Titulació | Tipus | Curs |
---|---|---|
2500256 Antropologia Social i Cultural | OB | 2 |
Podeu consultar aquesta informació al final del document.
Aquesta assignatura no té prerequisits però és recomana haver cursat prèviament l’assignatura “Història de l’antropologia I: dels Antecedents a Boas” per poder-ne fer un bon seguiment.
Es tracta d'una assignatura que forma part de la Matèria “Historia de la Antropologia” i continua el desenvolupament històric de l'antropologia iniciat al primer semestre de 2n curs amb la “Història de l’Antropologia I.” Aquesta part es fa en el segon semestre de 2n curs i explica les principals escoles i paradigmes teòrics que es van desenvolupar en les antropologies hegemòniques després de la Segona Guerra Mundial, fins arribar a la crisi postcolonial dels anys 70 i els primers plantejaments postmoderns.
El seu objectiu formatiu primordial és donar conèixer les principals escoles i teories antropològiques del període, per tal que l'estudiant pugui donar coherència històrica a les lectures que es fan de forma dispersa al llarg del Grau i que són sistematitzades de maneres molt diferents a la resta de les assignatures. En finalitzar el curs l'alumnat hauria de ser capaç de donar raó de:
a) Les característiques generals, teòriques i metodològiques de les diferents escoles o corrents que s'han succeït en aquest període de la història de l'antropologia;
b) Les tesis i desenvolupaments principals de cadascun dels/les autors/es considerats/des.
BLOC TEMÀTIC I. Introducció: quina història de quina antropologia
BLOC TEMÀTIC II. L’antropologia funcionalista britànica i la figura d'Evans-Pritchard
BLOC TEMÀTIC III. L'antropologia francesa i l’estructuralisme de Lévi-Strauss
BLOC TEMÀTIC IV. L'antropologia dels EUA després de la Segona Guerra Mundial: el debat entre materialisme i simbolisme
BLOC TEMÀTIC V. Materialismes: Marvin Harris
BLOC TEMÀTIC VI. Simbolismes: Marshall Sahlins
BLOC TEMÀTIC VII. La caiguda del mur de Berlin i el gir postmodern: Clifford Geertz
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | 23, 24, 1, 3, 5, 7, 6, 8, 15, 12, 11, 16, 17, 19, 21 |
Discussió de textos | 9 | 0,36 | 2, 23, 26, 4, 24, 1, 3, 5, 6, 8, 9, 15, 12, 11, 16, 17, 19, 21, 25 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories individuals i en grup | 2 | 0,08 | 23, 3, 22, 5, 6, 8, 12, 11, 16, 17, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs | 30 | 1,2 | 23, 3, 13, 5, 6, 8, 9, 14, 12, 11, 16, 17, 21 |
Estudi i treball personal | 40 | 1,6 | 23, 1, 3, 13, 5, 6, 8, 12, 11, 16, 17, 18, 21 |
Lectures | 15 | 0,6 | 23, 26, 1, 3, 13, 5, 6, 8, 14, 12, 11, 16, 17, 18, 21 |
A. Classes teòriques i pràctiques dirigides pel professorat: Classes magistrals amb suport de TIC i seminaris de debat en gran grup i discussió de textos.
B. Cerca de documentació, lectura de textos, redacció de treballs.
C. Estudi: Realització d'esquemes, mapes conceptuals i resums.
D. Tutories: Atenció personalitzada a l'estudiant al despatx o a l'aula. L'horari i lloc d'atenció a l'alumnat serà proporcionat el primer dia de classe i estarà penjat a l'Aula moodle.
MATERIAL DOCENT
Per poder seguir el ritme docent del curs, cal que els alumnes realitzin un seguit de lectures obligatòries que s'indicaran a l'inici de l'assignatura.
La bibliografia general recollida en aquesta Guia Docent ofereix manuals que s'espera que els estudiants utilitzin per a complementar el temari més enllà del que s'explica a l'aula. Durant el transcurs de les sessions presencials pot ser que es recomani altra literatura complementària.
DINÀMICA DE TREBALL
El curs es compon de 7 blocs temàtics. Cada bloc temàtic anirà acompanyat d'una o vàries lectures obligatòries (capítol de llibre o article) que seran la base per a la discussió a classe al final de cada bloc temàtic. Les lectures obligatòries complementen els apunts i també serà material a tenir en compte per als treballs d'avaluació. Es pot demanar algun treball individual o grupal sobre un llibre sencer o monografia ubicada en algun dels temes, que serà indicada pel professor/a o bé a escollir per l'alumnat d'entre un llistat. Les lectures obligatòries dels comentaris i el calendari de lliurament dels treballs i l'examen es donaran el primer dia a classe i a l'aula moodle.
La metodologia docent i l’avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament del treball en grup | 40% | 10 | 0,4 | 2, 23, 26, 10, 4, 24, 1, 3, 22, 5, 7, 6, 8, 15, 12, 11, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 25 |
Participació en debats | 10% | 1 | 0,04 | 2, 23, 26, 10, 4, 24, 1, 3, 13, 22, 5, 7, 6, 8, 9, 14, 15, 12, 11, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 25 |
Proves escrites | 50% | 3 | 0,12 | 23, 3, 13, 5, 6, 8, 9, 14, 12, 11, 16, 17, 21 |
L'avaluació de la assignatura s'entén com un procés continu i progressiu, que s'estén durant tot el període lectiu i es desenvolupa a partir de la realització de diferents activitats d’avaluació:
Mòdul de treballs (40% de la nota final):
Treball en grup sobre un tema escollit pels/les estudiants d'una llista proposada pel professorat. Les pautes per a la realització del treball i la rúbrica d'avaluació es donaran durant el primers dies de classe.
Mòdul de proves escrites (50% de la nota final):
Es faran dos exàmens (25% cada un) sobre el temari treballat a classe i les lectures obligatòries.
Per considerar superada l’assignatura cal obtenir una nota final mínima de 5, resultat de la mitjana de les notes de cada mòdul segons el seu percentatge de la nota final. No obstant això, la nota de l'examen sempre ha de ser superior a 5 per poder fer la mitjana amb el treball grupal i la participació.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professorat informarà l'alumnat (a l'aula i via Campus Virtual) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Al principi de curs es lliurarà el cronograma amb les dates de lliurament del treball, discussions de les lectures obligatòries i realització dels exàmens. També es lliurarà el llistat de les lectures obligatòries, que estaran disponibles en format PDF al Campus Virtual.
Mòdul de participació en debats (10% de la nota final):
Durant el curs esplantejaran diferents debats sobre els temes tractats a classe i és d'importància la participació de l'alumnat.
AVALUACIÓ EN CAS DE NO-PRESENCIALITAT:
En cas que les proves no es puguin fer presencialment (justificant degudament per malaltia, etc.) s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
CRITERIS D’AVALUACIÓ:
L'absència o lliurament fora de termini de les activitats d'avaluació, sense una causa degudament justificada i acreditada, significa que aquella activitat no serà avaluada. No s’acceptaran evidències d'avaluació que no s’ajustin als estàndards de format de les pautes i rúbriques de realització dels treballs.
SOBRE PLAGI EN ELS TREBALLS I/O CÒPIA EN ELS EXAMENS:
S'aplicarà la normativa vigent : Article 116. Resultats de l’avaluació (Article modificat per Acord de Consell de Govern de 19 de març de 2015):
En cas que l’estudiant realitziqualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en elsactes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
QUALIFICACIÓ DE "NO AVALUABLE"
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi realitzat algun dels dos examens i/o no hagi presentat el treball en grup, excepte per causes justificades i degudament acreditades. En tot cas, l’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
CRITERIS DE REAVALUACIÓ
Podrà optar a recuperació l’alumnat suspès que compleixi els criteris per ser avaluable (és a dir, que hagi fet els examens i/o lliurat el treball en grup). Per participar al procés de recuperació l'estudiant ha d'haver obtingut una qualificació mínima final, que no pot superar en cap cas el 3,5. La recuperació consistirà en un examen de la part suspesa. El mòdul de participació no és recuperable.
AVALUACIÓ ÚNICA
Mòdul de treballs (40% de la nota final):
Treball individual sobre un tema escollit pels/les estudiants d'una llista proposada pel professorat. Les pautes per a la realització del treball i la rúbrica d'avaluació es donaran durant el primers dies de classe.
Mòdul de proves escrites (40% de la nota final):
Es farà 1 examen sobre eltemari treballat a classe i les lectures obligatòries.
Per considerar superada l’assignatura cal obtenir una nota final mínima de 5, resultat de la mitjana de les notes de cada mòdul segons el seu percentatge de la nota final. No obstant això, la nota de l'exàmen sempre ha de ser superior a 5 per poder fer la mitjana amb el treball grupal i la ressenya.
Mòdul de ressenya (20% de la nota final):
S'haurà d'entregar una ressenya feta a partir d'un llibre recomanat pel professor.
MANUALS RECOMANATS:
BONTE, Pierre & IZARD, Michael: Diccionario de Etnología y Antropología, Madrid: Akal, 1996.
BARNARD, Alan & SPENCER, Jonathan: Encyclopedia of social and Cultural Anthropology, London: Routledge, 1996 (2002).
ENCICLOPEDIA INTERNACIONAL DE LAS CIENCIAS SOCIALES, dirigida por David L. Sills [Ed. Española, director Vicente Cervera Tomás], Madrid: Aguilar, 1974-1977.
HARRIS, Marvin, El desarrollo de la teoría antropológica, Madrid, Siglo XXI, 1983.
KUPER, Adam. Antropología y antropólogos. (La escuela británica: de 1922 a 1972), Barcelona: Ed. Anagrama, 1974
MARTÍNEZ VEIGA, Ubaldo, Historia de la antropología. Teorías, praxis y lugares de estudio, Madrid: UNED, 2008.
MARZAL, Manuel, Historia de la antropología. Volumen 2.Antropología cultural, Quito: Ediciones Abya-Yala, 1996.
MARZAL, Manuel, Historia de la antropología. Volumen 3.Antropología social, Quito: Ediciones Abya-Yala, 1996.
REYNOSO, C., Corrientes en antropología contemporánea, Buenos Aires, Biblos, 1998.
REYNOSO, C. (compl), El surgimiento de la antropología postmoderna, México: Gedisa, 1992.
REYNOSO, C. Corrientes teóricas en Antropología: Perspectivas desde el Siglo XXI, Universidad de Buenos Aires, 2020.
SAHLINS, Marshall: Cultura y razón práctica. Contra el utilitarismo en la teoría antropológica, Barcelona: Gedisa, 1988.
BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA:
AZCONA, J., Para comprender la antropología, Estella, Verbo Divino, 1987 (vol. 1, "La historia"; vol. 2, "La cultura").
BARTH, F. et alt. (2012). Una disciplina, cuatro caminos. Antropologíabritánica, alemana, francesa y estadounidense. Buenos Aires: Prometeo Libros.
BOHANNAN, P. y GLAZER, M., Antropología. Lecturas, Barcelona, McGraw Hill Interamericana, 1992.
CARO BAROJA, J., Los fundamentos del pensamiento antropológico moderno, Madrid, CSIC, 1991.
DARNELL, Regna (comp.), Readings in the History of Anthropology, New York, Harper & Row Publishers, 1974.
DESCOLA, Ph. et alt., Les idées de l'anthropologie, París, A. Colin, 1988.
ERIKSEN, Thomas Hylland & NIELSEN, Finn Sivert (2001). A history of Anthropology. London: Pluto Press.
EVANS-PRITCHARD, E.E., Historia del pensamiento antropológico, Madrid, Cátedra, 1987.
GEERTZ, C., El antropólogo como autor, Madrid: Paidós, 1989
GEERTZ, C., Tras los hechos. Dos paises, cuatro décadas y un antropólogo, Madrid: Paidós.
KAHN, J.S. (ed.), El concepto de cultura: textos fundamentales, Barcelona, Anagrama, 1975.
KAPLAN, D. y MANNERS, R.A., Introducción crítica a la antropología cultural México, Nueva Imagen, 1979.
KILANI, Mondher, Introduction à l'anthropologie, Paris, Editions Payot, 1996.
KUPER, A., Cultura. La versión de los antropólogos, Barcelona: Paidós, 2001.
LINS RIBEIRO, G. & ESCOBAR, A. (eds.), Antropologías del mundo. Transformaciones disciplinarias dentro de sistemas de poder, México: Universidad Autónoma Metropolitana/Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social/ Universidad Iberoamericana/Envión/The Wenner-Gren International, 2009.
LLOBERA, J.R., La antropología como ciencia, Barcelona, Anagrama, 1975 (especialmente, Llobera, J.R.: "Postcriptum: algunas tesis provisionales sobre la naturaleza de la antropología", pág. 373-287).
LOMBARD, J., L´anthropologie britannique contemporaine, París, P.U.F., 1972.
LOMBARD, J., Introducción a la etnología, Madrid, Alianza editorial, 1997.
LOWIE, R.H., Historia de la etnología, México, F.C.E., 1946.
MERCIER, P., Historia de la antropología, Madrid, Península, 1995.
ORTNER, Sherry, "Teoría en Antropología desde los sesentas", Estudios comparativos en Sociedad e Historia 26(1):126-166, 1984.
PALERM, A., Historia de la etnología: los profesionales británicos, México, Instituto Nacional de Antropología e Historia, 1977.
ROSSI, I. y O'HIGGINS, E., Teorías de la cultura y métodos antropológicos, Barcelona, Anagrama, 1981.
SPERBER, D., El simbolismo en general, Barcelona: Anthropos, 1988.
STOCKING, G. W. (ed.), Observers observed. Essays on Ethnographic Fieldwork [History of Anthropology (I),] Madison, University of Wisconsin Press, 1985.
STOCKING, G. W. (ed.), Functionalism Historicized. Essays on British Social Anthropology [History of Anthropology (II)], Madison, University of Wisconsin Press, 1984.
STOCKING, G. W. (ed.), Objects and Others. Essays on Museums and Material Culture [History of Anthropology (III)], Madison, University of Wisconsin Press, 1985.
STOCKING, G. W. (ed.), Malinowski, Rivers, Benedict and Others. Essays on Culture and Personality [History of Anthropology (IV)], Madison, University of Wisconsin Press, 1986.
STOCKING. G. W., After Tylor. British Social Anthropology, 1888-1951, London, The Athlone Press, 1999.
STOLCKE, Verena, “De padres, filiaciones y malas memoria. Qué historias de qué antropologías?” en J. Bestard i Camps (coord.), Después de Malinowski. Sta Cruz de Tenerife: Asociación Canaria de Antropología, pp. 147-198, 1993.
AULA MOODLE AL CAMPUS VIRTUAL
Nom | Grup | Idioma | Semestre | Torn |
---|---|---|---|---|
(PAUL) Pràctiques d'aula | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |
(TE) Teoria | 1 | Espanyol | segon quadrimestre | matí-mixt |