Logo UAB

Cures d'Infermeria en l'Atenció Primària de Salut Infantil

Codi: 106131 Crèdits: 3
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500891 Infermeria OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Antonio del Oso Moran
Correu electrònic:
juan.deloso@uab.cat

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

No hi ha establerts prerequisits, però es recomana haver superat l'assignatura Cures Infermeres en la Infància, l'Adolescència i a la Dona


Objectius

Els seus objectius generals són:

  • L' estudi del nen des de el moment del naixement i fins l'adolescència. Posant l'èmfasi en el desenvolupament del nen i l'adolescent en situacions de salut.
  • Aplicar les principal eines infermeres que col·laboren a la millora de la pràctica infermera en l'atenció Primària de Salut i l'Atenció a l'escola.

De forma específica es treballaran els següents objectius:

  • Planificar el procés de cures a les persones ateses, seguint un dels models de les necessitats humanes, aplicant les etapes del procés de cures.
  • Descriure els diferents models d'educació sanitària mes utilitzats en l'àmbit de la salut, identificant l'objectiu o objectius que vol aconseguir segons el model utilitzat.
  • Seleccionar els plans de cures mes adients que permetin intervenir sobre l'estrès de l'Infant i la família davant la malaltia. Les intervencions i activitats han d’estar fonamentades amb evidencies perquè es consideren les mes adients.
  • Analitzar les intervencions proposades en el pla de cures, justificant la seva pertinença amb el model de cures seleccionat.

Competències

  • "Demostrar que es comprenen, sense prejudicis, les persones: considerar-ne els aspectes físics, psicològics i socials, com a individus autònoms i independents; assegurar que es respectin les seves opinions, creences i valors, i garantir el dret a la intimitat, a través de la confidencialitat i el secret professional."
  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Demostrar que es coneix el codi ètic i deontològic de la infermeria espanyola i que es comprenen les implicacions ètiques de la salut en un context mundial en transformació.
  • Dissenyar sistemes de cures dirigits a persones, famílies o grups, avaluar-ne l'impacte i establir-hi les modificacions oportunes.
  • Establir una comunicació eficaç amb pacients, família, grups socials i companys, i fomentar l'educació per a la salut.
  • Fomentar estils de vida saludables, l'autocura, donant suport al manteniment de conductes preventives i terapèutiques.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Oferir una atenció sanitària tècnica i professional adequada a les necessitats de salut de les persones ateses, d'acord amb l'estat de desenvolupament dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que s'estableixen a les normes legals i deontològiques aplicables.
  • Promoure i respectar el dret de participació, informació, autonomia i el consentiment informat, en la presa de decisions de les persones ateses, d'acord amb la manera com viuen el seu procés de salut-malaltia.
  • Protegir la salut i el benestar de les persones o grups atesos garantint la seva seguretat.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar situacions de cures infermeres relacionades amb plantejaments ètics.
  2. Aplicar els coneixements sobre la fisiopatologia i els condicionants de la salut a les cures infermeres.
  3. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  4. Descriure les alteracions de salut més prevalents en la infància i l'adolescència, les seves manifestacions (necessitats alterades) i les cures infermeres que cal desenvolupar en aquests problemes de salut.
  5. Descriure les cures infermeres específiques que afavoreixen l'adaptació dels nounats i la prevenció de complicacions.
  6. Identificar els elements que poden posar en risc la salut de les persones en relació amb la utilització i gestió dels fàrmacs.
  7. Identificar en les cures infermeres accions que respectin els principis de responsabilitat ètica, els drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  8. Identificar les característiques d'una pràctica professional humanista.
  9. Identificar les característiques de la relació assistencial que permeten desenvolupar un procés d'atenció centrat en la persona.
  10. Identificar les habilitats i estratègies efectives de les intervencions orientades a la promoció i prevenció de la malaltia tenint en compte els recursos, els valors i les creences de les persones, famílies o grups.
  11. Proposar mesures que garanteixin el respecte d'opinions, creences i valors sense emissió de judicis de valor .
  12. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades, innovadores i creatives.
  13. Reconèixer les situacions de risc vital.
  14. Reflexionar sobre el dret a la informació i a la participació garantint l'autonomia en la presa de decisions i la confidencialitat de la informació.

Continguts

INTRODUCCIÓ

Aquesta assignatura pretén introduir l'estudiant en tenir cura de la infància a l'Atenció Primària de Salut (APS). A grans trets en l'actualitat, la situació de la salut de la població de Catalunya es caracteritza per una esperança de vida que se situa entre les més elevades del mon. Els hàbits i estils de vida han millorat en relació amb l'hàbit tabàquic, l'ús d'elements de seguretat en cotxes i motos i la realització d'activitat preventiva (control de la tensió arterial, mesura del nivell de colesterol, realització de mamografies i citologies o vacunació antigripal). Hi ha però importants àmbits de millora, especialment aquells en els quals no hem avançat, com són l'activitat física, l'alimentació saludable o el manteniment del pes adequat. En el cas del joves preocupa la importància de l'hàbit tabàquic i del consum excessiu de alcohol i drogues, els hàbits sexuals insegurs i la violència de gènere, així com els trastorns d'alimentació.


En l'actualitat s'entén per nen o nena " tot esser humà menor de 18 anys d'edat, llevat que, en virtut de les lleis que li siguin aplicables, obtingui abans la majoria d'edat" (Art 1 de la Convenció de Drets del Nen UNICEF 1996). La convenció sobre els drets de la infància diu el següent: "tots els nens han d'estar lliures de discriminació. Desenvolupar-se física i mentalment en llibertat i amb dignitat. Tindre un nom i una nacionalitat. Disposar de nutrició, habitatge, recreació i serveis sanitaris adients. Rebre tractament especial, si té alguna discapacitat. Rebre amor, comprensió i seguretat material. Rebre educació per desenvolupar les seves capacitats. Ser els primers en rebre protecció en cas de catàstrofes. Estar protegits de l'abandonament, la crueltat i l'explotació. Estar educats en l'esperit de l'amistat entre els pobles". (Assembla General de les Nacions Unides 1989).
En el nostre entorn, el tenir cura infermera de la infància es fonamenta en: Una difusió generalitzada del concepte de salut. Una influència permanent de les condicions socioeconòmiques en la situació dels nens i dels adolescents. Un desenvolupament molt important de l'atenció sanitària des de la vessant tecnològica i organitzativa.
La necessitat d'instruir de manera especial a les infermeres en tenir cura dels nens és paral·lela al desenvolupament de les consultes pediàtriques en l'atenció primària de salut. Es defineix la infermeria pediàtrica com "la prestació d'atencions o tenir cura del nen i l'adolescent per afavorir l'equilibri de les necessitats bàsiques en relació a la salut, la malaltia i la mort".
Per una altra part, la investigació en infermeria pediàtrica està emmarcada dins d'aquest àmbit d'estudi. La investigació infermera, és aquella que augmenta el coneixement dins de l'àmbit de l'objecte de la infermeria, com podrien ser, els estudis del nivell de modificació de les necessitats bàsiques d'un nen amb problemes de salut en funció del grau de desenvolupament.

CONTINGUTS

  • Aspectes generals de les cures d'infermeria del nen, de l'adolescent i de la família.
  • Consulta del nen sa. Protocol d'activitats preventives i de promoció de la salut a l'edat pediàtrica.
  • Immunitzacions en el nen i l'adolescent.
  • BPSO. Guia de Bones Pràctiques en Infermeria per Lactància Materna.
  • Atencions d'infermeria pediàtrica a nens en situacions de malaltia crònica.

HABILITATS

  • Urgències i emergències infantils en Atenció Primària de Salut.
  • Immunitzacions

Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
PRÀCTIQUES D'HABILITATS CLÍNIQUES AVANÇADES (PHCA) 6 0,24 2, 3, 9, 11, 13, 14
TEORIA 20 0,8 1, 2, 3, 5, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
EXPOSICIÓ PÚBLICA DE CASOS CLÍNICS 5 0,2 1, 2, 3, 5, 4, 7, 9, 10
Tipus: Autònomes      
ELABORACIÓ DE TREBALLS/ESTUDI PERSONAL/LECTURA D'ARTICLES 44 1,76 1, 2, 3, 5, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

La metodologia emprada serà:

  • Classes expositives amb la finalitat de explicar les evidències més actuals, clarificar dubtes i relacionar conceptes on els estudiants hi tinguin una major dificultat.
  • Presentacions grupals: realització i presentació d'una situació clínica d'infermeria pediàtrica en l'àmbit de la infància, l'adolescència en situacions d'atenció en l'Atenció primària de salut.
  • Pràctiques d’habilitats clíniques avançades i simulació clínica de casos: amb la finalitat de dur a terme determinats procediments i l'aplicació de diferents protocols, i guies clíniques per atendre nens en consultes d'infermeria pediàtrica en l'Atenció Primària de Salut.
  • Tutories individualitzades: es podran concretar tutories específiques contactant prèviament per e-mail amb el professor/a per la via del Moodle.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EXAMEN 50% 0 0 1, 2, 5, 4, 6, 8, 9, 10
PRÀCTIQUES D'HABILITATS CLÍNIQUES AVANÇADES (PHCA) 15% 0 0 3, 6, 9, 10, 11, 13, 14
TREBALLS ESCRITS 35% 0 0 1, 2, 3, 5, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Aquesta assignatura no preveu el sistema d’avaluació única

El sistema d'avaluació s'organitza en diverses activitats avaluatives distribuïdes al llar del curs:

  1. Realització i presentació d'una situació clínica d'infermeria pediàtrica (representa el 20% de la qualificació final), en l'àmbit de la infància i l'adolescència en situacions d'alteració de la normalitat. Aquesta activitat és grupal. El procés d'avaluació serà mediant 2 rúbriques d'avaluació formativa: una rúbrica de presentació escrita i una rúbrica de presentació oral.
  2. Prova escrita que representa el 50% de la qualificació final de l’assignatura. Aquesta prova permet avaluar la capacitat d'aplicar el coneixement en la cura de nens sans, així com d'organitzar i integrar idees i informació.
  3. Pràctiques d’habilitats clíniques avançades (PHCAs). S'avaluarà la preparació prèvia, l'assistència, actitud i participació dels estudiants, així com la elaboració d'anotacions de suport. Serà avaluada mediant una rúbrica d'avaluació formativa. Representen el 15% de la qualificació final de l’assignatura.
  4. Realització d’un treball escrit relacionat amb la pràctica infermera pediàtrica en atenció primària realitzat sota un anàlisi d’interseccionalitat i des de una perspectiva de gènere. Representa el 15% de la qualificació final de l’assignatura.

OBTENCIÓ DE LA QUALIFICACIÓ FINAL:

El requisit per a l'obtenció de la nota final mitjançant avaluació continuada és haver-se presentat a totes les parts avaluades i tenir-les superades amb una nota de 5 o superior.

Es considerarà no avaluable mitjançant avaluació continuada a l'estudiant que no hagi realitzat la totalitat de les pràctiques d’habilitats clíniques avançades (PHCAs).

Per a participar al procés de recuperació l'alumne ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de un 55% de la qualificació total de l'assignatura. Per participar al procés de recuperació l'alumne ha de haver obtingut una qualificació mínima de 3,5 en la mitjana de l'assignatura. Les PHCAs, per el seu caràcter eminentment pràctic, no són recuperables.

La qualificació final de la assignatura serà la mitjana ponderada de les diferents parts que la configuren.

Segons l'acord 4.4 del Consell de Govern17/11/2010 de la normativa d'avaluació, les qualificacions seran:

Del 0 a 4.9 = Suspens

Del 5.0 al 6.9 = Aprovat

Del 7.0 al 8.9 = Notable

Del 9.0 al 10 = Excel·lent

Del 9.0 al 10 Matrícula d'Honor (s'atorgarà a aquells estudiants que hagin obtingut els millors qualificacions totals superiors o iguals a 9, dins del cup del 5% d'alumnes matriculats en l’assignatura).

 

L'estudiant te dret a la revisió de les avaluacions. Per a tal fi es concretarà la data en el campus virtual.

La valoració de situacions especials i particular, serà valorada per una comissió avaluadora configurada a tal efecte.


Bibliografia

En consonància amb la metodologia utilitzada resolució autònoma de casos clínics a partir de la teoria i, donat que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'estudiant és la de desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom, no s'especifica bibliografia. L'estudiant ha de fer-se competent en la cerca i gestió de la informació.


Programari

Gestor Bibliogràfic: Mendeley


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(TE) Teoria 301 Català anual tarda