Logo UAB

Fluxos de Matèria i Cicle de l'Aigua

Codi: 106925 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2503743 Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles FB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Eugenia Suarez Ojeda
Correu electrònic:
mariaeugenia.suarez@uab.cat

Equip docent

Carles Gasol Martinez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneiximents de matemàtiques a nivell de batxillerat: operacions algebràiques, resolució d'equacions i sistemes d'equacions incloses les inequacions, funcions polinòmiques, exponencials, irracionals, racionals, logarítmiques, trigonomètriques i funcions a trossos per a modelitzar relacions quantitatives en contextos diversos, regressions. Es recomana cursar els cursos propedèutics de matemàtiques si no es té el nivell requerit. Es requereixen conceptes bàsics de química i física.


Objectius

  • Descriure els models matemàtics dels sistemes de fluxos de matèria. 
  • Desenvolupar i solucionar balanços de matèria en estat estacionari de sistemes simples i multicomponents.
  • Explicar les principals causes i conseqüències dels impactes ambientals globals i locals.
  • Descriure i analitzar els contaminants atmosfèrics més importants a les ciutats.
  • Descriure i interpretar tots esl elements del cicle urbà de l’aigua.
  • Contextualitzar les tecnologies, les eines i les tècniques de l'enginyeria ambiental relacionades amb el cicle urbà de l'aigua i la contaminació atmosfèrica.

Resultats d'aprenentatge

  1. CM04 (Competència) Prendre decisions que tinguin en compte la sostenibilitat i la responsabilitat ètica que comportin.
  2. KM05 (Coneixement) Descriure els models matemàtics dels sistemes electrònics i dels fluxos d'electricitat i matèria.
  3. SM05 (Habilitat) Desenvolupar balanços de matèria i energia en estat estacionari i dinàmic.

Continguts

  • Tema 1. Conceptes previs: canvi d’unitats entre els diferents sistemes d’unitats. Principi de conservació de la matèria i l’energia.
  • Tema 2. Balanços macroscopics de matèria sense reacció en estat estacionari. Termes de l’equació de balanç. Balanç de matèria total. Balanç de matèria aplicat a un component i a sistemes multicomponents. Sistemes amb recirculació, purga i derivació (bypass). El terme generació.
  • Tema 3. Impactes ambientals. Cicle de materiales, contaminació i impactes de l'activitat humana. Model lineal i model cíclic. Conceptes i reptes de l'economia circular.
  • Tema 4. Cicle urbà de l'aigua. Aigües de consum i residuals.  Sistemes de potabilització, tractament i reaprofitament.
  • Tema 5. Contaminació atmosfèrica i tipus de contaminants. Control de la contaminació de l'aire. L'atmosfera. Fonts de contaminants. Qualitat de l'aire.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes, casos estudi i informes 28 1,12 CM04, KM05, SM05
Classes teòriques: classes magistrals 28 1,12 KM05, SM05
Tipus: Supervisades      
Tutories 3 0,12 KM05, SM05
Tipus: Autònomes      
Aprenentatge autònom 40 1,6 CM04, KM05, SM05
Aprenentatge col.laboratiu: elaboració de treballs i informes 42 1,68 CM04

1) Classes teòriques. L’alumnat adquireix els coneixements propis de l’assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb l’estudi personal dels temes explicats. A més a més, s’aplicarà el mètode d’estudi de casos o bé, l’aprenentatge basat en problemes per a reforçar els coneixements dins les classes de teoria.
 
2) Tallers de problemes. Es treballen els coneixements treballats a les classes teòriques a través de la resolució de problemes i/o casos pràctics. En aquestes classes ha d’existir una forta interacció entre alumnat i el professorat per tal completar i aprofundir en la comprensió dels coneixements treballats a les classes teòriques. Es podrà treballar individualment o en grup en funció del criteri del professorat.
 
3) Tutoríes: Es pautaran sessions de tutoria d'una hora (fins a un màxim de 3) per a es revisar l'estat de progrés del projecte i el problemes sorgits. 
 
4) Elaboració d'un informe final i d'informes parcials: els casos pràctics seran desenvolupats i resolts en grup per l'alumnat. S'han de lliurar dos informes parcials de progrés (escrit i/o multimèdia) i un informe final en les dates oportunes fixades pel professorat.

5) El curs compta amb una aula Moodle, dins la plataforma del Campus Virtual de la UAB, on es troben els continguts i enunciats dels exercicis, així com material complementari i activitats suggerides.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1) Primer parcial escrit (activitat individual) 35% 2,5 0,1 CM04, KM05, SM05
2) Segon parcial escrit (individual) 35% 2,5 0,1 CM04, KM05, SM05
3) Primer informe parcial (activitat grupal) 5% 1 0,04 CM04, KM05
4) Segon informe parcial (activitat grupal) 5% 1 0,04 CM04, KM05
5) Informe Final (activitat grupal) 20% 2 0,08 CM04, KM05

Avaluació continuada:
  1. Dos proves parcials  (70% de la nota de l’sssignatura a parts iguals). Parcial 1: temes 1, 2 i 3. Parcial 2: temes 4, 5 i 6. Aquestes proves consistiran en preguntes de teoria i resolució de problemes pràctics. Nota mínima en cada prova  per fer mitjana: 3,5 (sobre 10).
  2. Entrega de informes parcials i de l'informe final (30% de la nota de l’assignatura). 
    Cal tenir en compte que aquesta activitat no és recuperable, per tant suspendre-la amb una nota inferior a 4/10 suposa no poder aprovar l’assignatura.

Prova de recuperació:

L'alumnat que no aprovi l’assignatura (5 sobre 10) per avaluació continuada, es podrà presentar per recuperar només els parcials que ha suspès (nota inferior a 5 sobre 10). Els informes parcials i l'informe final no són recuperables. La prova de recuperació de cada parcial comptabilitzarà el mateix percentatge que en l’avaluació continuada. Es mantindràn les notes de les proves parcials aprovades, el 10% de la nota dels informes parcials i el 20% de l'informe final. L'alumnat aprovat per avaluació continuada no es pot presentar a la prova de recuperació per a pujar nota. 

L'alumnat repetidor tindrà el mateix sistema d'avaluació continuada.
 
Dates previstes dels parcials: A confirmar en la web de l’Escola. En cap cas es realitzaran exàmens (proves avaluatòries) en dies i horaris diferents al publicats oficialment en la web de l’Escola.

Per aprovar l’assignatura és necessari una nota final mínima de 5 (sobre 10).

Observació important: Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, plagiar, copiar o deixar copiar una activitat d'avaluació, o falsejar qualsevol activitat d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero i no es podrà recuperar en el mateix curs acadèmic. Si aquesta activitat té una nota mínima associada, aleshores l'assignatura quedarà suspesa.

Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l'activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l'activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l'assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.

Qualificacions
Matricules d'honor. Atorgar una qualificació de matrícula d'honor és decisió del professorat responsable de
l'assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin
obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.
Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no s'ha presentat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.


Bibliografia

- Aucejo Pérez, Antonio; Benaiges i Massa. Introducció a l’Enginyeria Química. València: Universitat de València, 2021.
 
- HIMMELBLAU, D. M., (1997). “Principios Básicos y Cálculos en Ingenieria Química” (2a ed.), Ed. Prentice Hall.
 
- FELDER R.M. I ROUSSEAU R.W., (1991). “Principios Elementales de los Procesos Químicos”, (2a ed.) Ed. Addison-Wesley Iberoamericana.
 
- IZQUIERDO J.F. i col (2011). “Introducción a la Ingenieria Química: Problemas resueltos de Balances de Materia y Energia” Ed. Reverté
 
LLIBRES electrònics
 
- Chemical engineering: solution to the problems in chemical engineering [Recurs electrònic] / by J. R. Backhurst and J. H. Harker ; with J. F. Richardson  
 
- Basic principles and calculations in chemical engineering / David M. Himmelblau, James B.Riggs
 
- Carlos Javier Velásquez Muñoz. Ciudad y desarrollo sostenible. 1st ed. Barranquilla, Colombia: Editorial Universidad del Norte, 2012. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/15r2rl8/cdi_perlego_books_1911401
 
- Smol, Marzena, Majeti Narasimha Vara Prasad, and Alexandros I Stefanakis. Water in Circular Economy. 1st ed. Cham: Springer International Publishing, 2023. https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/15r2rl8/cdi_askewsholts_vlebooks_9783031181658

Programari

MS Office (word, power point, excel)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 611 Català primer quadrimestre matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 612 Català primer quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 61 Català primer quadrimestre matí-mixt