Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2502443 Psicologia | OT | 4 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
No hi ha cap prerequisit establert específicament per a aquesta assignatura, però és altament recomanable haver cursat o estar cursant simultàniament les assignatures de Psicopatologia de l'Edat Adulta i Trastorns de la Personalitat. És molt més eficaç aprendre a avaluar i poder establir un diagnòstic si es sap què s’ha d’avaluar.
Aquesta assignatura forma part de la matèria de formació optativa, de la menció optativa en Psicologia Clínica en l'Edat Adulta que està ubicada al quart curs del Grau de Psicologia.
Aquesta assignatura es planteja com a objectiu general que l’estudiant sigui capaç d’identificar i delimitar el procediment i/o tècniques d’avaluació en psicologia clínica d’adults que han de ser utilitzats, més adientment, d’acord al cas plantejat en l’àmbit clínic. Més concretament els objectius específics de l’assignatura són:
Bloc A: Aspectes Conceptuals.
Tema 1. Conceptes bàsics en l’avaluació clínica i en psicodiagnòstic: evolució històrica del concepte d’avaluació psicològica clínica, delimitació terminològica, models en psicodiagnòstic en l’avaluació psicològica clínica.
Bloc B: Estratègies i Procediments d’Avaluació en Psicologia Clínica.
Tema 2. El procés d’obtenció de un psicodiagnòstic: procés d’avaluació clínica, establiment d’hipòtesis diagnòstiques, avaluació de problemes i dimensions psicològiques, claus diagnòstiques, diagnòstic diferencial, anàlisis funcional de la conducta, criteris diagnòstics, la anamnesis i la història clínica, pronòstic i l’informe psicològic clínic.
Tema 3. La entrevista clínica: la entrevista en el context clínic, classificació de les entrevistes, avantatges i limitacions, fiabilitat i valides de la entrevista, descripció longitudinal del curs de la entrevista.
Tema 4. Avaluació de la personalitat normal en el context clínic: avaluació de la personalitat des de criteris empírics, avaluació de la personalitat des de criteris factorials, avaluació de la personalitat des de el paradigma dels ‘cinc grans factors’, avaluació de la personalitat des d’un paradigma psicobiològic.
Tema 5. Instruments psicomètrics multidimensionals i entrevistes generals en psicodiagnòstic: entrevistes generals (SCID-I), l’inventario de síntomes SCL-90-R, l’inventari multifàsic de personalitat de Minnesota (MMPI-II), l'inventari multifàsic de la personalitat de Minnesota revisat (MMPI-RF), elqüestionari d’anàlisis clínic (CAQ-II), l’inventari clínic multiaxial de Millon (MCMI-IV) i l'inventari d'Avaluació de la Personalitat (PAI).
Bloc C: Avaluació Clínica de diversos trastorns mentals.
Tema 6. Avaluació dels trastorns afectius
Tema 7. Avaluació dels trastorns d’ansietat.
Tema 8. Avaluació dels trastorns psicòtics.
Tema 9. Avaluació dels trastorns de la personalitat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Conferències | 24 | 0,96 | 11, 10, 12, 18, 23, 24, 25, 27 |
Seminaris de casos clínics | 12 | 0,48 | 2, 3, 7, 6, 23, 28 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball supervisat | 13,5 | 0,54 | 3, 8, 5, 12, 27 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de documentació en revistes, llibres i Internet | 25 | 1 | 5, 19 |
Estudi | 47,5 | 1,9 | 11, 10, 12, 19, 25 |
Lectura de textos | 25 | 1 | 5, 19 |
La metodologia docent de l’assignatura està orientada a fomentar la capacitat de pressa de decisions, la capacitat de planificació, l’autonomia i l’actitud crítica. Es pretén que l’estudiant sigui capaç de decidir, d’acord a les hipòtesis diagnòstiques formulades el procediment, més adient, d’avaluació psicològica en clínica d’adults i, finalment, culminar el procés d’avaluació amb la transmissió oral i escrita (informe) dels resultats. Cal que l’estudiant sigui pro-actiu/va en la cerca d’informació envers l’estat actual dels diferents instruments d’avaluació clínica d’adults i els diferents procediments d’avaluació en els diferents trastorns psicopatològics.
La metodologia docent d’aquesta assignatura és pot dividir en tres blocs:
1. Docència dirigida. Està estructurada en tres activitats d’assistència obligada:
A. La primera consisteix en un cicle de conferències, modalitat presencial, amb suport de tecnologies multimèdia i que es fan en grups grans. Es pretén que l’estudiant sigui capaç d’assolir els principals conceptes teòrics de l’avaluació en psicologia clínica de d’adults. La durada d’aquesta activitat serà de dues hores per tots els estudiants del mòdul.
B. La segona activitat consisteix en pràctiques d’aula dirigides o seminaris clínics que es realitzaran en grups petits, amb modalitat presencial, sota el principi d’aprenentatge basat en problemes (ABP). En aquestes pràctiques, a proposta de l’equip docent, s’analitzaran dos casos clínics on es treballarà tot el procésd’avaluació clínica i el·laboració de l'informe clínic. Es pretén crear un espai d’anàlisi crític i d’aclariment del procés d’avaluació en psicologia clínica a realitzar en cada cas clínic, similar a l’establert en sessions clíniques hospitalàries, en relació als conceptes teòrics que s’han tractat en les conferències magistrals. La durada d’aquesta activitat, que els estudiants rebran quinzenalment, serà de dues hores impartida amb un terç dels estudiants del mòdul (grup 1/3). Aquesta activitat està orientada a les següents activitats formatives:
C. La tercera activitat consisteix en una expossició oral per part de l'alumne (grup de dos persones màxim), d'un dels 5 temes proposats per l'equip docent, durant un període no superior a 25 minuts i amb suport visual tipus power-point. La durada d’aquesta activitat,que els estudiants rebran quinzenalment, serà de 4 hores repartides en dos sessions de dos hores i impartida amb un terç dels estudiants del mòdul sencer (grup 1/3). Aquesta darrera activitat està orientada a l'ampliació del contingut i coneixement teòric exposat a les classes magistrals amb grup sencer i a desenvolupar les capacitats de síntesi i defensa oral d'un tema d'avaluació en psicologia clínica d'adults. Els temes a escollir són:
1. Avaluació dels trastorns disruptius, del control dels impulsos i trastorns de la conducta.
2. Avaluació de les conductes suicides i autolítiques.
3. Avaluació dels trastorns sexuals.
4. Avaluació dels trastorns adictius i per consum de substàncies.
5. Avaluació en violència de gènere.
2. Activitat Supervisada. Està estructurada en una activitat, obligada per l’estudiant, que pretén consolidar els continguts teòrics i pràctics de l’assignatura. Consisteix en un informe psicológic clínic assistencial. Específicament, és l’elaboració d’un informe clínic d’un cas clínic psicopatològic d’acord a la història clínica i els resultats de les diferents proves/instruments utilitzades per a l’avaluació psicològica del cas que els estudiants hauran d’interpretar. L’elaboració de l’informe es durà a terme en grups de dos estudiants màxim i, excepcionalment, un únic estudiant. Els professors ajudaran i supervisaran el treball en les espais d’horari de despatx i durant les setmanesd’avaluaciódels resultats d’aprenentatge destinats a aquesta activitat. Pot haver-hi un dia específic de docència supervisada en modalitat presencial (veure cronograma docent).
3. Activitat Autònoma. Les activitats de treball autònom de l'estudiant inclouen, adicionalment a l’estudi i cerca bibliogràfica, la lectura de materials de continguts especialitzats o complementaris d´especial interès per a l´adquisició de les competències pròpies de l’assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència EVA1 (primera prova escrita tipus test d'elecció múltiple) | 30% (Bloc temàtic A i B) | 1,5 | 0,06 | 3, 7, 11, 10, 12, 18, 19, 20, 21, 24, 25, 27 |
Evidència EVA2 (segona prova escrita tipus test d'elecció múltiple) | 30% (Bloc temàtic B i C) | 1,5 | 0,06 | 3, 7, 9, 11, 10, 12, 19, 20, 21, 24, 25, 27 |
Evidència EVA3 (Informe d'un cas clínic treballat íntegrament per l'alumne) | 15% | 0 | 0 | 4, 2, 3, 8, 5, 1, 9, 15, 17, 16, 18, 13, 23, 24, 26, 27, 14 |
Evidència EVA4 (Portafoli seminari de casos clínics) | 10% | 0 | 0 | 4, 2, 3, 7, 8, 6, 5, 1, 9, 10, 15, 17, 16, 18, 20, 13, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 14 |
Evidència EVA5 (Exposició oral tema d'avaluació) | 15% | 0 | 0 | 7, 8, 6, 5, 11, 10, 12, 15, 19, 20, 21, 22, 23, 26, 27 |
L’avaluació de l’assignatura conté evidències d’aprenentatge individuals i col·lectives o en grup minoritari de dos persones màxim, segons les pautes d'avaluació marcades per la Facultatd de Psicologia: https://www.uab.cat/doc/DOC_PautesAvaluacio_2023. S'estableixen dos formats d'avaluació: continuada i única, específicades a continuació.
A. Evidències d’aprenentatge individuals (avaluació continuada i única):
B. Evidència d’aprenentatge col·lectiva (màxim dues a tres persones):
La nota final, tant per l'avaluació única como la continuada, de l’assignatura estarà conformada per la següent formulació: dues proves escrites tipus test(EVA1i EVA2), la redacció de l’informe clínic tutoritzat (EVA3), el portafoli de pràctiques (EVA4) i la presentació oral (EVA5). Cadascuna de les evidències d’aprenentatge tenen el pes ponderat prèviament assenyalat. Es calcula a partir de la següent formula i prerequisit: Nota final=[(Nota EVA1x0.3)+(Nota EVA2x0.3)+(Nota EVA3x0.15)+(Nota EVA4x0.10)+(Nota EVA5x0.15)].
Cal tenir en consideració els següents termes de l’avaluació:
Definició d’estudiant avaluable: L'alumnat que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) del total de l'assignatura, no podrà constar en actes com a "no avaluable". Cas de considerar-se presentat/ada o avaluable, es qualificaran amb un 0 les evidències a les que no s'hagi presentat l'estudiant.
Definició de superació de l’assignatura: un/a estudiant ha superat l’assignatura quan s’ha presentat a totes les evidències d'aprenentatge obtenint un total d'almenys 5 punts en l'avaluació continuada, amb un mínim de 3,5 punts o més (en una escala 0-10) en cadascuna de les evidències realitzades. En cas de no assolir aquests requisits la nota màxima que es pot obtenir és de 4.5 punts.
Proves de recuperació: la setmana de recuperacions els estudiants tindran opció sols de recuperar les evidències d’aprenentatge escrites individuals (prova tipus test o EVA1 i EVA2) no superades i prèviament presentades. Així,pot optar l'estudiant que al llarg de l'avaluació continuada hagi realitzat les evidències d'aprenentatge amb un pes igual o major a 2/3 parts de la qualificació total i hagi obtingutuna nota inferior a 5 punts i major o igual a 3,5 punts. El criteri d'assignatura superada serà el mateix que per l'avaluació continuada, substituint només les notes de la/es evidències superada/es. En cas de no assolir els requisits establerts la nota màxima a consignar en l'expedient acadèmic serà de 4.5 punts. La recuperació escrita individual consistirà en una prova escrita tancada, de modalitat presencial, amb preguntes tipus test de resposta múltiple sobre el contingut teòric no superat i amb preguntes sobre un cas clínic. L'avaluació única no difereix de la continuada, en les proves de recuperació.
C. Avaluació Única: es realitzarà en el mateix dia i lloc que la prova del segon periode avaluatiu de l'assignatura, menys per les evidències que impliquen el desenvolupament i resolució de casos (EVA3 i EVA4). S'avaluaran tots el contiguts de l'assignatura. Es realitzaran les evidències 1 i 2, que impliquen les dos proves escrites parcials amb preguntes tipus test i la EVA5 que implica la defensa oral d'un dels temes d'avaluació psicològica clínica d'adults i proposats per l'equip docent. La durada de la prova és aproximadament de 4 hores. La nota final de l'asssignatura s'obtindrà tal com s'ha descrit per l'avaluació continuada. També s'apliquen els mateixos termes d'avaluació referents a definició d'estudiant avaluable i definició de superració de l'assignatura, esmentades previament. El procés de recuperació serà el mateix per l'avaluació continuada descrit prèviament.
