Logo UAB

Comentari Lingüístic de Textos Literaris

Codi: 106349 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles OB 3

Professor/a de contacte

Nom:
Margarita Freixas Alás
Correu electrònic:
margarita.freixas@uab.cat

Equip docent

Dolors Poch Olive

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Atès que l'alumne/a ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquest motiu, els errors ortogràfics i d'expressió que pugui cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.

Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

Es considera que l'alumne/a coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el/la professor/a de l'assignatura. 


Objectius

L'assignatura “Comentario lingüístico de textos literarios” s'integra en el conjunt de la matèria Comentario de textos, que forma part dels crèdits de formació obligatòria del Grau en Llengua i Literatura Espanyoles, i que l'alumne/a cursa juntament amb altres assignatures de llengua i de literatura espanyoles. 

Entre els objectius formatius bàsics es pretén que l'alumne/a adquireixi un domini de les tècniques i dels mètodes del comentari lingüístic i que sigui capaç d'analitzar un text literari tant des del punt de vista sincrònic com diacrònic. D'altra banda, l'alumne/a exercitarà les competències específiques adquirides en la realització de discursos relacionats amb l'àmbit de la literatura espanyola, valent-se dels mètodes, dels conceptes i de les teories literàries adquirides. 


Competències

  • Elaborar argumentacions aplicables als àmbits de la literatura hispànica, de la teoria literària, de la llengua espanyola i la lingüística, i avaluar-ne la rellevància acadèmica.
  • Fer servir la metodologia i els conceptes de l'anàlisi literària tenint en compte fonts i contextos.
  • Identificar les característiques lingüístiques dels diferents períodes en l'evolució de la llengua espanyola.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Utilitzar les eines digitals i les fonts documentals específiques per a la captació i l'organització d'informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar retòricament un text de qualsevol època.
  2. Aplicar els coneixements teòrics adquirits a la realització de treballs.
  3. Aplicar els principis de l'ecdòtica al comentari de textos.
  4. Aplicar les tècniques i mètodes del comentari literari i lingüístic de textos i de l'anàlisi crítica d'obres en el seu conjunt.
  5. Argumentar sobre diversos temes i problemes de la llengua literària a propòsit d'obres diferents i avaluar-ne els resultats.
  6. Comprendre la relació entre text i discurs.
  7. Delimitar les característiques de la llengua literària.
  8. Fer prediccions i inferències literàries sobre el contingut d'un text.
  9. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic i en la transmissió dels seus coneixements.
  10. Fer servir les eines digitals i les fonts documentals per a l'obtenció, classificació, interpretació i anàlisi de dades rellevants relacionada amb la pràctica del comentari de textos literaris.
  11. Reconèixer els grans gèneres des de la perspectiva de la poètica i la seva evolució al llarg dels segles. Reconèixer els grans gèneres des de la perspectiva de la poètica i la seva evolució al llarg dels segles.
  12. Relacionar els recursos lingüístics de l'espanyol amb la seva funció literària.

Continguts

1. Problemes de delimitació de la llengua literària. Principals aproximacions teòriques. La importància de la forma del llenguatge. La retòrica i la llengua literària.

2. La llengua literària: oralitat i escriptura. La literatura oral. La literatura escrita: característiques del text literari escrit. L’estructura del llibre.

3. L’estructura textual. La Retòrica. Retòrica i Literatura. L’organització del text. Macroestructura i microestructura. L’epístola. El sermó. La construcció d’una veu pròpia: dones i escriptura en els Segles d’Or.

4. Els recursos lingüístics de la llengua literària (1): Fonètica i Fonologia. Funció del so en l’obra literària. Delimitació entre prosa i vers. La prosa mètrica. Els problemes teòrics i històrics de la rima.

5. Els recursos lingüístics de la llengua literària (2): Lèxic i Morfologia. La formació de les paraules. Arcaismes i neologismes. La caracterització: l’expansió de substantius i verbs. L’adjectiu: tipus i distribució.

6. Els recursos lingüístics de la llengua literària (3): La sintaxi. Sintaxi i estil. L’estructura de la frase en funció del caràcter del text.

7. Els recursos lingüístics de la llengua literària (4): La pragmàtica. Dictum i modalitat. Las marques formals de la modalitat. Els actes de parla. L’estructura informativa de l’oració. Les nocions de tema i rema. La focalització. Formes sintàctiques de relleu.




Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòrico-pràctiques 50 2 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories 21 0,84 5, 8, 9, 12
Tipus: Autònomes      
Preparació de proves i treballs 71,5 2,86 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10

L’aprenentatge d’aquesta assignatura per part de l’alumne/a es distribueix de la manera següent:

• Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professorat, en aquestes sessions es combinarà l’explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos.

• Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professorat dedicades a la correcció i al comentari de problemes en els diferents nivell d’anàlisi lingüístic.

• Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l’estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.

• Activitats d’avaluació (5%). L’avaluació de l’assignatura es durà a terme mitjançant proves escrites.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova pràctica I (Comentari lingüístic a l'aula) 40% 3 0,12 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Prova pràctica II (Comentari lingüístic a l'aula) 40% 3 0,12 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12
Treball escrit (comentari lingüístic amb consulta de materials de referència) 20% 1,5 0,06 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12

Els/les alumnes seran avaluats/des mitjançant: 

  • L'entrega d'un comentari lingüístic realitzat amb el suport de material complementari (20%).
  • Dues proves de comentari lingüístic realitzades a l’aula (40% cadascuna de les proves).

En el procés d’avaluació es prendrà en consideració: 

  • El domini de l’expressió escrita (els errors ortogràfics i els errors normatius, si n’hi hagués, pesaran negativament en la qualificació). 
  • La participació dels/de les estudiants a classe. 

    Totes les activitats d’avaluació són obligatòries i es realitzaran en les dates acordades a l’inici de curs (se senyalaran les dates al Campus Virtual de l’assignatura durant les primeres setmanes de curs). No realitzar alguna de les activitats avaluables comportarà la qualificació final de NO AVALUABLE. 

    Recuperació: Cadascuna de les proves és recuperable (en la data establerta per a la recuperació) si s’obté una nota mitjana no inferior a 3,5 punts.  

    Si l’estudiant realitza qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. 
REVISIÓ DE LES QUALIFICACIONS 
 
  •    En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions. 
 
AVALUACIÓ ÚNICA 
 
  • Consistirà en una prova escrita de síntesi realitzada a l’aula (40% de la nota) i en l’entrega, en la mateixa data, d’una ressenya sobreun dels temes de l’assignatura (20%) i d’un treball escrit (40% de la nota). 

Bibliografia

Bibliografia essencial:

Clavería, Gloria y Dolors Poch, coords. (2010), Al otro lado del espejo. Comentario lingüístico de textos literarios, Barcelona, Ariel.

 

Bibliografia general:

Jakobson, Roman (1975 [1960]): “Lingüística y Poética”, en Ensayos de lingüística general, Barcelona, Seix y Barral, pp. 347-396.

López Grigera, Luisa (1994): La retórica en la España del Siglo de Oro: teoría y práctica, Salamanca, Universidad de Salamanca.

Mortara Garavelli, Bice (1992): Manual de retórica, Barcelona, Cátedra.

Pozuelo, José María (1988): Teoría del lenguaje literario, Madrid, Cátedra (numerosas ediciones posteriores).

Segre, Cesare (1985): Principios de análisis del texto literario, Barcelona, Crítica (traducción de 1985).

Vega Ramos, María José (1992): El secreto artificio: maronolatría y tradición pontaniana en la poética del Renacimiento, Madrid, CSIC.


Programari

No es requereix programari especialitzat


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt
(TE) Teoria 1 Espanyol segon quadrimestre matí-mixt