Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Els coneixements que resulten d'haver cursat les assignatures "Introducció a l'economia I i II" es a dir, una comprensió dels conceptes bàsics de l'economia i un coneixement dels grans trets de l'evolució de l'economia mundial i les relacions internacionals.
Els principals objectius d'aquesta assignatura són:
- Adquirir coneixements sobre l'estructura i composició dels fluxos d'intercanvi actuals i la seva evolució històrica,
- Adquirir instruments analítics per a poder proporcionar indicadors pertinents i així interpretar la implicació politicoeconòmica dels fluxos internacionals d'intercanvi i, en general, el procés de globalització,
- Identificar les condicions d'internacionalització de les empreses i dels seus processos productius: cadenes de valors, outsourcing, offshoring,
- Reconèixer i interpretar les polítiques canviàries dels bancs centrals i la seva acció sobre la intensitat i direcció dels fluxos d'intercanvi i les relacions comercials,
- Adquirir coneixements sobre els sistemes de pagament internacionals vinculats a les polítiques canviàries i el seu paper en les crisis financeres internacionals des de 1945.
Els principals temes d’aquest curs són:
a) Evidència sobre els fluxos de comerç internacional: dades actuals i històriques. Introducció a les diferents eines i indicadors per a identificar patrons comercials. L'estructura dels Comptes Nacionals. Identificació, interpretació i conseqüències econòmiques dels diferents patrons comercials. El procés de Globalització.
b) Els determinants dels patrons comercials: teoria i evidència.
c) La creació d'àrees de lliure intercanvi o unions duaneres: antecedents teòrics i implicacions polítiques. Institucions (FMI, OMC).
d) Mobilitat internacional de factors: MNE i IED. Cadenes de valor. Dimensió de gènere, divisió internacional del treball i migració.
e) El mercat de divises i els tipus de canvi: conceptes bàsics, tipus i règims de tipus de canvi.
d) Els mercats financers internacionals: les possibles intervencions en el mercat canvis. L'evolució del sistema monetari internacional (El patró oro 1870-1914, Bretton Woods 1944-1971, La crisi del dòlar, La UEM i l'EURO 1971 d'ara endavant). Fluxos de capital i crisi del deute (Mèxic, 1994-1995, Àsia 1997, Rússia, 1998, el Brasil 1999, Turquia 2001, l'Argentina 2001-2002.....). Criptomonedes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i practiques | 45 | 1,8 | 1, 2, 17, 25, 7, 23, 13, 8, 11, 12, 9, 10, 14, 20, 19, 21, 3, 4 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i activitats de seguiment | 25 | 1 | 1, 5, 6, 10, 14, 15, 18, 16, 20, 19, 21, 3, 24, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, estudi del material, recopilacio i tractament infiormacio i dades | 80 | 3,2 | 1, 2, 17, 25, 5, 6, 7, 23, 13, 8, 11, 12, 9, 10, 14, 15, 18, 16, 20, 19, 21, 3, 4, 24, 22 |
Les activitats docents previstes en aquest curs alternaran:
- Classes de teories,
- Classes de pràctiques i seminaris.
Es requerirà també a tothom la realització de tasques d'aprenentatge (individual o en grup) per a l'elaboració d'informes o qualsevol altre tipus de document (per lliurar) per a avaluar el grau d'assimilació dels diferents temes i conceptes tractats en classe.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Altres activitats (assajos, presentacions...) | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 17, 5, 6, 7, 23, 13, 8, 11, 12, 9, 10, 14, 15, 18, 16, 20, 19, 21, 3, 4, 24, 22 |
Examen final | 50% | 0 | 0 | 11, 20, 4 |
Examen parcial | 30% | 0 | 0 | 1, 17, 25, 7, 13, 8, 12, 9, 10, 14, 19, 21, 3 |
Avaluació continuada
L'avaluació continuada de l'aprenentatge (qualificació final) serà la mitjana ponderada de les següents activitats:
- 30% examen parcial que inclou el temari que s'indicará a classe,
- 50% examen final que inclou el temari que s'indicarà a classe
- 20% avaluació intermèdia (assajos, presentacions, preguntes..) tal com el professor indicarà a classe,
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o la professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i la data de revisió de les qualificacions
La qualificació final mínima per aprovar l'assignatura és de 5. La qualificació final és la mitjana ponderada de les puntuacions de les totes les activitats proposades durant el curs.
Si la qualificació global final és inferior a 3.5, l'alumne/a haurà de repetir tot el curs del proper any.
Els/les alumnes amb una qualificació entre 3.5 i menys de 5 podran fer un examen de recuperació. La prova de recuperació consisteix en una síntesi dels continguts de l'assignatura. La Facultat de Lletras fixarà el calendari d'aquest examen. Si l'alumne/a passa l'examen de recuperació (amb nota mínima de 5), l'alumne/a haurá aprovat l'assignatura.
L'alumne/a rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació. Per tant, l'alumne/a que participi a més del 30% d'activitats serà qualificat d'acord amb els resultats d'aquestes activitats, encara que no es presenti a l'examen final.
Avaluació única
La sol·licitud d’avaluació única suposa la renúncia a l’avaluació continuada. Els i les estudiants poden acollir-se a l’avaluació única a través d’un formulari que preparará la Facultat pel curs 2024/25.
Totes proves d’avaluació única es realitzaran el mateix dia de la prova final de l’avaluació continuada d’aquesta assignatura en funció del calendari establert per la Facultat.
Les proves de l’avaluació única i el seu pes a l’avaluació final són:
- 30% examen desenvolupament teòric parts a i b del temari,
- 50% examen desenvolupament teòric parts c, d i e del temari,
- 20% Lliurament d’un assaig i la seva presentació tal com s’indicarà a classe.
La duració estimada total de les proves d’avaluació única serà el voltant de les cinc hores.
Per l’avaluació única s’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
En cas que l’alumne/a realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Referències bàsiques:
Rosella Nicolini (2019): "Tools in Applied Economics" (notes, https://ddd.uab.cat/record/203608)
Thomas Pugel (2019): "International Economics", 16th Edition, McGraw -Hill (versió ebook https://ebookcentral.proquest.com/lib/uab/detail.action?docID=6007400)
Robert Feenstra and Alan Taylor (2020): "International Economics", 5th edition, Worth Publishers.
Altres referències:
Richard Baldwin and Charles Wyplosz (any edition): " Economics of European Integration", McGraw Hill
Paul Krugman, Maurice Obstfeld, and Marc Melitz (any edition): "International Economics", Pearson
Dani Rodrik (2011): "The Globalization Paradox", W.W Norton
Fons de dades
FMI (http://www.imf.org),
World Bank (http://www.worldbank.org),
European Union (http://www.europa.eu.int),
Euro (http://www.euro.eu.int),
World Trade Organization (http://www.wto.org),
OCDE (http://www.oecd.org),
ONU (http://www.un.org),
INE (http://www.ine.es/),
European Central Bank (http://www.ecb.int/home/html/index.en.html)
Altres referències s'indicarán a classe.
Microsoft Excel (o equivalent)
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 50 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 50 | Anglès | segon quadrimestre | tarda |