Logo UAB

Pràctica de la Intervenció Educativa i Psicosocial

Codi: 106165 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2502443 Psicologia OT 4

Fe d'errades

La professora responsable de l'assignatura és Marta Padrós Castells (Marta.Padros@uab.cat).

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Castelló Tarrida
Correu electrònic:
toni.castello@uab.cat

Equip docent

Marisela Montenegro Martinez

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

L'assignatura forma part de la menció anomenada "Anàlisi i intervenció psicoeducativa". També és molt recomanable per l'alumnat que vulgui cursar la menció "Anàlisi i intervenció psicosocial". L'assignatura està pensada per a la formació dels professionals que treballaran com a psicòlegs en l'àmbit psicosocial o educatiu.

És recomanable matricular-se també a l'assignatura "Psicologia Social per a l'Anàlisi i la Intervenció".

Abans de matricular-te tingues en compte que és una assignatura anual, amb metodologia ABP i amb pràctiques a centres.


Objectius

L'objectiu de l'assignatura és el disseny, programació, anàlisi i avaluació de processos d'intervenció psicosocial i educativa, a partir de la participació en contextos de pràctica. Es reflexionarà sobre els processos de detecció de necessitats, planificació, execució i avaluació d'un projecte elaborat grupalment.

El component pràctic d'aquesta assignatura és clau, per això es basarà en la realització de pràctiques de camp i seguirem la metodologia ABP a l'aula per analitzar la pròpia pràctica i realitzar propostes d'intervenció psicosocial i educativa.

Des de l'equip docent es presentaran i oferiran diferents alternatives de pràctiques de camp.

En les sessions d'aula s'analitzarà la pròpia pràctica i s'elaboraran propostes d'intervenció que després s'aplicaran a les pràctiques a centres.

Aquesta assignatura suposa la participació en un projecte d’Aprenentatge Servei (ApS). Aquests projectes de compromís social permeten a l'estudiant formar-se mitjançant la participació en un projecte orientat a resoldre una necessitat real en una comunitat i millorar, així, les condicions de vida de les persones o la qualitat del medi ambient (per més informació http://pagines.uab.cat/aps).


Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar les demandes i les necessitats de persones, grups o organitzacions en diferents contextos.
  • Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  • Definir els objectius i elaborar el pla d'intervenció en funció del propòsit d'aquesta intervenció (prevenció, tractament, rehabilitació, inserció, acompanyament).
  • Distingir i relacionar els diferents enfocaments i tradicions teòrics que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, i conèixer la influència que han tingut en la producció del coneixement i en la pràctica professional.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  • Mostrar respecte i discreció en la comunicació i l'ús dels resultats de les avaluacions i les intervencions psicològiques.
  • Participar activament en la configuració de les normes socials, professionals i ètiques en les activitats relacionades amb la professió.
  • Proposar i negociar les prioritats, les metes i els objectius de la intervenció amb els destinataris.
  • Treballar en equip.
  • Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
  • Utilitzar les eines adequades per a comunicar-se.
  • Valorar, contrastar i prendre decisions sobre l'elecció dels mètodes i dels instruments de mesura adequats en cada situació o context d'avaluació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant les dimensions social, econòmica i/o mediambiental.
  2. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  3. Analitzar situacions diverses d'intervenció educativa i psicosocial identificant els factors que les defineixen i dissenyant-hi canvis amb l'objectiu de millorar la intervenció.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  6. Aplicar els continguts teòrics de la psicologia de l'educació i la intervenció psicosocial a la millora i optimització de situacions reals d'ensenyança formal i no formal i en contextos comunitaris.
  7. Aplicar una intervenció dissenyada, avaluar-la i negociar el redisseny de la intervenció amb les persones destinatàries.
  8. Comunicar de manera inclusiva, evitant un ús sexista o discriminatori del llenguatge.
  9. Comunicar eficaçment el resultat de l'anàlisi de necessitats i assessorament a totes les persones usuàries implicades en la diagnosi.
  10. Dissenyar plans de millora de la pràctica educativa i psicosocial adaptats a les característiques tant del context com de les persones participants.
  11. Distingir la informació sobre els resultats de l'anàlisi de necessitats i de l'assessorament segons a qui va adreçada.
  12. Identificar les implicacions socials, econòmiques i/o mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  13. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  14. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  15. Identificar, analitzar i contrastar diferents perspectives d'intervenció i assessorament educatiu i psicosocial en l'educació formal i no formal i en contextos comunitaris.
  16. Mantenir una actitud favorable envers l'actualització permanent a través de l'avaluació crítica de la documentació científica, valorant-ne la procedència, situant-la en un marc epistemològic i identificant-ne i contrastant-ne les aportacions en relació amb el coneixement disciplinari disponible.
  17. Participar activament en la configuració de les normes socials, professionals i ètiques en les activitats relacionades amb la professió.
  18. Presentar i discutir amb els agents educatius i socials un determinat pla d'intervenció educativa i psicosocial.
  19. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  20. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  21. Proposar noves maneres de mesurar la viabilitat, l’èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  22. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  23. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  24. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i/o mediambientals.
  25. Seleccionar els instruments d'exploració adequats per a l'anàlisi dels processos d'ensenyança-aprenentatge al llarg del cicle vital.
  26. Seleccionar i utilitzar adequadament els instruments d'exploració per a l'anàlisi de contextos educatius formals i no formals i de contextos comunitaris.
  27. Treballar en equip.
  28. Utilitzar adequadament els instruments d'exploració per a l'anàlisi de la praxi educativa i psicosocial de les persones que hi participen.
  29. Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
  30. Utilitzar les eines adequades per a comunicar-se.
  31. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  32. Valorar diferents usos de les eines teòriques i metodològiques de les perspectives participatives en la planificació de la intervenció psicosocial.

Continguts

  • Anàlisi de necessitats.
  • Disseny de la intervenció.
  • Implementació del projecte.
  • Avaluació de la intervenció.
  • Ús de la teoria per l'anàlisi de necessitats, el disseny de la intervenció i la seva avaluació.
  • Treball en equip i treball interdisciplinar.

L'idioma d'impartició dels grups és el català.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Intervenció: anàlisi, disseny i avaluació. Metodologia ABP 28 1,12 17, 3, 5, 10, 32, 16, 28, 18, 25, 26, 30, 29, 27
Tipus: Supervisades      
Pràctiques a centres 48 1,92 17, 5, 6, 15, 29, 27
Tipus: Autònomes      
Lectura, diaris de camp i article 74 2,96 3, 7, 5, 6, 32, 15, 25, 30, 29

Assignatura anual on la pràctica i l'anàlisi d'aquesta són claus.

Metodologia ABP (aula - 1 matí cada 15 dies):

Cada 15 dies es treballarà a l'aula en petits grups per analitzar les necessitats del context d'intervenció, dissenyar la intervenció, implementar-la i avaluar-ne la seva implementació.

Pràctiques a centres (pràctiques reals - 1 matí o tarda (2h) a la setmana):
S'assignarà un context d'intervenció en el que s'assistirà setmanalment. Per començar es treballarà per accedir al coneixement del context i poder realitzar un anàlisi de necessitats, per posteriorment poder implementar la intervenció dissenyada pels propis estudiants i avaluar-la.

Amb aquesta metodologia es busca que les i els estudiants puguin participar de tot el procés d'anàlisi, disseny, implimentació i avaluació de la intervenció.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Ev 1 - Pràctica i diaris de camp 25% 0 0 17, 4, 3, 2, 7, 6, 31, 10, 14, 13, 12, 16, 28, 18, 22, 30, 29, 27
Ev 2 - Intervenció: anàlisi, disseny i avaluació 45% 0 0 17, 4, 3, 2, 1, 5, 31, 10, 9, 32, 11, 14, 13, 12, 15, 16, 28, 20, 21, 22, 23, 24, 19, 25, 26, 30, 29, 27
Ev 3 - Article 30% 0 0 17, 2, 5, 31, 8, 13, 21, 23, 27

EVIDÈNCIES D'APRENENTATGE:

  • Ev1 (individual): Pràctica i diaris de camp (s'entregaran setmanalment). S'ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions de pràctiques de camp per poder aprovar l'assignatura.
  • Ev2 (grupal): Intervenció: anàlisi, disseny i avaluació. Treball que es realitzarà a l'aula, partint de l'anàlisi de la pràctica i dels diaris de camp.
    • Ev2a: Anàlisi de necessitats. (1r semestre - setmana 8)
    • Ev2b: Disseny de la intervenció. (1r semestre - setmana 16) - Discussió de el projecte amb els diferents agents implicats (1r semestre - setmana 18)
    • Ev2c: Avaluació de la intervenció. (2n semestre - setmana 9 i 17)
  • Ev3 (grupal): Article. Realitzar un article sobre la intervenció realitzada, orientat a professionals. (2n semestre - setmana 19)

AVALUACIÓ:
Per SUPERAR l'assignatura a l'avaluació continuada cal haver obtingut un total d'almenys 5 punts en l'avaluació continuada, amb un mínim de 5 punts o més (en una escala 0-10) en cadascuna de les evidències. En cas de no assolir aquests requisits la nota màxima que es pot obtenir és de 4,5 punts.

S'ha d'assistir, com a mínim, al 80% de les sessions de pràctiques de camp per poder aprovar l'assignatura.

Es considerarà NO AVALUABLE l’estudiant que hagi lliurat evidències amb un pes inferior al 40%.

Al tractar-se d'una assignatura amb metodologia ABP no es contempla l'opció d'avaluació única.


 
RECUPERACIÓ:
Pot optar l'alumnat que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total i hagi obtingut una nota inferior a 5 punts i major o igual a 3.5 punts.

La nota obtinguda en la recuperació per cada evidència substitueix l’obtinguda prèviament i la nota final màxima que pot aconseguir l’alumnat que s'hi presenta és de 5 punts sobre 10.

No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avaluimitjançant unaúnica prova de síntesi no recuperable.

Si no s'ha assistit a un mínim del 80% de les pràctiques de camp, no es podrà reavaluar l'assignatura.

https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html


Bibliografia

Aguilar, María José (2004). Diseño de proyectos de intervención social con inmigrantes.GIEMIC - Grupo Interdisciplinar de Estudios sobre Migraciones, Interculturalidad y Ciudadanía. Ciudad Real: Universidad de Castilla - La Mancha.

Carles, Cristina i Expósito, Miguel (2006). Maletín de campo. Una guía práctica para la capacitación y facilitación en procesos grupales. Santo Domingo: Veterinarios sin Fronteras (Vetermon).

Carrera, Begoña; López, Montse i Gómez, Núria (2017). Guia pedagògica. Ni uniformes ni etiquetes. Barcelona: Fundació Akwaba.

CEDRO - Centro de Información y Educación para la Prevencción del Abuso de Drogas (2006). Manual para la formulación de proyectos de desarrollo social comunitarios. Lima: CEDRO.

Cohen, Ernesto i Martínez, Rodrigo (2004). Formulación, evaluación y monitoreo de proyectos sociales. Montevideo: CEPAL.

Engeström, Yrjö (2010). Expansive Learning at Work: toward an activity theoretical reconceptualization. Journal of Education and Work, 14(1), 133-156.

García, Mayka i Cotrina, Manuel (2015). El aprendizaje y servicio en la formación inicial del profesorado. De las prácticas educativas críticas a la insitucionalización curricular. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), 8-25.

Lalueza, José Luís; Sánchez-Busqués, Sònia i García-Romero, David (en prensa). Following the trail of the 5th Dimension: University-community partnership to design educational environments. Mind, Culture & Activity.

Rebollo, Óscar; Morales, Ernesto i González, Sheila (2016). Guía operativa de evaluación comunitaria. Barcelona: IGOP i Universitat Autònoma de Barcelona.

Sáez, Juan (1993). La intervenciónsocioeducativa: entre el mito y la realidad. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 8, 89-106.

Sánchez-Busqués, Sònia; Padrós, Marta i Lalueza, José Luís (2015). La escuela vista por las familias. Proyecto migratorio frente a construcción minoritaria. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano, 11 (2), 64-68.

Tarabini, Aina (2018). Les paradoxes de l'atenció a la diversitat: una aproximació des de la justícia escolar. Revista Catalana de la Pedagogia, 14, 153-175.

Vila, Ignasi (1998). Familia, escuela y comunidad. Barcelona: Horsori.

Walsh, Catherine (2010). Interculturalidad crítica y educación intercultural. En Jorge Viaña, Luis Tapia y Catherine Walsh, Construyendo interculturalidad crítica. La Paz: Convenio Andrés Bello, pp. 75-96.

Zhang-Yu, Cristina;García-Díaz, Saray; Camps-Orfila, Sílvia; García-Romero, David i Lalueza, José Luís (en prensa). Fondos de Identidad y e tercer espacio. Una estrategia de legitimación cultural y diálogo para la el escuela intercultural. Estudios Pedagógicos.


Programari

-


Llista d'idiomes

La informació sobre els idiomes d’impartició de la docència es pot consultar a l’apartat de CONTINGUTS de la guia.