Logo UAB

Bases de l'Enginyeria Química

Codi: 106050 Crèdits: 9
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500897 Enginyeria Química OB 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francisca Blánquez Cano
Correu electrònic:
paqui.blanquez@uab.cat

Equip docent

Gloria González Anadón
Francisco Valero Barranco
Maria Eugenia Suarez Ojeda

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Coneixements mínims necessaris per a cursar l'assignatura:

Càlcul diferencial i integral (nivell batxillerat)

Àlgebra linial (nivell batxillerat)

Es recomana cursar els cursos propedèutics de matemàtiques si no es té el nivell requerit.


Objectius

Els objectius de l'assignatura son en primer lloc que l'alumne/a adquireixi els conceptes bàsics que estan
relacionats en portar a terme un procés industrial i a continuació familiaritzar a l'alumne amb les eines
matemàtiques que seran el punt de partida per a l'anàlisi de processos.
Durant el primer semestre del curs es dedica a l'estudi de balanços de matèria i energia que són els que més
freqüentment realitzarà un/a enginyer/a químic/a al llarg de la seva vida professional.

En el segon semestre es farà una introducció als fenòmens de transport que regeixen les operacions unitàries dels processos.


Competències

  • "Comprendre i aplicar els principis bàsics en què es fonamenta l'enginyeria química, i més concretament: balanços de matèria, energia i quantitat de moviment; termodinàmica, equilibri entre fases i equilibri químic; cinètica dels processos físics de transferència de matèria, d'energia i de quantitat de moviment, i cinètica de la reacció química"
  • Hàbits de treball personal
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Treball en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar i identificar conceptes bàsics relacionats amb l'enginyeria química.
  2. Aplicar i identificar el balanç macroscòpic de quantitat de moviment.
  3. Aplicar i identificar les equacions de velocitat en transport molecular.
  4. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  5. Identificar, analitzar i resoldre balanços d'energia en processos químics simples.
  6. Identificar, analitzar i resoldre balanços de matèria en estat estacionari i no estacionari amb reacció química o sense, en processos químics simples.
  7. Obtenir i aplicar les equacions de disseny de reactors ideals isoterms.
  8. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  9. Treballar cooperativament.

Continguts

 

Tema 1.- Introducció

La indústria de procés químic. Definicions: processos i sistemes. Operació en discontinu i en continu. Estat estacionari i no estacionari.

Tema 2.-Balanç macroscòpic de matèria en sistemes sense reacció química

2.1 Concepte de balanç. Balanç de matèria total.

2.2 Balanç de matèria aplicat a un sol component. Balanços de matèria en estat estacionari.

2.3 Sistemes amb corrents de recirculació, purga i derivació (bypass). 

2.4 Balanços de matèria en estat no estacionari.

Tema 3.-Balanç macroscòpic de matèria en sistemes amb reacció química

3.1 Estequiometria. Grau de conversió. Altres paràmetres: reactiu limitant, rendiment i selectivitat.

3.2 Aplicació dels balanços de matèria a sistemes amb reacció química.

Tema 4.- Reactors ideals

4.1 Velocitat de reacció. Dependència de la concentració i la temperatura.

4.2 Reactors ideals: obtenció de les equacions de disseny per a reactors ideals isoterms.

Tema 5.-Balanç macroscòpic d’energia

5.1 Balanç d’energia total. Energia associada a la massa i no associada.

5.2 Balanç d’energia en estat estacionari.

5.3 Balanç d’energia en estat no estacionari.

5.4 Balanç d’energia calorífica.

Tema 6.- Introducció als fenòmens de transport

6.1 Mecanismes de transport de propietat

6.2 Equacions de velocitat: Llei de Fourier, Fick i  Newton

6.3 Reologia

6.4 Determinació de propietats de transport

Tema 7.- Transport Molecular

7.1 Transmissió de calor i transferència de matèria en estat estacionari. Sistemes sense i amb generació interna.

7.2 Transport en estat no estacionari: solucions gràfiques.

Tema 8.- Coeficients individuals de transport

8.1 Transport a través d’interfícies: factor de fricció i  coeficients individuals de transport de calor i matèria.

 


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes 23 0,92 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Classes de teoria 46 1,84 1, 2, 3, 5, 6, 7
Seminaris 7 0,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Supervisades      
Resolució i correcció de problemes 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tipus: Autònomes      
Estudi 65 2,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9
Resolució de problemes 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Tutoria 6 0,24 4, 9

Classes de teoria: Un únic grup. Confirmar en web de l’escola dies i aules de cada grup.

Classes de problemes: Alumnat dividit en dos grups. Confirmar en web de l’escola dies i aules de cada grup. Es publicarà al campus  virtual un llistat d’enunciats de problemes i les solucions per a cada tema. Es farà resolució de problemes en classe i es proposaran problemes a resoldre per part de l’alumnat.

Seminaris: Alumnat dividit en dos grups. Confirmar en web de l’escola dies i aules de cada grup. Reforç de teoria i problemes. Es podran proposar problemes i qüestions pràctiques per resoldre en classe, i s’entregaran a la finalització de la classe. Es corregiran i es tornaran corregits. La qualificació formarà part de la nota de l’assignatura. En cap cas hi haurà la possibilitat d’entregar el treball fora de l’hora de la classe en la que es realitzi l’activitat. Dates previstes de seminaris: Confirmar en el campus virtual dies, horaris i aules de cada grup.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Parcial 1 30% 4 0,16 1, 6, 8
Parcial 2 30% 4 0,16 1, 5, 6, 7, 8
Parcial 3 30% 4 0,16 1, 2, 3, 8
Recuperació 90% 6 0,24 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8
Seminaris 10% 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Avaluació continuada:

-        3 proves parcials  (90% de la nota de l’Assignatura a parts iguals):

Parcial 1, temes 1,2 i 3

Parcial 2, temes 4 i 5

Parcial 3, temes 6, 7 i 8  

Aquestes proves consistiran en preguntes de teoria i resolució de problemes. Per a la part de problemes es podran consultar apunts de classe i llibres, però no problemes resolts ni de classe ni de llibres de col·leccions de problemes.

Nota mínima en cada prova  per fer mitjana: 3 (sobre 10)

-        Entrega de Problemes resolts  en classes Seminaris (10% de la nota de l’assignatura). És responsabilitat de l’alumne/a recollir els problemes corregits que es retornaran, i custodiar els originals fins a la finalització del curs, per resoldre possibles errors en la nota final.

Prova de recuperació:

L'alumnat que no aprovi l’assignatura (5 sobre 10) per avaluació continuada, es podrà presentar per recuperar només els parcials que ha suspès (nota < 5 sobre 10). En aquest cas caldrà obtenir també nota superior a 3 en la recuperació per fer mitjana amb la resta d'activitats d'avaluació.

La prova de recuperació  de cada parcial comptabilitzarà el mateix percentatge que en l’avaluació continuada. Es mantenen les notes de les proves parcials aprovades i  el 10% de la nota de problemes corregits en classes de Seminaris.

L'alumnat aprovat per Avaluació continuada no es pot presentar a la prova de recuperació a pujar nota.

Dates previstes: confirmar en la web de l’Escola

Per aprovar l’assignatura és necessari una nota final mínima de 5 (sobre 10)

En cap cas es realitzaran exàmens (proves avaluatòries) en dies i horaris diferents al publicats oficialment en la web de l’Escola

No es necessari realitzar l’avaluació continuada per presentar-se a l’examen de recuperació.

Observació important: Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualificaran amb un zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, plagiar, copiar o deixar copiar una activitat d'avaluació, o falsejar qualsevol activitat d'avaluació implicarà suspendre-la amb un zero i no es podrà recuperar en el mateix curs acadèmic. Si aquesta activitat té una nota mínima associada, aleshores l'assignatura quedarà suspesa.

Procediment de revisió de les qualificacions
Per a cada activitat d'avaluació, s'indicarà un lloc, data i hora de revisió en la que l'estudiant podrà revisar l'activitat amb el professor. En aquest context, es podran fer reclamacions sobre la nota de l'activitat, que seran avaluades pel professorat responsable de l'assignatura. Si l'estudiant no es presenta a aquesta revisió, no es revisarà posteriorment aquesta activitat.

Qualificacions
Matricules d'honor. Atorgar una qualificació de matrícula d'honor és decisió del professorat responsable de
l'assignatura. La normativa de la UAB indica que les MH només es podran concedir a estudiants que hagin
obtingut una qualificació final igual o superior a 9.00. Es pot atorgar fins a un 5% de MH del total d'estudiants matriculats.
Un estudiant es considerarà no avaluable (NA) si no s'ha presentat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura.


Bibliografia

-        AUCEJO, A.  i col. (2013)

"Introducció a l'Enginyeria Química"   Ed. Universitat de València.

-        HIMMELBLAU, D. M., (1997)

“Principios Básicos y Cálculos en Ingenieria Química” (2a ed.), Ed. Prentice Hall.

-        FELDER R.M. I ROUSSEAU R.W., (1991)

“Principios Elementales de los Procesos Químicos”, (2a ed.) Ed. Addison-Wesley Iberoamericana.

-        FOGLER, H.S., (1998)

“Elements of Chemical Reaction Engineering”, (3ª ed.) Ed. Prentice-Hall.

-        IZQUIERDO J.F. i col (2011)

“Introducción a la Ingenieria Química: Problemas resueltos de Balances de Materia y Energia” Ed. Reverté

 

LLIBRES electrònics

-Concepts of chemical engineering for chemists / edited by Stefaan J.R. Simons

-Coulson & Richardson's chemical engineering. Vol. 1, Fluid flow, heat transfer and mass transfer / J.M. Coulson and J.F. Richardson with J.R. Backhurst and J.H. Harker

-Chemical engineering : solution to the problems in chemical engineering [Recurs electrònic] / by J. R. Backhurst and J. H. Harker ; with J. F. Richardson  

-Basic principles and calculations in chemical engineering / David M. Himmelblau, James B.Riggs


Programari

MS Office (word, power point, excel)


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 211 Català anual matí-mixt
(PAUL) Pràctiques d'aula 212 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 211 Català anual matí-mixt
(SEM) Seminaris 212 Català anual matí-mixt
(TE) Teoria 21 Català anual matí-mixt