Logo UAB

Treball de Final de Grau

Codi: 106278 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504235 Ciència, Tecnologia i Humanitats OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Francesc Xavier Roque Rodriguez
Correu electrònic:
xavier.roque@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Haver superat com a mínim dos terços parts del pla d'estudis, és a dir, 160 crèdits, i tots els crèdits del primer curs.


Objectius

1. Elaborar de manera autònoma, sota la supervisió d'una tutora o d’un tutor, un treball acadèmic en l'àmbit del grau.
2. Reunir i interpretar informació relacionada amb l’objecte d’estudi.
3. Desenvolupar raonaments sòlids, ben justificats, sobre l’objecte d’estudi triat.
4. Lliurar un treball escrit que mostri la capacitat per a integrar els coneixements i les capacitats adquirits en el Grau, i fer-ne la presentació oral. 


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Demostrar capacitat d'organització i planificació, que permeti l'adaptació a problemes o situacions noves.
  • Desenvolupar i comunicar oralment i per escrit els objectius i resultats de projectes de recerca sobre ciència, tecnologia i societat utilitzant tècniques de gestió de la informació científica.
  • Elaborar i avaluar projectes interdisciplinaris que integrin el coneixement científic, tecnològic i humanístic i fo­men­tin la participació ciutadana en qüestions rela­cio­na­des amb la ciència i la tecnologia en societat.
  • Identificar les diverses concepcions filosòfiques, ètiques i sociològiques sobre la ciència i la tecnologia i reconèixer-ne l'evolució al llarg de la història.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer la dimensió política, social i cultural del desenvolupament de la ciència i la tecnologia en les diferents etapes històriques.
  • Utilitzar de manera crítica les eines digitals i interpretar fonts documentals específiques.

Resultats d'aprenentatge

  1. Abordar l'anàlisi d'aspectes concrets de la dimensió filosòfica i ètica de la ciència i la tecnologia.
  2. Abordar l'anàlisi d'aspectes concrets de la relació entre ciència i societat.
  3. Aplicar els coneixements generals adquirits al llarg del grau i els específics relacionats amb l'àrea del projecte desenvolupat.
  4. Argumentar amb precisió la rellevància de la dimensió social i humanista per a la comprensió dels reptes de la ciència.
  5. Defensar oralment els resultats d'un treball davant d'un tribunal expert.
  6. Definir amb precisió les hipòtesis i els objectius d'un projecte en l'àmbit d'estudi de les ciències i les humanitats.
  7. Demostrar habilitats per conjugar la recerca i generació de coneixements amb la solució dels problemes que són de competència pròpia, a través d'un sentit ètic i social.
  8. Descompondre el problema general en tasques més senzilles i realitzables.
  9. Establir un pla de treball que satisfaci els objectius del projecte.
  10. Exposar els propis resultats en públic davant d'una comissió especialitzada mostrant un ús correcte de les llengües del grau.
  11. Expressar-se utilitzant les convencions pròpies d'un treball acadèmic.
  12. Identificar els criteris que permetran avaluar la validesa de les solucions proposades.
  13. Integrar elements de les diferents àrees de coneixement del grau per analitzar una situació i proposar actuacions o solucions.
  14. Saber aprenendre autònomament i autodirigir-se en les activitats d'aprenentatge després de rebre instruccions específiques generals.
  15. Tenir capacitat d'autoavaluació.
  16. Valorar la fiabilitat de les fonts, seleccionar dades rellevants i contrastar la informació.

Continguts

El Treball Final de Grau (TFG) ha de permetre l’avaluació global i sintètica de les competències específiques i transversals associades al títol.
El TFG ha de ser un treball acadèmic que excepcionalment podrà implicar l’ús d’eines bàsiques de recerca.
El TFG podrà consistir en l’elaboració d’un projecte de comunicació o transferència o en l’anàlisi d’una qüestiódins l'àmbit del Grau.
El TFG es podrà redactar en català, castellà o anglès.

Requisits formals de l’assaig
El treball tindrà una extensió de 20 a 30 pàgines (2100 caràcters/pàgina) en format DINA 4, sense incloure la bibliografia i la informació complementària (imatges, gràfics, annexos, etc.). Se seguirà el model disponible en l’aplicació de Treball de Fi d’Estudis.

Requisits formals de la presentació
L'exposició oral tindrà una durada total de 30 minuts. El/la estudiant disposarà de 15 minuts per a exposar el Treball, i de 5 minuts per a respondre a les preguntes que li puguin formular les persones avaluadores.
Durant la presentació el/la estudiant haurà d'explicar, com a mínim, el plantejament i els objectius del treball, la metodologia i les fonts o materials utilitzats, els resultats obtinguts i les conclusions a les quals ha arribat.

En tot allò que no especifiqui la Guia, el TFG seguirá el Protocol de l’Assignatura “Treball Final de Grau” de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presentació i orientació inicials 1 0,04 3, 9
Tipus: Supervisades      
Tutories 6 0,24 16, 15, 8, 9, 12, 13, 6
Tipus: Autònomes      
Elaboració del treball i la presentació 142,5 5,7 2, 1, 3, 16, 7, 14, 11, 12, 13, 5, 4, 10

Aquesta assignatura es fa individualment sota la direcció d'un tutor/a. L’assignatura consta d’una coordinació comuna a les tres universitats, assignada a un membre del professorat de la UAB, i d'una persona responsable en cadascun dels altres dos centres.

Correspon a l’estudiant de fer la cerca, recopilació i sistematització de documentació; l’anàlisi crítica del material recopilat; l’articulació, sistematització i exposició dels resultats de l'anàlisi; la realització de les tutories previstes; la planificació, estructuració i redacció del treball escrit; el lliurament dels esborranys previstos; i la revisió d'estil, revisió ortotipogràfica, ús correcte de les cites i les referències bibliogràfiques.

Correspon al tutor/a de guiar, supervisar i corregir l'elaboració del TFG en les seves diverses etapes, tot fent els suggeriments oportuns pel que fa a metodologia, l’estructura, la bibliografia i qualsevol altre aspecte susceptible de supervisió i correcció; i d’avaluar el treball.

Correspon al coordinador/a general de l'assignatura l’elaboració de la guia docent, la gestió dels espais o eines virtuals (SIA <http://sia.uab.cat> en les fases inicial i final; espai virtual TFE <http://tfe.uab.cat> en el procés de seguiment); i d’informar l’alumnat i el professorat de les tasques de seguiment que han de dur a terme. 

L'assignació de tutor i tema es podrà fer de dues maneres:
1) Proposta presentada per l'alumne. L’alumne podrà proposar un tema per al seu TFG d’acord amb un professor/a del grau disposat a acollir la idea. En aquest cas el tutor/a la introduirà a Sigma com a "Proposta de l'alumne/a" i quedarà assignada a aquell/a estudiant.
2) Proposta presentada pel tutor/a. Els possibles tutors/res podran proposar temes a través de Sigma com a "Proposta del docent". Aquestes propostes seran publicades a Sigma per tal que els alumnes puguin preinscriure'sa aquelles que siguin del seu interès. Cada alumne/a haurà de fer una selecció prioritzada de propostes. L'assignació serà automàtica d'acord amb aquesta selecció.

Quan hi hagi més d'un candidat per a una proposta, el sistema recorrerà a la nota mitjana de l'expedient de l'alumne/a com a criteri d'adscripció. En casos excepcionals (error en l'assignació, canvi de matrícula, impossibilitat de fer el treball a distància, etc.) i degudament motivats, l'alumne podrà renunciar al TFG que li ha estat assignat; l'acceptació o no de la renúncia correspondrà al coordinador de l'assignatura, que haurà de considerar o no justificats els motius exposats per l'alumne.

L'alumne que renunciï formalment a la proposta de TFG o que no hagi fet la preinscripció entrarà, segons el calendari previst, en una segona fase d'assignacions que es desenvoluparà d'acord amb els criteris que consideri oportuns el coordinador de l'assignatura atenent als interessos de l'estudiant i al perfil dels tutors disponibles. S'entén que els alumnes que no presentin el document de renúncia accepten la proposta de TFG que els ha estat assignada. 

Totes les propostes hauran d'incloure un títol, un resum de 5 a 10 línies, i 5 paraules clau.

Calendari
Calendari adaptat al primer curs que s’impartirà l’assignatura. Les dates es precisaran a través de l’eina Treball de Fi d’Estudis.
Setembre-octubre: publicació de la llista de possibles temes i tutors i elaboració de propostes per part de l’alumnat
Novembre-desembre: assignació de temes i tutors/res.
Gener-maig: elaboració del treballamb la supervisió del tutor/a. Cada tutor/a establirà un calendari de seguiment i aportarà evidències de les tutories a l’eina TFE.
Juny-juliol: lliurament i presentació del treball.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Valoració de l'assaig pel tutor/a 40% 0 0 2, 1, 3, 16, 15, 8, 7, 14, 9, 11, 12, 13, 6, 4
Valoració de l'assaig per un tribunal de dos membres 30% 0 0 2, 1, 3, 16, 7, 11, 12, 13, 4
Valoració de la presentació per un tribunal de dos membres 30% 0,5 0,02 15, 11, 13, 5, 4, 10

El TFG s’avaluarà d’acord amb els següents percentatges:
40% valoració de l'assaig pel tutor/a;
30% valoració de l'assaig pel tribunal de la presentació oral;
30% valoració de la presentació oral per un tribunal de dos membres.

L'avaluació de l'assaig pondedarà els següents aspectes:
70% contingut: claredat, concreció i interès acadèmic dels objectius, la introducció, el desenvolupament argumental, les conclusions i la bibliografia;
30% forma: resum, índex i numeració de pàgines; estructura; correcció ortotipogràfica; citacions i referències; bibliografia.

L'avaluació de la presentació oral ponderarà els següents aspectes:
70% contingut: claredat i concreció de la presentació; correspondència amb els continguts del treball; adequació de la resposta a les preguntes, si escau;
30% forma: eficàcia i adequació dels recursos expositius.

El TFG es presentarà a la universitat on l'alumne o l'alumna hagi cursat més assignatures optatives, o a la universitat de preinscripció en el cas que completi el TFG durant una estada d'intercanvi. Hi podrà haver un tribunal únic per la UC3M i la UAM.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.


Bibliografia

El Servei de Biblioteques de la UAB ofereix nombrosos recursos per fer el TFG:
Com fer el TFG?
La bibliografia específica l’elaborarà l’estudiant/a amb la supervisió del tutor/a.


Programari

No hi ha programari específic de l'assignatura.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.