Logo UAB

Pràctiques Externes

Codi: 106541 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502441 Enginyeria Informàtica OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Pons Aroztegui
Correu electrònic:
jordi.pons@uab.cat

Equip docent

Jorge Bernal del Nozal
Anna Barbara Sikora

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Els definits al règim de permanència, dins l'apartat de progressió de matrícula. Al tractar-se d'una assignatura de quart curs cal haver superat com a mínim totes les assignatures de primer curs i un nombre total de 120 crèdits dels tres primers cursos.

Tot i això, com l'objectiu principal és poder posar en pràctica els coneixements adquirits durant el grau és recomanable que l'estudiant estigui acabant el grau (que hagi cursat els tres primers cursos), així com que disposi de temps per poder compaginar l’estada a l’empresa amb la resta d’assignatures.

No es pot començar l'estada de pràctiques fins que no s'estigui matriculat, s'hagi pagat la pòlissa d'assegurança complementària i es tingui el conveni de cooperació universitat/empresa signat.


Objectius

Els objectius formatius de les pràctiques acadèmiques externes són:

  • Permetre que l'estudiant apliqui i complementi les capacitats i els coneixements, teòrics i pràctics, adquirits al llarg de la seva formació acadèmica.
  • Facilitar el coneixement de la metodologia de treball adequada a la realitat professional en que els estudiants hauran d'operar, contrastant i aplicant els coneixements adquirits al llarg dels estudis.
  • Afavorir la consolidació de competències personals com la capacitat de treball en equip, l'esperit emprenedor, la resolució de problemes en entorns nous, la creativitat i les habilitats de comunicació.
  • Afavorir l'adquisició de competències tècniques, metodològiques i participatives que preparin l'estudiant per a l'exercici en alguna de les activitats professionals relacionades amb l'Enginyeria Informàtica.
  • Obtenir una experiència pràctica que faciliti la inserció en el mercat de treball i millori la seva empleabilitat futura.

Competències

  • Adquirir hàbits de treball personal.
  • Capacitat per resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, autonomia i creativitat. Capacitat per saber comunicar i transmetre els coneixements, habilitats i destreses de la professió d'enginyer tècnic en informàtica.
  • Comunicació.
  • Tenir una actitud personal adequada.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a entorns multidisciplinaris i internacionals.
  2. Assumir i respectar el rol dels diversos membres de l'equip, així com els diferents nivells de dependència de l'equip.
  3. Avaluar de manera crítica el treball dut a terme.
  4. Buscar informació sobre problemes similars, demostrant que s'han consultat les fonts contrastades de referència en el camp d'estudi.
  5. Comunicar eficientment, oralment o per escrit, coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  6. Descriure clara i concisament els aspectes més importants d'un problema.
  7. Explicar idees i conceptes de forma comprensible, adaptant el vocabulari als coneixements de l'interlocutor.
  8. Gestionar el temps i els recursos disponibles. Treballar de manera organitzada.
  9. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  10. Mantenir una actitud proactiva i dinàmica respecte al desenvolupament de la pròpia carrera professional, el creixement personal i la formació continuada. Tenir esperit de superació.
  11. Planificar les tasques que s'han de realitzar per a resoldre un problema.
  12. Prendre decisions pròpies.
  13. Prendre decisions, sospesant riscos i oportunitats.
  14. Prevenir i solucionar problemes.
  15. Treballar cooperativament.
  16. Treballar de manera autònoma.

Continguts

Cadascuna de les empreses o institucions externes on es poden realitzar les pràctiques tenen àmbits de treball diferents i, per tant, els continguts de les pràctiques dependran de les feines que s'hi porten a terme. Abans d'iniciar l'estada caldrà definir el projecte formatiu (que s'inclou en el conveni de cooperació educativa per a la realització de pràctiques), acordat amb l'empresa o centre, on es detallaran les tasques i els continguts de les feines que es realitzaran, i es concretaran els objectius educatius. Aquest projecte formatiu serà validat per la persona responsable de l'assignatura.

Els continguts de l'assignatura, per tant, es desenvoluparan mitjançant la formalització, per a cada estudiant, del projecte formatiu, on s'establirà:

  • Les dates d'inici i acabament, l'horari, el lloc de realització de l'estada, el nom del tutor o tutora de l'empresa i la seva informació de contacte.
  • Descripció de les competències específiques, transversals o generals a desenvolupar, amb els resultats d'aprenentatge corresponents.
  • El contingut detallat de les pràctiques definint les tasques a realitzar.
  • El procediment de seguiment per part de la persona tutora designada per l'entitat col·laboradora.

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Estada a l'empresa o institució 300 12 3, 4, 5, 6, 7, 10, 16
Tipus: Autònomes      
Elaboració de la memòria 0 0 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

L’estudiant ha de desenvolupar una estada de treball en una empresa o institució externa de 300 hores de durada. El rol de l'estudiant a l'empresa i les tasques a realitzar estaran especificades en el projecte formatiu, que ha de conèixer abans de la seva incorporació.

És responsabilitat de l'estudiant ser seleccionat en alguna de les ofertes. Haurà d'enviar el seu currículum a la persona de contacte especificada a l'oferta i passar el procés de selecció que determini l'empresa.

Hi ha tres orígens d'ofertes diferents:

  1. Ofertes de pràctiques proposades per l'Escola d'Enginyeria, en empreses o centres col·laboradors. Les ofertes es publiquen a l'espai docent de l'assignatura del Campus Virtual.
  2. Ofertes de pràctiques no curriculars del Servei d'Ocupabilitat de la UAB. Des de la coordinació de pràctiques s'ha de validar el projecte formatiu per veure si s'adequa a les competències i característiques previstes a l'assignatura. Caldrà parlar amb l'empresa per signar un conveni de pràctiques curriculars des de l'Escola.
  3. Propostes promogudes pel propi estudiant a través del contacte directe amb alguna empresa o d'alguna oferta trobada a plataformes virtuals o xarxes socials. Abans de signar el conveni i començar l'estada, la coordinació de pràctiques, haurà de validar el projecte formatiu i que es compleixin la resta de requisits de l'assignatura.

En tots el casos l'estudiant comptarà amb la supervisió d'un/a tutor/a acadèmic/a i d'un/a tutor/a extern/a:

  • La persona tutora externa serà la persona de l'empresa o centre que acollirà l'estudiant, li assignarà la feina segons el projecte formatiu definit, en farà el seguiment i emetrà els informes d'avaluació pertinents.
  • La persona tutora acadèmica serà un professor o professora de la universitat que realitzarà el seguiment del treball, vetllant perquè es compleixin els objectius de l'assignatura, i també emetrà un informe final d'avaluació.

L'estada a l'entitat col·laboradora ha de ser de 300 hores. El calendari i els horaris han de ser compatibles amb l'activitat acadèmica, formativa, de representació i participació de l'estudiant a la universitat, i s'establiran per a cada estudiant, d'acord amb les característiques de les pràctiques i segons les disponibilitats de l'entitat col·laboradora.

Un cop finalitzada l'estada, l'estudiant redactarà una memòria, que s'haurà de presentar segons el format i dins els terminis que estableixi la coordinació. Trobareu el model de memòria al Campus Virtual, dins l'espai docent de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe valoració estada (Persona tutora externa) 60% 0 0 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Valoració memòria i seguiment de l'estada (Tutor/a acadèmic/a) 40% 0 0 3, 4, 5, 6, 7, 10, 16

En finalitzar l'estada de l'estudiant, la coordinació d’estudis avaluarà l’estada de pràctiques, atenent els informes emesos per la persona tutora acadèmica que avaluarà el procés de seguiment i la memòria de pràctiques presentada per l’estudiant (avaluació persona tutora acadèmica, 40% de la nota) i per la persona tutora de l’entitat col·laboradora (informe avaluació persona tutora externa, 60% de la nota).

L'incompliment, sense causa justificada, per part de l'estudiant dels acords establerts en el conveni, que ell mateix haurà subscrit a través de la seva signatura, serà causa de rescissió del conveni així com una qualificació de Suspens (nota numèrica 0) en l'assignatura. Un cop iniciades les pràctiques ja no es pot obtenir una nota de "No avaluable".

L'estudiant no podrà canviar d'empresa un cop signat el conveni per alguna de les parts (empresa, estudiant, universitat).

La persona tutora de pràctiques de l'empresa valorarà el grau de satisfacció vers les pràctiques realitzades mitjançant un document preparat per la coordinació, que haurà de remetre al tutor acadèmic de l’Escola en el termini màxim de deu dies des de la finalització de l’estada. Aquest informe ha de recollir el nombre d'hores finals realitzades per l'estudiant i la valoració de l'assoliment de les competències genèriques, específiques i transversals previstes en el projecte formatiu corresponent.

L'estudiant haurà de lliurar la memòria de pràctiques a la persona tutora acadèmica en un termini màxim de deu dies des de la finalització de l'estada. El lliurament es farà a travésde correu electrònic, sol·licitant confirmació de recepció. L'estudiant ha de mantenir el secret professional sobre qualsevol informació confidencial de l'entitat col·laboradora que conegui com a conseqüència de la realització de les pràctiques. La memòria ocuparà entre 9 i 12 pàgines, i s'ha de seguir el format i contingut proposats per la coordinació.

La persona tutora acadèmica enviarà a la persona responsable de l’assignatura el seu informe d'avaluació (seguiment i memòria) en el termini de cinc dies, comptant a partir de la recepció de l'informe de la persona tutora de l'empresa i de la memòria de pràctiques de l'estudiant.


Bibliografia

La bibliografia es referirà a la tasca concreta que desenvoluparà cada estudiant durant la seva estada i a la que necessiti per a l'elaboració de la memòria final.


Programari

Cap


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.