Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500891 Infermeria | FB | 1 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No aplicable.
Aquesta assignatura pretén formar a l'alumnat en les competències que necessiten les infermers/es per poder oferir serveis assistencials de manera eficient i efectiva. Aquesta assignatura pretén aporta els coneixements necessaris de bioquímica, nutrició i alimentació per poder ajudar a les persones a gestionar la necessitat d'alimentar-se consensuant i pactant l'alimentació equilibrada o la dieta terapèutica que necessiten segons la situació de salut, l'edat, el gènere, els factors socials i culturals.
Els coneixements d'aquesta assignatura es construeixen sobre les bases aportades per l'Estructura del Cos Humà, Funció del Cos Humà, Bases ètiques i Metodològiques de la Infermeria i Cultura, Societat i Salut. Els continguts teòrics d'aquesta assignatura s'imparteixen durant el segon semestre de primer curs.
Al mateix temps aquesta assignatura serveix de base teòrica per altres assignatures de cursos superiors com són: Farmacologia, Cures Infermeres a l'Adult I i II, Cures Infermeres en el Procés d'Envellir, Cures Infermeres a la Infància, Adolescència i a la Dona i Cures Infermeres en Situacions Complexes.
El contingut de l'assignatura és impartit per docents dels departaments d'infermeria i bioquímia de la Facultat de Medicina. L'assignatura la coordinen les professores Mònica Amado Sanjuan del departament d’infermeria i la Maria Antonia Baltrons del departament de Bioquímica.
Unitat I. Energia i nutrients
• Estructura i propietats dels nutrients. Requeriments i recomanacions generals
- Carbohidrats simples i complexes. Fibra vegetal
- Lípids: greixos saturats i insaturats; lípids essencials
- Proteïnes i aminoàcids
- Vitamines
- Minerals i oligoelements
- Aigua
Unitat II. Metabolisme dels Macronutrients
- Introducció al metabolisme i homeòstasi de l'energia
- Digestió, absorció i metabolisme dels nutrients
• Carbohidrats
• Lípids. Transport de lípids en la sang
• Proteïnes i altres compostos nitrogenats. Balanç nitrogenat
• Interrelacions metabòliques entre els teixits en el cicle alimentació-dejú
Unitat III. Valoració de l'estat nutricional
• Antropometria. Índex de massa corporal, perímetres de cintura i maluc, plecs cutanis Unitat IV. Grups d'aliments: composició, característiques i importància per a la salut
Unitat IV. Grups d'aliments: composició, característiques i importància per a la salut
• Aliments rics en carbohidrats i fibra: Grup dels cereals, tubercles i llegums. Grup de les fruites, verdures i hortalisses
• Aliments rics en proteïnes i lípids: Grup de la llet i derivats. Grup de les carns, peixos i ous
• Altres aliments: Grup miscel.lània: alcohol, additius, contaminants
Unitat V. Alimentació saludable
• Característiques de l'equilibri nutricional.
• Lanecessitat d'una alimentació saludable en cada etapa de la vida. Factors biològics, psicològics, socials i culturals que influeixen en el comportament alimentari.
• Taules de composició d'aliments. Racions d'aliments. Comportament alimentari. Valoració de l'alimentació.
• Via oral, enteral i parenteral. Disfagia
• Escales de valoració de l'estat nutricional nutricional.
Unitat VI. Dietes terapèutiques
• Introducció a la dietoteràpia.
• Característiques de la dieta. Valoració de necessitats, identificació dels problemes. Formulació d'objectius. Proposar i justificar les intervencions educatives per la persona assistida i la família. Confeccionar la dieta amb la persona. Realització d'una dieta. Problemàtica de l'acompliment de les dietes terapèutiques. Avaluació. Continuïtat assistencial de la persona atesa per mantenir l'adherència a la dieta.
• La necessitat d'alimentació de les persones amb problemes de salut més prevalents i/o d'alt impacte.
• Manipulació i reglamentació dels aliments: problemes més prevalents.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
SEMINARIS (SEM) | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
TEORIA (TE) | 24,5 | 0,98 | 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
TUTORIES | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
LECTURA D'ARTICLES/ INFORMES D'INTERÈS/ ESTUDI PERSONAL/ELABORACIÓ DE TREBALLS/CERCA BILBIOGRÀFICA | 95 | 3,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
TEORIA i SEMINARIS
El contingut del mòdul I,II i III i IV s'imparteix per professors/es del departament de Bioquímica per mitjà de classes teòriques participatives i paral·lelament es fan seminaris de discussió de casos per tal de mobilitzar els coneixements necessaris segons cada cas.
El contingut dels mòduls V i VI s'imparteix pel departament d'Infermeria per mitjà de classes teòriques participatives i seminaris en els que es treballa la dieta equilibrada i les dietes terapèutiques.
TUTORIES
Les tutories individualitzades es podran concretar contactant prèviament pel Campus Virtual amb el professorat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
AVALUACIÓ ESCRITA MITJANÇANT PROVES OBJECTIVES | 20% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
AVALUACIÓ ESCRITA MITJANÇANT PROVES OBJECTIVES | 50% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
AVALUACIÓ MITJANÇANT CASOS PRÀCTICS I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES (SEMINARIS) | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
CRITERIS D'AVALUACIÓ CONTINUADA:
La nota mitjana de l'assignatura es calcularà a partir de les qualificacions obtingudes a 3 activitats avaluables:
Examen 1, on s’avaluen les unitats I i II. Consisteix en un examen escrit mitjançant proves objectives d’ítems de selecció múltiple i/o proves objectives d’assaig, amb un pes total del 40% de la nota final.
Examen 2, on s’avaluen les unitats III, IV, V i VI. Consisteix en un examen escrit mitjançant proves objectives d’ítems de selecció múltiple i/o proves objectives d’assaig, amb un pes total del 30% de la nota final.
Cinc seminaris de dietes (treballs en grup, cerca d'informació i exposició de PPT amb companys), amb un pes total del 30% de la nota final. L’assistència serà obligatòria en tots els 5 seminaris, ja que l’avaluació de cadascun d’ells es realitzarà el mateix moment.
REQUISITS PER APROVAR
Per aprovar l'assignatura amb avaluació continuada, la nota final resultant de la mitjana de l’examen 1 i l’examen 2 haurà de ser igual o superior 5,0 sobre 10. Si un dels dos
exàmens no supera el 4,5, no es farà la mitjana amb l’altre examen i s’haurà de recuperar.
Per superar els seminaris de dietes, s’haurà de treure una nota igual o superior a 5,0 sobre 10.
La nota final es calcularà amb la fórmula següent:
Càlcul de la nota final: nota examen 1 (o recuperació) x 0,40 + nota examen 2 (o recuperació) x 0,30 + nota seminaris de dietes x 0,30.
PROVA DE RECUPERACIÓ
Els alumnes que no hagin obtingut una nota igual o superior a 4,5 a l'examen 1 o a l'examen 2 poden recuperar la part (o parts) no aprovada(es) a l'examen de recuperació. Aquest consistirà en un examen amb proves objectives d’ítems de selecció múltiple i/o proves d’assaig de la part (o parts) suspesa(es).
Els estudiants que no es presentin al examen-1, examen- 2 i /o seminaris de dietes, això com tampoc a l'examen de recuperació, seran considerats com no avaluables (n.a.).
NO AVALUABLE:
Els estudiants que no es presentin a l'examen 1 i 2, ni a l'examen de recuperació, i que faltin a dos o més seminaris seràn considerats com NO AVALUABLES.
Avaluació Única:
La nota global de l'assignatura constarà d’una prova escrita final que englobarà dues parts: la totalitat del temari teòric (70%) i el contingut dels seminaris de dietes (30%). Per superar l’assignatura s’haurà d’obtenir una nota final igual o superior a 5,0 en totes dues parts.
Bioquímica:
· Feduchi. Bioquímica. Conceptos esenciales. 2015. 2ª edición. Editorial Médica Panamericana. Enllaç al texte/llibre
· Denise R Ferrier Bioquímica. 2018. 7ª edición Lippincott Williams & Wilkins. Enllaç al texte/llibre
· Angel Gil. Tratado de Nutrición Tomo 1. Bases fisiológicas y bioquímicas de la nutrición. 2017. 3ª edición. Editorial Médica Panamericana. Enllaç al texte/llibre · Grimm P. Nutrición. Texto y atlas. 2021. 8ª edición. Editorial Elsevier. Enllaç al texte/llibre
· Thomson JL, Manore MM, Vaughan LA. Nutrición. 2008. Editorial Pearson Educación. Enllaç al texte/llibre
Dietes i Alimentació:
No aplicable
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 103 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 104 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 105 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 106 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 107 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 108 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 109 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 110 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |
(SEM) Seminaris | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 101 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 102 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 103 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | tarda |