Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500000 Estudis Socioculturals de Gènere | OT | 3 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Es recomanable haver cursat alguna assignatura amb continguts en temes jurídics
La docència de l’assignatura s’impartirà tenint en compte la perspectiva dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
Programa de l'assignatura "Gènere i criminologia"
1. L'androcentrisme en la criminologia i en anàlisi de la delinqüència femenina
1.1. Sexisme i dret penal.
1.2. Sexisme en el pensament al voltant de la qüestió criminal.
1.3. Anàlisi i estereotips sobre la delinqüència femenina.
2. La criminalització de les dones: dones a la presó
2.1 Perspectiva històrica de les presons de dones
2.2. Característiques dels empresonaments femenins.
3. Problemes contemporanis dels empresonaments femenins.
3.1. Dones migrants / estrangeres preses
3.2. Maternitats i presó
3.3. La reinserció de les dones preses.
4. Treball sexual, prostitució i tracta.
4.1. Els debats feministes sobre prostitució i treball sexual. Propostes abolicionistes i pro-drets.
4.2.La regulació jurídica de la prostitució. Models prohibicionistes, abolicionistes i reglamentistes.
4.3. Les polítiques públiques sobre tracta de dones (TEH) i els mecanismes de protecció.
5. El control sobre el cos de les dones: el delicte d'avortament
5.1.Reivindicaciones feministes de l'avortament. Diferents visions del paper de l'Estat
5.2.Posibles sistemes legals: el sistema d'indicacions. Debat bioètic
5.3. El control simbòlic de la reproducció
6. L'assetjament sexual i la violència sexual contra les dones.
6.1. Definició d'assetjament sexual i violència sexual.
6.2. Estratègies jurídiques i socials de intervencions en casos d'assetjament sexual.
6.3. Violència sexualitat en els conflictes armats
7. La prevenció i seguretat en clau de gènere.
7.1. Sexisme en la conceptualització de la seguretat.
7.2. Guies i planificació de seguretat ambperspectiva de gènere
8. Processos específics de criminalització femenina.
8.1. Dones menors i delicte
8.2. Dones i drogues.
9. Eines per al desenvolupament dels drets de les dones enfront dels sistemes penals.
9.1. Els moviments de dones: epistemologies.
9.2. Els drets humans en clau de gènere i el paper de la justícia penal
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe Teòrica | 19,5 | 0,78 | |
Seminari | 19,5 | 0,78 | |
Tipus: Supervisades | |||
Activitatas d'evaluació | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual | 53 | 2,12 | |
treball en grup | 53 | 2,12 |
El curs es desenvoluparà a partir de les exposicions teòriques de la professora i els comentari de lectures per part del alumnat.
Cada setmana es comentarà una lectura obligatòria i hi haurà un debat sobre aquesta lectura i les preguntes que prèviament la professora ha
indicat.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentaris i participació en l'aula | 10% | 0 | 0 | 1, 5, 9 |
Treball en grup | 40% | 0 | 0 | 2, 4, 7, 6, 9, 8 |
Treballs individuals | 50% | 0 | 0 | 2, 1, 3, 4, 5, 7, 9, 8 |
Avaluació:
La participació en els debats setmanals (10% de la nota final
Durant el curs es realitzarà dos exercicis d'avaluació continuada:
- Un anàlisi de lectura (20% de la nota final)
- Un comentari de noticia (20% de la nota final)
Examen final (50 % de la nota final).
Per tal de aprovar la assignatura i fer mitja amb l’avaluació continuada es imprescindible obtenir al menys un 5 en el examen final.
L’alumnat serà avaluable sempre que hagi realitzat un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l’assignatura. Si el valor de les activitats realitzades no arriba a aquest llindar, el professor/a de l’assignatura pot considerar l’estudiant com a no avaluable
Revaluació
El alumnat que no hagi aprovat l’avaluació continuada podrà presentar-se a un examen de revaluació.
Avaluació única
El alumnat que hagi demanat l'avaluació única farà les següents probes el mateix dia del examen final:
Examen final (50 de la nota final)
Anàlisi de lectura (25% de la nota final)
Comentari de noticia (25% de la nota final)
S'aplicarà el mateix sistema de recuperació que per l'avaluació continuada
S’aplicarà el mateix criteri de no avaluable que per l’avaluació continuada
1. Maqueda, M.L. (2020). Trata Prostitución Forzada y Esclavitud Sexual de las Mujeres. Bases para un Debate Libre de Dogmatismos. Revista de Derecho Penal, 28, 213-223.
2. Heim, D. (2019). Feminismos y Derecho Penal: de las alianzas estratégicas al desarrollo de derechos. Cuestiones Criminales, 2, 167- 177.https://docs.wixstatic.com/ugd/f455e4_971aef430dd54196b34abe35d1eba337.pdf
3. Almeda, E.(2017). Criminologías feministas, investigación y cárceles de mujeres en España. Papers, 102(2),151-181. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.2334
4. Bodelón, E. (2014). Violencia Institucional y Violencia de Género. Anales de la Cátedra Francisco Suárez, 48, 131-155. https://doi.org/10.30827/acfs.v48i0.2783
5. Martínez Perza, Carmen; Quesada Arroyo, Pedro; de Miguel Calvo, Estibaliz; Dzvonkovska Natalia; Nieto Rodríguez, Lucía (2021). Situación de las Personas con Adicciones en las Prisiones Españolas. Una visión con Perspectiva de Género. Unión de Asociaciones y Entidades de Atención al Drogodependiente (UNAD), Madrid. https://www.unad.org/ARCHIVO/documentos/biblioteca/1676366563_2023_01_16_estudio_prisiones_version_digital.pdf
6. Heim, Daniela (2012). Más allá del Disenso, los Derechos Humanos de las Mujeres en Contextos de Prostitución. Derechos y Libertades, 26, 297-327. http://hdl.handle.net/10016/18235
7. Navarro, C.(2018). El Encarcelamiento Femenino. Atelier.
8. Gonzalez-Prado, P. (2020). Jurisprudencia Comparada sobre Aborto: Cuando los Feminismos Impregnan el Derecho. Cuadernos Electrónicos de Filosofía del Derecho , 42 , 135-157. http://dx.doi.org/10.7203/CEFD.42.16026
Teams
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | primer quadrimestre | matí-mixt |