Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500891 Infermeria | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Cap.
L'assignatura "Ciències Psicosocials" s'imparteix a primer curs del Grau de Infermeria.
L'objectiu general de l'assignatura és proporcionar a l'alumne/a les bases socials de la conducta humana,
recolzades en coneixements neurobiològics, així com coneixements bàsics entre psicologia i salut que li
permetin establir i mantenir una bona relació amb els/les pacients, familiars/cuidadors/es i altres professionals.
Tots aquests objectius han de contribuir a que l'alumne/a assoleixi un bagatge de competències que han de
possibilitar una millor comprensió de la conducta dels/de les usuaris/usuaries dels sistemes de salut, de la pròpia conducta i
de la interacció professional de la salut-usuari/a.
TEORIA
BLOC 1: APRENENTATGE I PERSONALITAT
Tema 1. Aprenentatge: Què, com, quan...aprenem.
Definició d’aprenentatge. Condicionament clàssic. Condicionament de processos fisiològics. Condicionament clàssic i salut/malaltia. Condicionament instrumental. Condicionament instrumental i salut/malaltia. Aprenentatge vicari.
Tema 2. Personalitat
Conceptes bàsics. Estructura de la personalitat. Avaluació de la personalitat. Influències genètiques i ambientals. Personalitat i salut. Personalitats anormals.
BLOC2: BASES SOCIALS DE LA CONDUCTA
Tema 3. Relacions socials
L’estudi de les relacions socials en el laboratori: la situació social mínima, el “dilema del presoner”. Els conflictes socials: les causes més habituals, els mecanismes per a solucionar-los, els errors habituals en la solució de conflictes. La conducta altruista: els models explicatius. Quan ajudem? Qui ajuda? A qui ajudem? Infermeria, Medicina i Psicologia. Rols professionals, disciplines i jerarquies en la cura i l'atenció als pacients. Gent sana, gent malalta i sanitaris: de la beneficència a la ciència. Conflictes gremials i col·laboració intergrupal.
Tema 4. Conducta agressiva
Concepte. Tipus d'agressió. Desenvolupament de la conducta agressiva. Mecanismes d’aprenentatge. Facilitadors i inhibidors de la conducta agressiva. Biologia de l’agressió. Natura i cultura. Personalitats agressives i antisocials: aspectes clínics mésrellevants. La conducta agressiva en la pràctica mèdica: detecció de variables de risc, prevenció.
Tema 5. Actituds i creences socials
Concepte i components de les actituds. Actituds i conducta. Mesura de les actituds. Com es formen les actituds. La persuasió i el canvi d'actituds. Creences socials. Heurístics i biaixos cognitius en la presa de decisions. Actituds, creences i biaixos cognitius en els pacients i en els professionals de la salut
Tema 6. Explicació de la conducta i influències socials
Atribució de causalitat. L’error fonamental d’atribució. Autopercepció. Cultura, normes socials, rols i conducta. Pressió social, conformitat i obediència. Influència grupal i comportament. Individu i situació en al conducta de les persones. Atribució de causalitat, autopercepció, influència social, salut i malaltia
BLOC 3: PSICOLOGIA, DESENVOLUPAMENT I SALUT
Tema 7. Psicologia del desenvolupament
El desenvolupament físic, cerebral, cognitiu i social: període prenatal, infància i adolescència. Neurobiologia bàsica del desenvolupament. Influències psicològiques i ambientals en el desenvolupament. El cervell i els canvis en les funcions mentals al llarg de la vida.
Tema 8. Estrès, salut i malaltia
Concepte. Estrès agut versus crònic. Controlabilitat i predictibilitat. Sistemes fisiològics activats en la resposta d’estrès i mecanismes de control neural. Estrès i sistema immunitari. Estratègies d’afrontament a l’estrès. Estrès i desenvolupament. Les conseqüències de l’estrès: alteracions fisiològiques i metabòliques, alteracions psicopatològiques, alteracions cognitives. Factors protectors. Vulnerabilitat.
Tema 9. Comportament i salut
Hàbits adaptatius i desadaptatius. Tabac, alcohol i altres drogues. Exercici físic. Alimentació. Personalitat i salut: estils de vida, patrons de conducta. Les variables individuals de risc. Modificació d’hàbits desadaptatius i promoció de conductes saludables en diferents tipus de pacients i circumstàncies.
Tema 10. Psicologia de l’envelliment
Gerontologia multidisciplinar. Novetat individual i social de l’envelliment. Bases biològiques de l’envelliment. Salut, malaltia i benestar en l’envelliment normal i en el pacient geriàtric. Valoració funcional i escales de valoració geriàtrica. Dolor i altres comorbiditats. Finestra terapèutica i iatrogènia. Factors de risc i protectors en l’envelliment normal i patològic. Psicologia i sociologia de l’envelliment. Envellir i morir. El dol.
Tema 11. Avaluació dels resultats i les experiències en salut des de la perspectiva del pacient
Conceptes bàsics. Tipus d’instruments: genèrics o específics, psicomètrics o economètrics. Aplicacions en la recerca, la gestió sanitària i la pràctica clínica. Iniciatives internacionals per la selecció i implementació d’instruments d’avaluació dels resultats i les experiències dels pacients.
SEMINARIS/PRÀCTIQUES
SEMINARI 1. Ansietat i estrès: Mesura i maneig
SEMINARI 2. Avaluació i maneig dels aspectes psicològics associats al dolor
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES DE LABORATORI (PLAB) | 4 | 0,16 | |
TEORIA (TE) | 46 | 1,84 | |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 3 | 0,12 | |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL | 90 | 3,6 |
METODOLOGÍA.-
Classes teòriques, pràctiques d'aula, activitats virtuals i activitats autònomes (estudi individual, consultes bibliogràfiques o documentals, consulta de Campus virtual i de Moodle). El contingut teòric avaluable inclourà la matèria explicada a les classes de teoria i els capítols o parts dels capítols del llibre de text de l’assignatura [FELDMAN, R. (2019). Understanding Psychology (14th. Ed). New York: McGraw Hill] que determini el professorat per a cada tema.
ACTIVITATS de L'ASSIGNATURA:
Tipus: Dirigides
Processos psicològics, psicosocials i neurobiològics bàsics, en relació a les bases psicosocialss de processos
intervinents en la salut-malaltia (Classes magistrals, i seminaris: 52 h)
Tipus: Supervisades (opcionals)
Visualització de material audiovisual i resolució de casos pràctics: "Biaixos del pensament", "El poder de les situacions/Influència social",
"Estrès". (Activitats supervisades : 3 h)
Tipus: Autònomes
Activitats autònomes: Estudi individual de l'alumne/a, consultes bibliogràfiques o documentals, consulta de
campus virtual, consultes al/la tutor/a o professor/a (92.5 hores)
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: items d'elecció múltiple (activitats supervisades) | 35 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: preguntes d'elecció múltiple (activitats supervisades) | 50 % | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Avaluació i participació en seminaris/pràctiques i activitats virtuals/on-line | 15% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
REQUISITS PER APROVAR L’ASSIGNATURA
A efectes avaluatius, l'assignatura es divideix en tres blocs: a) Bloc primera part de teoria que inclou la matèria de teoria corresponent als temes 1 a 6; b) Bloc segona part de teoria que inclou la matèria de teoria dels temes 7 a 11; i c) Bloc de pràctiques que inclou les 2 pràctiques (PLABs).
Per aprovar l’assignatura cal haver superat amb una nota mínima de 5.0 cadascun dels tres Blocs.
Els/les estudiants/es tindran dues oportunitats per superar cadascun dels Blocs: la primera, a les convocatòries d’avaluacions parcials i la segona a la prova de recuperació.
AVALUACIÓ CONTINUADA
1. Avaluacions parcials
Durant el curs hi haurà dues avaluacions parcials de l’assignatura. Les dates seran les que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. Aquestes avaluacions, en cas de ser superades, serviran per eliminar matèria de la prova de recuperació. Cada examen donarà lloc a una nota independent. Les preguntes tindran un format d'elecció múltiple amb cinc opcions de resposta i només una opció vàlida.
Les preguntes d'examen estaran redactades en català i castellà.
S´aplicarà una correcció per descomptar els encerts a l'atzar [Puntuació corregida= (encerts -(errors/4))] que serà transformada en una nota que pot variar entre 0 i 10.
La primera avaluació parcial constarà d'un examen: Primer parcial de teoria, d'entre 36-40 preguntes sobre els continguts del Bloc primera part de teoria;
La segona avaluació parcial, inclourà dos parts integrades:a) Segon parcial de teoria, d'entre 30-36 preguntes sobre els continguts del Bloc segona part de teoria; i b) part de pràctiques, de 6-10 preguntes sobre la matèria del Bloc de pràctiques. .
Després de cada avaluació, els/les alumnes disposaran d’un període de 24 hores per enviar, a través del Campus Virtual, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pels professors abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà una sessió de revisió d’exàmens.
2. Participació a seminaris/pràctiques i activitats virtuals
2.1. Participació activa a classe: Al llarg del semestre, durant les sessions de SEMINARIS es realitzaran 2 activitats avaluatives (preguntes curtes) amb l’objectiu que els/les estudiants/es puguin demostrar la seva participació en el procés docent de l’assignatura.
PROVA DE RECUPERACIÓ
Els/les estudiants/es que no hagin superat l’assignatura per mitjà de les avaluacions parcials es podran presentar a una Prova de recuperació que es realitzarà el dia que fixi l'Equip de coordinació de la Unitat Docent. La prova constarà de 2 parts: a) Primer parcial de teoria; b) Segon parcial de teoria + pràctiques. Cada alumne/a només s’haurà d'examinar de la part que no hagi superat en les avaluacions parcials.
Les característiques dels exàmens així com la fórmula per calcular la nota seran les mateixes que les de les avaluacions parcials.
Després dels exàmens, els/les estudiants/es disposaran d’un període de 24 hores per enviar a través del Campus Virtual comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pel professorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà una sessió de revisió d’exàmens.
Els/les estudiants/es que no hagin superat l’assignatura mitjançant les avaluacions parcials i que el dia de la Prova de recuperació no es presentin a l’examen o exàmens de les parts no superades, seran qualificats/des com a “NO AVALUABLE”.
NOTA FINAL DE L’ASSIGNATURA
Nota final = (((nota Primer parcial) + (nota Segon parcial)/2)*0.85) + (nota de les preguntes curtes de la part de pràctiques/seminaris * 0,15).
Aquesta fórmula només s'aplicarà en el cas que s'hagi obtingut una nota de 5.0 en cadascun dels 2 PARCIALS de l'assignatura.
La Nota final dels/de les estudiants que no hagin superat els dos parcials de l’assignatura després de la Prova de recuperació, serà:
AVALUACIÓ ÚNICA
Les persones adscrites a l'AVALUACIÓ ÚNICA tindran UNA PROVA D'AVALUACIÓ al final de curs, coincidint amb la "PROVA DE RECUPERACIÓ" de les persones amb "AVALUACIÓ CONTINUADA, que tindrà les mateixes característiques i es puntuarà igual que el que s'ha descrit a dalt. Aquesta avaluació inclourà:
(I)- Dos avaluacions PARCIALS (2 exàmens parcials): (1er PARCIAL + 2on PARCIAL)/2)*0.85
(II)- Una "prova de 6-8 preguntes curtes" (molt curtes) que correspondrà als 2 seminaris/pràctiques d'aula. (Nota "prova de preguntes curtes") * 0.15
La NOTA FINAL serà la suma de les notes (I) + (II).
PROVA DE RECUPERACIÓ PER LES PERSONES AMB "AVALUACIÓ ÚNICA"
La PROVA DE RECUPERACIÓ per les persones amb AVALUACIÓ ÚNICA consistirà en un examen de preguntes curtes, 1 pregunta per cada tema de teoria i 1 pregunta de cada pràctica/seminari (total 13 preguntes curtes).
Bibliografia específica
FELDMAN, R. (2019). Understanding Psychology (14th. Ed). New York: McGraw Hill Bibliografia de consulta
Bibliografia de consulta
BORRELL, F. (2004). Entrevista clínica. Manual de estrategias prácticas. Barcelona: semFYC.
BRANNON, L. & FEIST, J. (2001). Psicología de la salud. Madrid: Paraninfo.
BUCKMAN, R. (1998). Com donar les males notícies: una guia per a professionals de la salut. Vic: Eumo.
CLÈRIES, X. (2006). La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Masson.
FERNÁNDEZ TERUEL, A. (2010). Psicofarmacología, terapias psicológicas y tratamientos combinados
(I). Utilidad comparada en los trastornos mentales. Barcelona: Ed. UOC.
MOLINUEVO, B. (2017). La comunicación no verbal en la relación médico-paciente. Barcelona: UOC.
MYERS, D.G. (2005) Psicología (7a. ed.). Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.
MYERS, D.G. (2000). Psicologia social (6a. ed.). Santa Fe de Bogotá: McGraw-Hill.
SAPOLSKY. R. M. (2008). ¿Por qué las cebras no tienen úlcera?. La guía del estrés. Madrid: Alianza Ensayo.
SANDI, C. & CALES, J.M. (2000). Estrés: consecuencias psicológicas fisiológicas y clínicas. Madrid: Sanz y Torres.
SCHATER DL, GILBERT DT, WEGNER DM (2009-2011). Psychology. Worth Publishers.
TOBEÑA, A., (2003). Anatomía de la agresividad humana (de la violencia al belicismo). Barcelona: Debolsillo.
Y d'altres elements de Bibliografia que pugui recomanar el professorat oportunament.
No cal programari específic.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 102 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 103 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 104 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 105 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 106 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 107 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 108 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 109 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 110 | Català | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 111 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 112 | Espanyol | primer quadrimestre | tarda |
(TE) Teoria | 101 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 102 | Català | primer quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 103 | Català | primer quadrimestre | tarda |