Logo UAB

Idioma Modern I (Èuscar)

Codi: 106894 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
1500086 Antropologia Social i Cultural OT 4
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial OT 4
2504611 Arqueologia OT 3
2504611 Arqueologia OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jon Elordi Acordarrementer
Correu electrònic:
jon.elordi@uab.cat

Equip docent

Ane Astiazaran Makatzaga

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No es requereixen coneixements previs d'euskara.


Objectius

És una assignatura d'iniciació en la llengua basca atenent l'aprenentatge de la llengua d'una manera pràctica.
Es treballarà la comprensió oral, la comprensió escrita, l'expressió oral, i la expressió escrita.


Resultats d'aprenentatge

  1. CM32 (Competència) Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  2. CM38 (Competència) Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup reduït.
  3. CMU32 (Competència) Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup reduït.
  4. SM42 (Habilitat) Identificar les idees principals i les secundàries per a expressar-les amb correcció lingüística.
  5. SM43 (Habilitat) Mantenir una conversa adequada al nivell de l'interlocutor.
  6. SM44 (Habilitat) Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica adequadament.
  7. SM45 (Habilitat) Dur a terme presentacions i debats orals usant un vocabulari i un estil acadèmic adequats.
  8. SM46 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
  9. SM48 (Habilitat) Identificar les idees principals i secundàries per expressar-les amb correcció lingüística.
  10. SM49 (Habilitat) Mantenir una conversa adequada al nivell de l'interlocutor.
  11. SM50 (Habilitat) Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, fent servir el vocabulari i la gramàtica de forma adequada.
  12. SM51 (Habilitat) Fer presentacions i debats orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmic adequats.
  13. SM52 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.
  14. SMU42 (Habilitat) Identificar les idees principals i les secundàries per expressar-les amb correcció lingüística.
  15. SMU43 (Habilitat) Mantenir una conversa adequada al nivell de l'interlocutor.
  16. SMU44 (Habilitat) Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, fent servir el vocabulari i la gramàtica de forma adequada.
  17. SMU45 (Habilitat) Fer presentacions i debats orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmic adequats.
  18. SMU46 (Habilitat) Elaborar un discurs organitzat i correcte, oralment i per escrit, en la llengua corresponent.

Continguts

Continguts comunicatius
- identificar-se i saludar
- presentar i descriure persones i objectes
- localitzar en el temps i en l'espai


Continguts gramaticals
- ortografia
- aspectes segmentals i suprasegmentals
- pronoms
- determinants
- substantius
- adjectius
- casos gramaticals (absolutiu i ergatiu)
- verbs en present simple
- oració simple
- oracions compostes i conjuncions
- vocabulari elemental

Continguts culturals
- aspectes geogràfics
- usos i costums

Idiomes dels grups

Llengua vehicular majoritària: català (cat)

Grup íntegre en català: Sí


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Aprenentatge basat en explicacions i lectures. Exercicis pràctics. 52 2,08 CM32, SM43, SM44, SM52, CM32
Tipus: Supervisades      
Presentació, seguiment i correcció d'exercicis i treballs. 15 0,6 CM32, SM43, SM44, SM52, CM32
Tipus: Autònomes      
Exercicis i problemes que s'han de resoldre autònomament. Estudi personal. 70 2,8 CM32, SM43, SM44, SM52, CM32

1) Aprendizaje basado en problemas
2) Situaciones simuladas y resolución de casos
3) Clases expositivas
4) Presentación de exposiciones y de trabajos


Nota: se reservarán 15 minutos de una clase dentro del calendario establecido por el centro o por la titulación
para que el alumnado rellene las encuestas de evaluación de la actuación del profesorado y de evaluación de
la asignatura o módulo.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis tutoritzats 4 10 0,4 CM32, CM38, CMU32, SM42, SM43, SM44, SM45, SM46, SM48, SM49, SM50, SM51, SM52, SMU42, SMU43, SMU44, SMU45, SMU46
Participació activa a classe 4 1 0,04 CM32, SM43, SM44, SM52
Proves de comprensió escrita i oral i d'ús de la gramàtica i del vocabulari 1 23 0,5 0,02 CM32, SM43, SM44, SM52
Proves de comprensió escrita i oral i d'ús de la gramàtica i del vocabulari 2 23 0,5 0,02 CM32, SM43, SM44, SM52
Proves de comprensió escrita i oral i d'ús de la gramàtica i del vocabulari 3 23 0,5 0,02 CM32, SM43, SM44, SM52
Proves de comprensió escrita i oral i d'ús de la gramàtica i del vocabulari 4 23 0,5 0,02 CM32, SM43, SM44, SM52

No hi haurà examen final.

Utilitzarem un model d'avaluació contínua; es valorarà no només l'assoliment suficient de les competències, sinó també l'adquisició progressiva de coneixements, la labor diària i la participació.

Durant el curs es realitzaran 4 proves, que valoraran la comprensió i expressió escrita i oral i l'ús de la gramàtica i vocabulari. Cada una d'aquestes proves tindrà un pes del 23% de la nota global. Fer aquestes proves més tard de les dates establertes suposa que la seva puntuació no serà sobre 10, sinó sobre 8,5. Un 4% de la nota estarà en relació amb l'assistència a classe, la labor diària, la participació i l'actitud. L'altre 4% de la nota estarà relacionat amb el lliurament dels exercicis tutoritzats. Lliurar aquets exercicis més tard de les dates establertes suposa que la seva puntuació no serà sobre el 100 %, sinó sobre el 85 %.

Qualsevol pràctica inacceptable (lliurar treballs diferents als demanats, fer fraus d'identitat en els treballs, redactar molt malament, copiar en els exàmens, etc.) suposa el suspens absolut de l'assignatura.

En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

Es considerarà com a 'NO AVALUABLE' l'alumne que hagi realitzat menys de 2/3 parts de les activitats d'avaluació.

Per participar a la reavaluació, l'alumne ha d'haver estat prèviamentavaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Només tenen dret a la reavaluació els alumnes que, havent suspès, tinguin almenys una nota mitjana final de 3,5. Algunes tasques no es poden reavaluar (participació a classe, presentacions orals, exercicis fets a classe).
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. El professor vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Casos particulars: els alumnes que ja saben euskara tenen un sistema d'avaluació diferent, que en principi, té un límit de 8 sobre 10. Per concretar el seu model cal que vinguin a una tutoria específica.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat del procediment i la data de revisió de les qualificacions


Bibliografia

Billelabeitia, M. M., 2001, Esquemas de euskera, Centro de Lingüística Aplicada Atenea, Madrid.
Letamendia, J. A., 2008, Bakarka 1. Método de aprendizaje individual del euskera, Elkarlanean, Donostia.
Urruzola, B., & Illarramendi, M., 1992, Hitzetik hortzera, 1. urratsa: ikaslearen liburua, IKA Ardatz Kultur Elkartea, Gasteiz.
Zubiri, I., 1994, Gramática didáctica del euskera, [ed. revisada i augmentada], Didaktiker, Bilbo.


Lectures adaptades:
Cox, A., Aireportuko espioia, Xirimiri bilduma, Tinkoketa. [1. urratsa].
Cox, A., Bidaia arriskutsua, Irakurmendi bilduma, Elkarlanean, Donostia.
Jupp, T. C., Irabazi eta galdu, Irakurmendi bilduma, Elkarlanean, Donostia.


Diccionaris:
Elhuyar (Euskara-Gaztelera / Castellano-Vasco)
Hiztegia 3.000
[http://www.hiztegia.net]
Sarasola, I., Ed. Vox.


Recursos en xarxa:
http://www.ikasbil.eus/web/ikasbil/home


Programari

Microsoft Office

Open Oficce

Acrobat

Audacity


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.