Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | FB | 1 |
2504211 Llengua i Literatura Espanyoles | FB | 1 |
2504386 Estudis d'Anglès i Espanyol | FB | 1 |
2504388 Estudis de Català i Espanyol | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta assignatura requereix un domini de l’expressió oral i escrita de l’espanyol equiparable al que s’obté al finalitzar el batxillerat. Es considera imprescindible una correcta expressió oral i escrita de l’idioma i, en conseqüència, els errors d’ortografia i redacció comportaran un descompte de punts en l’avaluació.
Òbviament, totes les activitats, pràctiques i treballs hauran de ser originals. El plagi total o parcial, és a dir, la presentació de material no original com a propi, no està permès. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, aquest acte d’avaluació es qualificarà amb 0, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
“Literatura medieval i del Segle d'Or” forma part dels 60 crèdits de formació bàsica del primer curs del Grau de Llengua i Literatura espanyoles.
Entre els objectius formatius bàsics, es pretén que l’estudiant adquireixi un coneixement sòlid i ampli sobre les etapes de la literatura espanyola, la seva periodització, el desenvolupament dels principals gèneres i les obres dels principals autors a través de l’atenta lectura dels textos literaris seleccionats. Alhora, l’alumne exercitarà les seves competències específiques en la realització de discursos, tant orals com escrits, relacionats amb l’àmbit de la literatura espanyola, en els quals utilitzarà els mètodes, teories i conceptes estudiats.
L’assignatura vol oferir una visió panoràmica de la literatura espanyola des dels seus orígens fins al segle XVII. El professorat posarà especial atenció en la descripció i el desenvolupament de les principals etapes de la literatura i de les seves corrents literàries i estètiques, prenent com a suport la lectura, el comentari i l’anàlisi d’alguns dels textos fonamentals d’aquestes etapes, períodes, moviments i tendències.
1. La literatura espanyola des dels seus orígens fins al segle XV
1.1. Introducció: llatí i castellà, transmissió oral i transmissió escrita, manuscrits i textos impresos
1.2. La poesia medieval
1.2.1. Poesia lírica
1.2.2. Poesia narrativa: les cançons de gesta i el Cantar de mio Cid
1.2.3. Poesia narrativa: el romancero viejo
1.2.4. Poesia culta: mester de clerecía i poseía de cancionero
1.3. La prosa medieval
1.3.1. Cròniques i prosa doctrinal
1.3.2. Contes i exempla
1.3.3. La Celestina
1.4. El teatre medieval
1.4.1. El Auto de los Reyes Magos
1.4.2. Altres obres del teatre medieval
2. La literatura espanyola del Renaixement i el Barroc
2.1. Poesia
2.1.1. Poesia renaixentista: Garcilaso de la Vega, Fray Luis de León, San Juan de la Cruz
2.1.2. Poesia barroca: Lope de Vega, Góngora i Quevedo
2.2. Prosa
2.2.1. Novel·la pastoril, llibres de cavalleria, novel·la sentimental i altres subgèneres
2.2.2. El Lazarillo i la novel·la picaresca
2.2.3. Cervantes i el Quijote
2.3. Teatre
2.3.1. El teatre abans de Lope de Vega
2.3.2. Lope de Vega: el Arte nuevo de hacer comedias
2.3.3. Calderón de la Barca
Lectures obligatòries
«Antología de literatura medieval» (facilitada pel professorat)
Fernando de Rojas, La Celestina
«Antología de la poesía del Siglo de Oro» (facilitada pel professorat)
Miguel de Cervantes, Don Quijote
Lope de Vega, El caballero de Olmedo
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Actividats dirigides | 50 | 2 | 1, 2, 3, 6, 9, 10, 11, 14, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats supervisades | 15 | 0,6 | 1, 4, 5, 7, 9, 11, 13, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball autònom | 73 | 2,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
L’aprenentatge d’aquesta assignatura es distribueix de la següent manera:
- Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en els quals es combinarà l’explicació teòrica amb el comentari col·lectiu de textos.
- Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d’anàlisi literari.
- Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l’estudi personal com a la realització de recensions, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ejercicio escrit | 30% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Exàmens | 70% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 11, 13, 14, 15, 16 |
Per aprovar l’assignatura, l'alumnat hauran d’assolir un coneixement de la matèria semblant al que exposen els manuals de referència. Així mateix, és indispensable que realitzin les lectures obligatòries.
Els coneixements s'avaluaran mitjançant dos exàmens parcials i un exercici escrit.
El conjunt del dos exàmens representarà un 70% de la nota final, donat que cada examen parcial equivaldrà a un 35% de la nota.
L'exercici escrit (a especificar pel professor) tindrà un pes del 30% en la nota final.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions.
L'alumnat que, una vegada feta la mitjana de les proves, no obtinguin una nota igual o superior a 5 podran presentar-se a recuperació, sempre que compleixin els següents requisits:
a) Haver-se presentat a totes les proves avaluables.
b) Haver aprovat un dels dos exàmens parcials.
c) Haver obtingut, com a mínim, un 3’5 de mitjana en el conjunt de les proves.
La recuperació consistirà en un examen de la matèria suspesa. La nota de l’examen de recuperació suposarà el 35% de la qualificació final, substituirà la nota de l'examen suspès i tornarà a fer mitjana amb la nota de l'exercici escrit i de l'examen aprovat.
L'exercici escrit per escrit queda exclòs de recuperació. S'haurà d'entregar el dia que acordi el docent, i aquesta data serà entre el primer i el segon parcial.
La revisió de les proves es realitzarà en una entrevista concertada amb el docent.
L'alumne o alumna rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més de 1/3 de les activitats d’avaluació.
Si l'alumne o alumna realitza qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0. Si l’estudiant realitza qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En el cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Avaluació única
L'avaluació única de l'assignatura consistirà en tres proves: un examen de desenvolupament de conceptes teòrics (40%), un examen de preguntes curtes (30%) y un comentari de text (30%). Es podran presentar a la recuperació aquells alumnes que hagin suspès una de les tres proves. La recuperació consistirà en una prova equivalent a la suspesa i suposarà el mateix percentatge de la nota final (30 o 40%). La revisió de les proves es realitzarà en una entrevista concertada amb el docent.
Lectures obligatòries
«Antología de literatura española medieval», facilitada pel professorat al Campus Virtual.
ROJAS, Fernando de, La Celestina, ed. Bienvenido Morros, Vicens Vives, Barcelona, 1996.
--------, --------, ed. Francisco Rico y otros, Galaxia Gutenberg-RAE, Barcelona, 2011.
«Antología de literatura española del Siglo de Oro», facilitada pel professorat al Campus Virtual.
CERVANTES, Miguel de, Don Quijote de la Mancha, ed. Francisco Rico, Alfaguara, Madrid, 2015.
--------, --------, ed. Alberto Blecua, Espasa-Calpe, Madrid, 2008.
--------, --------, ed. Silvia Iriso y Gonzalo Pontón, Vicens Vives, Barcelona, 2015 y 2017, 2 vols.
VEGA, Lope de, El caballero de Olmedo, ed. Francisco Rico, Cátedra, Madrid, 1999.
Manuals i altres llibres de consulta
DEYERMOND, Alan, Historia de la literatura española, I, La edad Media, I, Ariel, Barcelona, 1973.
———, La Edad Media, Tomo 1 de la Historia de la literatura española dirigida por Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1980.
———, La Edad Media. Primer suplemento, Tomo 1/1 de la Historia de la literatura española dirigida por Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1991.
EGIDO, Aurora, W. Siglos de Oro: Barroco, Tomo 3/1 de la Historia y crítica de la literatura española, Crítica, Barcelona, 1992.
JONES, Royston Oscar, Historia de la literatura española, 2, Siglo de Oro: prosa y poesía, Ariel, Barcelona, 1974.
LACARRA,Mª Jesús, y Juan Manuel CACHO BLECUA, Entre oralidad y escritura. La Edad Media, Crítica, Barcelona, 2011.
LÓPEZ ESTRADA, Francisco, Siglos de Oro. Renacimiento, Tomo 2 de la Historia y crítica de la literatura española dirigida por Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1980.
———, Siglos de Oro. Renacimiento, Tomo 2/1 de la Historia de la literatura española dirigida por Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1991.
PÉREZ PRIEGO, Miguel Ángel, Literatura española medieval (el siglo XV), Editorial Universitaria Ramón Areces, Madrid, 2013.
RUIZ PÉREZ, Pedro, Manual de estudios literarios de los Siglos de Oro, Castalia, Madrid, 2003.
———, El siglo del “Arte nuevo”, Crítica, Barcelona, 2010.
VÀRVARO, Alberto, Literatura románica de la Edad Media. Estructuras y formas, Ariel, Barcelona, 1983.
WARDROPPER, Bruce W., Siglos de Oro: Barroco, Tomo 3 de la Historia y crítica de la literatura española dirigida por Francisco Rico, Crítica, Barcelona, 1983.
WILSON, Edward. M., y Duncan MOIR, Historia de la literatura española, 3: Siglo de Oro: teatro, Ariel, Barcelona, 1974.
www.cervantesvirtual.com/
No és necessari cap programari particular
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(PAUL) Pràctiques d'aula | 3 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 2 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 3 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |