Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504611 Arqueologia | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits per cursar aquesta assignatura. El nivell és bàsic a l'abast de tots els estudiants sense formació prèvia.
Coneixer les principals families i tipus de ceràmiques antigues, medievals i modernes, a nivell d'usuari per la seva aplicació en el camp professional.
Aquesta assignatura s’emmarca dins els ensenyaments que complementen l’arqueologia de camp. És de caràcter teoricopràctic i capacita els/les estudiants per enfrontar-se amb èxit a la classificació de material ceràmic de les èpoques antiga, medieval i moderna.
Els seu objectiu és la formació bàsica dels/les estudiants ens els aspectes essencials de la ceramologia antiga i en la classificació cronotipològica dels materials ceràmics apareguts a les excavacions realitzades a casa nostra, en jaciments que poden abraçar una cronologia des del segle IV aC fins al segle XIX.
1- Aspectes tècnics de la ceràmica
2- La ceràmica com a document arqueològic
3- Ceràmiques dels segles IV i III aC
4- Ceràmiques de vernís negre romanes
5- Ceràmiques de vernís vermell: sigil·lada itàlica i sudgàl·lica
6- La T.S. Hispànica i la seva problemàtica
7- La T.S. Africana
8- La DSP
9- La ceràmica de Parets Fines
10- La ceràmica de cuina africana i itàlica
11- Les llànties
12- Introducció a les àmfores
13- La ceràmica utilitària dels segles VII-VIII. Transició entre l’antiguitat tardana i l’alta edat mitjana
14- La ceràmica carolíngia, segles IX-X
15- La ceràmica de cuina grisa/oxidada catalana dels segles XI-XIV
16.- La reaparició de les ceràmiques de taula. L’anomenada pisa arcaica de Barcelona
17- La ceràmica catalana decorada de verd i manganès (o morat)
18-La ceràmica vidriada comuna dels segles XIII al XVIII
19-L’aparició de la decoració en blau de cobalt. L’anomenada ceràmica blava de Barcelona
20- La ceràmica de reflex metàl·lic o daurada catalana
21- La ceràmica blava catalana, segles XVI-XIX
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
activitat dirigida | 70 | 2,8 | |
Tipus: Supervisades | |||
Activitat supervisada | 20 | 0,8 | |
Tipus: Autònomes | |||
Activitat autonóma | 47 | 1,88 |
1.- Classes presencials a l’aula: constitueixen el 70% del curs en aquesta assignatura. El mètode docent és basa en les explicacions del professor. Per facilitar l’atenció, en la part de ceràmica romana, els apunts ja estan editats en un dossier que és a disposició dels alumnes a començament del curs. El material didàctic necessari per a l’estudi de la ceràmica medieval i moderna es facilita per part del professor, a través del campus virtual, mitjançant diverses publicacions i sèries d’imatges en format pdf. Igualment, es proporciona una abundant bibliografia que es objecte de comentari a classe.
Les explicacions teòriques sempre recolzen en imatges projectades i amb la presentació i circulació de materials ceràmics als quals es fa referència. Per tant, la classe té un també un vessant pràctic, segons els temes, cosa que fa difícil el seguiment de la matèria si no hi ha una assistència continuada. 2.- Classes pràctiques al laboratori: Constitueixen el 30% del total de l’assignatura. Són classes pensades per repassar, en grups reduïts, les produccions ceràmiques sobre les quals s’ha parlat a les lliçons teòriques. Aquest format assegura que tots els alumnes puguin tocar els materials i sobretot preguntar sobre aspectes i detalls que a l’aula, amb el grup complet, no es poden explicar amb facilitat.
3. Visita al magatzem d’Arqueologia del MUHBA: es fa al final del quadrimestre i té com a objectiu de repassar les nocions adquirides sobre les diverses classes de ceràmica catalana medieval i moderna, al davant d’una col·lecció de ceràmica extraordinària, tan pel nombre de peces, com per la facilitat d’accedir-hi.
|
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació a classe i assistència a les pràctiques | 20% | 10 | 0,4 | CM09, KM12, KM13, KM14, SM13, SM14, SM15, SM16, SM17 |
Prova escrita | 80% | 3 | 0,12 | CM09, KM12, KM13, KM14, SM13, SM14, SM15, SM16, SM17 |
L’avaluació dels coneixements adquirits en aquesta assignatura es fa de manera continuada, a través de les intervencions en les classes teòriques i pràctiques. D’altra banda, es demana la ressenya d’alguna publicació continguda a la bibliografia subministrada pels professors. Finalment, es fa un examen de cadascuna de les dues parts de l’assignatura (època antiga i època medieval i moderna), centrat en el coneixement teòric i la identificació pràctica, ja sia amb fragments o a través de fotografies, dels materials estudiats.
|
El no presentat serà l’alumne que no lliuri res o que lliuri només la meitat de les evidències. Es farà una reavaluació al final del semestre. Tindran dret a la reavaluació els alumnes que hagin presentat el conjunt de les evidències avaluables i hagin obtingut la qualificació de suspès. La reavaluació no serà en cap cas utilitzada com a segona convocatòria.
Treballs escrits |
|
Desenvolupar habilitats de jerarquització i síntesi de la informació Lectura i anàlisi crítica de la bibliografia Assegurar una adequada expressió escrita |
Exàmens |
|
1 per cadascuna de les dues parts de l’assignatura |
Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única.
La bibliografia de totes les classes de material ceràmic estudiades es proporcionarà a través del campus virtual, en forma de llistes de fitxes bibliogràfiques, d’enllaços amb pàgines ad hoc, i de documents (articles, capítols de llibre, llibres) en versió pdf, d’accés exclusiu a les persones matriculades.
No es requereix programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 11 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 12 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |