Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500891 Infermeria | OB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No existeixen prerrequisits específics per cursar aquesta assignatura encara que, es recomana que l'alumnat tingui coneixements bàsics d'història general i capacitat de pensament crític.
L'assignatura Evolució de les cures i Pensament Infermer està considerada com a obligatòria dins les directrius generals de Bases de la Infermeria del pla d'estudis, de la Universitat Autònoma de Barcelona, per a l'obtenció del títol de Grau en Infermeria. Les cures infermeres ajuden a la persona, família o comunitat a assumir les seves responsabilitats en matèria de salut i a mobilitzar els recursos per a mantenir-la o millorar-la en l'entorn en que es desenvolupa, així com a fomentar l'autocura.
Aquesta matèria pretén introduir l'estudiant en les Ciències de la Infermeria, perquè pugui comprendre la funció primordial i diferenciada de la professió infermera i pugui integrar, en cursos successius, els fonaments teòrics i metodològics.
Els objectius principals d'aquesta assignatura són:
1) Explicar les maneres d'emmalaltir i d'estar sa en els éssers humans al llarg del temps.
2) Identificar les persones que han influït en el progrés de les cures infermeres.
3) Comprendre els diversos esdeveniments socials i culturals que han influït en el progrés de les cures infermeres.
4) Descriure quines cures realitzaven les infermeres en els diferents períodes història.
5) Analitzar l' evolució cap a l' equitat de gènere en la professió infermera.
6) Comprendre l'evolució de la formació infermera.
7) Explicar els models conceptuals de la infermeria.
UNITAT I:
TEMA 1: Prehistòria i les cures de la supervivència. Sabers relacionats amb el guariment i la cura. Cultures primitives i les cures per la supervivència. Les primeres cuidadores.
TEMA 2: Cultures antigues. Mesopotàmia, Egipte, Índia, Palestina, Xina.
TEMA 3: Cultures clàssiques: Grècia i Roma.
TEMA 4: Edat Mitjana. infermeria medieval. Alta i baixa edat mitjana. Feudalisme Monaquisme. Islamisme. Les Croades. Ordes militars. Ordes mendicants. Ordes seglars. Malalties: epidèmies i lepra.
TEMA 5: Edat contemporània: Revolució industrial Progrés de la medicina i la higiene. Naixement de la Creu Roja Internacional. Progrés de les ciències de la salut i professionalització de la infermeria: Florence Nightingale.
TEMA 6: Consolidació infermera. Infermeria en l' actualitat: de la Diplomatura al Grau.
UNITAT II:
TEMA 7: Concepte paradigma infermer. Model i teoria. Model conceptual. Metaparadigmes. Escoles de pensament infermeria.
TEMA 8: Escola de necessitats Virginia Henderson i Dorothea Orem.
TEMA 9: Escola de les cures humanitzades: Jean Watson. Infermeria Transcultural: Madeleine Leininger.
TEMA 10: Modelo Hildegard Peplau / Callista Roy.
TEMA 11: Patricia Benner/ Katherine Kolcaba.
TEMA 12: Patrons funcionals de Marjory Gordon.
TEMA 13: L'aplicació dels models teòrics a la pràctica assistencial.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris especialitzats SESP) | 18 | 0,72 | |
Teoria (TE) | 31,5 | 1,26 | |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs / Estudi personal / Lectura d' articles | 98 | 3,92 |
ACTIVITATS DIRIGIDES
1. Teoria: té la finalitat de treballar els continguts sobre l' evolució de les cures i el pensament en infermeria.
Si l'estudiant no es presenta al 70% de les classes en aula gran perdrà 1 punt de la nota final de l'assignatura. Per avaluar-ho el professor podrà passar llista i/o activitats formatives, entregar totes aquestes activitats suposen un 15% de la nota final.
2.Seminaris: tenen la finalitat de treballar continguts de l'assignatura. Es tracta d'un espai d'aprenentatge en grup mitjà en el que l'alumnat ha de treballar al voltant d'unes situacions clíniques plantejades amb la supervisió d'un/a docent. L’activitat comporta recerca bibliogràfica, discussió grupal, elaboració d’ un treball i exposicions orals grupals
Nota: l'assistència als seminaris és obligatòria. La falta d'assistència a un seminaris restarà un 0,25 en la nota final de l'assignatura. Students with two or more absences will not be able to be evaluated for the seminar (non-evaluable).
Tutories individualitzades: Es podran concretar tutories específiques contactant prèviament per e-mail amb el professor/a.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita amb proves objectives | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Participació activa en seminaris | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Participació escrita al finalitzar les classes teòriques | 15% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11 |
Bibliografia recomanada per les classes expositives:
Evolució de les cures infermeres:
- Valls R.Història de la Professió d'Infermeria. Barcelona: Universitat de Barcelona; 2007.
- García Martín.Caro C, Martínez Martín M.L. Historia de la Enfermería. Evolución histórica del Cuidado Enfermero. Madrid: Harcourt Brace; 2001.
- Henández J. Historia de la Enfermería. Madrid: Interamericana; 1995.
- Domínguez C. Los Cuidados y la Profesión Enfermera en España. Madrid: Pirámide; 1986
- Hernández Conesa J. Historia de la enfermería. Un análisis histórico de los cuidados de enfermería. Madrid:McGraw-Hill/Interamericana de España; 1995.
- Collière MF. Promover la vida: de la práctica de las mujeres cuidadoras a los cuidados de enfermería. Madrid: Interamericana McGraw-Hill; 1993
- Dominguez-Alcon,C. . Ediciones San Juan de Dios, 2017. Evolución del cuidado y profesión enfermera
- Domínguez Alcón C. La infermeria a Catalunya Barcelona: Rol; 1981. .
- Donahue P. La historia de la enfermería. Barcelona: Doyma;1993.
- Galiana-Sánchez, M. Historia de la enfermería de salud pública en España y el contexto internacional. European Journal for Nursing History and Ethics 2019
- Martín, M.L.Rebollo E. C. Historia de la enfermería: evolución histórica del cuidado enfermero. Elsevier Health Sciences. 2017
- Siles González J. Historia cultural de enfermería: reflexión epistemológica y metodológica. Av Enferm [Internet]. 2010 [citat 8 juliol 2020];(num. especial):120-8. Disponible a: https://revistas.unal.edu.co/index.php/avenferm/article/view/21456/22426
- Siles Gonzalez J. Historia de la Enfermería. Ediciones DAE. Madrid, 2011.
- Valls R, Ramió A, Torres C, Roldán A, Rodero V, Vives C, Dominguo A, Domínguez-Alcón C. Infermeres catalanes a la Guerra Civil espanyola. Barcelona: Publicacions i edicionsde la Universitat de Barcelona; 2008.
- Bernabeu-Mestre J, Gascón-Perez E. Historia de la enfermeria de salud pública en España (1860-1977) [Internet]. Universidad de Alicante. 1999 [citat 8 juliol 2020]. p. 162. Disponible a: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/14595/1/Bernabeu_Gascon_Historia_enfermeria.pdf
- Navarro, Olga, Vanessa Ibáñez, and Irene Bofill. Enfermeras invisibles : inventoras, invencibles, increíbles / Olga Navarro y Vanessa Ibáñez ; ilustraciones de Irene Bofill. Primera edición. Barcelona: Plan B, 2021. Print.
Teories i models de la infermeria i escoles de pensament:
- Henderson V. Principios básicos de los cuidados de enfermería.Ginebra: CIE; 1971.
- Alligood MR, Marriner Tomey A. Modelos y teorías en enfermería. 8a ed. Barcelona: Elsevier; cop. 2015
- Kérouac S, Pepín J, Ducharme F, Duquette A, Mayor F. El Pensamiento Enfermero. Barcelona: Masson S.A; 1996
- King I. Enfermería como profesión. Filosofía, principios y objetivos. México: Limusna S.A, 1984.
- Leininger M. Transcultural nursing: concepts, theories and practe. New York [etc]: Mc Graw-Hill; 2002.
- Luis Rodrigo MT, Fernández Ferrín C, Navarro Gómez V. De la teoría a la práctica: el pensamiento de Virginia Henderson en el siglo XXI. 3a ed. Barcelona: Masson; 2008
- Nigthtingale F. Notas sobre Enfermería. Qué es y qué no es. Barcelona:Masson; 1991.
- Nightingale Florence. Noteson nursing: what it is and what it is not. [llibre en internet]. New York: Edited by D.Appleton and Company; 1989
- Orem D. Conceptos de enfermería en la práctica. Barcelona: Masson-Salvat;1993.
- Peplau H. Relaciones interpersonales enenfermería. Un marco de referencia conceptual para la enfermería psicodinámica. Barcelona:Masson-Salvat;1990.
- Watson J. Le caring: philosophie et science des soins infirmieres. Paris: Seli Arslan; 1998.
- Garzón Alarcón N. Ética profesional y teorías de enfermería. Aquichan vol5 no1 Bogotá Jan/Dec 2005 [Internet]. 2005 [citat 9 juliol 2020];5(1):64-71. Disponible a: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1657-59972005000100007&script=sci_arttext&tlng=pt
- Morales-Valdivia, Estela ; Rubio-Contreras, Ana Ma ; Ramírez-Durán M del V. Metaparadigma y teorización actual e innovadora de las teorías y modelos de enfermería. RECIEN Rev Electrónica Científica Enfermería [Internet]. 2012 [citat 9 juliol 2020];(4):1-17. Disponible a: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5417719
- López-Parra M, Santos-Ruiz S, Varez-Peláez S, Abril-Sabater D, Rocabert-Luque M, Ruiz-Muñoz M, et al. Reflexiones acerca del uso y utilidad de los modelos y teorías de enfermería en la práctica asistencial. Enferm Clin [Internet]. 1 juliol 2006 [citat 9 juliol 2020];16(4):218-21. Disponible a: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1130862106712177
- Cantus DS, Contreras LP. Theories and models in clinical nursing practice. An impossible relationship? Enferm Glob [Internet]. 2012 [citat 8 juliol 2020];11(3):292-8. Disponible a: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1695-61412012000300015&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 101 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 102 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 103 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 104 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 105 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 106 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 107 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 108 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 109 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 110 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 111 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 112 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 101 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 102 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 103 | Català/Espanyol | primer quadrimestre | tarda |