Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que l'alumnat ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquesta raó, els eventuals errors ortogràfics i d'expressió que pogués cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.
Així mateix es considera que el/la estudiant coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el professor o la professora de l'assignatura, si així ho creu necessari.
L'assignatura de "Morfologia de l'espanyol" té com a objetiu fonamental oferir una visió general de l'estudi dels mots. Es recomanable que l'estudiant hagi cursat previament l'assignatura "Llengua Española: Unitat i Diversitat".
En finalitzar l'assignatura, l'estudiant ha de ser capaç de:
Tema 1. La morfologia: unitats de l'anàlisi morfològica
Tema 2. La morfologia flexiva de l'espanyol
Tema 3. La morfologia lèxica de l'espanyol: processos de formació de mots
Tema 4. Les principals classes de paraules: el nom, l'adjectiu i el verb.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i sessions de seminari i pràctiques dirigides | 55,5 | 2,22 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories programades | 15 | 0,6 | 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats Autònomes | 75 | 3 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
L'alumnat haurà de realitzar un seguiment continuat de l'assignatura.
Per assolir els objectius assenyalats, es combinaran les explicacions teòriques per part del professor o la professora amb la realització pràctica d'exercicis a l'aula i el comentari de les lectures obligatòries.
L'aprenentatge d'aquesta assignatura es reparteix de la següent manera:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat d'avaluació pràctica | 40% | 1,5 | 0,06 | 2, 5, 8, 10, 13 |
Prova teòrica | 20% | 1,5 | 0,06 | 2, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 13 |
Prova teòrico-pràctica | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13 |
El professor o la professora avaluarà aquesta assignatura de manera continuada.
L'avaluació de l'assignatura s'efectuarà, per tant, a partir de la realització de tres activitats/proves en què es valoraran els següents aspectes:
Les tres activitats / proves a realitzar són les següents:
Per superar l'assignatura, s'hauran de realitzar totes les activitats. Un cop sumades les qualificacions de cada prova segons el seu percentatge, el resultat ha de ser de 5 punts o més per aprovar l'assignatura.
La realització de faltes d'ortografia, expressió, lèxic i sintaxi tindrà una penalització de 0,25 cadascuna, sense límit, sobre la nota final a les activitats i en els exàmens. Les faltes repetides també descompten.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. A més, la prova o les proves en què hagi hagut alguna irregularitat no seran recuperables.
Noevaluable
S'obtindrà la qualificació de "No avaluable" sempre que el/la estudiant no hagi realitzat més d'una de les tres activitats d'avaluació. La realització de dues o més activitats suposarà, doncs, la voluntat de l'alumnat de ser avaluat en l'assignatura i, per tant, la seva presentació a l'avaluació.
Recuperació
Totes les activitats d'avaluació són recuperables. Tanmateix el/la estudiant perdrà el dret a la recuperació si la mitjana de les proves realitzades amb el seu corresponent percentatge és inferior a 3,5 punts. Si el/la estudiant té dret a la recuperació, només podrà recuperar, com a màxim, dues proves. A més a més, cal tenir en compte que, per poder optar a la recuperació, l'alumnat està obligat a presentar-se a totes les activitats/proves avaluables.
Procediment de revisió
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
Avaluació única
L'alumnat que s'aculli a l'avaluació única haurà de desenvolupar les següents activitats:
L'alumnat haurà de realitzar i entregar totes les activitats en la data establerta dintre del periode asignat. El professor o professora indicarà la data exacta a través del Moodle.
S'aplicarà el mateixsistema de recuperació que per a l'avaluació continuada.
El professor o la professora indicarà durant el desenvolupament de l'assignatura les lectures obligatòries i recomanades per a cada punt del temari.
BIBLIOGRAFIA GENERAL
BUENAFUENTES, Cristina i RAAB, Matthias (2018): La morfología léxica a la luz de la variación. Monogràfic de la revista ELiEs. Estudios de Lingüística del Español. Disponible a https://bop.unibe.ch/elies/issue/view/1178
ADELSTEIN, Andreína i Nercesian, Verónica (2021): "Las palabras: léxico y morfología", dins Guimar Elena Ciapuscio i Andreína Adelstein (coords): La lingüística. Una introducción a sus principales preguntas. Buenos Aires: Eudeba, pp. 189-224.
ALCOBA, Santiago (1999): "La flexión verbal", dins Ignacio Bosque i Violeta Demonte (eds.), Gramática descriptiva de la lengua española. Vol. 3, Madrid: Espasa Calpe, pp. 4915-4991
ALMELA, Ramón (1999): Procedimientos de formación de palabras en español. Barcelona: Ariel.
BOSQUE, Ignacio (1983): "La morfología", dins Francisco Abad i Antonio García Berrio (eds.), Introducción a la lingüística. Madrid: Alhambra, pp. 115-153.
BOSQUE, Ignacio i DEMONTE, Violeta (eds.) (1999): Gramática descriptiva de la lengua española. Vol 3. Madrid: Espasa.
CAPPELLARO, Chiara i MEINSCHAEFER, Judith (2022): "Inflexion, derivation amd compounding", dins Adam Ledgeway i Martin Maiden (eds.), The Cambridge Handbook of Romance Linguistics. Cambridge: CUP, pp. 400-433.
CAMUS, Bruno (2022): La formación de palabras. Madrid: Arco/Libros.
FÁBREGAS, Antonio (2013): La morfología. El análisis de la palabra compleja. Madrid: Síntesis. Disponible en e-book.
FÁBREGAS, Antonio; ACEDO, Víctor; AMSTRONG, Grant; CUERVO, M. Cristina i PUJOL, Isabel (Eds.) (2021): The Routledge Handbook of Spanish Morphology. London: Routledge. Disponible en e-book.
FELÍU, Elena (2009): “Palabras con estructura interna”, dins Elena de Miguel (ed.), Panorama de la lexicología. Barcelona: Ariel, pp. 51-81.
GARCÍA MEDALL, Joaquín (2019): "La morfología derivativa del español", dins Ridruejo, E. (ed.), Manual de lingüística española. Berlín-Boston: De Gruyter, pp. 402-431. Disponible en e-book.
GARCÍA-PAGE, Mario (2006): Cuestiones de morfologia española, 3ª ed. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
GUTIÉRREZ-REXACH, Javier (ed.) (2016): Enciclopedia de lingüística hispánica. Vol 1. London: Routledge. Disponible en e-book al catàleg de la UAB.
LIEBER, Rochelle (2021): The Oxford Encyclopedia of Morphology. Oxford: OUP.
MÜLLER, Peter O.; OHNHEISER, Ingeborg; OLSEN, Susan; i RAINER, Franz (2016): Word-Formation. An International Handbook of the Languages of Europe. Berlín: de Gruyter Mouton, 5 vols. Disponible en e-book.
PENA, Jesús (1991): “La palabra: estructura y procesos morfológicos”, Verba, 18, pp. 69-118. Disponible a https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/3151
PENA, Jesús: Base de datos morfológica del español. Disponible a https://bdme.iatext.es/acceso.jsp.
PHARIES, David (2002): Diccionario etimológico de los sufijos españoles (y de otros elementos finales). Madrid: Gredos.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA i ASALE (2009): Nueva gramática de la lengua española. Vol 1. Madrid: Espasa. Disponible a http://aplica.rae.es/grweb/cgi-bin/buscar.cgi
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA i ASALE (2019): Glosario de Términos Gramaticales. Salamanca: Universidad de Salamanca.
VARELA, Soledad (2009): Morfología lèxica: La formación de palabras. Madrid: Gredos. Disponible a https://morforetem.files.wordpress.com/2018/06/formacic3b3n-de-palabras.pdf
VARELA, Soledad (1990): Fundamentos de morfología. Madrid: Síntesis. Disponible en e-book.
Aquesta assignatura no requereix cap programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |