Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Tot i que no hi ha prerequisits de matrícula, és convenient que l'alumnat hagi adquirit un coneixement suficient sobre Fisiologia Mèdica I, assignatura del primer semestre de segon curs, particularment de la fisiologia del sistema digestiu.
Així mateix, és absolutament necessari haver assolit uns coneixements suficients en Bioquímica i Biologia Molecular, Biologia Cel·lular i Fisiologia General, assignatures de primer curs.
També és aconsellable que l'alumnat integri els coneixements que adquireix en aquesta assignatura amb els adquirits en assignatures del mateix curs relacionats amb la nutrició: Fisiologia Mèdica II, Genètica Humana i Psicologia Mèdica.
La "Nutrició Humana" és una assignatura de caràcter troncal i obligatòria que està programada en segon curs del Grau de Medicina. Té un total de 3 Crèdits ECTS i es impartida per la Unitat de Fisiologia Mèdica del Departament de Biologia Cel·lular, Fisiologia i Immunologia. En aquesta assignatura es desenvolupen els continguts bàsics de la nutrició i els de la nutrició en situacions fisiològiques especials. S’introdueix també a l'alumnat en els aspectes nutricionals de diverses malalties prevalents, així com en la valoració de l’estat nutricional des del punt de vista de la salut pública. La formació en Nutrició Clínica i Hospitalària es realitzarà en cursos posteriors, fonamentalment dins de la matèria "Clínica d’Aparells i Sistemes", un cop l'alumnat ha assolit els coneixements, habilitats i actituds de les malalties que seran tributàries de suport nutricional o d’aplicació de principis i recomanacions dietètiques per a la recuperació i la rehabilitació del malalt. Tots dos blocs, bàsic i clínic, estan íntimament relacionats i els programes docents estan coordinats per tal d'assolir els objectius docents.
L'objectiu general de l'assignatura de "Nutrició Humana" de segon curs és l'adquisició dels coneixements, les habilitats pràctiques i les actituds en les diferents àrees de la nutrició i, en concret, els aspectes bàsics, la nutrició en situacions especials i la potencialitat dels aliments per a la promoció de la salut, la millora del benestar i la reducció del risc de malalties.
Els coneixements adquirits en aquesta assignatura són essencials per a totes les especialitats mèdiques. Els desequilibris nutricionals, especialment la desnutrició i l'obesitat, constitueixen greus problemes de salut pública, essent autèntiques epidèmies de segle XXI. Aquesta assignatura pertany a una àrea de coneixement que té un contingut fonamental i de gran rellevància en la formació dels futurs professionals de la medicina.
A. ASPECTES BÀSICS
1. Introducció.
1.1. Conceptes bàsics: nutrició, nutrients, alimentació, dieta.
1.2. Nutrició i salut.
1.3. Classificació dels nutrients.
2. Requeriments i recomanacions d’ingesta d’energia i nutrients
3. Metabolisme energètic.
3.1. Generalitats.
3.2. Components de la despesa energètica.
3.3. Mesura i estimació de la despesa i de les necessitats energètiques.
3.4. Càlcul de l’energia obtinguda dels aliments.
4. Els nutrients i el seu metabolisme.
4.1. Aigua.
4.2. Hidrats de carboni.
4.3. Lípids.
4.4. Proteïnes.
4.5. Vitamines.
4.6. Minerals.
4.7. Nutrients condicionalment essencials.
5. Els aliments.
5.1. Components: naturalesa, classificació i funcions.
5.2. Classificació nutricional dels aliments.
5.3. Aliments plàstics.
5.4. Aliments energètics.
5.5. Aliments fonamentalment energètics.
5.6. Aliments reguladors.
5.7. Aliments complementaris.
6. Característiques d'una alimentació saludable. Patrons alimentaris.
7. Guies alimentàries i taules de composició dels aliments (TCA)
8. Noves tendències en alimentació humana.
8.1. Aliments genèticament modificats.
8.2. Aliments funcionals.
8.3. Suplements dietètics.
9. Regulació del balanç energètic.
B. NUTRICIÓ EN SITUACIONS FISIOLÒGIQUES ESPECIALS
1. Embaràs i lactància.
2. Primera infància, segona infància i adolescència.
3. Edat adulta i vellesa.
4. Exercici físic i esport
C.INTRODUCCIÓ ALS DESEQUILIBRIS NUTRICIONALS MÉS PREVALENTS
1. Alteracions de la conducta alimentària i repercussions metabòliques nutricionals.
1.1. Anorèxia Nerviosa.
1.2. Bulímia.
1.3. Trastorn per afartaments (Binge Eating Disorder).
1.4. Altres: ortorèxia, vigorèxia, pica, rumiació.
2. Obesitat.
2.1. Concepte i classificació.
2.2. Índexs antropomètrics.
2.3. Obesitat central i generalitzada.
3. Dejú.
4. Nutrigenètica, nutrigenòmica, nutriepigenètica i nutracèutica.
5. Nutrició i pàncrees endocrí.
5.1. Diabetis mellitus i síndrome metabòlica.
6. Nutrició i càncer.
7. Nutrició i sistema cardiovascular.
7.1. Metabolisme del colesterol i arteriosclerosi. Recomanacions dietètiques saludables.
7.2. Hiperlipèmies. Importància de la dieta en la prevenció de las dislipèmies.
7.3. Nutrició i pressió arterial. Recomanacions dietètiques saludables.
8. Aspectes nutricionals i metabòlics relacionats amb les begudes alcohòliques i el seu consum excessiu.
D. NUTRICIÓ I SALUT PÚBLICA
1. Avaluació de l'estat i el risc nutricional.
1.1. La informació de l'estat nutricional.
1.2. Valoració de l'estat nutricional: paràmetres antropomètrics, composició corporal i mètodes de determinació; procediments de laboratori.
1.3. Avaluació dels desequilibris del pes.
1.4. Malnutrició: energètica, proteica.
2. Estil de vida saludable i educació nutricional per a la salut.
3. Declaracions nutricionals i de propietats saludables dels aliments.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 3 | 0,12 | 1, 6, 7, 8, 12, 13, 20, 22, 24, 25, 26, 29, 32, 33, 34 |
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 4 | 0,16 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 25, 26, 29, 32, 33, 34 |
TEORIA (TE) | 19 | 0,76 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 26, 27, 28, 29, 30, 32 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL / PREPARACIÓ DE CASOS I PRÀCTIQUES | 35,5 | 1,42 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 |
- Classes teòriques:
Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants.
L'alumnat adquireix els coneixements científics bàsics de la assignatura assistint a les classes de teoria, que
complementarà amb l'estudi personal dels temes del programa de l'assignatura.
- Pràctiques de laboratori:
Sessions de pràctiques per a l'observació i realització de procediments, l'aprenentatge pràctic de tècniques
d'avaluació funcional i la seva aplicació mèdica. S'hi promou el treball en grup i l’autoaprenentatge actiu. S’integren conceptes adquirits a les classes teòriques i a l’aprenentatge autònom.
- Pràctiques d'aula:
Presentació, discussió i treball sobre casos i problemes de rellevància per a l'aprenentatge de l'assignatura.
Els coneixements adquirits en les classes de teoria, les pràctiques i l'estudi personal s'apliquen a la resolució de casos pràctics sobre situacions i escenaris reals.
- Docència tutorizada:
Disponibilitat de tutories, individuals i/o grupals, de suport per a l'estudi i desenvolupament autònom de conceptes sobre nutrició humana i d'aplicació a la resolució de casos.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: ítems d'elecció múltiple | 75% | 2,5 | 0,1 | 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 34 |
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: ítems d'elecció múltiple / proves d'assaig de preguntes restringides / qüestionaris a campus virtual | 25% | 1 | 0,04 | 1, 6, 7, 8, 13, 19, 20, 24, 25, 29 |
Es valoraran l'adquisició de les competències descrites a l'assignatura, incloent l'aprenentatge de la nutrició
de l'organisme humà, la capacitació per distingir entre la normalitat i la disfunció i la capacitat d'integració de
conceptes teòrics i pràctics.
1. Model d'avaluació:
- S'avaluarà tant el temari teòric com el pràctic (pràctiques de laboratori i d'aula).
- Per superar l'assignatura serà necessari aprovar els dos blocs de l’assignatura amb una nota mínima de 5.0 en cada bloc en el mateix curs acadèmic:
Bloc 1: A. Aspectes bàsics de la nutrició. B. Nutrició en situacions especials. Inclou la teoria d’aquests dos apartats del programa més la pràctica aula-1.
Bloc 2: C. Aspectes nutricionals de malalties prevalents. D. Nutrició i salut pública. Inclou la teoria d’aquests dos apartats del programa més la pràctica aula-2 i la pràctica de laboratori.
2. Avaluació continuada
- L’avaluació continuada de la assignatura constarà de:
2.1. Dos exàmens parcials (un per a cada Bloc) amb ítems d’elecció múltiple per avaluar els coneixements teòrics, més ítems d’elecció múltiple i/o preguntes escrites restringides dels conceptes apresos i tractats a la part pràctica corresponent. La nota de cada examen parcial serà el 42.5% de la nota global de l’assignatura.
2.2. Proves al llarg del curs sobre els coneixements desenvolupats a la pràctica de laboratori i les pràctiques d’aula: avaluació in situ i/o qüestionaris efectuats en l’espai Moodle sobre els conceptes adquirits durant aquestes. La nota d’aquests proves serà el 15% de la nota global de l’assignatura.
Per SUPERAR L’ASSIGNATURA per avaluació continuada cal aprovar els 2 exàmens parcials amb un mínim de 5.0 en cadascun d’ells, i la nota global de l’assignatura també ha de ser com a mínim de 5.0 (calculada com 42.5% nota parcial 1 + 42.5% nota parcial 2 + 15% nota de pràctiques).
Si un examen està aprovat i l’altre està suspès NO es farà el promig i l’assignatura estarà suspesa.
Si estant els dos exàmens aprovats, el promig ponderat incorporant la nota de pràctiques és inferior a 5.0 l’assignatura estarà suspesa i caldrà anar a la recuperació de tota l’assignatura.
- Examen final de recuperació
En cas de no aprovar per avaluació continuada, hi haurà un examen final de recuperació, al què l’alumnat només s’haurà de presentar dels Blocs que no hagi superat en els exàmens parcials del mateix curs acadèmic.
L’examen final de recuperació consistirà en proves de ítems d’elecció múltiple de cada Bloc i sobre els coneixements tant teòrics com els de les pràctiques de laboratori i d’aula corresponents.
Per SUPERAR L’ASSIGNATURA cal aprovar els dos Blocs amb un mínim de 5.0 en cadascun d’ells. En aquest cas, la nota final serà el promig de les notes obtingudes en l’examen de cada Bloc aprovat (50% Bloc 1 i 50% Bloc 2).
En cas de no superar un dels Blocs, NO es farà el promig i la qualificació màxima obtinguda serà un 4.8.
- Es considerarà com a "No Avaluable" a l'alumnat que no es presenti ni als exàmens parcials ni al final programats.
- Procediment de revisió dels exàmens i de qualificacions
L’alumnat podrà presentar reclamacions sobre l'enunciat de les preguntes durant les 24 hores següents a la
realització dels exàmens presencials utilitzant el model que es facilitarà amb aquesta finalitat.
La revisió s'efectuarà en la data, horari i lloc que s'anunciarà convenientment a l’aula Moodle de l’assignatura.
Igualment s'habilitarà un periode de revisió de qualificacions.
3. Avaluació única
L’alumnat es pot acollir al sistema d’avaluació única, segons la normativa i el procediment de la Facultat de Medicina. L’avaluació única es basarà en el mateix contingut del programa de l’assignatura, l’adquisició de les mateixes competències, i tindrà el mateix nivell d’exigència que l’avaluació continuada.
L’avaluació única consistirà en proves per cadascun dels Blocs que composen l’assignatura i s’efectuaran en la mateixa data.
Per l’avaluació de cada Bloc s’efectuarà un examen consistent en preguntes d’elecció múltiple i/o preguntes escrites restringides per avaluar els coneixements teòrics de la matèria i els conceptes relatius a les pràctiques de laboratori i d’aula corresponents.
Per aprovar cada Bloc caldrà obtenir un mínim de 5.0 en l’examen corresponent.
Per SUPERAR L’ASSIGNATURA caldràaprovar els 2 Blocs amb un mínim de 5.0 cadascun. En aquest cas,la nota final serà la el promig de les notes obtingudes en l’examen de cada Bloc aprovat (50% Bloc 1 i 50% Bloc 2). En cas de NO superar un dels 2 Blocs NO es farà el promig i la qualificació màxima obtinguda serà de 4,8.
- Examen final de recuperació.
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
- Es considerarà com a “No Avaluable” l’alumnat que no es presenti als exàmens global i de recuperació programats.
- Procediment de revisió dels exàmens i de qualificacions:
Serà el mateix que per a l’avaluació continuada.
Bibliografía específica:
- BIESALSKI HK, GRIMM P, NOWITZKI-GRIMM S. Texto y Atlas de Nutrición. 8ª edición. Elsevier, 2021. [Recurs electrònic] https://login.are.uab.cat/login?url=https://www.clinicalkey.com/student/nursing/content/toc/3-s2.0-C20200017524
- ESCOTT-STUMP S. Nutrición, diagnóstico y tratamiento. 8ª edición. Wolters Kluwer 2016. [Recurs electrònic] https://cienciasbasicas-lwwhealthlibrary-com.are.uab.cat/book.aspx?bookid=2871
- GIL A. Tratado de Nutrición. 3ª edición. Ed. Médica Panamericana 2017. [Recurs electrònic] https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1pvhgf7/alma991010502475106709
- GIL A. Nutrición y Salud. Conceptos esenciales. 1ª edición. Ed. Médica Panamericana 2019.
- KATZ DL Nutrición en la práctica clínica. 2ª edición. Wolters Kluwer / Lippincott Williams & Wilkins, 2010.
- MAHAN LK, RAYMON JLS. KRAUSE'S Food & The nutrition care process. 14ª edición. Elsevier Saunders 2016.
- MARTÍNEZ HERNÁNDEZ, J. A.; PUY PORTILLO BAQUEDANO, M. de (dirs.). Fundamentos de nutrición y dietética: bases metodológicas y aplicaciones. Editorial Médica Panamericana, 2011. https://www-medicapanamericana-com.are.uab.cat/VisorEbookV2/Ebook/9788498356403
- MATAIX J. Nutrición y Alimentación Humana. 2ª edición. Ergon 2009.
- SALAS-SALVADÓ J, BONADA A, TRALLERO R, SALÓ MA, BURGOS R. Nutrición y Dietética Clínica. 4ª edición. Elsevier 2019. [Recurs electrònic] https://www-clinicalkey-com.are.uab.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20170044348
Bibliografía de consulta:
- HALL JE, GUYTON AC. Tratado de Fisiología Médica: Guyton & Hall (14ª ed.). Elsevier, 2021. [Recurs electrònic] https://www-clinicalkey-com.are.uab.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20200037060
- TRESGUERRES JAF. Fisiología Humana (5ª ed.). McGraw-Hill-Interamericana, 2020. [Recurs electrònic] https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1gfv7p7/alma991010526756806709
Recursos de Internet:
- Organización Mundial de la Salud: http://www.who.int/es/
- Comisión Europea: Agricultura, pesca y alimentación: http://ec.europa.eu/news/agriculture/index_es.htm
- EFSA - European Food Safety Agency: http://www.efsa.europa.eu/
- EUFIC - The European Food Information Council: https://www.eufic.org/en
- Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición: http://www.aesan.msc.es/
- Federación Española de Sociedades de Nutrición, Alimentación y Dietética: http://www.fesnad.org
- Fundación Española de la Nutrición: http://www.fen.org.es
- Sociedad Española de Nutrición: http://www.sennutricion.org
- Sociedad Española de Nutrición Comunitaria (SENC): https://www.nutricioncomunitaria.org/es/
Bibliografía específica de la práctica de laboratorio:
La bibliografía específica del programa práctico será suministrada con el guion de la práctica de laboratorio.
No s'utilitza cap programa informàtic especial.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 101 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 103 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 104 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 105 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 106 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 107 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 108 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 109 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 101 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 102 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 103 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 104 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 105 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 106 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 107 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 108 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 109 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 110 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 111 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 112 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 113 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 114 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 115 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 116 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 117 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 118 | Català | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 101 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 102 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 103 | Català | segon quadrimestre | matí-mixt |