la informació i disseny gràfic

  •  Les variables visuals
  •  La simbolització en punts, línies i polígons
  •  El disseny gràfic: principis bàsics i composició cartogràfica

Bloc 6. Principals fonts cartogràfiques

  •  Fonts de dades alfanumèriques a nivell mundial, europeu, espanyol, català i a l'àmbit local  
  •  Fonts de dades espacials a nivell mundial, europeu, espanyol, català i a l'àmbit local

El cronograma, amb la seqüenciació del temari i les activitats avaluatives, es pujarà al campus virtual a l'inici de l'assignatura.


Activitats formatives i Metodologia

Tķtol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 20 0,8 KM14, SM13, KM14
Realització de prąctiques, activitats i estudi personal 43 1,72 CM09, KM14, SM13, CM09
Tipus: Supervisades      
Realització de prąctiques 25 1 CM09, KM14, SM13, CM09

Els coneixements teòrics s'introdueixen i es reforcen a través de l'exposició oral del professor, així com per mitjà de treball autònom de l'alumne amb l'estudi dels materials específics o amb activitats d'aprenentatge dinàmiques proposades pel professor de l'assignatura.

Els coneixements tècnics i instrumental es desenvoluparan a través d'un conjunt de pràctiques guiades en temps de classe o realitzades individualment i/o en petits grups de forma autònoma.

Totes les dades i materials de l'assignatura estaran disponibles en el Campus Virtual, mitjà de comunicació habitual.

Es pretén que l'alumnat utilitzi un programari específic propi dels SIG pel desenvolupament de les pràctiques: ArcGis (comercial), MiraMon (lliure per estudiants) o Qgis (lliure).

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mņdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Tķtol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exąmens teņrics i prąctics 40 6 0,24 CM09, KM14, SM13
Realització autņnoma de prąctiques 40 30 1,2 CM09, KM14, SM13
Treball final. Composició cartogrąfica i cerca de fonts de dades 20 26 1,04 CM09, KM14

AVALUACIÓ CONTINUADA

 

Ítems de l'avaluació 

  • 2 Exàmens teòrics-pràctics parcials (20% un a mig semestre-20% al final del semestre)
  •  Exercicis pràctics (40%)
    1.  Introducció a la cartografia. Anàlisi i crítica de mapes (10%)  
    2.  Orientació, càlcul d'escales i pendents (10%)
    3.  Les fonts cartogràfiques (20%)
  •  Treball final (20%): Elaboració d'un atles temàtic de la ciutat de Barcelona

 

Requisits per a ser avaluats

L'avaluació de l'aprenentatge es basa en els resultats de les pràctiques realitzats de forma autònoma. Aquestes pràctiques han de ser lliurades, almenys el 80% d'elles, en el termini estipulat pel professor. L'estudiant no es podrà presentar a l'examen si no ha presentat les pràctiques demanades fins aquell moment.

Tasques opcionals

Al llarg del curs es contarà en diverses activitats d'aprenentatge dinàmic, optatives, per complementar la formació de l'estudiant/a. L'entrega d'aquestes pràctiques és optativa.

Requisits per aprovar l'assignatura

Les mitjanes entre exàmens teòrics i pràctics es fa a partir de la nota de 4 i només se superaran els exàmens si la mitjana de les qualificacions és d'un mínim de 5. En cas de no superar l'assignatura la nota d'expedient serà la resultant de l'avaluació.

Altres aspectes

És important tenir en compte que no es farà cap activitat d'avaluació a cap alumne/a en un horari diferent de l'establert si no existeix una causa justificada, s'ha avisat amb anterioritat a l'activitat i el professorat ha donatel seu consentiment. En qualsevol altre cas, si l'estudiant no ha assistit a una activitat, aquesta no es pot recuperar.

RECUPERACIÓ

Un cop acabada l'avaluació ordinària, si l'alumne/a ha suspès tindrà la possibilitat de realitzar un examen de reavaluació dins de les dates que programi la Facultat, amb les mateixes condicions que per a realitzar l'examen ordinari:

 Haver lliurat, com a mínim, el 80% dels treballs pràctics.

 Per aprovar l'assignatura caldrà aprovar l'examen de reavaluació si no s'ha aprovat l'examen ordinari.

Es podrà recuperar els exàmens teòrics i pràctics. Les pràctiques suspeses només es recuperaran si la mitjana de totes elles no arriba al 5. Només es podrà recuperar si s'ha presentat l'activitat i aquesta recuperació no podrà superar una puntuació de 6.

PROCEDIMENT DE REVISIÓ DE QUALIFICACIONS

Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l'activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l'activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l'assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.

QUALIFICACIONS

Matricules d'honor. Atorgar una qualificació de matrícula d'honor és decisió del professorat responsable de l'assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.

Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no s'ha presentat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínimde dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

 

IRREGULARITATS PER PART DE L'ESTUDIANT, CÒPIA I PLAGI

 Les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment no seran recuperables. Si és necessari superar qualsevol d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, aquesta assignatura quedarà suspesa directament, sense oportunitat de recuperar-la en el mateix curs. Aquestes irregularitats inclouen, entre d'altres:

  •  la còpia total o parcial d'una pràctica, informe, o qualsevol altra activitat d'avaluació;
  •  deixar copiar;
  •  presentar un treball de grup no fet íntegrament pels membres del grup;
  •  presentar com a propis materials elaborats per un tercer, encara que siguin traduccions o adaptacions, i en general treballs amb elements no originals i exclusius de l'estudiant;
  •  tenir dispositius de comunicació (com telèfons mòbils, smart watches, etc.) accessibles durant les proves d'avaluació teorico-pràctiques individuals (exàmens).

AVALUACIÓ DELS ESTUDIANTS REPETIDORS

En el cas d'estudiants repetidors, no es podrà validar la nota de les pràctiques del curs anterior. Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, les irregularitats comeses per un estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació es qualificaran amb un zero (0).


Bibliografia

MANUALS DE CARTOGRAFIA

  • Barber, P. (2006) El gran libro de los mapas, trad. en castellà. Barcelona: Paidós.
  • Dent, B.; Torguson, J. and Hodler, T. (2008) Cartography: Thematic Map Design. 6th edition. Boston: WCB /McGrawHill.
  • Joly, F. (1988) La cartografía, trad. en castellà. Vilassar de Mar (Barcelona): OikosTau.
  • Rabella, J.M., Panareda, J.M., Ramazzini, G. (2011). Diccionari terminològic de cartografia. Enciclopèdia Catalana i Institut Cartogràfic de Catalunya, Barcelona. 417 p. Consultable a http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/197
  • Robinson, A.H.; Morrison, J.L.; Muehrcke, P.C.; Kimerling, A.J. and Guptill, S.C. (1995) Elements of Cartography. 6th edition. New York: John Wiley and Sons

MANUALS DE SIG

  1. Bernhardsen, Tor. Geographic information system: An introduction. Nova York: John Wiley & Sons, 1999. Burrough, P. A. Principles of Geographical Information Systems. Oxford: Oxford University Press, 1998. Comas Vila, David. Fundamentos de los Sistemas de Información Geográfica. Barcelona: Ariel, 1993.
  2. Gutierrez Puebla, Javier; GOULD, Michael. SIG: Sistemas de Información Geográfica. Madrid: Síntesis, 1994.
  3. Nunes, J. (2012). Diccionari terminològic de sistemes d'informació geogràfica. Enciclopèdia Catalana i Institut Cartogràfic de Catalunya, Barcelona. 551 p. Consultable a http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/197
  4. Oyala, V. (2011). Sistemas de Información Geográfica. Consultable a http://volaya.github.io/libro-sig

 


Programari

Per a la realització de l'assignatura es compta amb un programari específic de SIG: ArcGis (comercial), MiraMon (lliure per estudiants) o Qgis (lliure).


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Prąctiques d'aula 1 Catalą primer quadrimestre tarda
(PAUL) Prąctiques d'aula 2 Catalą primer quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 1 Catalą primer quadrimestre tarda
(PLAB) Prąctiques de laboratori 2 Catalą primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 1 Catalą primer quadrimestre tarda