TAULA D’ACTIVITATS D’AVALUACIÓ ÚNICA |
|||
Nom i descripció de l’evidència |
Pes |
Durada en hores (de l’acte presencial) |
Data realització/entrega |
EVA1: Prova escrita A (1er parcial) |
30% |
4 hores |
Segon període avaluatiu |
EVA2: Prova escrita B (2on parcial) |
30% |
||
EVA3-4: Resolució d’informes |
25% |
||
EVA5: Exposició oral tema avaluació |
15% |
||
|
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable, ni en l'avaluació única ni continuada.
Manuals acadèmics-Bibliografia bàsica:
DEUS J., DEVÍ J. Evaluación en Psicología Clínica de Adultos. Barcelona: Editorial UOC, 2019.
CARRASCO M.A., RAMIREZ I., Del BARRIO V. Evaluación Clínica. Diagnóstico, formulación y constrastación de los trastornos psicológicos. Madrid: Editorial Sanz y Torres, 2013.
Manuals rellevants:
CABALLO V.E. Manual para la evaluación clínica de los trastornos psicológicos. Trastornos de la edad adulta e informes psicológicos. Madrid: Pirámide, 2008.
MARÍN-MARTÍN, C. Guía práctica de evaluación psicológica clínica: Desarrollo de competencias. Madrid: Editorial Pirámide, 2021.
Bibliografia complementària:
AIKEN R.L. Tests psicológicos y evaluación. México: Pearson Educación, 200311.
BUELA-CASAL G., CABALLO V.E., SIERRA J.C. Manual de evaluación en psicología clínica y de la salud. Madrid: Siglo XXI, 1996.
BUELA-CASAL G., SIERRA J.C. Manual de evaluación y tratamientos psicológicos. Madrid: Biblioteca Nueva, 2001.
BULBENA A., BERRIOS, G.E., FERNÁNDEZ, P. Medición clínica en psiquiatría y psicología. Barcelona: Masson, 2000.
CABALLO V.E. Manual para la evaluación clínica de los trastornos psicológicos. Estrategias de evaluación, problemas infantiles y trastornos de ansiedad. Madrid: Pirámide, 2005.
COHEN R.J., SWERDLIK M.E. Pruebas y evaluación psicológicas.Introducción a las pruebas y a la medición. México: McGraw-Hill, 2001.
COLOM-MARAÑÓN R. Tests, inteligencia y personalidad. Madrid: Pirámide, 1995.
COMECHE M.I., DÍAZ M.I., VALLEJO M.A. Cuestionarios, inventarios y escalas, ansiedad, depresión y habilidades sociales. Madrid: Fundación Universidad-Empresa, 1995.
CORMIER W.H., CORMIER L.S. Estrategias de entrevista para terapeutas. Bilbao: DDB, 19942.
FERNÁNDEZ-BALLESTEROS R. Evaluación psicológica: conceptos, métodos y estudio de casos. Madrid: Pirámide, 2011.
FERNÁNDZ-BALLESTEROS R., OLIVA M., VIZCAÍNO C., ZAMARRÓN M.D. Buenas prácticas y competencias en evaluación psicológica. Madrid: Editorial Pirámide, 2010.
GUTIÉRREZ T., RAICH R.M., SÁNCHEZ D., Y DEUS J. Instrumentos de evaluación en psicología de la salud. Madrid: Alianza editorial, 2003.
KIRCHNER T., TORRES M., FORNS M. Evaluación psicológica: modelos y técnicas. Barcelona: Paidós, 1998.
MATESANZ A. Evaluación estructurada de la personalidad. Madrid: Pirámide, 1997.
MORENO-ROSSET C. Evaluación psicológica: teoría y práctica. Madrid: Editorial Sanz y Torres, 2005.
MUÑOZ M. Manual práctico de evaluación psicológica clínica. Madrid: Síntesis, 2003.
MUÑOZ-LÓPEZ M., ROA ÁLVARO A., PÉREZ-SANTOS E., SANTOS-OLMOS A., Y DE VICENTE COLOMINA A. Instrumentos de evaluación en salud mental. Madrid: Pirámide 2002.
URBINA S. Claves para la evaluación con tests psicológicos. Barcelona: TEA Ediciones, 2007.
VÁZQUEZ C., Y MUÑOZ M. Entrevista diagnóstica en salud mental. Madrid: Síntesis, 2002.
No hi ha.
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(SEM) Seminaris | 111 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 112 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(SEM) Seminaris | 113 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Català/Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |