Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502501 Prevenció i Seguretat Integral | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha prerequisits
Des de l'àmbit teòric
1. Comprendre i poder sintetitzar la gestió de les organitzacions des d'un context jurídic-penal.
2. Conèixer la responsabilitat penal en la que poden incórrer a la feina.
3. Comprendre i poder sintetitzar un text jurídic-penal.
4. Profunditzar els seus coneixements en el Codi Penal Espanyol
Des de l'àmbit pràctic
1. Comunicar-se eficaçment tant de forma oral com escrita.
2. Poder donar informació jurídica sobre assumptes penals a infractors i víctimes.
3. Familiaritzar-se amb les bases de dades jurídiques i utilitzar-les.
4. Interpretar i comprendre una resolució judicial i les diferents eines del dret penal.
BLOC I: Responsabilitat Penal en Seguretat Integral. Part General.
TEMA 1. EL SISTEMA PENAL I EL DRET PENAL COM A MARC NORMATIU DE LA SEGURETAT
Relació del sistema penal i el dret penal amb el sector de la seguretat: Sistema penal. Els operadores penals i les institucions que intervenen al sistema penal. El dret penal com a part del sistema penal.
Marc normatiu que afecta al sector de la seguretat. Dret Penal. El seu concepte i legitimació. Principis fonamentals del dret penal modern.
Les fonts del Dret Penal. La interpretació de la llei penal. Delictes greus i delictes lleus. Penes i mesures de seguretat.
TEMA 2. LIMITS DE LA RESPONSABILITAT PENAL EN SEGURETAT. PRINCIPIS CONSTITUCIONALS DE LES LLEIS PENALS.
Límits de la responsabilitat penal en seguretat. Principis constitucionals de les lleis penals.
El principi de legalitat i les seves garanties. El principi de mínima lesivitat. Principi de culpabilitat. La tutela judicial efectiva.
TEMA 3. EL DELICTE I LA RESPONSABILITAT PENAL EN SEGURETAT I
La infracció penal: definició i classes. Tipicitat. L'acció i l'omissió a la infracció penal. Responsabilitat penal subjectiva en seguretat: Dol i imprudència. Cas Fortuït.
La responsabilitat penal per omissió al sector de la seguretat. Omissió pròpia i impròpia. El camí del delicte i l'autoria al món de la seguretat. Graus d'execució de la infracció penal. Autoria i participació.
Circumstàncies eximents de la responsabilitat penal des de la perspectiva del sector de la seguretat
La responsabilitat penal. Antijuridicitat i Causes de Justificació. Culpabilitat i causes d'exclusió. Imputabilitat. Punibilitat en la infracció penal. Circumstàncies que eximeixen, modifiquen o extingeixen la responsabilitat criminal.
BLOC II: Responsabilitat Penal en Seguretat Integral. Part Especial.
TEMA 1. RESPONSABILITATS PENALS DERIVADES DE L´ EXERCICI DE LA PROFESSIÓ A L'ÀMBIT DE LA SEGURETAT.
Especial referència a la responsabilitat per mort, lesions i detencions il·legals.
Responsabilitat per omissió de funcions: omissió del deure de socors i denegació d'assistència sanitària
TEMA 2: FIGURES DELICTIVES MÉS HABITUALS DINS L'ÀMBIT PROFESSIONAL DE LA SEGURETAT.
Especial referència a l'àmbit de la responsabilitat patrimonial: furt, robatori i danys. Especial referència a la responsabilitat penal a l'àmbit de la salut pública.
TEMA 3. ANÀLISI DE LA RESPONSABILITAT PENAL COM A SUBJECTE ACTIU I PASSIU DE DELICTES ESPECIALS A L'ÀMBIT DE LA SEGURETAT.
Especial referència als delictes d'Atemptat, Resistència i Desobediència
Delictes contra la Integritat moral: de la Tortura i altres delictes contra la integritat moral. Delicte contra la seguretat i higiene en el treball. Introducció. Marc jurídic. Bé jurídic protegit. Anàlisi dels elements normatius: el legalment obligat, normes de prevenció de riscos laborals. Realització Dolosa i Imprudent. Concurs de delictes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 4 | 0,16 | 3, 1, 4, 2, 15, 7, 6, 8, 5, 13, 11, 12, 10, 9, 14 |
Classes teòriques amb suport TIC per resoldre dubtes | 12 | 0,48 | 3, 1, 4, 2, 15, 7, 6, 8, 13, 10, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Forums de debat, resolució de casos pràctics i proves. tutories i sessions videoconferencie | 20 | 0,8 | 3, 1, 4, 2, 15, 7, 6, 8, 5, 13, 11, 12, 10, 9, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Resolució de casos pràctics. Realització de treballs. Estudi personal | 110 | 4,4 | 3, 1, 4, 2, 15, 7, 6, 8, 5, 13, 11, 12, 10, 9, 14 |
Llengua de docència: Castellà
La metodologia docent consistirà en la combinació de l´estudi dels materials amb l´estudi del cas i del treball supervisat i autònom per part de l´alumne per millorar l´adquisició de coneixements i competències.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dues Proves teòriques individuals: proves escrites que permetin valorar els coneixements adquirits per l'estudiant | 50% (25% cada prova) | 2 | 0,08 | 1, 4, 2, 6, 8, 5, 13, 10, 9, 14 |
Resolució de quatre casos pràctics. Realització de treballs. | 50% (12,5% cada prova) | 2 | 0,08 | 3, 1, 4, 2, 15, 7, 6, 8, 5, 11, 12, 10, 9, 14 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
El sistema d'avaluació d'aquesta assignatura s'estructura en dos apartats clarament diferenciats:
1.Resolució de casos pràctics
Exercicis i problemes: entrega dels exercicis i problemes que es plantegin a l'aula moodle.
L'alumne ha de realitzar quatre exercicis, amb un valor de 5 punts respecte la nota final.
La nota d'aquests exercicis (5 punts (nota màxima) respecte la nota final de l'assignatura) es sumarà a la mitjana obtinguda de les proves teòriques individuals sempre que aquestes hagin estat superades en les condicions que s'especifiquen a l'apartat següent*.
2. Proves teòriques
Examen escrit: proves escrites que permeten valorar els coneixements adquirits per l´ estudiant.
L'alumne ha de superar dues proves escrites tipus test. El valor de les mateixes serà de 2,5 punts, cadascuna, respecte de la nota final de l'assignatura. Sent el valor total de 5 sobre 10 punts.
*L'alumne que obtingui un 2 sobre 5 del conjunt de les proves teòriques se li podrà sumar la nota que hagi obtingut de la part pràctica.
No avaluable
L'alumne que, finalitzat el termini d'avaluació continuada, no hagi realitzat el 50% de les proves d'aquesta, constarà com no avaluable.
Avaluació Única
Els estudiants que optin per l'avaluació única realitzaran una prova escrita tipus test* amb un valor de 5 punts sobre 10 i un exercici pràctic amb un valor de 5 punts sobre 10.
* L'alumne que obtingui un 2 sobre 5 a la prova teòrica se li podrà sumar la nota que hagi obtingut de la part pràctica.
La data per a aquestes proves serà la mateixa programada a l'horari per a laprova final de l'avaluació continuada.
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació i de revisssió que per a l'avaluació continuada.
Examen de recuperació.
L'alumne que no superi l'assignatura, que no arribi a 5 (total) de 10, d'acord amb els criteris establerts en els apartats anteriors podrà presentar-se a un examen final del total de l'assignatura, sempre que l'alumne s'hagi avaluat d'un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. Si no ha estat avaluat d'aquestes dues terceres parts per no haver-se presentat a les proves obtindrà una qualificació de No Presentat, sense que tingui la possibilitat de presentar-se a l'examen final de recuperació.
Aquest examen consistirà en una prova d'avaluació en la qual es revaluï el conjunt dels continguts de l'assignatura. La nota obtinguda a aquest examen serà la nota de l'assignatura que, com a màxim, serà un 5, independentment de la nota obtinguda a l'examen.
Canvi de data d'una prova o examen
L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició emplenant el document que es troba en l'espai Moodle de Tutorització EPSI.
Una vegada emplenat el document s'ha d'enviar al professorat de l'assignatura i a coordinació del Grau.
Revisió
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l'alumnat dels mecanismes de revisió de les qualificacions.
Per a l'alumnat d'avaluació única el procés de revisió serà el mateix.
Altres consideracions
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. en cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0 ".
Si durant la correcció es tenen indicis que una activitat o treball s'han realitzat amb respostes assistides per intel·ligència artificial, el/la docent podrà complementar l'activitat amb una entrevista personal per a corroborar l'autoria del text.
BIBLIOGRAFIA BÁSICA
MANUALS RECOMANATS:
ENRIQUE ORTS BERENQUER; JOSE LUIS GONZÁLEZ CUSSAC .- Compendio de Derecho Penal, Ed. Tirant Lo Blanch, 7ª edición 2017.
MUÑOZ CONDE F. y GARCIA ARAN M. .- Derecho penal. Parte General, Valencia, ed. Tirant Lo Blanch, 9ª edición 2015.
MUÑOZ CONDE, F., Derecho penal: parte especial, Tirant lo Blanch, Valencia, 2019. COBO DEL ROSAL, M., Derecho penal; parte especial, Dikinson, Madrid, 2005.
GÓMEZ RIVERO, MC., Casos prácticos de Derecho Penal parte especial, Tirant lo Blanch, Valencia, 2015.
TEXTOS LEGALS:
Constitució, Codi Penal, Llei d´ Enjudiciament Criminal, Llei Orgànica del Poder Judicial, Llei Orgànica General Penitenciaria.
Aquesta assignatura farà servir el programari bàsic del paquet d'office 365
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | tarda |