Logo UAB

Fonaments d'Auditoria

Codi: 105772 Crèdits: 6
2024/2025
Titulació Tipus Curs
2500002 Comptabilitat i Finances OT 4

Professor/a de contacte

Nom:
Xavier Sentis Ros
Correu electrònic:
xavier.sentis@uab.cat

Equip docent

Xavier Sentis Ros

Idiomes dels grups

Podeu consultar aquesta informació al final del document.


Prerequisits

Haver superat les assignatures:

-          Introducció a la Comptabilitat

-          Comptabilitat Financera I

-          Comptabilitat Financera II


Objectius

 

L'assignatura figura contextualitzada dins la matèria  junt amb altres assignatures de  Comptabilitat avançada,  Menció de Comptabilitat i fiscalitat

Els objectius principals són:

Conèixer de forma básica  i saber interpretar les normes de informació financera en general i, en concret les relatives a auditoria.  En definitiva: conèixer de forma bàsica les tècniques d'auditoria i els informes que s'han d'elaborar per tal de certificar la imatge fidel dels comtpes anuals.

 


Competències

  • Acreditar un comportament ètic i professional en les funcions d'assessorament comptable i/o financer que es tinguin encomanades.
  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Demostrar un coneixement de les normes jurídiques, de control i solvència emeses pels organismes reguladors que afecten els diferents processos comptables i/o financers analitzats.
  • Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  2. Elaborar estats financers i informes per a fins comptables, fiscals, financers i organitzatius.
  3. Fer servir els diferents criteris de registre i valoració establerts a la norma comptable.
  4. Implementar una sèrie de controls i estratègies que garanteixin una assessoria ètica i professional.
  5. Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.
  6. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  7. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  8. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  9. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Continguts

1. Fonaments, característiques i marc jurídic i professional de l'auditoria.

2. Els papers de treball. Procediments i sistemes.

3. Introducció a l’auditoria de les inversions.

4. Introducció a l’auditoria de les fonts de finançament.

5. Introducció a l’auditoria de les existències, comptes a cobrar i comptes a pagar.

6. Introducció a l’auditoria del compte de resultats.

7. Introducció a l'auditoria fiscal.


Activitats formatives i Metodologia

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teóriques 32 1,28 8
classes practiques 17,5 0,7 8, 6
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals 10 0,4 8, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi individual i treball en grup 86 3,44 8, 6

La metodologia docent estarà basada en una combinació de 4 tipus d'activitats:

-  Activitat dirigida: classes teòriques, pràctiques i de resolució de casos.

-  Activitat supervisada: consistent en l'assistència a tutories i la realització d'exercicis amb seguiment pautat.

-  Activitat autònoma individual: comprendrà la part d'estudi personal de l'alumne (estudi de la bibliografia bàsica, lectures complementàries, recerca d'informació, etc.). També s'inclou la realització d'exercicis addicionals i casos.

-  Activitat autònoma en grup: recerca de dades i elaboració d'un informe d'auditoria financera o síntesi d'un informe d'auditoria d'una empresa real. Presentació i debat.

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.


Avaluació

Activitats d'avaluació continuada

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació 5% 0 0 6
Casos i exercicis practics 20% 0 0 8
Examen final 40% 2,5 0,1 1, 4, 2, 8, 9, 7, 3
Prova parcial 20% 2 0,08 1, 8, 9, 7, 6, 3
Treball en equip 15% 0 0 1, 5, 2, 3

 

Aquesta assignatura  no preveu el sistema d’avaluació única.

 

La valoració i seguiment dels estudiants d'aquesta assignatura pel sistema d'avaluació continua es realitzarà en base a 5 modalitats d'avaluació:

1. Resolució i presentació individual de casos i/o exercicis pràctics sobre el contingut de l'assignatura, dins de termini. (15% de la nota total).

2. Treball en equip: analitzar un informe d'auditoria d'una empresa real o elaborar documents d'auditoria d'un àrea o tema específic. Presentar-lo i defensar-lo si cal. A realitzar en equip de 3 ó 4 alumnes. (15% de la nota total).

3. Proves parcials d'avaluació continuada. (20% de la nota total)

4. Examen final. (40% de la nota total).

5. Assistència i participació: 10%

L'estudiant superará  l'assignatura si assoleix una avaluació favorable (igual o superior al 50%) en el còmput. superarà (suma de qualificacions igual o superior a 5) de les activitats descrites.

Per fer mitjana es necesaria una valoració igual o superior a 5,0 a l'examen final

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,8.

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Senseperjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

 

 


Bibliografia

Bàsica:

Llei d'Auditoria de Comptes 22/2015, de 20-7-15, BOE 21-7-15 i RD 2/2021 de 12 de gener

Arenas, P; Moreno, A. (2012): Introducción a la Auditoría Financiera. Ed. Mc Graw-Hill. Gutiérrez, G (2010): Informe de Auditoría de Cuentas Anuales. Registro de Economistas Auditores REA (pendent de nova edició). Manual de Auditoría. Editorial Francis Lefebvre.2016

Normativa comptable:

Pla General de comptabilitat. RD 1514/2007 i modificació RD 602/2016 BOE 17-12-16

Pla General de comptabilitat. RD 1514/2007 i modificació RD 602/2016 BOE 17-12-16

* Real Decrewto 1/2021 de 30 de gener, de reforma de PGC i PGC Pimes

*Real Decreto-ley 8/2020, de 17 de marzo, de medidas urgentes extraordinarias para hacer frente al impacto económico y social del COVID-19

*Real Decreto-Ley 18/2020, BOE 13-05-20, de medidas sociales en defensa del empleo.

*Real Decreto-Ley 19/2020, BOE 27-05-20,  por el que se adoptan medidas complementarias en materia agraria, científica, económica, de empleo y Seguridad Social y tributarias para paliar los efectos del COVID-19

*Real Decreto-Ley 21/2020, BOE 10-06-20  de medidas urgentes de prevención, contención y coordinación para hacer frente a la crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19.

 

 

Enllaços web:

www.icjce.es

www.rea.es

www.icac.meh.es

www.accid.org


Programari

1. SABI DATA BASE

2. EXCELL

3. ERP A3


Llista d'idiomes

Nom Grup Idioma Semestre Torn
(PAUL) Pràctiques d'aula 501 Català primer quadrimestre tarda
(TE) Teoria 50 Català primer quadrimestre tarda