Aquesta versió de la guia docent és provisional fins que no finalitzi el període d’edició de les guies del nou curs.

Logo UAB

Treball de Final de Grau

Codi: 106208 Crèdits: 12
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics OB 4

Professor/a de contacte

Nom:
Javier Rodrigo Sanchez
Correu electrònic:
javier.rodrigo@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L’alumnat pot matricular-se del seu Treball de Fi de Grau (TFG) un cop superats 160 crèdits; dels quals, obligatòriament, tots els corresponents al primer curs. Tanmateix, es recomana matricular-lo durant l'últim any d'estudis del Grau.


Objectius

El TFG és un treball que ha de permetre una avaluació global i sintètica de les competències específiques i transversals associades a la titulació. L'objectiu principal, segons la memòria del grau d'Història, POlítica i Economia Contemporànies, és la realització d'un treball de síntesi bibliogràfica (en format d'estat de la qüestió o d'assaig) o d'un treball sobre material documental, entorn de qualsevol de les matèries del grau.
  
El professorat tutoritzarà el treball i orientarà a l'alumnat durant el procés d'elaboració. Els treballs hauran de tenir un caràcter original i es realitzaran de manera individual. L'alumnat haurà de demostrar que ha aconseguit les competències i de ser capaç d'aplicar els resultats d'aprenentatge bàsics adquirits durant la seva formació acadèmica en la Facultat (raonament crític, comunicació escrita i oral efectiva, alt grau d'autonomia en la recerca documental, bibliogràfica i de dades, i en l'elaboració, argumentació i defensa del TFG, etc.).

Competències

  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Diferenciar i analitzar el tipus de relacions que s'han establert en el segle passat entre els diversos agents socials, polítics i econòmics tant en marcs nacionals com regionals i internacionals.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  • Identificar els principis analítics fonamentals en economia internacional, la globalització dels mercats i els processos d'integració econòmica.
  • Integrar els coneixements d'índole històrica, política i econòmica en la cerca de propostes de solucions globals per resoldre problemes del món actual.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer els fonaments bàsics de l'anàlisi econòmica, tant des d'una perspectiva microeconòmica com a macroeconòmica.
  • Reconèixer i contextualitzar textos referents a la història contemporània recent.
  • Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i modelitzar dinàmiques econòmiques a partir d'instruments metodològics d'anàlisi qualitativa i quantitativa.
  2. Consultar de manera autònoma les fonts d'informació oportunes per donar suport quantitatiu al contingut del tema d'anàlisi seleccionat.
  3. Consultar i ressenyar de manera sistemàtica diferents fonts d'informació sobre les interrelacions entre els diversos agents socials, polítics i econòmics a diferents escales territorials.
  4. Consultar, comparar, analitzar i interpretar de manera autònoma textos de la història més recent (a partir de la segona meitat del segle XX).
  5. Elaborar propostes hipotètiques de solució a problemes que requereixin coneixements interdisciplinaris historicopoliticoeconòmics.
  6. Elaborar un treball original que suposi una contribució al coneixement de fenòmens polítics, econòmics i socials actuals.
  7. Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  8. Gestionar i aplicar dades a la resolució de problemes.
  9. Mostrar una motivació per la qualitat de la feina feta i una sensibilitat per les seves conseqüències en el medi ambient i en la societat.
  10. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en un àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.
  11. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  12. Que els estudiants puguin transmetre información idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
  13. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  14. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  15. Treballar de manera cooperativa en equips multidisciplinaris i multiculturals implementant nous projectes.

Continguts

El TFG és un treball que ha de permetre una avaluació global i sintètica de les competències específiques i transversals associades a cada títol.

El TFG consisteix en:

-       L’elaboració i presentació d’un tema que permeti una avaluació global i sintètica de les competències bàsiques i generals associades al grau d’HPEC

-       La recerca de documentació, bibliografia, amb la selecció i anàlisi crítica de la literatura específica del tema escollit

-       El plantejament i redacció del marc teòric, hipòtesis i conclusions

-       El compliment del calendari de tutories

-       La presentació escrita i oral del treball i del pòster

Calendari

Maig. Primera quinzena. El títol organitzarà una sessió informativa per tal d’explicar a l’alumnat de 3r curs les especificitats i el procediment d’assignació, seguiment i avaluació dels TFG

Setembre. Segona quinzena. La coordinació farà difusió d’una llista orientativa de temes (i, si escau, dels tutors/res) a través del CV i de la fitxa del grau editada a la pàgina web

Octubre. Primera quinzena. L’alumnat sol·licitarà formalment el tema, d’acord amb la llista publicada o, si escau, a proposta pròpia. La sol·licitud es farà mitjançant un imprès comú, per tal que en quedi constància amb vista als processos d’acreditació

Novembre. Primera quinzena. La coordinació dels TFG farà pública l’assignació del tema i del tutor/a.

Criteris d’assignació o de tria de tema i de tutor/a

La coordinació de TFG, juntament amb la comissió de docència d’HPEC, establirà una sèrie d’eixos temàtics transversals i potencialment comuns per a tot l’alumnat i professorat:

-       Política i economia en el temps present

-       Drets humans, migracions/refugiats, minories

-       Governabilitat i contrapoders

-       Democràcies, dictadures, autoritarismes, populismes

-       Radicalismes polítics, narratives extremistes

-       Globalització, estat del benestar, crisis, emergència climàtica

-       Identitats en conflicte i perspectives de gènere

-       Guerra, violència, colonialisme, descolonització

-       1 per curs a petició de professorat / alumnat en Comissió de docència

 A partir d’aquests eixos, es demanarà al professorat del Grau la identificació d’una sèrie de temes-àmbits-marcs geogràfics/cronològics per a tutorització, i el número de TFGs potencialment tutoritzables segons la seva càrrega docent, que es faran públics la segona quinzena de setembre. Aquests temes no hauran de ser els temes definitius: el tema definitiu s’establirà entre l’alumne i el/la tutor/a.

Una vegada publicada la llista al CV, l’alumnat haurà de fer un llistat de 3 professors/es + tema en ordre de preferència, que s’enviarà a coordinació abans del dia 30 de setembre. A partir d’aquesta informació, la coordinació s’encarregarà de fer el matching alumne+professor/a+àmbit durant la primera quinzena d’octubre, tenint en compte tant l’expedient acadèmic de l’alumne com l’opinió del professor/a com a criteris de priorització. Una vegada es faci públic el matching al CV, l’alumnat sol·licitarà formalment el tema. La sol·licitud es farà mitjançant un imprès comú que es signarà en una primera reunió de seguiment, abans del 31 d’octubre. Durant la primera quinzena de novembre la coordinació dels TFG farà pública l’assignació final del tema i del tutor/a.

Seguiment

Es farà un mínim de 4 tutories de seguiment entre tutor/a i alumne, cadascun dels quals tindrà una fita o lliurament específic. Cada tutoria obligatòria o lliurament de feina quedarà registrat en l’aplicatiu habilitat per la UAB, https://tfe.uab.cat/tfe2/

Fites

1. Primera reunió de seguiment (abans del 18 d’octubre): Formulació de la pregunta de recerca, llista de bibliografia a consultar per començar a treballar i cronograma de treball.

2. Lliurament. Segona reunió de seguiment (abans del 29 de novembre):  Presentació de l’evidència 1 (E1). Delimitació de l'objecte d'estudi: presentació de 1) la pregunta de recerca, 2) objectius e hipòtesis, i 3) índex provisional. Total màxim: 3 pàgines. La supervisió farà un retorn per escrit a l’eina de la TFE amb una nota orientativa.

 L’E1 ha d’incloure:

A. Justificació. Capacitat de presentar i justificar el tema escollit. Delimitació del tema, problema i/o pregunta de forma clarai concreta; explicació de la pertinença, interès i actualitat del tema

B. Objectius. Explicitació i claredat en el plantejament dels objectius

C. Hipòtesis o preguntes específiques de recerca. Definició d’hipòtesis o preguntes específiques coherents amb les preguntes i els objectius plantejats

D. Índex. Viabilitat, claredat i adequació de l’índex

E. Puntualitat en el lliurament de l’evidència

3. Tercera reunió de seguiment (abans del 17 de gener): Correcció de l’E1, valoració de la bibliografia consultada, definició del marc teòric i model d'anàlisi i concreció de disseny metodològic.

4. Lliurament. Quarta reunió de seguiment (abans del 14 de març): Presentació de l’evidència 2 (E2). Desenvolupament del treball: Pregunta de recerca, objectius, esborrany marc teòric, disseny, resultats, anàlisi i conclusions. Total màxim: 10 pàgines. La supervisió farà un retorn per escrit a l’eina de la TFE amb una nota orientativa.

 L’E2 ha d’incloure:

A. Estat de la qüestió (treballs de recerca i teòrics). Capacitat de fonamentar teòricament

l’objecte d’estudi, identificant la literatura central respecte el tema seleccionat i els principals temes de debat acadèmic. Estat de la qüestió (treballs aplicats). Capacitat de fonamentar l’objecte d’estudi, contextualitzant (a nivell quantitatiu i qualitatiu) la pertinença de la intervenció.

B. Marc conceptual. Claredat i pertinença en la definició dels conceptes centrals del TFG, tant des del punt de vista teòric com analític.

C. Desenvolupament d’un esquema del treball adequat.

D. Bibliografia i fonts documentals. Ús de bibliografia i fonts documentals adequades.

E. Puntualitat en el lliurament de l’evidència

 

(Nota: A les evidències 1 i 2 es posaran comentaris i una valoració de tipus qualitatiu: Gens Adequat, Millorable, Adequat, Molt Adequat. En tot cas, la nota final no dependrà d’aquestes valoracions orientatives)

 A partir d'aquí, es podran fer (o no) més reunions de seguiment per a resoldre consultes concretes, dubtes que puguin anar sorgint i, especialment, per a l’establiment de les conclusions finals. Abans de la defensa oral del TFG, el professorat haurà de donar pautes a l'alumnat sobre el desenvolupament d'aquest acte, amb recomanacions sobre la millor forma de fer la presentació oral. 

5. Revisió (abans del 16 de maig). Lliurament d’un esborrany final del treball, comentari de supervisió a l’eina. El text no es revisarà de nou abans de l’avaluació.

De cadascuna d’aquestes reunions quedarà constància, mitjançant l’eina. L’assistència de l’alumnat a aquestes quatre reunions mínimes i en les dates establertes és obligatòria. L’incompliment d'aquesta norma implica la no avaluació del TFG.

Lliurament

 El lliurament del treballs es farà mitjançant l’aplicatiu habilitat per la UAB, https://tfe.uab.cat/tfe2/

Presentació oral

Tot TFG comptarà amb una presentació oral. La presentació oral serà de tipus presencial i, excepte en casos molt excepcionals, justificats i validats per la coordinació de TFG, no es podrà fer de manera telemàtica.

La presentació oral es considera un acte obert al públic i tindrà una durada màxima de 30 minuts, dividits entre 15 minuts d’exposició oral de l’alumnat, 10 minuts de comentaris de la comissió avaluadora i 5 minuts de valoració per part de la comissió. La presentació consistirà en la presentació del propi treball fent servir, com a mínim, el suport del pòster.

En aquesta presentació s’avaluaran les capacitats oratòries de l’alumnat, les seves capacitats de síntesi, l’adequació als temps prescrits i la qualitat del pòster presentat (en termes de contingut i qualitat estètica), les habilitats en el torn de preguntes.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Preparació pràctica (poster, summary, presentació oral) 20 0,8 2, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 15
Tutories 10 0,4 5, 8, 10, 11, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Elaboració de l'Assaig escrit 240 9,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14
Elaboració de l'Executive summary 10 0,4 7, 11, 12
Tipus: Autònomes      
Elaboració Poster 20 0,8 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 14

El TFG ha de ser un treball fonamentalment acadèmic, no pas un treball de recerca en el sentit estricte, caràcter reservat per al TFM. De forma excepcional i mai de forma generalitzada les titulacions podran proposar alguns temes que suposin la iniciació al maneig de les eines bàsiques de la recerca (metodològiques, status quaestionis, etc.).

 El producte final del TFG en HPEC consistirà en tres documents:

-       Assaig escrit

-       Resum executiu (800 paraules)

-       Pòster

Assaig escrit

El format habitual del TFG serà l’assaig escrit. HPEC, en funció de la seva especificitat, pot contemplar altres formats (artefactes culturals, suport àudio, suport vídeo, etc.). En aquest darrer cas, caldrà acompanyar aquests formats amb una presentació escrita.

El cos del treball ocuparà una extensió d’entre 30 i 40 pàgines (2100 caràcters / pàgina), descomptats els capítols d’agraïments, motivació i bibliografia, així com la informació complementària (imatges, gràfics, etc.). Es dividirà en: títol, índex, resums (un en la llengua de redacció del TFG i l'altre en anglès) i cinc paraules claus (en la llengua de redacció del TFG i en anglès), text general, notes, bibliografia, annexos amb mapes, il·lustracions o documentació. Les extensions mínimes i màximes han de respectar-se exactament per part de l'alumnat i no complir-les implica la no avaluació del TFG.

La tipografia que s’ha d’utilitzar obligatòriament és Times New Roman (mida 12 al text i 10 a les notes al peu o finals) amb interlineat 1,5 punts. El professorat podrà orientar sobre criteris de citació de fonts documentals o filològiques més específics. La bibliografia i les notes s'han de referenciar obligatòriament segons les directrius disponibles al Servei de Biblioteques de la UAB.

Resum executiu (800 paraules)

Amb el lliurament del TFG, es lliurarà també un document breu o resum executiu de 800 paraules que estarà a disposició de la comissió avaluadora per tal de poder valorar els continguts del treball i la seva adequació als objectius del TFG.

Pòster

A més, HPEC estableix un format addicional de treball, el pòster. El dia de l’exposició dels TFGs, l’alumnat haurà de fer una presentació oral de 15 minuts, recolzada en la projecció digital del pòster que sintetitza el seu TFG i exposar-ne els continguts. No es requereix que porti el pòster imprès.

(Nota sobre llenguatge)

Es recomana que, donat el fet de què el grau és majoritàriament en anglès, tots el documents dels TFGs d’HPEC siguin elaborats en aquesta llengua, i que també es faci servir l’anglès en l’exposició oral. Com a excepció, el TFG podrà estar escrit en qualsevol llengua amb presència en els estudis de la Facultat (alemany, anglès, castellà, català, èuscar, francès, gallec, italià, romanès i portuguès), sempre que s’asseguri la presència de suficient professorat lingüísticament competent per tutoritzar-lo i avaluar-lo.

En tots els documents, l’alumnat tindrà en compte les directrius de l’Observatori d’Igualtat de la Universitat Autònoma de Barcelona sobre la perspectiva de gènere en la recerca i l’ús de llenguatge inclusiu.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Contingut del treball 60% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Presentació oral pública del TFG 30% 0 0 2, 3, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15

El TFG es defensarà al llarg del mes de juny, en data que s'anunciarà amb la deguda antelació. El pes de l’avaluació es distribuirà entre la part escrita i la part oral. S’atribuirà un 60% a la part escrita i un 40% a la part oral (30% oralitat, 10% pòster). El resultat de l’avaluació es farà públic per part del coordinador/a de TFG en el CV, assenyalant-hi tant la valoració total (sobre 10) com les valoracions parcials.

Un TFG serà qualificat com a “No avaluable” quan, tot i haver complert amb les fites d’avaluació prèvies, no es presenti en temps i forma.

La “Matrícula d’Honor” s’atorgarà com a decisió del professorat de la Comissió de docència, a partir de la regla de concessió d’una MH per cada 20 o fracció de 20 TFGs matriculats per curs acadèmic. En aquesta decisió es tindrà en compte en un 75% la nota del TFG i en un 25% la nota de l’expedient de l’alumne dels dos últims cursos (3r i 4t).

El TFG només té una convocatòria i no pot ser recuperat.

Sobre els avaluadors

La part escrita serà avaluada pel tutor/a. Es podrà (i és recomanable) ponderar aquesta avaluació amb el dictamen d’un segon avaluador, pertanyent o no al grau, a petició del tutor/a. Aquest dictamen (favorable / no favorable a la valoració del tutor/a) s’inclourà com a rúbrica juntament amb la valoració de la part escrita del TFG.

L’exposició oral, el pòster i el resum executiu seran avaluats per una comissió, designada pel coordinador/a dels TFG. Per assegurar l’equitat en l’avaluació dels TFG, la coordinació procurarà que les comissions de l’exposició oral avaluïn les mateixes rúbriques.

En el cas d’HPEC, cada curs es crearan un número suficient de comissions, distribuïdes per àmbits temàtics, per garantir la correcta avaluació de la part oral del TFG. Segons el protocol de TFG de la Facultat de Lletres, s’estableix que els tribunals hauran de comptar amb dos membres docents, cap dels membres del tribunal pot ser el/la tutor/a, i es recomana que, com a mínim, un dels dos membres de tribunal de TFG sigui el mateix per a 5 TFG seguits, per tal que es pugui avaluar de manera més objectiva.

Les comissions es composaran de 2 membres del professorat del grau, en la mesura del possible de diferents Facultats, agrupats/des pels vincles temàtics assenyalats en el punt relatiu a l’assignació. Cadascuna de les comissions valorarà la part oral, pòster i resum executiu dels TFG.

Si el professorat en qualsevol moment de l’avaluació d’un treball detecta un plagi, o bé si es detecta amb l’eina antiplagi del CV, es qualificarà el TFG amb un zero, en aplicació del compromís que l’estudiant signa en el moment de la matrícula de respectar les regles sobre l’originalitat dels treballs.

Procés de revisió i de reclamació de qualificacions 

El TFG està sotmès als mateixos processos de revisió ordinària i revisió extraordinària de qualsevol altra assignatura del grau. És per això que s’estableixen unes rúbriques clares per avaluar tant l’exposició escrita com l’exposició oral, s’aixecarà acta del procés de seguiment; i es faran públiques les mancances del treball en la comissió d’avaluació de la part oral.

Certificació del títol del TFG i publicació delsTFG al DDD

A partir del curs 2017/2018 els títols del TFG no s’inclouran en l’expedient acadèmic dels/de les estudiants. Els/les estudiants que ho demanin, podran sol·licitar un certificat a Gestió Acadèmica on consti el títol del TFG. Durant la primera quinzena de juliol, les coordinacions del TFG faran arribar a la GA acadèmica una llista completa amb els noms dels estudiants i els títols dels TFGs presentats de la manera que els sigui indicat des del Deganat.

Es recomana la publicació al Dipòsit Digital de Documents de la UAB de tots els TFG amb una nota final igual o superior a 9. Per tal de poder fer-ne la publicació, l’estudiant haurà de signar i lliurar al coordinador/a de TFG el document de consentiment elaborat per la Biblioteca d’Humanitats.


Bibliografia

BARZUN, Jacques i GRAFF, Henry F.. The Modern Researcher. Philadelphia, 1992.

BOULOGNE, Arlette. Comment rédiger une bibliographie. París, 2004.

CLANCHY, John i BALLARD, Brigid, Cómo se hace un trabajo académico. Guía práctica para estudiantes universitarios, 2a edició. Zaragoza, 2000.

CREME, Phyllis i LEA, Mary L., Escribir en la universidad. Barcelona, 2000.

DÍAZ SÁNCHEZ, María Eugenia i MÁRQUEZ PÉREZ, Aida. A Manual for Writing Research Papers. With a Guide to Using Internet Sources. Salamanca, 2001.

ECO, Umberto, Cómo se hace una tesis. Barcelona, 2007.

Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos:conocimientos y estrategias. Barcelona, 2007.

FERRER, Virginia, CARMONA, Moisés i SORIA, Vanessa (eds.). El Trabajo de Fin de Grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid, 2012.

FRAGNIÈRE, Jean-Pierre. Comment reussir un mémorie. Comment presenter une thèse. Comment rédiger un rapport. París, 1986.

GALLEGO FERNÁNDEZ, Antonio. Ser doctor. Cómo redactar una tesis doctoral. Madrid, 1987.

GONZÁLEZ GARCÍA, Juana, LEÓN MEJÍA, Ana i PEÑALBA SOTORRÍO, Mercedes. Cómo escribir un Trabajo de Fin de Grado. Algunas experiencias y consejos prácticos. Madrid, 2014

Guia didàctica del discurso académico escrito ¿Cómo se escribe una monografía? Madrid, 2001.

Guia práctica para la elaboración de un trabajo científico. Bilbao, 1994.

GUITTON, Jean. El trabajo intelectual.Madrid, 1995.

HARVEY, Gordon. Cómo se citan las fuentes:[guía rápida para estudiantes]. Madrid, 2001.

ICART ISERN, Mª Teresa. Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina. Barcelona, 2001.

LENI-BAYLE, Martine. Écrire une recherche: mémorie ou these. Lyon, 2006.

Les referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índex. Bellaterra, 1994.

LICHTFOUSE, Eric, Rédiger pour être publié! Conseils pratiques pour les scientifiques. Paris, 2010.

MARTÍNEZ DE SOUSA, José. Diccionario de ortografía técnica:normas de metodología y presentación de trabajos científicos. Bibliológicos y tipográficos. Salamanca, 1987.

OLINA VILLAR, Juan José. Cómo hacer un trabajo final de carrera para los estudios de grado. Barcelona, 2010.

MORFAUX, Louis-Marie i PRÉVOST, Roger, Résumé & synthèse de textes. Méthode et exercices corrigés. París, 2004.

MUÑOZ-ALONSO LÓPEZ, Gemma. Técnicas de investigación en ciencias humanas. Madrid, 2003.

MURRAY, Rowena. Cómo escribir para publicar en revistas académicas. Barcelona, 2006.

ORNA, Elizabeth. Cómo usar la información en trabajos de investigación. Barcelona, 2001.

PHILLIPS, Estele M. La tesis doctoral: cómo escribirla y defenderla. Barcelona, 2008.

RIGO, Antònia i GENESCÀ, Gabriel, Tesis i treballs. Aspectes formals. Vic, 2000.

RIQUELME, Jesucristo. Canon de presentación de trabajos universitarios: modelos académicos y de investigación.Alicante, 2006.

RIVERA-CAMINO, Jaime. Cómo escribir y publicar una tesis doctoral. Madrid, 2014.

ROMANO, David. Elementos ytécnicas del trabajo científico, Barcelona, 1982.

SANCHEZ ASÍN, Antonio i d’altres, Trabajos de fin de grado y de postgrado. Guía práctica para su elaboración. Archidona, 2016.

SÁNCHEZ, Ricardo. Como publicar. Oviedo, 2000.

SANCHO, Jordi. Com escriure i presentar el millor treball acadèmic. Vic, 2014.

SANZ CAMAÑEZ, Porfirio et alii. Cómo se hace un trabajo académico en Historia. Madrid, 2021.

TOLCHINSKI, Liliana (coord.). La escritura académica a través de las disciplinas. Barcelona, 2013.

TOLCHINSKI, Liliana. Tesis, tesinas y otras tesituras. Barcelona, 2002.

TRIGO ARANDA, Vicente. Escribir y presentar trabajos en clase. Madrid, 2002.


Programari

.


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.