Logo UAB

Nutrició Humana

Codi: 106689 Crèdits: 3
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502442 Medicina OB 2

Professor/a de contacte

Nom:
Montserrat Solanas Garcia
Correu electrònic:
montserrat.solanas@uab.cat

Equip docent

Andreea Ciudin Mihai
Inmanol Otaegui Irurueta
Beatriu Molina Esteve
Ismael Capel Flores
Raquel Moral Cabrera

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Tot i que no hi ha prerequisits de matrícula, és convenient que l'alumnat hagi adquirit un coneixement suficient sobre Fisiologia Mèdica I, assignatura del primer semestre de segon curs, particularment de la fisiologia del sistema digestiu.

Així mateix, és absolutament necessari haver assolit uns coneixements suficients en Bioquímica i Biologia Molecular, Biologia Cel·lular i Fisiologia General, assignatures de primer curs.

També és aconsellable que l'alumnat integri els coneixements que adquireix en aquesta assignatura amb els adquirits en assignatures del mateix curs relacionats amb la nutrició: Fisiologia Mèdica II, Genètica Humana i Psicologia Mèdica.

 


Objectius

La "Nutrició Humana" és una assignatura de caràcter troncal i obligatòria que està programada en segon curs del Grau de Medicina. Té un total de 3 Crèdits ECTS i es impartida per la Unitat de Fisiologia Mèdica del Departament de Biologia Cel·lular, Fisiologia i Immunologia. En aquesta assignatura es desenvolupen els continguts bàsics de la nutrició i els de la nutrició en situacions fisiològiques especials. S’introdueix també a l'alumnat en els aspectes nutricionals de diverses malalties prevalents, així com en la valoració de l’estat nutricional des del punt de vista de la salut pública. La formació en Nutrició Clínica i Hospitalària es realitzarà en cursos posteriors, fonamentalment dins de la matèria "Clínica d’Aparells i Sistemes", un cop l'alumnat ha assolit els coneixements, habilitats i actituds de les malalties que seran tributàries de suport nutricional o d’aplicació de principis i recomanacions dietètiques per a la recuperació i la rehabilitació del malalt. Tots dos blocs, bàsic i clínic, estan íntimament relacionats i els programes docents estan coordinats per tal d'assolir els objectius docents.

L'objectiu general de l'assignatura de "Nutrició Humana" de segon curs és l'adquisició dels coneixements, les habilitats pràctiques i les actituds en les diferents àrees de la nutrició i, en concret, els aspectes bàsics, la nutrició en situacions especials i la potencialitat dels aliments per a la promoció de la salut, la millora del benestar i la reducció del risc de malalties.

Els coneixements adquirits en aquesta assignatura són essencials per a totes les especialitats mèdiques. Els desequilibris nutricionals, especialment la desnutrició i l'obesitat, constitueixen greus problemes de salut pública, essent autèntiques epidèmies de segle XXI. Aquesta assignatura pertany a una àrea de coneixement que té un contingut fonamental i de gran rellevància en la formació dels futurs professionals de la medicina.


Competències

  • Assumir el seu paper en les accions de prevenció i protecció davant malalties, lesions o accidents i manteniment i promoció de la salut, tant a nivell individual com comunitari.
  • Demostrar que comprèn els agents causants i factors de risc que determinen els estats de salut i el desenvolupament de la malaltia
  • Demostrar que comprèn els fonaments de la conducta humana normal i les seves alteracions en diferents contextos.
  • Demostrar que comprèn l'estructura i funció dels aparells i sistemes de l'organisme humà normal en les diferents etapes de la vida i en els dos sexes.
  • Demostrar que comprèn les ciències bàsiques i els principis en els que es fonamenten.
  • Demostrar que coneix i comprèn les funcions i interrelacions dels aparells i sistemes en els diversos nivells d'organització, els mecanismes homeostàtics i de regulació, així com les seves variacions derivades de la interacció amb l'entorn.
  • Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  • Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  • Indicar la terapèutica més adequada dels processos aguts i crònics més prevalents, així com dels malalts en fase terminal.
  • Obtenir i elaborar una història clínica que contingui tota la informació rellevant, estructurada i centrada en el pacient, tenint en compte tots els grups d'edat, sexe, els factors culturals, socials i ètnics.
  • Reconèixer els determinants de la salut de la població, tant els genètics com els dependents del sexe, l'estil de vida, la demografia, els factors ambientals, socials, econòmics, psicològics i culturals.
  • Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar la composició corporal.
  2. Analitzar la influència que tenen les noves tendències en l'alimentació humana sobre la salut.
  3. Analitzar la potencialitat dels aliments per a promoure la salut, millorar el benestar i reduir el risc de malalties.
  4. Analitzar les característiques d'una dieta adequada a les necessitats individuals i comunitàries.
  5. Aplicar els conceptes de nutrigenètica i nutrigenòmica.
  6. Avaluar l'estat nutricional.
  7. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  8. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  9. Descriure els nutrients i el seu metabolisme.
  10. Descriure la funció de l'aigua, els electròlits i l'equilibri àcid-base.
  11. Descriure les alteracions dels mecanismes fisiològics que es produeixen en els trastorns de la conducta alimentària.
  12. Descriure les malalties relacionades amb desequilibris nutricionals.
  13. Descriure les metodologies per valorar els hàbits dietètics i l'estat nutricional poblacionals.
  14. Descriure les necessitats nutricionals en l'adultesa i la vellesa.
  15. Descriure les necessitats nutricionals en l'embaràs i la lactància.
  16. Descriure les necessitats nutricionals en l'exercici físic i l'esport.
  17. Descriure les necessitats nutricionals en la primera infantesa, la infantesa i l'adolescència.
  18. Descriure les teràpies nutricionals, especialment les del tractament dietètic de la diabetis mellitus, l'obesitat, el risc cardiovascular, les insuficiències renal i hepàtica i els estats de malnutrició.
  19. Desenvolupar l'educació nutricional per a la salut i conèixer les línies bàsiques de la planificació dietètica.
  20. Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  21. Explicar el metabolisme energètic.
  22. Explicar els desequilibris nutricionals resultants dels trastorns de la conducta alimentària.
  23. Explicar els mecanismes fisiològics implicats en la regulació de la ingesta i la despesa energètica.
  24. Formular enquestes dietètiques apropiades per a la valoració dels hàbits dietètics i de l'estat nutricional.
  25. Formular hipòtesis i recollir i valorar de manera crítica la informació per a la resolució de problemes seguint el mètode científic.
  26. Identificar el paper de la dieta dins dels estils de vida saludables.
  27. Identificar els aspectes culturals i socials de l'alimentació.
  28. Identificar els conceptes bàsics sobre els aliments, l'alimentació, la dieta, la nutrició i els nutrients.
  29. Identificar els desequilibris del pes corporal i dels estats nutricionals.
  30. Identificar els processos de digestió, transport i excreció de nutrients.
  31. Identificar i descriure els aspectes bàsics de l'alimentació i la nutrició humana.
  32. Reconèixer els estils de vida saludables, en particular els relacionats amb la nutrició.
  33. Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  34. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.

Continguts

A. ASPECTES BÀSICS

1. Introducció.

1.1. Conceptes bàsics: nutrició, nutrients, alimentació, dieta.

1.2. Nutrició i salut.

1.3. Classificació dels nutrients.

2. Requeriments i recomanacions d’ingesta d’energia i nutrients

3. Metabolisme energètic.

3.1. Generalitats.

3.2. Components de la despesa energètica.

3.3. Mesura i estimació de la despesa i de les necessitats energètiques.

3.4. Càlcul de l’energia obtinguda dels aliments.

4. Els nutrients i el seu metabolisme.

4.1. Aigua.

4.2. Hidrats de carboni.

4.3. Lípids.

4.4. Proteïnes.

4.5. Vitamines.

4.6. Minerals.

4.7. Nutrients condicionalment essencials.

5. Els aliments.

5.1. Components: naturalesa, classificació i funcions.

5.2. Classificació nutricional dels aliments.

5.3. Aliments plàstics.

5.4. Aliments energètics.

5.5. Aliments fonamentalment energètics.

5.6. Aliments reguladors.

5.7. Aliments complementaris.

6. Característiques d'una alimentació saludable. Patrons alimentaris.

7. Guies alimentàries i taules de composició dels aliments (TCA)

8. Noves tendències en alimentació humana.

8.1. Aliments genèticament modificats.

8.2. Aliments funcionals.

8.3. Suplements dietètics.

9. Regulació del balanç energètic.

 

B. NUTRICIÓ EN SITUACIONS FISIOLÒGIQUES ESPECIALS

1. Embaràs i lactància.

2. Primera infància, segona infància i adolescència.

3. Edat adulta i vellesa.

4. Exercici físic i esport

 

C.INTRODUCCIÓ ALS DESEQUILIBRIS NUTRICIONALS MÉS PREVALENTS

1. Alteracions de la conducta alimentària i repercussions metabòliques nutricionals.

1.1. Anorèxia Nerviosa.

1.2. Bulímia.

1.3. Trastorn per afartaments (Binge Eating Disorder).

1.4. Altres: ortorèxia, vigorèxia, pica, rumiació.

2. Obesitat.

2.1. Concepte i classificació.

2.2. Índexs antropomètrics.

2.3. Obesitat central i generalitzada.

3. Dejú.

4. Nutrigenètica, nutrigenòmica, nutriepigenètica i nutracèutica.

5. Nutrició i pàncrees endocrí.

5.1. Diabetis mellitus i síndrome metabòlica.

6. Nutrició i càncer.

7. Nutrició i sistema cardiovascular.

7.1. Metabolisme del colesterol i arteriosclerosi. Recomanacions dietètiques saludables.

7.2. Hiperlipèmies. Importància de la dieta en la prevenció de las dislipèmies.

7.3. Nutrició i pressió arterial. Recomanacions dietètiques saludables.

8. Aspectes nutricionals i metabòlics relacionats amb les begudes alcohòliques i el seu consum excessiu.

 

D. NUTRICIÓ I SALUT PÚBLICA

1. Avaluació de l'estat i el risc nutricional.

1.1. La informació de l'estat nutricional.

1.2. Valoració de l'estat nutricional: paràmetres antropomètrics, composició corporal i mètodes de determinació; procediments de laboratori.

1.3. Avaluació dels desequilibris del pes.

1.4. Malnutrició: energètica, proteica.

2. Estil de vida saludable i educació nutricional per a la salut.

3. Declaracions nutricionals i de propietats saludables dels aliments.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) 3 0,12 1, 6, 7, 8, 12, 13, 20, 22, 24, 25, 26, 29, 32, 33, 34
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) 4 0,16 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 25, 26, 29, 32, 33, 34
TEORIA (TE) 19 0,76 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34
Tipus: Supervisades      
TUTORIES 10 0,4 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 26, 27, 28, 29, 30, 32
Tipus: Autònomes      
ESTUDI PERSONAL / PREPARACIÓ DE CASOS I PRÀCTIQUES 35,5 1,42 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34

- Classes teòriques:

Exposició sistematitzada del temari de l'assignatura, donant rellevància als conceptes més importants.

L'alumnat adquireix els coneixements científics bàsics de la assignatura assistint a les classes de teoria, que

complementarà amb l'estudi personal dels temes del programa de l'assignatura.

- Pràctiques de laboratori:

Sessions de pràctiques per a l'observació i realització de procediments, l'aprenentatge pràctic de tècniques

d'avaluació funcional i la seva aplicació mèdica. S'hi promou el treball en grup i l’autoaprenentatge actiu. S’integren conceptes adquirits a les classes teòriques i a l’aprenentatge autònom.

- Pràctiques d'aula:

Presentació, discussió i treball sobre casos i problemes de rellevància per a l'aprenentatge de l'assignatura.

Els coneixements adquirits en les classes de teoria, les pràctiques i l'estudi personal s'apliquen a la resolució de casos pràctics sobre situacions i escenaris reals.

- Docència tutorizada:

Disponibilitat de tutories, individuals i/o grupals, de suport per a l'estudi i desenvolupament autònom de conceptes sobre nutrició humana i d'aplicació a la resolució de casos.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: ítems d'elecció múltiple 75% 2,5 0,1 2, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 21, 22, 23, 26, 27, 28, 30, 31, 32, 33, 34
Avaluacions escrites mitjançant proves objectives: ítems d'elecció múltiple / proves d'assaig de preguntes restringides / qüestionaris a campus virtual 25% 1 0,04 1, 6, 7, 8, 13, 19, 20, 24, 25, 29

Es valoraran l'adquisició de les competències descrites a l'assignatura, incloent l'aprenentatge de la nutrició

de l'organisme humà, la capacitació per distingir entre la normalitat i la disfunció i la capacitat d'integració de

conceptes teòrics i pràctics.

 1. Model d'avaluació:

- S'avaluarà tant el temari teòric com el pràctic (pràctiques de laboratori i d'aula).

- Per superar l'assignatura serà necessari aprovar els dos blocs de l’assignatura amb una nota mínima de 5.0 en cada bloc en el mateix curs acadèmic:

Bloc 1: A. Aspectes bàsics de la nutrició. B. Nutrició en situacions especials. Inclou la teoria d’aquests dos apartats del programa més la pràctica aula-1.

Bloc 2: C. Aspectes nutricionals de malalties prevalents. D. Nutrició i salut pública. Inclou la teoria d’aquests dos apartats del programa més la pràctica aula-2 i la pràctica de laboratori.

 

2. Avaluació continuada

 - L’avaluació continuada de la assignatura constarà de:

 2.1. Dos exàmens parcials (un per a cada Bloc) amb ítems d’elecció múltiple per avaluar els coneixements teòrics, més ítems d’elecció múltiple i/o preguntes escrites restringides dels conceptes apresos i tractats a la part pràctica corresponent. La nota de cada examen parcial serà el 42.5% de la nota global de l’assignatura.

2.2. Proves al llarg del curs sobre els coneixements desenvolupats a la pràctica de laboratori i les pràctiques d’aula: avaluació in situ i/o qüestionaris efectuats en l’espai Moodle sobre els conceptes adquirits durant aquestes.  La nota d’aquests proves serà el 15% de la nota global de l’assignatura.

Per SUPERAR L’ASSIGNATURA per avaluació continuada cal aprovar els 2 exàmens parcials amb un mínim de 5.0 en cadascun d’ells, i la nota global de l’assignatura també ha de ser com a mínim de 5.0 (calculada com 42.5% nota parcial 1 + 42.5% nota parcial 2 + 15% nota de pràctiques).

Si un examen està aprovat i l’altre està suspès NO es farà el promig i l’assignatura estarà suspesa.

Si estant els dos exàmens aprovats, el promig ponderat incorporant la nota de pràctiques és inferior a 5.0 l’assignatura estarà suspesa i caldrà anar a la recuperació de tota l’assignatura.

 

- Examen final de recuperació

En cas de no aprovar per avaluació continuada, hi haurà un examen final de recuperació, al què l’alumnat només s’haurà de presentar dels Blocs que no hagi superat en els exàmens parcials del mateix curs acadèmic.

L’examen final de recuperació consistirà en proves de ítems d’elecció múltiple de cada Bloc i sobre els coneixements tant teòrics com els de les pràctiques de laboratori i d’aula corresponents. 

Per SUPERAR L’ASSIGNATURA cal aprovar els dos Blocs amb un mínim de 5.0 en cadascun d’ells. En aquest cas, la nota final serà el promig de les notes obtingudes en l’examen de cada Bloc aprovat (50% Bloc 1 i 50% Bloc 2).

En cas de no superar un dels Blocs, NO es farà el promig i la qualificació màxima obtinguda serà un 4.8.

 

- Es considerarà com a "No Avaluable" a l'alumnat que no es presenti ni als exàmens parcials ni al final programats.

 

- Procediment de revisió dels exàmens i de qualificacions

L’alumnat podrà presentar reclamacions sobre l'enunciat de les preguntes durant les 24 hores següents a la

realització dels exàmens presencials utilitzant el model que es facilitarà amb aquesta finalitat.

La revisió s'efectuarà en la data, horari i lloc que s'anunciarà convenientment a l’aula Moodle de l’assignatura.

Igualment s'habilitarà un periode de revisió de qualificacions.

 

3. Avaluació única

L’alumnat es pot acollir al sistema d’avaluació única, segons la normativa i el procediment de la Facultat de Medicina. L’avaluació única es basarà en el mateix contingut del programa de l’assignatura, l’adquisició de les mateixes competències, i tindrà el mateix nivell d’exigència que l’avaluació continuada.

L’avaluació única consistirà en proves per cadascun dels Blocs que composen l’assignatura i s’efectuaran en la mateixa data.

Per l’avaluació de cada Bloc s’efectuarà un examen consistent en preguntes d’elecció múltiple i/o preguntes escrites restringides per avaluar els coneixements teòrics de la matèria i els conceptes relatius a les pràctiques de laboratori i d’aula corresponents.

Per aprovar cada Bloc caldrà obtenir un mínim de 5.0 en l’examen corresponent.

Per SUPERAR L’ASSIGNATURA caldràaprovar els 2 Blocs amb un mínim de 5.0 cadascun. En aquest cas,la nota final serà la el promig de les notes obtingudes en l’examen de cada Bloc aprovat (50% Bloc 1 i 50% Bloc 2). En cas de NO superar un dels 2 Blocs NO es farà el promig i la qualificació màxima obtinguda serà de 4,8.

 

- Examen final de recuperació.

S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.

 

- Es considerarà com a “No Avaluable” l’alumnat que no es presenti als exàmens global i de recuperació programats.

 

- Procediment de revisió dels exàmens i de qualificacions:

Serà el mateix que per a l’avaluació continuada. 


Bibliografia

Bibliografía específica:

- BIESALSKI HK, GRIMM P, NOWITZKI-GRIMM S. Texto y Atlas de Nutrición. 8ª edición. Elsevier, 2021. [Recurs electrònic] https://login.are.uab.cat/login?url=https://www.clinicalkey.com/student/nursing/content/toc/3-s2.0-C20200017524

- ESCOTT-STUMP S. Nutrición, diagnóstico y tratamiento. 8ª edición. Wolters Kluwer 2016. [Recurs electrònic] https://cienciasbasicas-lwwhealthlibrary-com.are.uab.cat/book.aspx?bookid=2871

- GIL A. Tratado de Nutrición. 3ª edición. Ed. Médica Panamericana 2017. [Recurs electrònic] https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1pvhgf7/alma991010502475106709

- GIL A. Nutrición y Salud. Conceptos esenciales. 1ª edición. Ed. Médica Panamericana 2019.

- KATZ DL Nutrición en la práctica clínica. 2ª edición. Wolters Kluwer / Lippincott Williams & Wilkins, 2010.

- MAHAN LK, RAYMON JLS. KRAUSE'S Food & The nutrition care process. 14ª edición. Elsevier Saunders 2016.

- MARTÍNEZ HERNÁNDEZ, J. A.; PUY PORTILLO BAQUEDANO, M. de (dirs.). Fundamentos de nutrición y dietética: bases metodológicas y aplicaciones. Editorial Médica Panamericana, 2011. https://www-medicapanamericana-com.are.uab.cat/VisorEbookV2/Ebook/9788498356403

- MATAIX J. Nutrición y Alimentación Humana. 2ª edición. Ergon 2009.

- SALAS-SALVADÓ J, BONADA A, TRALLERO R, SALÓ MA, BURGOS R. Nutrición y Dietética Clínica. 4ª edición. Elsevier 2019. [Recurs electrònic]   https://www-clinicalkey-com.are.uab.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20170044348

 

Bibliografía de consulta:

- HALL JE, GUYTON AC. Tratado de Fisiología Médica: Guyton & Hall (14ª ed.). Elsevier, 2021. [Recurs electrònic] https://www-clinicalkey-com.are.uab.cat/student/content/toc/3-s2.0-C20200037060

- TRESGUERRES JAF. Fisiología Humana (5ª ed.). McGraw-Hill-Interamericana, 2020. [Recurs electrònic] https://bibcercador.uab.cat/permalink/34CSUC_UAB/1gfv7p7/alma991010526756806709

 

Recursos de Internet:

- Organización Mundial de la Salud: http://www.who.int/es/

- Comisión Europea: Agricultura, pesca y alimentación: http://ec.europa.eu/news/agriculture/index_es.htm

- EFSA - European Food Safety Agency: http://www.efsa.europa.eu/

- EUFIC - The European Food Information Council: https://www.eufic.org/en

- Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición: http://www.aesan.msc.es/

- Federación Española de Sociedades de Nutrición, Alimentación y Dietética: http://www.fesnad.org  

- Fundación Española de la Nutrición: http://www.fen.org.es

- Sociedad Española de Nutrición: http://www.sennutricion.org

- Sociedad Española de Nutrición Comunitaria (SENC): https://www.nutricioncomunitaria.org/es/

 

Bibliografía específica de la práctica de laboratorio:

La bibliografía específica del programa práctico será suministrada con el guion de la práctica de laboratorio.


Programari

No s'utilitza cap programa informàtic especial.


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 101 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 102 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 103 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 104 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 105 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 106 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 107 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 108 Català segon quadrimestre tarda
(PAUL) Pràctiques d'aula 109 Català/Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 101 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 102 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 103 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 104 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 105 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 106 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 107 Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 108 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 109 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 110 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 111 Espanyol segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 112 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 113 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 114 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 115 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 116 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 117 Català segon quadrimestre tarda
(PLAB) Pràctiques de laboratori 118 Català segon quadrimestre tarda
(TE) Teoria 101 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 102 Català segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 103 Català segon quadrimestre matí-mixt