Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504604 Ciències Ambientals | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No n'hi ha.
Contextualització
L’assignatura Introducció a l'Economia Ambiental (IEA) pertany a la matèria 7 “Economia ambiental” del Grau en Ciències Ambientals impartit per la Facultat de Ciències. Aquesta matèria és impartida per professors de la Facultat d’Economia i Empresa.
IEA contribueix de manera essencial al procés de formació i aprenentatge de 1er Curs perquè introdueix conceptes i eines de l’economia que es demostren bàsics per a entendre millor la relació entre els sistemes humans i els naturals. En particular, aprofundeix en els instruments de política econòmica ambiental que tenim a la nostra disposició per a fer una gestió dels diferents recursos i serveis que ens ofereix el sistema Terra.
A més a més, concorre a la formació professional dels estudiants donat que fomenta l’aprenentatge en una sèrie de competències entre les quals destaquen: la avaluar críticament l'impacte econòmic de l'activitat pròpia, treballar amb autonomia en el plantejament de problemes econòmics pràctics en l'àmbit mediambiental, identificar els fonaments principals de l'economia que intervenen en els processos mediambientals, reconèixer la interrelació entre l'economia, els recursos naturals i els sectors públics, o expressar-se utilitzant el llenguatge adequat a la informació d'economia fonamental i ambiental, de forma clara, explicativa i sintètica, que seran de gran utilitat pels futurs professionals en l’anàlisi, conservació i la gestió del medi ambient i dels recursos naturals.
Objectius formatius
L’objectiu de l’assignatura és doble, per una banda entendre els conceptes bàsics de l’economia que ens han de permetre, per altra, entendre els sistemes humans com a sistemes oberts a l’entrada d’energia i materials, i a la sortida de residus. entrendre els mecanismes i eines que desde l'economia es poden utilitzar per a una gestió més eficient dels recursos naturals.
Al final del curs l’estudiant tindrà una idea més clara de:
i) Els conceptes bàsics de l’economia i el seu ús en ciències ambientals;
ii) La literatura bàsica dels mètodes i conceptes presentats;
iii) La relació entre el procés econòmic del sistemes humans i el sistema terra, així com els diferents enfocaments utilitzats per a l’anàlisi d’aquesta interacció
PRIMERA PART
1. El sistema econòmic i el medi ambient. Economia i economia ecològica: aspectes conceptuals i metodològics.
Lectura Bàsica:
2. Mercats i preus: oferta i demanda.
Lectura Bàsica:
3. Producció i costos.
Lectura Bàsica:
4. Estructures de mercat: mercats competitius i mercats no competitius.
Lectura Bàsica:
5. Fonaments de la intervenció del sector públic.
Lectura Bàsica:
6. Macroeconomia: el sistema econòmico des d'una perspectiva agregada.
Lectura Bàsica:
SEGONA PART
1. Instruments de politica econòmica ambiental
Lectura Bàsica: Martínez Alier y Roca Pàgs. 128-227.
Lectures Complementàries: Martínez y Kosoy 2007; Puig y Freire 2007; Romero 1997: 29-50.
2. Valoració monetària i ambient
Lectura Bàsica: Martínez Alier y Roca Pàgs. 228-319.
Lectures Complementàries: Agüero et al. 2005; Romero 1997: 51-76.
3. Eines d'ajuda a la presa de decisions
Lectura Bàsica: Martínez Alier y Roca Pàgs. 228-319; Munda 2004
Lectures Complementàries: Munda 1996; Riera 1992; Riera y Macian 1999; Falconí y Burbano 2004; Martí et al., 2000.
4. Economia del Dònut per al segle XXI - de un'economia extractiva a una regenerativa e distributiva
Lectura Básica: Raworth, capitol 1 i 2
Lecturas Complementarias: Martínez Alier y Roca Págs. 106-114, 370-447.Aguilera 1992; GRAIN 2014; Romero 1997: 77-159; Espinoza et al., 2019.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris part 1 | 8,5 | 0,34 | CM15, CM16, KM24, KM25, KM26, KM27, SM22, SM23, SM24, CM15 |
Seminaris part 2 | 8,5 | 0,34 | CM15, CM16, KM24, KM25, KM26, KM27, SM22, SM23, SM24, CM15 |
classes magistrals | 32 | 1,28 | KM24, KM25, KM26, KM27, SM22, SM24, KM24 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 0,9 | 0,04 | CM15, SM24, CM15 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca d'informació | 20 | 0,8 | CM17, KM24, KM25, KM26, KM27, SM22, SM23, CM17 |
Lectura i estudi de teoria | 31,1 | 1,24 | CM17, KM24, KM25, KM26, KM27, SM22, SM23, CM17 |
Preparació de seminaris | 27 | 1,08 | CM17, KM24, KM25, KM26, KM27, SM22, SM23, CM17 |
1. Lliçó magistral
El professor realitzarà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d’estudi mostrats a les unitats didàctiques. L’objectiu d’aquesta activitat és facilitar la transmissió de coneixements i la motivació per a l’anàlisi de la relació entre l’activitat humana i el medi ambient, que s’enfoquen per tal de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.
2. Sessions pràctiques
S’estructuren en tres tipus d’activitats:1) exercici i exemples d'escriptura científica; 2) recerca, interpretació i anàlisi de variables econòmiques i la seva relació amb el medi; i 3) presentació dels resultats del treball en grup. Amb aquestes activitats els estudiants no només consolidaran els coneixements apresos a les classes magistrals però aprendran a fer recerca individual i en grup, a analitzar la informació, sintetitzar-la i defendre-la i discutir-la.
3. Tutories
El procés d’aprenentatge i adquisició de competències serà supervisat pel professor a través de tutories individuals i/o de grup. El professor de l’assignatura estarà a disposició dels alumnes per a resoldre els dubtes i seguir l’evolució de l’esmentat procés d’aprenentatge i adquisició de competències de l’alumnat.
4. Campus Virtual de l’assignatura
En l’ensenyament presencial el Campus Virtual és una eina útil, a fi que els estudiants tinguin un espai complementari on puguin accedir a diferents tipus de materials que el docent consideri bàsics per avançar en el procés d’aprenentatge de l’assignatura. Per accedir-hi només heu d’anar a la pàgina web de la UAB i allà hi trobareu l’enllaç (http://www.uab.es/interactiva/default.htm), o be directament a la pàgina web del campus virtual (https://cv2008.uab.cat/).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen Parcial 1 | 37,5% | 2 | 0,08 | CM15, CM16, CM17, KM24, KM25, KM26, KM27, SM22, SM23, SM24 |
Examen Parcial 2 | 37,5% | 2 | 0,08 | CM15, CM16, CM17, KM24, KM25, KM26, KM27, SM22, SM23, SM24 |
Treball en grup 1 | 12,5% | 9 | 0,36 | KM24, KM26, KM27, SM22 |
Treball en grup 2 | 12,5% | 9 | 0,36 | CM16, KM24, KM25, SM22 |
AVALUACIÓ CONTINUA
L'avaluació de l'assignatura es basarà en l'avaluació continua del procés d'adquisició de coneixements i competències per part de l'alumnat on es tindrà en compte la capacitat de:
L'avaluació de la primera part és la següent:
L'avaluació de la segona part és la següent:
Per poder realitzar la mitjana ponderada de totes les activitats avaluades és imprescindible que els estudiants obtinguin almenys una nota de 3 a cadascuna de les proves.
L'alumnat que no presenti un dels treballs, i/o no es presenti a un dels parcials tIndrà la quaificació final de "NO AVALUABLE"
AVALUACIÓ ÚNICA
L'alumnat que s'hagi acollit a la modalitat davaluació única haurà de realitzar una prova final que consistirà en un examen de teoria en què haurà de desenvolupar un tema i respondre a una sèrie de qüestions curtes. Seguidament haurà de realitzar una prova pràctica on haurà de resoldre una sèrie d'exercicis similars als que s'han treballat a les sessions de Pràctiques d'Aula. A més, el dia de l'examen haurà de lliurar un treball escrit sobre un tema relacionat amb l'economia ambiental, amb un màxim de 3.000 paraules.
La qualificació de l'estudiant serà la mitjana ponderada de les tres activitats anteriors, on l'examen de teoria suposarà el 40% de la nota, l'examen depràctiques el 35% i el treball escrit el 25%.
RECUPERACIÓ
Si l'alumnat suspèn l'assignatura, ja sigui l'avaluació contínua o l'avaluació única, té una altra oportunitat de superar l'assignatura mitjançant l'examen de recuperació que se celebrarà en la data que fixi la coordinació de la titulació. En aquesta prova es podrà recuperar el 75% de la nota corresponent a la teoria i pràctiques per a cadascuna de les dues parts. Els treballs escrits o informes finals no seran recuperables. Si se supera una nota mínima d'un 3, aquesta nota farà mitjana ponderada amb la nota obtinguda en el treball escrit i l'informe final.
BIBLIOGRAFIA (en negreta la bàsica)
Blanco, J.M. (2008) Economía. Teoría y práctica. 5ª ed. MC Graw Hill. https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991010191769706709
Common, M., Stagl, S. (2008) Introducción a la Economía Ecológica, Ed. Reverté. https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991058468654606706
Krugman, P., Wells R., Olney, M.L. (2012) Fundamentos de economía, 3 ed. Ed. Reverté. https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991008829499706709
Martínez Alier, J., Roca, J. (2015). Economía ecológica y política ambiental, Fondo de Cultura Económica, México, 639 p. 3ª edición. https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_elibro_books_ELB110397
Munda,G. (2004). Métodos y procesos multicriterio para la evaluación social de las políticas públicas. Revista Iberoamericana de Economía Ecológica, Vol. 1: 31-45. https://redibec.org/ojs/index.php/revibec/article/view/343/213
Padilla Rosa, E. and Ramos-Martin, J. (Eds.)(2023): Elgar Encyclopedia of Ecological Economics. Cheltenham: EdwardElgar Publishing Ltd. ISBN: 978-1-80220-040-9.
Raworth, K., 2018. Economía rosquilla: 7 maneras de pensar la economía del siglo XXI. Paidos
Agüero, A.A., Carral, M., Sauad, J.J., Yazlle, L.L. (2005): "Aplicación del método de valoración contingente en la evaluación del sistema de gestión de residuos sólidos domiciliarios en la ciudad de Salta, Argentina", Revista Iberoamericana de Economía Ecológica, Vol. 2: 37-44. https://redibec.org/ojs/index.php/revibec/article/view/334/206
Aguilera, F. (1992): "El fin de la tragedia de los comunes", Ecología Política, Nro. 3: 137-145. Disponible online en http://www.ecologiapolitica.info/novaweb2/wp-content/uploads/2015/12/3.pdf
Espinoza, V.S., Fontalvo, J., Martí-Herrero, J., Ramírez, P., Capellán-Pérez, I. (2019): "Future oil extraction in Ecuador using a Hubbert approach", Energy, Vol. 182: 520-534. https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_crossref_primary_10_1016_j_energy_2019_06_061
Falconí, F., Burbano, R. (2004). Instrumentos económicos para la gestión ambiental: decisions monocriteriales versus decisiones multicriteriales. Revista Iberoamericana de Economía Ecológica, Vol. 1: 11-20. https://redibec.org/ojs/index.php/revibec/article/view/341/211
GRAIN (2014): Hambrientos de tierra: los pueblos indígenas y campesinos alimentan al mundo con menos de un cuarto de la tierra agrícola mundial. https://grain.org/es/article/4956-hambrientos-de-tierra-los-pueblos-indigenas-y-campesinos-alimentan-al-mundo-con-menos-de-un-cuarto-de-la-tierra-agricola-mundial
Martí, N., Vidal, V., Mànuel, D. (2000): “¿Baqueira no? El proyecto DIAFANIS de evaluación ambiental”, Ecología Política, núm. 20: 103-130. https://www.ecologiapolitica.info/wp-content/uploads/2019/10/020_Martietal_2001.pdf
Martínez Tuna, M., Kosoy daroqui, N. (2007). Compensaciones monetarias y conservación de bosques. Pagos por servicios ambientales y pobreza en una comunidad rural en Honduras. Revista Iberoamericana de Economía Ecológica, Vol. 6: 40-51. https://redibec.org/wp-content/uploads/2017/03/rev6_03.pdf
Munda, G. (1996): "Cost-benefit analysis in integrated environmental assessment: some methodological issues", Ecological Economics, Vol. 19: 157-168. https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/1c3utr0/cdi_crossref_primary_10_1016_0921_8009_96_00048_1
Puig, I., Freire, J. (2007): "Efectos de las políticas ambientales sobre la competitividad", Revista Iberoamericana de Economía Ecológica, Vol. 6: 52-61. https://redibec.org/wp-content/uploads/2017/03/rev6_04.pdf
Riera, P. (1992): “La evaluación de grandes infraestructures viarias en la Región Metropolitana de Barcelona”, Papers: Regió Metropolitana de Barcelona: Territori, estratègies, planejament, Núm. 10: 45-51. https://ddd.uab.cat/record/46172?ln=es
Riera, P., Macian, M. (1999): “Análisis coste-beneficio de la ampliación del aeropuerto de Barcelona con externalidades ambientales. Ruido, polución atmosférica y ocupación de humedales”, Documentos de Trabajo FEDEA, Serie Estudios sobre la Economía Española, num. 47. https://documentos.fedea.net/pubs/eee/eee47.pdf
Romero, C. (1997). Economía de los recursos ambientales y naturales, Alianza , Madrid, 214 p. https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/avjcib/alma991008441689706709
Samuelson, P., Nordhaus, W. (2005) Economía18a. Edició, Mc. Graw Hill. https://csuc-uab.primo.exlibrisgroup.com/permalink/34CSUC_UAB/1eqfv2p/alma991006219989706709
No n'hi ha.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català | segon quadrimestre | tarda |