Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
L’objectiu del curs és familiaritzar l’estudiant amb la pràctica de l’anàlisi de dades. Els estudiants aprendran a obtenir, transformar i explorar dades per a formular i respondre preguntes. S’eviten les qüestions matemàtiques i es posa l’èmfasi en la formació pràctica i la interpretació i presentació de resultats. Alhora, es revisa l’ús de fulls de càlcul s’introdueix l’estudiant en l´ús del llenguatge de programació estadística R a través d’RStudio, amb l’objectiu de reforçar l’aprenentatge d’habilitats relacionades amb la gestió, descripció i visualització de dades, la reproductibilitat de l’anàlisi i la comunicació efectiva dels resultats. Al llarg del curs es treballarà amb dades reals i d’interès social i es fomentarà la utilització crítica i responsable de dades obertes.
1. Fonaments d’informàtica
2. Habilitats matemàtiques bàsiques
3. Dades: observacions, variables, marcs de dades
4. Explorar i descriure variables: visualització i resums numèrics
5. Explorar i descriure relacions entre variables
6. Obtenció de dades
7. Manipulació i gestió de dades
8. Comunicació i reproductibilitat
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials: activitats expositives i resolució d'exercicis | 49,5 | 1,98 | 1, 4, 5, 6, 3, 25, 24, 8, 7, 11, 12, 10, 9, 16, 17, 15, 22, 13, 18, 19, 2, 14, 23, 21, 20 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 1, 4, 5, 6, 3, 25, 24, 8, 7, 11, 12, 10, 9, 16, 17, 15, 22, 13, 18, 19, 2, 14, 23, 21, 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi, lectures, treballs | 83,5 | 3,34 | 1, 4, 5, 6, 3, 25, 24, 8, 7, 11, 12, 10, 9, 16, 17, 15, 22, 13, 18, 19, 2, 14, 23, 21, 20 |
Totes les sessions combinen activitats expositives per part del professor i la resolució d’exercicis i pràctiques a l’aula. S’espera que els estudiants facin ús d’un ordinador portàtil a classe.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 50% | 2 | 0,08 | 1, 4, 5, 6, 3, 25, 24, 8, 7, 11, 12, 10, 9, 16, 17, 15, 22, 18, 19, 2, 14, 23, 21, 20 |
Exercicis a l'aula | 10% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 6, 3, 25, 24, 8, 7, 11, 12, 10, 9, 16, 17, 15, 22, 13, 18, 19, 2, 14, 23, 21, 20 |
Treballs | 40% | 0 | 0 | 1, 4, 5, 6, 3, 25, 24, 8, 7, 11, 12, 10, 9, 16, 17, 15, 22, 18, 19, 2, 14, 23, 21, 20 |
L’avaluació es realitzarà en funció dels resultats de les activitats següents:
Per superar l’assignatura, cal que es compleixin alhora tots els requisits següents:
Els estudiants que no compleixin algun dels tres requisits no podran obtenir una qualificació global superior a 4,5, independentment de la puntuació que resulti de la suma ponderada de totes les activitats.
Recuperació
Només l’examen final és recuperable; els exercicis a l’aula i els treballs estan exclosos del procés de recuperació.
Per participar a la recuperació, cal que haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.
Per superar l’assignatura, cal complir el requisit anterior i tenir una qualificació igual o superior a 5 a l’examen de recuperació.
Altres consideracions
El fet de presentar-se a l’examen o lliurar qualsevol pràctica o exercici eximeix l’estudiant de la qualificacióde “NoPresentat”.
D’acord amb l’article 117.2 de la Normativa acadèmica de la UAB, l’avaluació de l'alumnat repetidor podrà consistir, a decisió del professor, en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs (primera setmana d’octubre com a molt tard).
En cas de detectar-se plagi o qualsevol altra irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació de l’assignatura, la qualificació final d’aquesta serà 0.
Aquesta assignatura no permet l’avaluació única.
Bàsica
Çetinkaya-Rundel, M., & Hardin, J. (2021). Introduction to Modern Statistics. OpenIntro. Accessible a: openintro-ims.netlify.app.
Ismay, C., & Kim , A. Y. (2020). Statistical Inference via Data Science: A ModernDive into R and the Tidyverse. CRC Press / Taylor & Francis Group. Accessible a: moderndive.com.
Wickham, H., & Grolemund, G. (2016). R for Data Science: Import, Tidy, Transform, Visualize, and Model Data. O’Reilly Media. Accessible a: r4ds.had.co.nz. Versió en espanyol: es.r4ds.hadley.nz.
Complementària
Baumer, B., Kaplan, D., & Horton, N. J. (2021). Modern data science with R (2a ed). CRC Press. Accessible a: mdsr-book.github.io/mdsr2e.
Bolker, E. D., & Mast, M. B. (2020). Common Sense Mathematics (2a ed). American Mathematical Society.
Broman, K. W., & Woo, K. H. (2018). Data Organization in Spreadsheets. The American Statistician, 72(1), 2–10. doi.org/10.1080/00031305.2017.1375989.
Chang, W. (2018). R Graphics Cookbook: Practical Recipes for Visualizing Data (2a ed). O’Reilly Media. Accessible a: r-graphics.org.
De Veaux, R. D., Velleman, P. F., & Bock, D. E. (2021). Stats: Data and Models. Pearson.
Dougherty, J., & Ilyankou, I. (2021). Hands-On Data Visualization. O’Reilly Media. Accessible a: handsondataviz.org.
Healy, K. (2018). Data visualization: A practical introduction. Princeton University Press. Accessible a: socviz.co.
Klass, G. M. (2012). Just Plain Data Analysis: Finding, Presenting, and InterpretingSocial Science Data (2a ed). Rowman & Littlefield.
Llaudet, E., & Imai, K. (2023). Data analysis for social science: A friendly and practical introduction. Princeton University Press.
Mas Elias, J. (2020). Análisis de Datos con R en Estudios Internacionales. Editorial UOC. Es pot consultar a través del servei ARE: https://login.are.uab.cat/login?url=https://login.are.uab.cat/login?url=https://elibro.net/es/ereader/uab/167261.
Miller, J. E. (2022). Making Sense of Numbers: Quantitative Reasoning for Social Research. Sage.
Sevilla, A. N., & Somers, K. (2013). Quantitative Reasoning: Tools for Today’s Informed Citizen (2a ed). Wiley.
Wilke, C. (2019). Fundamentals of Data Visualization: A Primer on Making Informative and Compelling Figures. O’Reilly Media. Accessible a: clauswilke.com/dataviz.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 1 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 51 | Català | primer quadrimestre | tarda |