Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 5 |
S'han produit canvis en l'equip docent de l'assignatura, la Dra Clara Pérez Mañà s'afegeix a l'equip docent.
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
És absolutament necessari haver assolit uns coneixements suficients en farmacologia general.
És aconsellable que l'estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en fisiopatologia i semiologia clínica.
L'assignatura es programa al cinquè curs del Grau de Medicina, quan ja s'han assolit coneixements de patologia general i de l'etiologia, la clínica i el diagnòstic de les principals malalties i síndromes. L'alumne ja té un coneixement dels principis de farmacologia general i coneix els grans grups de medicaments, el seu mecanisme d'acció i els principals efectes desitjats i indesitjats.
Els objectius formatius de l'assignatura consisteixen en proporcionar els elements per aprendre a seleccionar el tractament més adequat per a cada malalt individual mitjançant un procés raonat que suposa valorar l'eficàcia, la toxicitat, la conveniència i el cost de cada opció disponible. Addicionalment, es pretén donar a conèixer la dinàmica dels medicaments a la societat, des de la recerca de noves molècules fins a l'aprovació i les decisions de finançament per part de les autoritats sanitàries, i la farmacovigilància després de la comercialització, així com proporcionar els elements necessaris per poder valorar críticament la informació sobre els nous medicaments que es van comercialitzant.
Els coneixements teòrics de l'assignatura es complementen amb activitats pràctiques sobre prescripció raonada i administració de medicaments, selecció dels tractaments en malalts amb patologies freqüents, avaluació crítica d'informació sobre nous medicaments, i identificació i valoració de sospites de reaccions adverses a medicaments en malalts concrets.
Blocs distributius
Activitats dirigides: Classes teòriques (28 hores)
Classes teòriques - Part general
T1: Introducció a la farmacologia clínica i terapèutica. Els medicaments d'ús humà. Recursos: PPT
T2: Fonts d'informació en farmacologia clínica. Recursos: PPT
T3: Desenvolupament de medicaments: aspectes científics, metodològics, bioètics i legals. Efecte placebo. Recursos: PPT
T4: Assaig clínic de medicaments i les seves bases metodològiques (1). Recursos: PPT
T5: Assaig clínic de medicaments i les seves bases metodològiques (2). Recursos: PPT
T6: Farmacocinètica clínica i ajust de la dosi. Avaluació de l'acció i efecte dels medicaments. Recursos: PPT
T7: Interaccions farmacològiques d'interès clínic i interaccions entre medicaments i altres compostos. Recursos: PPT
T8: Reaccions adverses de medicaments i farmacovigilància. Recursos: PPT
T9: Farmacoepidemiologia. Recursos: PPT
T10: Ús de medicaments en el sistema de salut i les sevesimplicacions econòmiques. Recursos: PPT
T11: Abús i dependències de medicaments i drogues. Recursos: PPT
T12: Farmacologia clínica de l'embaràs i la infància. Recursos: PPT
T13: Farmacologia clínica de la vellesa. Recursos: PPT
T14: Farmacologia clínica de la insuficiència renal, hepàtica i d'altres processos patològics. Recursos: PPT
T15: Farmacogenètica. Recursos: PPT
T16: Bones pràctiques de prescripció de medicaments. Regulació legal de la prescripció i tipus de prescripcions: receptes i ordres mèdiques. Copagament. Recursos: PPT
Classes teòriques - Part específica
T17: Introducció a l’ús racional d’antibiòtics. Recursos: PPT
T18: Terapèutica cardiovascular. Recursos: PPT
T19: Terapèutica de les patologies psiquiàtriques. Recursos: PPT
T20: Introducció al tractament del dolor. Recursos: PPT
T21: Terapèutica en patologia respiratòria. Recursos: PPT
T22: Terapèutica en patologia digestiva. Recursos: PPT
T23: Terapèutica en patologia gènito-urinària. Recursos: PPT
T22: Regulació de la fertilitat. Recursos: PPT
T25: Terapèutica en patologia osteoarticular. Recursos: PPT
T26: El malalt oncològic en atenció primària. Recursos: PPT
T27: Principis de selecció i d'utilització apropiada dels medicaments utilitzats en malalts d'edat avançada. Recursos: PPT
T28: Repàs de l’assignatura i conclusions. Recursos: PPT
Activitats dirigides: Seminaris de casos clínics (SCC) (12 sessions de seminaris, 34 hores)
SCC - Part general
SCC 1: Fonts d'informació en Farmacologia Clínica. (2 hores). Recursos: Accés a internet. Llibres i articles.
SCC 2: Assaig clínic de medicaments i les seves bases metodològiques. Efecte placebo. (3 hores). Recursos: Article per llegir i comentar. Q
SCC 3: Reaccions adverses de medicaments i farmacovigilància. (3 hores). Recursos: CC-Q
SCC 4: El procés de la selecció dels medicaments. (3 hores) Recursos: CC-Q
SCC 5: Prescripció de medicaments i el sistema de salut. Publicitat i mitjans de comunicació. (3 hores) Recursos: Notícies de diari . Q
SCC 6: Medicines alternatives (2 hores) Recursos: CC-GT-Q
SCC - Part específica
SCC 7: Antibiòtics (infecció urinària i pneumònia). (3 hores) Recursos: CC-Q
SCC 8: Cardiovascular (3 hores) Recursos: CC-GT-Q
SCC 9: Respiratori (3 hores) Recursos: CC-GT-Q
SCC 10: Diabetis (3 hores) Recursos: CC-GT-Q
SCC 11: Malalties psiquiàtriques i demències (3 hores) Recursos: CC-GT-Q
SCC 12: Dolor (3 hores) Recursos: CC-GT-Q
Activitats dirigides – Pràctiques de simulació clínica avançada (PSCA) (2 sessions, 5 hores)
PSCA 1: Prescripció de medicaments i informació al pacient. Administració i instruccions d’administració. Ajustament de dosis. (2 hores) Recursos: AER
PSCA 2: Anamnesi farmacològica i valoració de l’adherència al tractament. Revisió del pla de medicació i de l’assoliment d’objectius terapèutics. Conciliació i desprescripció de medicació. (3 hores) Recursos: AER
T = Classe teòrica (1 hora). SCC = Seminari de Casos Clínics (2 o 3 hores). PPT = Presentació en Powerpoint; C-GT-Q = Cas clínic, guies de tractament i qüestionari. PSCA = Pràctica de simulació clínica avançada (en humans) (2 o 3 hores) AER: Avaluació estructurada amb rúbrica.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Pràctiques de simulació clínica avançada | 5 | 0,2 | 3, 39, 9, 13, 20, 25, 38, 33, 31, 2, 36, 37, 41 |
Seminaris de Casos Clínics | 34 | 1,36 | 3, 39, 9, 17, 19, 21, 23, 24, 26, 25, 38, 33, 27, 4, 35, 36, 41 |
Sessions teòriques | 28 | 1,12 | 1, 40, 11, 10, 6, 7, 8, 9, 17, 18, 19, 13, 12, 20, 14, 15, 16, 22, 23, 24, 25, 28, 33, 34, 27, 30, 32, 29, 4, 5, 35, 37 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 75 | 3 | 1, 40, 3, 11, 6, 7, 8, 9, 18, 19, 13, 12, 21, 14, 15, 22, 24, 26, 28, 33, 34, 27, 30, 32, 29, 4, 35, 36, 41 |
Metodologia docent general:
Crèdits assignatura: 6 ECTS= 150 hores
TREBALL AUTÒNOM (50% total= 75 hores).
Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts.
Preparació prèvia dels seminaris de casos clínics, amb lectura desl materials preparatoris i, quan s'escaigui (segons el que estableixi cada unitat docent) elaboració de les presentacions i lliuraments de treballs.
TIPOLOGIES DOCENTS DIRIGIDES: 67 hores
Teoria (tipologia TE). Mida de grup: grup de matrícula. Sessions programades 28 (1h per sessió).
Pràctiques de Seminaris de casos clínics (SCC) Mida de grup: 20 alumnes . Sessions programades: 10 sessions de 3 hores i 2 sessions de 2 hores. Els alumnes, en grups reduïts, discutiran supòsits clínics tipus, sota la direcció d'un tutor.
Pràctiques de simulació clínica avançada: tipologia PSCA (12 per grup). Sessions programades: 2 sessions (1 sessió de 2 hores i 1 sessió de 3 hores). Pràctiques de simulació de situacions clíniques que requereixen la presència de 2 professors.
AVALUACIÓ (5% total= 8 hores): 2 exàmens parcials i 1 examen de síntesi final, avaluació continuada dels seminaris.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives | 70% | 4 | 0,16 | 1, 40, 11, 10, 6, 7, 8, 9, 17, 18, 19, 13, 12, 20, 21, 14, 15, 16, 22, 23, 24, 25, 28, 33, 34, 27, 30, 32, 29, 4, 5, 35, 37 |
Avaluació continuada mitjançant casos pràctics i resolució de problemes | 30% | 4 | 0,16 | 3, 39, 9, 17, 19, 13, 20, 21, 23, 24, 26, 25, 38, 33, 31, 27, 2, 4, 35, 36, 37, 41 |
Avaluació
El sistema d’avaluació estarà basat en una part teòrica (dues proves parcials de pes 35% cadascuna, en total un 70% de la nota final) i una part pràctica (30% de la nota final).
Avaluació teòrica
Es programaran dues proves parcials separades que alliberaran matèria si la nota obtinguda és superior a 5,0. Cada prova pesa el 35% de la nota final.
L'avaluació parcial es farà mitjançant preguntes tipus test. Les proves seran d'elecció múltiple amb 5 opcions i només una resposta correcta, on els errors es descompten en 0,20. Les lliçons i seminaris que s'inclouran a cada parcial seran comunicades a través del Campus Virtual.
• Primer parcial. Alliberaran aquesta matèria els alumnes que obtinguin una nota igual o superior a 5,0 sobre 10,0 a la prova.
• Segon parcial. Alliberaran aquesta matèria els alumnes que obtinguin una nota igual o superior a 5,0 sobre 10,0 a la prova.
Els estudiants que no superin un o tots dos exàmens parcials tenen la possibilitat de fer un examen de síntesi que inclourà el material de totes les classes teòriques i seminaris. D'acord amb la normativa de la UAB, caldrà haver assistit almenys a un 65% de les activitats avaluadores prèviament per poder accedir a aquest examen final. L’examen de síntesi inclourà preguntes tipus test, amb l’opció d’incorporar altres tipus de preguntes de forma complementària i optativa, a criteri de la unitat docent. Si s'aplica, aquesta opció es descriurà a la programació específica de l'assignatura de cada unitat docent a principi de curs.
• Els alumnes que hagin superat prèviament el primer parcial podran optar per examinar-se només de les preguntes corresponents al segon parcial. Hauran d'obtenir una nota igual o superior a 5,0 sobre 10,0 en aquesta prova per aprovar l'assignatura.
• Els alumnes que hagin superat prèviament el segon parcial podran optar per examinar-se només de les preguntes corresponents al primer parcial. Hauran d'obtenir una nota igual o superior a 5,0 sobre 10,0 en aquesta prova per aprovar l'assignatura.
• Els alumnes que no hagin superat prèviament cap dels dos parcials s'hauran de presentar a l'examen final complet; per a aquests alumnes, caldrà obtenir una nota igual o superior a 4,0 sobre 10,0 en cadascuna de les dues parts de l'examen per poder fer la mitjana.
Avaluació pràctica
L'assistència al 80% dels SCC i de totes les PSCA és obligatòria. Segons les particularitats de cada Unitat Docent Hospitalària (UDH), les pràctiques/seminaris es poden qualificar mitjançant avaluació contínua. L'avaluació contínua s'especificarà al programa de cada UDH; en algunes UDH es podran fer activitats complementàries. A tots els seminaris de casos clínics es realitzarà una avaluació de competències. Això pot incloure la preparació, la participació i la contribució a les sessions, mitjançant una rúbrica; o una breu avaluació escrita (pregunta o preguntes breus o tipus test) al final del seminari; o el resultat de proves interactives individuals o grupals. La modalitat dependrà del tipus de seminari i s'establirà a criteri del professor responsable, però al començament del seminari sempre es comunicarà amb antelació el mètode d'avaluació.
**El contingut teòric dels seminaris es pot avaluar com a part de les proves teòriques. No hi haurà avaluació formal de les pràctiquesde simulació.
Els estudiants que, complint l'assistència exigida, no superin la part pràctica, podran fer la prova de síntesi, que contindrà una part teòrica i una part pràctica.
Qualificació final
La nota final és la mitjana ponderada dels coneixements teòrics (70%) i l’avaluació del SCC i PSCA (30%). No es podrà fer la mitjana entre l'avaluació teòrica i l'avaluació pràctica si no s'obté una puntuació mínima de 5/10 en ambdues parts. En cas de no poder realitzar la mitjana, la qualificació final correspondrà al valor quantitatiu més baix entre els obtinguts a les avaluacions teòriques i pràctiques.
Els alumnes que no assisteixin a les proves parcials programades ni a la prova de síntesi seran qualificats com a no avaluables.
Aquesta assignatura/mòdul no contempla el sistema d’avaluació única.
No s'utilitza cap programari específic
La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.