Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No es pressuposa cap coneixement previ d’Economia.
Cal tenir en compte però que l’ Economia, com camp de coneixement, utilitza intensament els llenguatges numèric, gràfic i algebràic, a més del llenguatge verbal, per identificar i representar relacions quantitatives i de dependència i causalitat entre variables.
L’objectiu de l’assignatura és proporcionar les eines bàsiques desenvolupades fins ara per l'economia com a disciplina de coneixement, en especial la microeconomia, i que permeten analitzar i comprendre bona part de la realitat social actual, així com també qüestions d’organització econòmica persistents a tota societat humana. Algunes de les qüestions que es plantegen són les següents:
Des de quan, i per què, hi ha mercats i diner, i quina és la seva funció? Per què i quan creixen, o, al contrari, tanquen, les empreses? D’on surten els beneficis de les empreses? Què és la productivitat, i per què és important? Què son, i com poden ajudar els mercats de drets d’emissions a la sostenibilitat del planeta? Quines qüestions planteja el Canvi Climàtic? Com es pot mesurar el grau de desigualtat dins d’un país? Quines són les causes de la desigualtat i la pobresa dins d’una societat? Quines implicacions tenen les desigualtats de gènere? Quines intervencions públiques milloren el benestar col·lectiu, i quines no? Quines intervencions disminueixen la desigualtat i quines no?
Tot i la complexitat de les preguntes plantejades, l’objectiu és que l’alumnat, en acabar el curs, hagi après a utilitzar les eines bàsiques de què disposem actualment per començar a tractar aquestes qüestions tenint en compte la història amb rigor i de manera autònoma, i sàpiga com buscar informació sobre els fets, com analitzar-los i com distingir entre anàlisi, valoració i opinió. Aquest esforç ha de permetre la participació fonamentada de l’alumnat com a part de la ciutadania als debats sobre polítiques públiques tant d’àmbit local com global, així com facilitar el seguiment de matèries de caire econòmic al llarg de la titulació.
Tema 1. Conceptes bàsics d’economia: Què és l’economia. L'economia com un aspecte de les interaccions socials. El capitalisme i altres sistemes econòmics. Escassetat i elecció. Frontera possibilitats producció. Cost d’oportunitat. Rendiment. Eficiència. Desigualtat i discriminació. Els guanys del comerç internacional. Jocs, interaccions socials i institucions.
Tema 2. Teoria del consumidor: Demanda de mercat i demanda individual; l’elasticitat de la demanda: elasticitat-preu; elasticitat-renda i elasticitat-creuada; efecte renda i efecte substitució.
Tema 3. Teoria del productor: Tecnologia, funció de producció i funció de costos. L'empresa i la relació laboral.
Tema 4. Mercats perfectament competitius: El mercat i la competència. Poder de mercat i rendes. Introducció a les corbes de demanda i oferta. L’equilibri del mercat. Desplaçaments de les corbes d’oferta i demanda. L’excedent del consumidor i l’excedent del productor. Competència perfecta; maximització de beneficis i la corba d’oferta de l’empresa competitiva; corba d’oferta d’un mercat competitiu.
Tema 5. Mercats no competitius i la intervenció pública: La competència imperfecta: monopoli; regulació del monopoli; l’oligopoli i els cartels; polítiques públiques sobre els oligopolis; anàlisi de la legislacióantimonopoli; la competència monopolística.
Tema 6. Externalitats i béns públics: Externalitats; béns públics; informació imperfecta.
Tema 7. El sector públic i els aspectes distributius. El sistema impositiu; distribució de la renda i equitat; desigualtats de gènere; usos del temps.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe Magistral | 45 | 1,8 | 1, 3, 2, 5, 9, 7, 8, 17, 14, 15, 13 |
Pràctiques | 8 | 0,32 | 5, 9, 8, 17, 14, 15 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 12 | 0,48 | 14, 15, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Consulta webs | 10 | 0,4 | 14, 13 |
Lectura i estudi de material de classe i manual | 35 | 1,4 | 1, 3, 2, 12, 5, 9, 7, 8, 17, 14, 15, 13 |
Ressolució de problemes | 30 | 1,2 | 1, 3, 2, 12, 8, 14, 15, 13, 18 |
Activitats dirigides (aula): 35% dels ECTS
Classes magistrals
Sessions d’aprenentatge basat en problemes
Sessions d’explicació i discussió de casos (articles de premsa; textos d’organitzacions internacionals com Nacions Unides o documents audiovisuals).
Activitats supervisades: 15%
Tutories (reunions individuals o en grups reduïts amb el professorat)
Activitats autònomes: 50 % dels ECTS
Lectura i estudi dels textos proporcionats (manuals, apunts, lectures): 30%
Realització d’esquemes conceptuals i de problemes: 20%
Es reservaran 15min de classe perquè els estudiants puguin contestar l'enquesta de final de semestre.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig | 25% | 6 | 0,24 | 4, 6, 11, 16, 14, 15, 13, 18 |
Examen | 50% | 2 | 0,08 | 1, 3, 2, 12, 5, 9, 7, 8, 17, 14, 15, 13 |
Exercicis | 25% | 2 | 0,08 | 2, 12, 5, 10, 9, 7, 8, 14, 15, 13 |
Es realitzaran 3 activitats d’avaluació concebudes com a complement de la necessària assistència regular a classe.
Activitat 1: resolució de problemes o preguntes/discussió escrita sobre textos per part de l’alumne a l’aula. Ponderarà un 25%.
Activitat 2: a triar entre les següents opcions: vídeos en grup; treballs escrits en grup; ressolució individual d'exercicis encarregats pel professor-a; comentari individual d'un llibre acordat amb el professor-a. Per a cada modalitat, el professor-a publicarà amb antel·lació una rúbrica on s'expliquin els criteris d'avaluació. Cadascuna d'aquestes activitats ponderarà un 25%.
Activitat 3: proves individuals o exàmens de comprensió i capacitat d’aplicació del conjunt de conceptes i temes tractats. Ponderarà un 50%. Per tal de fer mitjana amb la resta d'activitats caldrà obtenir una nota mínima de 3.5 en aquestes proves.
El professor-a podrà condicionar l'avaluació de les activitats a l'assistència i participació a classe.
En cas de que la mitjana indicada doni lloc a una qualificació de SUSPÈS, serà possible realitzar un examen de recuperació (sempre que la mitjana no sigui inferior a 3,5). Aquells alumnes que es presentin a aquest examen de recuperació podran obtenir com a màxim una qualificació de 5.
Calendari aproximat avaluacions
Prova 1: Última setmana Octubre o Primera setmana Novembre (data fixada pel professorat).
Prova 2: Activitatcomplementària – a realitzar desde Setembre i lliurar la primera-segona setmana Desembre (data fixada pel professorat).
Prova 3: Prova escrita (data, hora i aula fixades a principi de curs) al mes de gener.
Les dates exactes de programació de les evidències d’avaluació s'anunciaran el primer dia de classe.
És molt important venir a classe sempre per tal d’aprendre a resoldre els problemes i per tenir garanties d'aprovar els exàmens, que estaran totalment relacionats amb qüestions discutides a classe.
En algun moment es reservaran 15 minuts per a la realització de l’enquesta d’avaluació del professorat.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 1/3 de les activitats d’avaluació.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format(mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals.
Avaluació única (només per a l'alumnat que ho hagi sol·licitat i hagi estat acceptat)
El dia de l'avaluació única caldrà fer el següent:
-examen teòric basat en l'e-book the Economy (40% de la nota),
-exercicis semblants al de l'e-book The Economy (35%),
-lliurament de ressenya escrita acompanyada si cal d'examen oral sobre un llibre acordat amb el professorat (25%).
S’aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l’avaluació continuada.
Material principal: Projecte CORE (https://www.core-econ.org/), e-book gratuït The Economy: https://www.core-econ.org/the-economy
Altres llibres recomanats:
Mankiw, G.N., Principios de economia, Ediciones Paraninfo, 6ª ed., 2012.
Samuelson, P., Nordhaus, W., Economía. Ed. McGraw-Hill, 19ª ed., 2010
Mochón, F., Economía. Teoría y Política. Ed. McGraw-Hill, 6ª ed., 2009.
Robinson, J., Eatwell, J., Introducción a la Economía Moderna, 2ª ed., 1982.
Ostrom, E., El Gobierno de los bienes comunes : la evolución de las instituciones de acción colectiva, Fondo de Cultura Económica, 2ª ed., 2011.
PERDICES DE BLAS, L.; GALLEGO ABAROA, E., Mujeres economistas. Editorial del Economista. Madrid, 2007.
S'introduïrà i es farà servir el software R, lliurement disponible.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 50 | Anglès | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 50 | Anglès | primer quadrimestre | tarda |