Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504392 Intel·ligència Artificial / Artificial Intelligence | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha requisits previs oficials, però es recomana haver cursat les assignatures de Fonaments de Programació I i II, Fonaments de Matemàtiques I i II, Probabilitat i Estadística, Enginyeria de Dades i Fonaments d'Aprenentatge Automàtic.
Aquest curs proporciona una descripció general de les tècniques fonamentals per al processament del llenguatge natural (Natural Language Processing, NLP), cobrint els enfocaments clàssics per al processament i anàlisi de text, el llenguatge i el modelatge de seqüències i la representació de text, mostrant aplicació als problemes habituals de NLP. El curs també cobreix una introducció a l’aplicació de tècniques recents d’aprenentatge profund a la NLP. El contingut del curs s'anirà ampliant en cursos opcionals posteriors, on s'aprofundiran els enfocaments basats en l'aprenentatge profund, juntament amb altres temes més avançats com l'anàlisi semàntica, la generació del llenguatge o el processament de la parla.
Al final d'aquest curs, els estudiants podran:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de teoria | 25 | 1 | 2, 7, 11, 3, 5, 9, 4, 6 |
Sessions de problemes | 16 | 0,64 | 2, 1, 7, 8, 11, 3, 5, 4, 6, 10 |
Sessions de projecte | 4 | 0,16 | 2, 1, 7, 8, 11, 3, 4, 6, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Treballar en el projecte | 50 | 2 | 2, 1, 8, 11, 3, 6, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 24 | 0,96 | 11, 3, 5, 9, 4, 6 |
Resolució de problemes (individual) | 25 | 1 | 2, 1, 7, 8, 11, 3, 5, 9, 4, 6, 10 |
Hi haurà tres tipus dactivitats docents: classes teòriques, resolució dexercicis pràctics de forma individual (problemes) i desenvolupament dun projecte en petits grups de 2-3 alumnes.
2.1. Problemes: S'utilitzarà un conjunt de problemes per treballar proporcionats a quaderns Jupyter que exemplifiquen els detalls de codificació dels conceptes exposats durant les classes de teoria. El treball dels problemes s'iniciarà a classe i haurà de ser completat a casa. Es requerirà que els estudiants facin enviaments regulars de la seva feina, que comprendrà la carpeta de problemes (portfoli).
2.2. Projecte: Es farà un projecte durant el semestre, on els alumnes hauran de resoldre un problema específic de certa complexitat. El projecte es resoldrà en petits grups de 2-3 alumnes, on cada membre del grup haurà d'aportar-ne una part i ajuntar-la amb la resta per obtenir la solució final. Aquests grups de treball s'han de mantenir fins al final del semestre i s'han d'autogestionar quant a distribució de rols, planificació del treball, assignació de tasques, gestió dels recursos disponibles, conflictes, etc. Per desenvolupar elprojecte, els grups treballaran de forma autònoma, mentre que les sessions pràctiques es faran servir (1) perquè el professor presenti el tema del projecte i discuteixi possibles enfocaments, (2) per al seguiment de l'estat del projecte i (3) perquè els equips presentin els resultats finals.
Les activitats anteriors es complementaran amb un sistema de tutories i consultes fora de l’horari de classes.
Tota la informació de l'assignatura i els documents relacionats que necessitin els alumnes estaran disponibles al campus virtual (cv.uab.cat).
Dins l'horari marcat pel centre o titulació, es reservaran 15 minuts d'una classe per a que els alumnes avaluïn els professors i els cursos o mòduls a través de qüestionaris.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmens | 40 | 4 | 0,16 | 2, 1, 7, 8, 11, 3, 5, 9, 4, 6, 10 |
Projecte | 40 | 2 | 0,08 | 2, 1, 7, 8, 3, 5, 9, 4, 6, 10, 12 |
Resolució de problemes | 20 | 0 | 0 | 2, 1, 8, 11, 3, 9, 4 |
L'avaluació es fa de forma contínua, per tant no s'ofereix la possibilitat d'avaluació única. Per avaluar el nivell d’aprenentatge dels alumnes s’estableix una fórmula que combina l’adquisició de coneixements, la capacitat de resolució de problemes i la capacitat de treball en equip, així com la presentació dels resultats obtinguts.
Nota final
La nota final es calcula de la manera següent i en funció de les diferents activitats que es realitzin:
Nota final = 0,4 * Nota de teoria + 0,2 * Nota de problemes + 0,4 * Nota de projecte
Aquesta fórmula s'aplicarà sempre que la nota de teoria i del projecte sigui superior a 5. No hi ha restricció a la nota dels problemes. Si en fer el càlcul de la fórmula s'obté >= 5 però l'alumne no arriba al mínim exigit en alguna de les activitats d'avaluació, aleshores s'atorgarà una qualificació final de 4,5.
Nota de teoria
La nota de teoria té com a objectiu avaluar les capacitats individuals de l’alumne quant als continguts teòrics de l’assignatura. Això es fa de manera contínua durant el curs a través de dos exàmens parcials:
Nota de Teoria = 0.5 * Nota Examen 1 + 0.5 * Nota Examen 2
L'examen parcial (Examen 1) es fa a meitat del quadrimestre i serveix per eliminar part de la matèria si s'aprova. L'examen final (Examen 2) es fa en finalitzar el quadrimestre i serveix per eliminar la resta d'assignatura si s'aprova.
Per aprovar la part de teoria es requerirà que les notes dels exàmens parcials 1 i 2 siguin ambdós superiors a 4,5 i la mitjana superior a 5,0.
Examen de recuperació: En cas que la nota de teoria no assoleixi el nivell adequat per aprovar, els alumnes podran fer un examen de recuperació, destinat a recuperar la part suspesa (parcial 1, 2 o ambdues) del procés d'avaluació contínua.
Nota de problemes
L’objectiu dels problemes és que l´alumne es familiaritzi amb l’aplicació pràctica dels conceptes teòrics. El lliurament regular dels problemes resolts s'utilitzarà com a evidència d'aquest treball.
Per obtenir la qualificació dels problemes cal que més del 50% es lliurin durant el semestre. En cas contrari, la nota dels problemes serà 0.
A cadascun dels dos exàmens parcials hi haurà preguntes sobre els problemes d'aquesta part de l'assignatura. La nota final dels problemes serà la combinació del dossier de problemes i de les preguntes de l'examen.
Nota de problemes = 0.5 * Avaluació del portfoli + 0.5 * Preguntes d'examen
Nota del projecte
El projecte té un pes essencial a la nota global de l'assignatura. El desenvolupament del projecte requereix que els alumnes treballin en grup i dissenyin una solució integral al repte definit. A més, els estudiants han de demostrar les seves habilitats de treball en equip i presentar els resultats a classe.
El projecte s'avalua a través del lliurament, una presentació oral que els estudiants realitzaran a classe i un procés d'avaluació individual. La participació dels estudiants a les tres activitats (preparació del lliurable, presentació i avaluació individual) és necessària per obtenir la qualificació dels projectes. La qualificació es calcula de la manera següent:
Nota del Projecte = 0.6 * Avaluació Lliurament + 0.3 * Avaluació Presentació + 0.1 * Avaluació individual
Si en fer el càlcul anterior s'obté >= 5 però l'estudiant no va participar en alguna de les activitats (lliurables, presentació, avaluació individual), aleshores s'atorgarà una qualificació final de 4.5 al projecte corresponent.
En cas que es presenti el lliurament, però la nota final del projecte no arribi al mínim de 5, hi haurà recuperació del projecte. En cas de no presentar el lliurament o considerar-lo copiat, no hi haurà recuperació i l'assignatura serà considerada suspesa. La nota màxima del projecte que es pot obtenir en cas de recuperació és de 7.
Notes importants
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que es considerin oportunes, i de conformitat amb la normativa acadèmica vigent, les activitats d'avaluació se suspendran amb zero (0) quan un alumne incorri en irregularitats acadèmiques que puguin alterar aquesta avaluació (per exemple, plagiar, copiar, deixar copiar, ...). Les activitats d’avaluació qualificades daquesta manera i per aquest procediment no seran recuperables. Si necessiteu superar alguna d'aquestes activitats d'avaluació per aprovar l'assignatura, se suspendrà directament aquesta assignatura, sense possibilitat de recuperar-la al mateix curs.
En cas que l'estudiant no lliuri la solució de problemes, no assisteixi a les sessions de presentació de projectes durant les sessions de laboratori i no faci cap examen, la qualificació corresponent serà "no avaluable". En un altre cas, els "no shows" compten com a 0 per al càlcul de la mitjana ponderada.
Per aprovar lassignatura amb matrícula dhonor, la nota final obtinguda haurà de ser igual o superior a 9 punts. Com que el nombre d'alumnes amb aquesta distinció no pot excedir el 5% del total d'alumnes matriculats al curs, s'atorga a qui obtingui la nota final més alta. En cas d'empat, cal tenir en compte els resultats dels exàmens parcials.
Pels problemes i projectes del curs utilitzarem Python, juntament amb algunes llibreries de Python per a NLP que s'especificaran durant el curs.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 711 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 711 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(PLAB) Pràctiques de laboratori | 712 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 71 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |