Logo UAB

Pràctica Clínica en Cirurgia General

Codi: 106709 Crèdits: 5
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502442 Medicina OB 6

Fe d'errades

A l’equip docent de l’assignatura, la Dra. Natalia Bejarano González (Natalia.Bejarano@uab.cat) substitueix el Dr. Javier Serra Aracil com a responsable de l’assignatura a la UD Parc Taulí.

Professor/a de contacte

Nom:
Ramon Vilallonga Puy
Correu electrònic:
ramon.vilallonga@uab.cat

Equip docent

Javier Serra Aracil
Jose Antonio González López
Jose Maria Balibrea Del Castillo

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

És aconsellable que els estudiants no tinguin cap assignatura dels cursos anteriors pendent d' aprovar. Especialment aquelles assignatures amb continguts relacionats amb la Cirurgia General  (MiC III -Malalties de l’Aparell Digestiu, Malalties de la Sang-, MiC V -Malalties del Sistema Endocri-, MiC VI (Malalties Infeccioses, Geriatria)

 És convenient haver assolit coneixements suficients en: Bioestadística,  Bioètica i comunicació,  Epidemiologia,  Fisiopatologia i semiologia clínica, Patologia quirúrgica, Patologia mèdica , Farmacologia clínica Coneixement d'una tercera llengua, preferentment l'anglès.

Si no s'ha superat les següents assignatures hauria de ser incompatible : Fisiologia Mèdica I i II. Anatomia Humana: Esplacnología. Psicologia Mèdica. Anatomia Humana: Neuroanatomía. Patologia Estructural i Molecular. Farmacologia General. Fisiopatologia i Semiologia Clínica. Epidemiologia. Bases de la Cirurgia Clínica.

L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.


Objectius

L'assignatura correspon al darrer any del Grau de Medicina (6è curs), un cop l'estudiant ja coneix els fonaments científics de la medicina i les diferents patologies mèdiques i quirúrgiques.

L' objectiu general és que l'estudiant consolidi els anteriors coneixements i assoleixi les habilitats clíniques, comunicatives i de cerca i maneig de la informació científica pertinents per poder:

  • Reconèixer els problemes de salut bàsics i fer propostes raonades per la solució dels mateixos, utilitzant les fonts d'informació clínica i biomèdica adients, interpretant de manera científica els resultats obtinguts
  • Comunicar-se amb altres professionals de la salut, amb els pacients i els seus familiars, de manera clara i efectiva
  • Actualitzar els coneixements de manera autònoma.

Per això haurà de saber:

  • Elaborar una historia clínica de manera estructurada
  • Fer una exploració física complerta
  • Elaborar un diagnòstic diferencial raonat
  • Formular una hipòtesi diagnòstica
  • Justificar les proves diagnòstiques de laboratori, d' imatge o d'altres, que cal demanar Interpretar correctament els resultats obtinguts amb les mateixes
  • Proposar un tractament adequat Informar al pacient i familiars
  • Redactar un informe explicatiu Utilitzar les TICs per accedir a les bases de dades clíniques i biomèdiques, obtenir l' informació pertinent i comunicar-s2

Competències

  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Comunicar-se de manera efectiva i clara, tant oral com escrita, amb els pacients, els familiars i acompanyants, per facilitar-los la presa de decisió, el consentiment informat i el compliment de les prescripcions.
  • Demostrar que coneix les organitzacions nacionals i internacionals de salut i els entorns i condicionants dels diferents sistemes de salut.
  • Demostrar una experiència clínica adequada en institucions hospitalàries, centres de salut o altres institucions sanitàries, sota supervisió, així com coneixements bàsics de gestió clínica centrada en el pacient i utilització adequada de proves, medicaments i altres recursos del sistema sanitari.
  • Desenvolupar la pràctica professional amb respecte a l'autonomia del pacient, a les seves creences i cultura, amb respecte a altres professionals de la salut, demostrant habilitats de treball en equip.
  • Escoltar amb atenció, obtenir i sintetitzar informació pertinent sobre els problemes que afligeixen al malalt i comprendre el contingut d'aquesta informació.
  • Establir una bona comunicació interpersonal que capaciti per dirigir-se amb eficiència i empatia als pacients, als familiars, acompanyants, metges i altres professionals sanitaris.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Mantenir i utilitzar els registres amb informació del pacient per a la posterior anàlisi, preservant la confidencialitat de les dades.
  • Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Accedir de forma real als protocols assistencials de les diferents entitats que conformen el conjunt de la patologies.
  2. Analitzar els registres mèdics de manera sistemàtica.
  3. Analitzar les limitacions que hi ha en la interpretació de la conducta mitjançant la comunicació no verbal.
  4. Aplicar els coneixements teòrics de la patologia que s'han adquirit durant el grau a la pràctica clínica.
  5. Aplicar els elements essencials de la bioètica (drets del pacient, obligacions del metge).
  6. Col·laborar en maniobres clíniques i quirúrgiques simples que s'hagin practicat amb simuladors sota supervisió.
  7. Comunicar-se adequadament amb el pacient i els seus familiars.
  8. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  9. Consultar adequadament i mantenir en ordre els registres d'informació del pacient.
  10. Conèixer els elements bàsics de la comunicació de resultats de la recerca clínica.
  11. Descriure correctament els criteris d'hospitalització.
  12. Descriure el procés de comunicació i el seu efecte sobre la relació professional-pacient.
  13. Detectar emocions a través de la comunicació no verbal en un context de relació professional sanitari-pacient.
  14. Detectar formes de relació entre la conducta verbal i la no verbal en un context de relació sanitari-pacient.
  15. Distingir els diversos components de la comunicació no verbal en un context de relació professional sanitari-pacient.
  16. Distingir emocions bàsiques en pacients d'atenció primària a través de la interacció entre els diversos components no verbals.
  17. Explicar els elements a tenir en compte per valorar el paper del pacient en la presa de decisions respecte a la seva salut i respecte a l'assistència mèdica que rep als CAP.
  18. Fer una anamnesi i exploració física completa per aparells i sistemes en adults i nens.
  19. Identificar el paper de l'atenció primària en el sistema sanitari.
  20. Identificar els elements bàsics de l'entrevista metge-pacient en un entorn propi d'alta accessibilitat i presència, amb atenció longitudinal.
  21. Identificar l'estructura, l'organització i els recursos de l'atenció primària i els diferents components de l'EAP.
  22. Identificar les formes de presentació dels diferents processos patològics.
  23. Identificar les normes bàsiques de la farmacoteràpia en adults i nens.
  24. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  25. Observar l'actitud terapèutica, el curs evolutiu i la seva prevenció en els casos que sigui possible.
  26. Participar activament en les tasques assistencials, fent històries clíniques, sol·licitant estudis complementaris (laboratori, tècniques d'imatge) quan sigui necessari i ajudin a orientar la història clínica.
  27. Participar en les discussions per solucionar els problemes clínics plantejats.
  28. Redactar ordres mèdiques, informes de consulta i assistència, comunicats oficials i certificats.
  29. Redactar una història clínica completa de manera sistematitzada.
  30. Respectar la participació del pacient en les decisions sobre el procés de salut i malaltia.
  31. Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  32. Utilitzar el genograma com a instrument d'atenció familiar.
  33. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Continguts

 

 

Rotació per servei de Cirurgia General:

Com a part de la rotació, i en distribucions variables en funció de les possibilitats i necessitats de la rotació, l'alumne hauria de participar en:

Equips quirúrgics, fer històries  clíniques, notes ingrés, establir els problemes d'un pacient i plantejar un diagnòstic diferencial, una estratègia terapèutica.

Assistència al quiròfan, planta d’hospitalització, dispensari de consultes externes,  urgències, sessions clíniques.

La solució de problemes clínics, diagnòstics i terapèutics  

La cerca d'informació clínica i biomèdica (bloc transversal)

Desenvolupar habilitats comunicatives (bloc transversal)


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
ESTUDI PERSONAL 30 1,2 1, 2, 3, 5, 4, 31, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 28, 17, 16, 20, 23, 15, 22, 19, 21, 30, 10, 24, 25, 27, 18, 29, 26, 32
LECTURA D'ARTICLES 10 0,4 1, 2, 3, 5, 4, 31, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 28, 17, 16, 20, 23, 15, 22, 19, 21, 30, 10, 24, 25, 27, 18, 29, 26, 33, 32
PRÀCTIQUES CLINIQUES ASSISTENCIALS (PCA) 68 2,72 1, 2, 3, 5, 4, 31, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 28, 17, 16, 20, 23, 15, 22, 19, 21, 30, 10, 24, 25, 27, 18, 29, 26, 33, 32
Tipus: Autònomes      
ELABORACIO DE TREBALLS 10 0,4 1, 2, 3, 5, 4, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 28, 17, 16, 20, 23, 15, 22, 19, 21, 30, 10, 24, 25, 27, 18, 29, 26, 32

 

Responsable de Facultat

Ramon Vilallonga Pu; ramon.vilallonga@uab.cat

 

Responsables UD Hospitalàries:

 

UD Hospital de Sant Pau

Jose Antonio Gonzalez Lopez, joseantonio.gonzalez@uab.cat

 

UD Hospital Vall d’Hebron

Ramon Vilallonga Puy,  ramon.vilallongal@uab.cat

 

UD Hospital Germans Trias i Pujol

José Maria Balibrea del Castillo; josemaria.balibrea@uab.cat

 

UD CS Parc Taulí

Xavier Serra Aracil, javier.serra@uab.cat

 

 

  • Continguts 5 crèdits (125h)

 

Activitats dirigides; presencialitat 54,4% (68h)

Rotacions pel servei de Cirurgia General (PCAH) 68 h

Els alumnes s’incorporaran en un equip quirúrgic del servei de Cirurgia General i rotaran durant 3 setmanes. Aquestes rotacions es faran preferiblement en horaris de matí.

El calendaris i horaris concrets de cada rotació s’establiran a cada unitat docent i s’anunciaran a la web corresponent

La rotació inclou activitats relacionades amb el quiròfan i procediments quirúrgics en cirurgia oberta, laparoscòpica, robòtica, cirurgia major i menor ambulatòria, a planta d’hospitalizació, urgències i consultes externes així com en àrees de proves funcionals que es fan a cirurgia: manometries, ecografies endorectals.

 

Activitats autònomes  (50h)

Lecturacomprensiva detextos i articles

Estudi i realització d'esquemes

Resum i assimilació conceptual de continguts

Preparació presentacions i lliuraments

Preparació contingut teòric i pràctic ACOEs 

Preparació casos clínics 

Lectura de protocols assistencials 

Consulta bibliogràfica recomanada multimedia

 

Avaluació (7h)

Avaluació continuada rotació (4h30)

Presentació oral cas clínic (30 min)

Part Proporcional ACOES (2h )

 

Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, perquè l'alumnat empleni les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació clínica de tipus pràctic: avaluació clínica estructurada (ACOES) 40% de la nota final 2 0,08 1, 2, 3, 5, 4, 31, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 28, 17, 16, 20, 23, 15, 22, 19, 21, 30, 10, 24, 25, 27, 18, 29, 26, 33, 32
Avaluació de tipus pràctic 60% de la nota final 5 0,2 1, 2, 3, 5, 4, 31, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 28, 17, 16, 20, 23, 15, 22, 19, 21, 30, 10, 24, 25, 27, 18, 29, 26, 33, 32

  • Avaluació

Rotació 60%:

Avaluació continuada de la rotació 36% *

Presentació cas clínic 24% **

ACOEs  40%

Part pràctica 20%  

Part Teòrica 20%

 

* Rotació: Durant la rotació hospitalària quirúrgica s'avaluaran les histories clíniques, notes d'ingrés, llistat de problemes, diagnòstics diferencials i altres activitats que el responsable d'àrea trobi oportú, com pot ser el cas de la assistència a sessions clíniques/conferències hospitalàries  

Valoració

 

 

Notes *

 

 

Assistència  i puntualitat

1

2

3

4

5

Actitud

1

2

3

4

 

Participació i integració

1

2

3

 

 

Iniciativa

1

2

 

 

 

Comunicació

1

2

 

 

 

* l'alumne es considerarà Apte si assoleix una suma puntuacions igual o superior a 11/16

DEFINICIONS DE LES DIFERENTS DIMENSIONS

Assistència i puntualitat: es valorarà que els alumnes hagin assistit regularment a tots els dies de la rotació i que en cas d'absència hagin avisat.

Actitud: es valorarà que l'alumne estigui disposat a aprendre, que conegui i repassi els casos clínics, que es faci preguntes i es mostri positiu en l'aprenentatge.

Participació i integració: Es valorarà la responsabilitat del alumnes en les tasques que el tutor li demani, la capacitat de treball en equip i les opinions que aporti en una sessió o en altres activitats assistencials.

Iniciativa: Es valorarà si l'alumne té curiositat per aprendre, llegir els protocols del servei, les guies de diagnòstic i tractament.

Comunicació: Es valorar si l'alumne és capaç de sintetitzar i comunicar un cas clínic als companys del equip en una sessió clínica del servei

 

**Presentació de Casos Clínics Quirúrgics : S'avaluarà presentació de cas clínic seguit durant la rotació, tan la memòria/resum escrit com la presentació oral

Els estudiants que no realitzin les proves d'avaluació que es detallen anteriorment, incloses les ACOES,  seran considerats com No Avaluats, exhaurint els drets a la matrícula de l'assignatura. Les situacions especials es valoraran individualment en una comissió que inclogui els responsables de les diferents àrees implicades en aquesta assignatura

Aquesta assignatura no contempla el sistema d'avaluació única

 


Bibliografia

GENERAL: La recomanada a totes les assignatures cursades al llarg de la carrera i especialment les de les Bases de la Cirurgia Clínica i les MiC III, V i VI


Programari

No cal programari específic


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.