Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | OB | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que l'alumne/a ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquest motiu, els errors ortogràfics i d'expressió que pugui cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Es considera que l'alumne/a coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el/la professor/a de l'assignatura.
L'assignatura “Comentario lingüístico de textos literarios” s'integra en el conjunt de la matèria Comentario de textos, que forma part dels crèdits de formació obligatòria del Grau en Llengua i Literatura Espanyoles, i que l'alumne/a cursa juntament amb altres assignatures de llengua i de literatura espanyoles.
Entre els objectius formatius bàsics es pretén que l'alumne/a adquireixi un domini de les tècniques i dels mètodes del comentari lingüístic i que sigui capaç d'analitzar un text literari tant des del punt de vista sincrònic com diacrònic. D'altra banda, l'alumne/a exercitarà les competències específiques adquirides en la realització de discursos relacionats amb l'àmbit de la literatura espanyola, valent-se dels mètodes, dels conceptes i de les teories literàries adquirides.
1. Problemes de delimitació de la llengua literària. Principals aproximacions teòriques. La importància de la forma del llenguatge. La retòrica i la llengua literària.
2. La llengua literària: oralitat i escriptura. La literatura oral. La literatura escrita: característiques del text literari escrit. L’estructura del llibre.
3. L’estructura textual. La Retòrica. Retòrica i Literatura. L’organització del text. Macroestructura i microestructura. L’epístola. El sermó. La construcció d’una veu pròpia: dones i escriptura en els Segles d’Or.
4. Els recursos lingüístics de la llengua literària (1): Fonètica i Fonologia. Funció del so en l’obra literària. Delimitació entre prosa i vers. La prosa mètrica. Els problemes teòrics i històrics de la rima.
5. Els recursos lingüístics de la llengua literària (2): Lèxic i Morfologia. La formació de les paraules. Arcaismes i neologismes. La caracterització: l’expansió de substantius i verbs. L’adjectiu: tipus i distribució.
6. Els recursos lingüístics de la llengua literària (3): La sintaxi. Sintaxi i estil. L’estructura de la frase en funció del caràcter del text.
7. Els recursos lingüístics de la llengua literària (4): La pragmàtica. Dictum i modalitat. Las marques formals de la modalitat. Els actes de parla. L’estructura informativa de l’oració. Les nocions de tema i rema. La focalització. Formes sintàctiques de relleu.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòrico-pràctiques | 50 | 2 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 21 | 0,84 | 5, 8, 9, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de proves i treballs | 71,5 | 2,86 | 1, 2, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
L’aprenentatge d’aquesta assignatura per part de l’alumne/a es distribueix de la manera següent:
• Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professorat, en aquestes sessions es combinarà l’explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos.
• Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professorat dedicades a la correcció i al comentari de problemes en els diferents nivell d’anàlisi lingüístic.
• Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l’estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
• Activitats d’avaluació (5%). L’avaluació de l’assignatura es durà a terme mitjançant proves escrites.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prova pràctica I (Comentari lingüístic a l'aula) | 40% | 3 | 0,12 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
Prova pràctica II (Comentari lingüístic a l'aula) | 40% | 3 | 0,12 | 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12 |
Treball escrit (comentari lingüístic amb consulta de materials de referència) | 20% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Els/les alumnes seran avaluats/des mitjançant:
En el procés d’avaluació es prendrà en consideració:
Bibliografia essencial:
Clavería, Gloria y Dolors Poch, coords. (2010), Al otro lado del espejo. Comentario lingüístico de textos literarios, Barcelona, Ariel.
Bibliografia general:
Jakobson, Roman (1975 [1960]): “Lingüística y Poética”, en Ensayos de lingüística general, Barcelona, Seix y Barral, pp. 347-396.
López Grigera, Luisa (1994): La retórica en la España del Siglo de Oro: teoría y práctica, Salamanca, Universidad de Salamanca.
Mortara Garavelli, Bice (1992): Manual de retórica, Barcelona, Cátedra.
Pozuelo, José María (1988): Teoría del lenguaje literario, Madrid, Cátedra (numerosas ediciones posteriores).
Segre, Cesare (1985): Principios de análisis del texto literario, Barcelona, Crítica (traducción de 1985).
Vega Ramos, María José (1992): El secreto artificio: maronolatría y tradición pontaniana en la poética del Renacimiento, Madrid, CSIC.
No es requereix programari especialitzat
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |