Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | FB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És convenient que l’estudiant hagi assolit coneixements i competències bàsiques de les assignatures d’anatomia humana que s’imparteixen en el primer curs del grau de medicina, així com les competències bàsiques d’autoaprenentatge i de treball en grup.
L’assignatura d’Anatomia Humana: neuroanatomia és una assignatura del 2n semestre, que es cursa en el segon curs del Grau en Medicina.
Els objectius generals de l’assignatura són:
Els objectius formatius generals de l’assignatura són:
Tema 1- Introducció al sistema nerviós: Terminologia bàsica. Organització del sistema nerviós. Principals components del sistema nerviós (neurones-neuroglia, neurones aferents-eferents, substància blanca-grisa, nuclis-tractes).
Tema 2- Telencèfal: Morfologia externa dels hemisferis cerebrals (lòbuls, cissures, solcs, circumvolucions, àrees funcionals del còrtex cerebral). Nuclis de la base. Substància blanca telencefàlica (fibres d’associació, comissurals i de projecció). Sistema límbic.
Tema 3- Diencèfal: Generalitats. Tàlem. Hipotàlem. Epitàlem. Subtàlem. Glàndula hipofisària.
Tema 4- Tronc encefàlic: Generalitats. Formació reticular. Mesencèfal, Protuberància i Bulb raquidi: morfologia externa, morfologia interna, talls transversals e importància clínica.
Tema 5- Cerebel: Generalitats. Morfologia externa. Morfologia interna. Connexions.
Tema 6- Medul.la espinal: Generalitats. Morfologia externa. Morfologia interna. Tractes ascendents i descendents. Consideracions clíniques.
Tema 7- Meninges: Generalitats. Meninges encefàliques. Meninges espinals.
Tema 8- Líquid cefaloraquidi i sistema ventricular.
Tema 9- Vascularització del sistema nerviós central: Vascularització arterial (encefàlica i medul·lar). Vascularització venosa (encefàlica i medul·lar).
Tema 10- Sistema nerviós autònom o vegetatiu: Generalitats. Sistema nerviós simpàtic. Sistema nerviós parasimpàtic.
Tema 11- Nervis cranials:Generalitats. Nervis sensorials (n.I- olfactori, n. II-òptic, n.VIII- n.estatoacústic). Nervis oculomotors (n. III-oculomotor, n.IV-troclear, n.VI-abducens). Nervi trigemin (n.V). Nervi facial (n.VII). Altres nervis (n.IX-glossofaringi, n.X-vague, n.XI-accessori, n.XII-hipoglòs).
Classes teòriques: 25 hores.
Pràctiques de laboratori a la sala de dissecció: 4 (2 hores cadascuna).
Seminari d’anatomia clínica: 1 (1,5 hores).
Tķtol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Prąctiques de laboratori (PLAB) | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 13, 14, 15, 16 |
Seminaris (SEM) | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16 |
Teoria(TE) | 25 | 1 | 1, 2, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 18 | 0,72 | 1, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 16 |
Tipus: Autņnomes | |||
Estudi personal /lectura d'articles/informes d'interčs | 44 | 1,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16 |
D’acord amb els objectius de l’assignatura, la metodologia docent del curs es basa en les següents activitats:
ACTIVITATS DIRIGIDES
Classes teòriques (25 hores): Exposició sistemàtica del temari de l’assignatura, donant rellevància als conceptes més importants. L'estudiant adquireix els coneixements bàsics de l'assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb un estudi personal dels temes explicats.
Pràctiques de laboratori (8 hores): els estudiants assisteixen en grups reduïts a la sala de dissecció per estudiar els diferents continguts temàtics de l'assignatura en preparacions anatòmiques d’espècimens humans i la seva correlació amb tècniques de diagnòstic per imatge (radiologia, tomografia computada, ressonància magnètica, arteriografia, etc.). L’objectiu és consolidar els coneixements adquirits en les classes teòriques, tutories i activitats autònomes.
Seminaris (1,5 hores): Sessions amb un nombre reduït d’estudiants per a la discussió i resolució d’exercicis de caràcter pràctic. Els coneixements adquirits en les classes de teoria i en l’estudi personal s’apliquen a la resolució de casos clínics que es plantegen en els seminaris.
ACTIVITATS SUPERVISADES
Tutories: Les tutories es realitzaran de forma personalitzada al despatx del professor (hores a convenir) o per correu electrònic. L’objectiu de les tutories és clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l’estudi per part dels estudiants. També es poden utilitzarper resoldre els dubtes que l’alumnat tingui sobre la preparació dels seminaris.
ACTIVITATS AUTÒNOMES
Lectura comprensiva de textos i articles. Estudi personal. Realització d’esquemes i resums. Assimilació conceptual dels continguts de l’assignatura. La lectura recomanada de capítols de llibres i d'articles formaran part de la matèria a ser avaluada.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mņdul.
Tķtol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
A) 1er parcial: ķtems d'elecció mśltiple | 48% | 1,45 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
B) 2ŗ parcial: avaluació escrita | 48% | 1,45 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
D) Avaluació continuada: Prova escrita | 4% | 0,6 | 0,02 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 16 |
NOTA: Aquesta assignatura no preveu el sistema d'avaluació única
ALUMNES REPETIDORS:
NO es guarda la nota de cap bloc d'avaluació d'un any a l'altre. L'assignatura NO DIFERENCIA entre alumnes repetidors i no repetidors. Si coincideix una pràctica o seminari amb una activitat docent d'una altre assignatura, segons la normativa de la Facultat de Medicina, l'assignatura del curs més alt ha de canviar el dia de la pràctica o seminari per que l'alumnat pugui assistir a totes les activitats docents de les assignatures matriculades. NO és l'assignatura del curs inferior la que ha de canviar la seva programació per que l'alumne pugui assistir a les seves activitats docents obligatòries.
EXAMENS PARCIALS:
Aquesta assignatura programarà 2 exàmens parcials amb un pes cadascun del 48% a la nota final de l’assignatura. No és necessari presentar-se als exàmens parcials per poder examinar-se a la recuperació.
En el moment de la convocatòria d'examen, es detallarà el nºde preguntes i característiques de les mateixes. L'estudiant haurà de treure una nota mínima de 5,00 en cadascuna d'aquestes avaluacions per a no haver-se de presentar a l'examen de recuperació.
AVALUACIÓ CONTINUADA:
L’avaluació continuada representa un 4% de la nota de l’assignatura. Al finalitzar cada PLAB, l’alumnat haurà de respondre preguntes basades en la identificació d’estructures anatòmiques i dels guions de pràctiques. La nota d’avaluació continuada serà la suma de totes les avaluacions realitzades en cada PLAB al llarg del semestre. La nota d’aquesta avaluació es donarà a final de curs, després d’haver realitzat l’examen de recuperació.
EXAMEN DE RECUPERACIÓ:
Es podrà recuperar el 1er i el 2n parcial però NO l'avaluació continuada. Es poden presentar a aquesta avaluació tots els alumnes matriculats a l’assignatura, encara que no hagin assistit a cap activitat docent programada per l’assignatura durant el semestre. L’alumnat que hagi obtingut una nota mínima de 5,00 en els exàmens parcials no estarà obligat a fer aquesta avaluació de recuperació.
S’hauran de presentar a l’examen de recuperació:
L’examen de recuperació: tindrà les mateixes característiques que l'examen parcial. En el moment de la convocatòria es dirà el nº de preguntes i característiques de les mateixes. L’alumnat que hagi de recuperar els 2 parcials, recuperarà primer el 1er parcial i després el 2n parcial. Tindrà doncs la nota de recuperació del 1er parcial i la nota de recuperació del 2n parcial.
NOTA DE L’ASSIGNATURA:
Nota de l’assignatura = Nota 1er parcial (48%) + Nota 2n parcial (48%) + Nota d’avaluació continuada (4%).
Per aprovar l’assignatura és necessari que, després de l’examen de recuperació:
La nota final de l’assignatura tindrà una expressió numèrica, amb un decimal a l’escala de 0-10 i amb una equivalència qualitativa d’acord amb els criteris de la UAB, de “suspens” (0-4,9), “aprovat” (5,0-6,9), “notable” (7,0-8,9) i “excel·lent” (9,0-10,0). S’arrodonirà al número sencer més proper quan la nota estigui a una dècima d’un valor que comporti un canvi qualitatiu de qualificació. S’atorgarà matrícula d'honor entre l’alumnat que hagi assolit una qualificació d’excel·lent. El nombre de matrícules adjudicades no pot superar el 5% dels alumnes matriculats a l’assignatura, tal com estableixen les normes acadèmiques de la UAB.
Es considera "estudiant no avaluable", aquell que NO s'ha presentat a cap avaluació (ni parcial ni final).
CONVOCATÒRIES, REVISIONS:
Les convocatòries d’exàmens (dia, hora, aula...) i de revisió de les notes s’anunciaran a través del moodle de la UAB. El procediment de revisió de les proves s’ajustarà a la normativa vigent de la UAB i en tot cas serà de forma individual. El resultat de les activitats d’avaluació es donaran a conèixer a través del moodle de la UAB en el termini prèviament anunciat a través de la convocatòria de l’examen.
Llibres de text (per orde alfabètic)
Atles d'Anatomia (per ordre alfabètic)
Pàgines Web
No cal programari específic-
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 101 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 102 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 103 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 104 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 105 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 106 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 107 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 108 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 109 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 110 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 111 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 112 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 113 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 114 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 115 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 116 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 117 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 118 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 119 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(PLAB) Prąctiques de laboratori | 120 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(SEM) Seminaris | 101 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 102 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 103 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 104 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 105 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 106 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 107 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 108 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 109 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 110 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 111 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 112 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 113 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 114 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 115 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 116 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 117 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 118 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 119 | Catalą | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 120 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(TE) Teoria | 101 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(TE) Teoria | 102 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |
(TE) Teoria | 103 | Catalą | segon quadrimestre | matķ-mixt |