Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504604 Ciències Ambientals | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es demanen prerequisits específics, però seran molt útils coneixements previs en matèria de Ciències de la Terra i Biologia.
L'assignatura Projecte integral I té com a objectiu proporcionar a l’alumnat criteris i metodologies que els hi permetin entendre millor com les dinàmiques del medi físic es relacionen i interaccionen amb els sistemes biològics.
L’aprenentatge es farà de manera aplicada, a través de l’anàlisi de casos d’estudi reals que abordaran problemàtiques ambientals, estretament relacionades amb algunes de les principals dinàmiques geològiques (geomorfològiques, hidrogeològiques i geoantròpiques) i biològiques (vegetació i la seva dinàmica, herbivorisme, depredació i pol·linització) del territori. Més concretament, es proposa treballar en dos nivells: per una banda, s’integraran els coneixements i principis bàsics assolits en les diverses assignatures cursades fins el moment i, per l'altra, es concretaran aquests principis en exemples a escala local i regional, introduint el concepte del sistema conca i relacionant-lo amb el sistema biològic associat. El principal producte de l’assignatura serà l’elaboració, per part de l’alumnat, de Projectes GeoBioAmbientals que abordaran algunes de les problemàtiques ambientals que es donen a la zona d’estudi.
Temes de geomorfologia, hidrologia-hidrogeologia, de fauna i flora, d’ecologia, i d’aprofitament agrícola ramader i forestal, aplicats a la identificació, cuantificació i diagnosi de problemàtiques ambientals.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Campament Conca de Tremp | 40 | 1,6 | CM30, CM31, SM39, SM41, CM30 |
Classes teòriques | 6 | 0,24 | CM30, CM31, SM38, SM40, CM30 |
Pràctiques a laboratori natural - Campus UAB | 4 | 0,16 | SM39, SM41, SM39 |
Tipus: Autònomes | |||
Projecte - Treball en grup i estudi | 87 | 3,48 | CM30, CM31, CM32, KM38, SM38, SM40, CM30 |
La metodologia d’aprenentatge contemplarà tasques desenvolupades tant al medi natural (al camp), com al gabinet (a l’aula-laboratori). Es visitarà una zona d’estudi específica (Conca de Tremp, Pallars Jussà), a on s’abordaran temes de geomorfologia, hidrologia-hidrogeologia, de fauna i flora, d’ecologia, i d’aprofitament agrícola ramader i forestal. Durant els treballs de camp, l’alumnat es familiaritzarà amb les tècniques de reconeixement i interpretació del paisatge i treballarà amb les diferents escales, tant espacials com temporals. També se l’introduirà en les activitats de mostreig i anàlisi de mostres biològiques, així com de tractament de les dades obtingudes.
A l’aula, l’alumnat adquirirà capacitats per a l’elaboració de models conceptuals i models numèrics hidro-bio-ambientals, que construirà i alimentarà amb les dades que hagi generat durant les tasques de camp i gabinet i altres que es puguin necessitar i que cercarà posteriorment. La modelització numèrica es podrà fer amb l’ajut de software específic d'accés lliure. Es realitzarà un treball i exposicions orals per grups sobre la zona estudiada.
TEMARI TEÒRIC i PREPARACIÓ DE LA SORTIDA DE CAMP (TE: 6h). Formació teòrica sobre conceptes bàsics, essencials per al bon desenvolupament del Projecte. Aquesta formació tindrà com objectiu integrar i complementar els conceptes assolits en les assignatures prèvies, i introduir a l’alumnat en les tècniques d’adquisició de dades a camp, mostreig-anàlisi i construcció-explotació de models.
Introducció a la zona d'investigació i estudi d'antecedents.
Introducció al les tècniques d'investigació geofísca ambiental. Metodologies d'adquisició de dades al camp, procesat i modelització.
PRÀCTIQUES A LABORATORI - CAMPUS UAB. (PLAB: 4h). Pràctiques de laboratori en entorn natural al Campus UAB. Caracterització de sistemes hídrics naturals i mostrejos hidroambientals.
SORTIDA-CAMPAMENT (PCAM i PCAMs: 40 h; 5 dies amb pernocta). Observació, descripció, mesura/mostreig i anàlisi del medi físic i biòtic a un sistema Conca. Identificació i diagnosi de problemàtiques ambientals. Tècniques de reconeixement, mesura i anàlisi de variables geobioambientals "in situ".
ORIENTACIÓ ELABORACIÓ TREBALL i AVALUACIÓ. Estructura de l’informe-Projecte que s’haurà de lliurar per equips de treball i avaluació.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Projecte treballat en grup. Presentació oral | 35 | 0,5 | 0,02 | CM30, CM31, CM32, KM38, SM38, SM39, SM40, SM41 |
Projecte treballat en grup. Pòster | 35 | 8 | 0,32 | CM30, CM31, CM32, KM38, SM38, SM39, SM40, SM41 |
Treball pràctic individual | 30 | 4,5 | 0,18 | CM30, CM31, CM32, KM38, SM38, SM39, SM40, SM41 |
Projecte treballat en grup: Redacció de memòria (35%) i presentació oral davant del grup (35%). El projecte inclourà el plantejament d’una problemàtica GeoBioAmbiental, la síntesi dels resultats obtinguts i diagnosi, i una proposta de solució.
Treball individual, actitud i assistència durant les pràctiques, campament o sortida de camp (30%). Lliurament d'exercicis pràctics individuals.
Si l'alumnat només ha estat avaluat com a màxim d'un 25% de les proves i abandona, la qualificació final serà de NO AVALUABLE.
Mapes:
http://www1.igc.cat/web/gcontent/pdf/mapes/igc_GT2_290q21_66x23_v1g.pdf
http://www1.igc.cat/web/gcontent/pdf/mapes/igc_GT2_290q12_65x24_v1g.pdf
Articles:
Linares, R.; Rosell, J.; Roqué, C.; Gutiérrez, F. Origin and evolution of tufa mounds related to artesian karstic springs in Isona area (Pyrenees, NE Spain). Geodinamica Acta. 2010, vol. 23, num. 1-3, p. 129-150. doi: 10.3166/ga.23.129-150.
Linares, R.; Rodríguez, J.A.P. Tufa mounds on Earth and Mars. Featured image of July, in IAG Planetary Geomorphology Working Group. 2011.
Linares, R.; Zarroca, M.; Rodríguez, J.A.P. Mart a Catalunya. Nota de Premsa. UAB. 2011.
Pellicer, X.M.; Linares, R.; Gutiérrez, F.; Comas, X.; Roqué, C.; Carbonel, D.; Zarroca, M.; Rodríguez, J.A.P. Morpho-stratigraphic characterization of a tufa mound complex in the Spanish Pyrenees using ground penetrating radar and trenching, implications for studies in Mars. Earth and Planetary Science Letters. 2014, vol. 388, p. 197-210.
Zarroca, M.; Pellicer, X.M.; Gutiérrez, F.; Carbonel, D.; Roqué, C.; Linares, R. Characterising tufaceous accumulations in groundwater discharge zones by means of geophysical surveying (ERT, GPR) and trenching. The Isona-Basturs complex (Pyrenees, NE Spain). 8th IAG/AIG International Conference on Geomorphology, Geomorphology and Sustainability, Paris, France. 2013, August 27-31.
https://ddd.uab.cat/pub/uabdivulga/uabdivulga_a2015m1/uabdivulga_a2015m1a9.pdf
http://www.psi.edu/pgwg/images/jul11image.html
Linares, R.; Rosell, J.; Pallí, L.; Roqué, C. 2002. Afforestation by slope terracing accelerates erosion. A case study in the Barranco de Barcedana (Conca de Tremp, NE Spain).Environmental Geology volume 42, pages11–18
Roqué, C.; Linares, R.; Zarroca, M.; Rosell, J.; Pellicer, X.M. & Gutiérrez, F. 2013. Chronology and paleoenvironmental interpretation of talus flatiron sequences in a mountainous area: Tremp Depression, Spanish Pyrenees. Earth Surface Processes and Landforms 38: 1513-1522. doi: 10.1002/esp.3391.
https://www.uab.cat/web/detall-de-noticia/descoberts-nous-registres-paleoclimatics-a-la-conca-de-tremp-1345469002000.html?articleId=1345665905860
https://www.uab.cat/web/detall-de-noticia/quan-les-muntanyes-es-mouen-1345469002000.html?articleId=1345650535617
Llibres:
C. Philip Wheater, James R. Bell, Penny A. Cook. 2020. Practical Field Ecology: A Project Guide, 2nd Edition, 480pp. https://www.wiley.com/en-us/Practical+Field+Ecology:+A+Project+Guide,+2nd+Edition-p-9781119413226
N/A
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PCAM) Pràctiques de camp | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 2 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 3 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PCAM) Pràctiques de camp | 4 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 1 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 2 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 3 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 4 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |