Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2504012 Estudis d'Espanyol i Xinès: Llengua, Literatura i Cultura | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Atès que l'estudiant ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica, haver adquirit les competències bàsiques, ha de poder expressar-se correctament oralment i per escrit. Per aquest motiu, els errors ortogràfics i d'expressió que es puguin cometre comportaran una disminució de la puntuació en la nota final.
Aquesta assignatura té com a objectiu fonamental el coneixement i domini dels procediments que permeten incorporar continguts de gramàtica a l'aula d'Espanyol com a Llengua Estrangera.
A l'acabar aquesta assignatura, l'alumnat haurà de:
(1) conèixer les diferents metodologies per ensenyar gramàtica a l'aula d'ELE,
(2) identificar els principals problemes gramaticals que poden sorgir durant el procés d'ensenyament de l'ELE,
(3) saber utilitzar i crear recursos didàctics orientats al coneixement de les nocions de gramàtica en els diferents nivells d'ELE segons el Pla Curricular de l'Institut Cervantes,
(4) avaluar eficaçment les destreses de les i els estudiants d'ELE, en general, i de les persones sinoparlants, en particular.
1) Què és la gramàtica. Parts de la gramàtica. Gramàtica i variació.
2) La gramàtica i l'ensenyament d'ELE: gramàtica descriptiva i gramàtica prescriptiva.
3) El tractament de la gramàtica en la història de l'ensenyament de l'espanyol com a llengua estrangera.
4) L'ensenyament de la gramàtica des d'una perspectiva cognitiva. Teories actuals per a l'ensenyament gramatical.
5) Tècniques, recursos i tipologia d'activitats per ensenyar gramàtica a l'aula d'ELE.
6) Problemes gramaticals: casos particulars problemàtics en espanyol.
7) L'avaluació de la gramàtica en ELE: continguts, procediments i instruments.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Sessions tèorico-pràctiques | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 4, 7, 9, 11, 13, 14, 18, 19, 21, 23 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i preparació de proves i treballs | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
L'alumnat haurà de realitzar un seguiment continuat de l'assignatura.
Per assolir els objectius assenyalats, es combinaran les explicacions teòriques per part de professor o de la professora amb la realització pràctica d'exercicis a l'aula.
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumnat es distribueix de la següent manera:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Dissenyar unitat didàctica de contingut gramatical | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Participació activa. Activitats i exercicis realitzats a classe | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Prova teòrico-pràctica | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Prova teòrico-pràctica | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 7, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
L'assignatura s'avaluarà de manera continuada per tal que el professorat pugui observar l'evolució dels i les estudiants pel que fa a l'assimilació i aplicació dels continguts.
Les activitats que es duran a terme són les següents:
Per superar l'assignatura, s'hauran de realitzar totes les activitats. Un cop sumades les qualificacions de cada prova segons el seu percentatge, el resultat ha de ser de 5 punts o més per aprovar l'assignatura.
La realització de faltes d'ortografia, expressió, lèxic i sintaxi tindrà una penalització de 0,25 cadascuna, sense límit, sobre la nota final a les activitats i en els exàmens.
En cas que l'estudiant dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un determinat acte d'avaluació, aquest serà qualificat amb 0, sense importar el procés disciplinari que es pugui derivar. En cas que es verifiquin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
Òbviament, totes les activitats, proves i treballs han de ser originals. No es permet la còpia total o parcial de materials ja publicats en qualsevol suport. En cas de presentar material no original sense indicar la seva procedència, la qualificació de l'activitato treball serà automàticament de suspens (0) i es perdrà el dret a la recuperació.
Es considerarà "No avaluat" a l'estudiant que no realitzi cap de les activitats / proves. L'elaboració d'una activitat / prova suposa, doncs, la voluntat de l'estudiant de ser avaluat en l'assignatura i, per tant, la seva presentació a l'avaluació.
Els estudiants podran recuperar l'assignatura presentant-se de nou a una prova de contingut teòrico-pràctic, que es realitzarà a final de curs. L'estudiant perdrà el dret a la recuperació si la mitjana de les proves realitzades amb el seu corresponent percentatge és inferior a 3,5 punts. Només podran optar a la recuperació els estudiants que hagin presentat totes les activitats pràctiques i que hagin realitzat les proves teòriques. Les presentacions orals no es recuperen.
En el cas que les proves no es puguin fer presencialment, s'adaptarà el seu format (sense alterar el seu ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i / o discussions d'exercicis a través d'Teams, etc. El professor o professora ha de vetllar per assegurar l'accés de l'estudiantat a aquests recursos o li oferirà altres alternatius que estiguin al seu abast.
AVALUACIÓ ÚNICA:
Avaluació única
Aquesta assignatura preveu l’avaluació única en els termes establerts per la normativa acadèmica de la UAB i els criteris d’avaluació de la FTI.
L’estudiant ha de presentar la sol·licitud electrònica dins el calendari establert per la Facultat i enviar-ne una còpia a la persona responsable de l’assignatura perquè en tingui constància.
L’avaluació única es farà en un sol dia de la setmana 16 o 17 del semestre. La Gestió Acadèmica publicarà la data i hora a la web de la Facultat.
El dia de l’avaluació única el professorat sol·licitarà la identificació de l’alumnat, que haurà de presentar un document d’identitat vàlid amb fotografia recent (carnet d’estudiant, DNI o passaport).
Activitats d’avaluació única
La qualificació final de l’assignatura s’establirà d’acord amb els següents percentatges:
Els processos de revisió de les qualificacions i de recuperació de l’assignatura són els mateixos que s’apliquen a l’avaluació continuada. Vegeu-los més amunt en aquesta guia docent.
Alonso, R., Castañeda, A., Martínez, P., Miquel, L., Ortega, J., Ruiz, J. P. (2015). Gramática básica del estudiante de español. Barcelona: Difusión.
Bosque, I. (dir.) (2004): REDES. Diccionario combinatorio del español contemporáneo. Madrid: SM.
Brucart, J. M.ª (2005): “La gramática en ELE y la teoría lingüística: coincidencias y discrepancias”, RedELE (Revista electrónica de didáctica del español como lengua extranjera), 3.
García Folgado, M. J. y Fuertes, M. (eds.) (2020): Enseñanza de la gramática en ELE: resultados de investigación y nuevas propuestas. MarcoELE, n.º 31.
Gómez del Estal, M. (2004). “La enseñanza de la gramática dentro del enfoque por tareas”. Forma, vol 8, pp. 83-107.
Gutiérrez Araus, M. L. (2014). Problemas fundamentales de la gramática del español como 2/L (Manuales de formación profesores español 2/L). Madrid: Arco libros.
Herrera, F. y Sans, N. (eds.) (2018): Enseñar gramática en el aula de español: nuevas perspectivas y propuestas. Barcelona: Difusión.
Instituto Cervantes (2006): Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencias para el español. Madrid: Instituto Cervantes. Biblioteca Nueva. Disponible en https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/plan_curricular/
Llopis, R., Espinosa, J. M., Campillo, J. P. (2012). Qué gramática enseñar, qué gramática aprender. Madrid: Biblioteca Edinumen.
López García, A. (2005). Gramática cognitiva para profesores de españolL2. Madrid: Arco Libros.
Martín, E. (CVC). Gramática y Enseñanza de Segundas Lenguas. Universidad Pompeu Fabra.
Matte Bon, F. (2010). “Implicaciones de un enfoque comunicativo en el análisis gramatical”. Marco ELE, n.º 11, pp. 83- 111.
Martín Sánchez, M. A. (2010): “Apuntes a la historia de la enseñanza de lenguas extranjeras: la enseñanza de la gramática”, Tejuelo, n.º 8, pp. 59-76.
Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española (2009): Nueva gramática de la lengua española, Madrid: Espasa-Calpe.
No és necessari l'instal·lació de programes informàtics als ordinadors personals.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 30 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 30 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |